Äntligen!
Har längtat efter en sån här klocka sen systern fick en av sin sambo. Även om jag fått två Tissoter, tre Garmins, en Longines, en Doxa och en Skagen (jaja, det var innan vi visste bättre) av min man har jag känt ett styng av avund varje gång hon burit den när vi umgåtts.
Den är lättare, har fler funktioner, fler valmöjligheter, bättre gångreserv och den är helt enkelt bara mer än något jag har eller har haft själv, men då jag ändå hade en fungerande klocka i den kategorin kändes det dumt att skaffa en till (tokigt, jag vet!)
Men nu när jag satt och slösurfade häromdagen såg jag den hos en dansk handlare, till ett så bra pris att det varit dumt att inte slå till, så det gjorde jag nu i måndags 12/12.
1000 kronor billigare än närmaste konkurrent och med kort leveranstid. Jag var lite misstänksam och tänkte att det måste vara något lurt med det hela men enligt kollispåraren var paketet på väg inom kort och skulle levereras den 15/12.
Redan idag den 14e fick jag avisering från PostNord (som levererade för en gångs skull) att paketet fanns att hämta.
Stor ros till löparshop.se (danskarna har en svensk ingång också) för imponerande pris och leverans.
Vad är det då?
Jo, en Garmin 920XT HRM.
Specs i urval;
(Notera särkilt att den har GLONASS, ryssarnas mer precisa svar på GPS-systemet. Känns skrämmande högaktuellt i dessa dagar.)
- Fysiska mått: 48 x 55 x 12,7 cm
- Skärmstorlek: 2,9 x 2,1 cm
- Skärmupplösning, B x H: 205 x 148 pixlar
- Vikt: 61 gram
- Batteriets livslängd: Upp till 24 timmar i GPS-läge, upp till 40 timmar i UltraTrac-läge
- Vattenklassning: 5 ATM
- Varvhistorik: 100 timmars aktivitetsdata
- Waypoint-punkter/favoriter/platser: 100
- Pulsövervakare: Ja, pulsband ingår
- Virtual Partner®: Ja (grymt motiverande och bra draghjälp på fartpassen!)
- Virtual Racer®: Ja
- Auto Pause®: Ja
- Auto Lap®: Ja
- Avancerade pass: Ja Skapa egna, målinriktade träningspass
- Tempovarning: Ja Utlöser ett larm om du avviker från förinställt tempo
- Tids-/distansvarning: Ja
- Vibrationssignal: Ja
- Intervallträning: Ja Ställ in tränings- och vilointervall
- Pulsbaserad kaloriberäkning: Ja
- Träningseffekt: Ja Mäter träningseffekten baserat på syreupptagningsförmåga
- Anpassningsbar(a) skärm(ar): Ja
- Barometrisk höjdmätare: Ja
- Kraftmätarkompatibel: Ja Visar kraftdata från tredje parts kompatibla ANT+-aktiverade kraftmätare
- Temperaturvisning: Ja Visar och registrerar
- Sportklocka: Ja
- GLONASS
- Konditionsberäkning
- Återhämtningsrådgivare
- Förutsäg tävlingstider
- Löpdynamik
- Klockfunktioner: Klockslag 12/24 h, dubbla tidszoner, kalender dag/datum, dagligt larm
- Personliga rekord
- Förväntad sluttid
- Anpassningsbara varvskärmar
- Egna aviseringar
- Avstånd och tempo inomhus
- Simtagsräkning
- Identifiering av simtagstyp
- Kalorier (så att man vet hur mycket man måste äta för att inte gå ner i vikt)
Och här förbereder jag den på exempel på vad som komma skall.
Och om man träffar en vän från ett annat land där de pratar språk jag inte kan kommer jag i alla fall kunna prata om min Garmin
Jag är glad att jag nu kan fler meningar på finska än Ei sa peittää.
Har längtat efter en sån här klocka sen systern fick en av sin sambo. Även om jag fått två Tissoter, tre Garmins, en Longines, en Doxa och en Skagen (jaja, det var innan vi visste bättre) av min man har jag känt ett styng av avund varje gång hon burit den när vi umgåtts.
Den är lättare, har fler funktioner, fler valmöjligheter, bättre gångreserv och den är helt enkelt bara mer än något jag har eller har haft själv, men då jag ändå hade en fungerande klocka i den kategorin kändes det dumt att skaffa en till (tokigt, jag vet!)
Men nu när jag satt och slösurfade häromdagen såg jag den hos en dansk handlare, till ett så bra pris att det varit dumt att inte slå till, så det gjorde jag nu i måndags 12/12.
1000 kronor billigare än närmaste konkurrent och med kort leveranstid. Jag var lite misstänksam och tänkte att det måste vara något lurt med det hela men enligt kollispåraren var paketet på väg inom kort och skulle levereras den 15/12.
Redan idag den 14e fick jag avisering från PostNord (som levererade för en gångs skull) att paketet fanns att hämta.
Stor ros till löparshop.se (danskarna har en svensk ingång också) för imponerande pris och leverans.
Vad är det då?
Jo, en Garmin 920XT HRM.
Specs i urval;
(Notera särkilt att den har GLONASS, ryssarnas mer precisa svar på GPS-systemet. Känns skrämmande högaktuellt i dessa dagar.)
- Fysiska mått: 48 x 55 x 12,7 cm
- Skärmstorlek: 2,9 x 2,1 cm
- Skärmupplösning, B x H: 205 x 148 pixlar
- Vikt: 61 gram
- Batteriets livslängd: Upp till 24 timmar i GPS-läge, upp till 40 timmar i UltraTrac-läge
- Vattenklassning: 5 ATM
- Varvhistorik: 100 timmars aktivitetsdata
- Waypoint-punkter/favoriter/platser: 100
- Pulsövervakare: Ja, pulsband ingår
- Virtual Partner®: Ja (grymt motiverande och bra draghjälp på fartpassen!)
- Virtual Racer®: Ja
- Auto Pause®: Ja
- Auto Lap®: Ja
- Avancerade pass: Ja Skapa egna, målinriktade träningspass
- Tempovarning: Ja Utlöser ett larm om du avviker från förinställt tempo
- Tids-/distansvarning: Ja
- Vibrationssignal: Ja
- Intervallträning: Ja Ställ in tränings- och vilointervall
- Pulsbaserad kaloriberäkning: Ja
- Träningseffekt: Ja Mäter träningseffekten baserat på syreupptagningsförmåga
- Anpassningsbar(a) skärm(ar): Ja
- Barometrisk höjdmätare: Ja
- Kraftmätarkompatibel: Ja Visar kraftdata från tredje parts kompatibla ANT+-aktiverade kraftmätare
- Temperaturvisning: Ja Visar och registrerar
- Sportklocka: Ja
- GLONASS
- Konditionsberäkning
- Återhämtningsrådgivare
- Förutsäg tävlingstider
- Löpdynamik
- Klockfunktioner: Klockslag 12/24 h, dubbla tidszoner, kalender dag/datum, dagligt larm
- Personliga rekord
- Förväntad sluttid
- Anpassningsbara varvskärmar
- Egna aviseringar
- Avstånd och tempo inomhus
- Simtagsräkning
- Identifiering av simtagstyp
- Kalorier (så att man vet hur mycket man måste äta för att inte gå ner i vikt)
Och här förbereder jag den på exempel på vad som komma skall.
Och om man träffar en vän från ett annat land där de pratar språk jag inte kan kommer jag i alla fall kunna prata om min Garmin
Jag är glad att jag nu kan fler meningar på finska än Ei sa peittää.