• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Äntligen!
Har längtat efter en sån här klocka sen systern fick en av sin sambo. Även om jag fått två Tissoter, tre Garmins, en Longines, en Doxa och en Skagen (jaja, det var innan vi visste bättre) av min man har jag känt ett styng av avund varje gång hon burit den när vi umgåtts.
Den är lättare, har fler funktioner, fler valmöjligheter, bättre gångreserv och den är helt enkelt bara mer än något jag har eller har haft själv, men då jag ändå hade en fungerande klocka i den kategorin kändes det dumt att skaffa en till (tokigt, jag vet!)
Men nu när jag satt och slösurfade häromdagen såg jag den hos en dansk handlare, till ett så bra pris att det varit dumt att inte slå till, så det gjorde jag nu i måndags 12/12.
1000 kronor billigare än närmaste konkurrent och med kort leveranstid. Jag var lite misstänksam och tänkte att det måste vara något lurt med det hela men enligt kollispåraren var paketet på väg inom kort och skulle levereras den 15/12.
Redan idag den 14e fick jag avisering från PostNord (som levererade för en gångs skull) att paketet fanns att hämta.
IMG_0259.JPG

Stor ros till löparshop.se (danskarna har en svensk ingång också) för imponerande pris och leverans.
Vad är det då?
Jo, en Garmin 920XT HRM.
IMG_0260.JPG

Specs i urval;
(Notera särkilt att den har GLONASS, ryssarnas mer precisa svar på GPS-systemet. Känns skrämmande högaktuellt i dessa dagar.)
- Fysiska mått: 48 x 55 x 12,7 cm
- Skärmstorlek: 2,9 x 2,1 cm
- Skärmupplösning, B x H: 205 x 148 pixlar
- Vikt: 61 gram
- Batteriets livslängd: Upp till 24 timmar i GPS-läge, upp till 40 timmar i UltraTrac-läge
- Vattenklassning: 5 ATM
- Varvhistorik: 100 timmars aktivitetsdata
- Waypoint-punkter/favoriter/platser: 100
- Pulsövervakare: Ja, pulsband ingår
- Virtual Partner®: Ja (grymt motiverande och bra draghjälp på fartpassen!)
- Virtual Racer®: Ja
- Auto Pause®: Ja
- Auto Lap®: Ja
- Avancerade pass: Ja Skapa egna, målinriktade träningspass
- Tempovarning: Ja Utlöser ett larm om du avviker från förinställt tempo
- Tids-/distansvarning: Ja
- Vibrationssignal: Ja
- Intervallträning: Ja Ställ in tränings- och vilointervall
- Pulsbaserad kaloriberäkning: Ja
- Träningseffekt: Ja Mäter träningseffekten baserat på syreupptagningsförmåga
- Anpassningsbar(a) skärm(ar): Ja
- Barometrisk höjdmätare: Ja
- Kraftmätarkompatibel: Ja Visar kraftdata från tredje parts kompatibla ANT+-aktiverade kraftmätare
- Temperaturvisning: Ja Visar och registrerar
- Sportklocka: Ja
- GLONASS
- Konditionsberäkning
- Återhämtningsrådgivare
- Förutsäg tävlingstider
- Löpdynamik
- Klockfunktioner: Klockslag 12/24 h, dubbla tidszoner, kalender dag/datum, dagligt larm
- Personliga rekord
- Förväntad sluttid
- Anpassningsbara varvskärmar
- Egna aviseringar
- Avstånd och tempo inomhus
- Simtagsräkning
- Identifiering av simtagstyp
- Kalorier (så att man vet hur mycket man måste äta för att inte gå ner i vikt)
Och här förbereder jag den på exempel på vad som komma skall.
IMG_0269.JPG

Och om man träffar en vän från ett annat land där de pratar språk jag inte kan kommer jag i alla fall kunna prata om min Garmin
IMG_0268.JPG

Jag är glad att jag nu kan fler meningar på finska än Ei sa peittää.
 

jabla

Sarlacc
Äntligen!
Har längtat efter en sån här klocka sen systern fick en av sin sambo. Även om jag fått två Tissoter, tre Garmins, en Longines, en Doxa och en Skagen (jaja, det var innan vi visste bättre) av min man har jag känt ett styng av avund varje gång hon burit den när vi umgåtts.
Den är lättare, har fler funktioner, fler valmöjligheter, bättre gångreserv och den är helt enkelt bara mer än något jag har eller har haft själv, men då jag ändå hade en fungerande klocka i den kategorin kändes det dumt att skaffa en till (tokigt, jag vet!)
Men nu när jag satt och slösurfade häromdagen såg jag den hos en dansk handlare, till ett så bra pris att det varit dumt att inte slå till, så det gjorde jag nu i måndags 12/12.
1000 kronor billigare än närmaste konkurrent och med kort leveranstid. Jag var lite misstänksam och tänkte att det måste vara något lurt med det hela men enligt kollispåraren var paketet på väg inom kort och skulle levereras den 15/12.
Redan idag den 14e fick jag avisering från PostNord (som levererade för en gångs skull) att paketet fanns att hämta.
IMG_0259.JPG

Stor ros till löparshop.se (danskarna har en svensk ingång också) för imponerande pris och leverans.
Vad är det då?
Jo, en Garmin 920XT HRM.
IMG_0260.JPG

Specs i urval;
(Notera särkilt att den har GLONASS, ryssarnas mer precisa svar på GPS-systemet. Känns skrämmande högaktuellt i dessa dagar.)
- Fysiska mått: 48 x 55 x 12,7 cm
- Skärmstorlek: 2,9 x 2,1 cm
- Skärmupplösning, B x H: 205 x 148 pixlar
- Vikt: 61 gram
- Batteriets livslängd: Upp till 24 timmar i GPS-läge, upp till 40 timmar i UltraTrac-läge
- Vattenklassning: 5 ATM
- Varvhistorik: 100 timmars aktivitetsdata
- Waypoint-punkter/favoriter/platser: 100
- Pulsövervakare: Ja, pulsband ingår
- Virtual Partner®: Ja (grymt motiverande och bra draghjälp på fartpassen!)
- Virtual Racer®: Ja
- Auto Pause®: Ja
- Auto Lap®: Ja
- Avancerade pass: Ja Skapa egna, målinriktade träningspass
- Tempovarning: Ja Utlöser ett larm om du avviker från förinställt tempo
- Tids-/distansvarning: Ja
- Vibrationssignal: Ja
- Intervallträning: Ja Ställ in tränings- och vilointervall
- Pulsbaserad kaloriberäkning: Ja
- Träningseffekt: Ja Mäter träningseffekten baserat på syreupptagningsförmåga
- Anpassningsbar(a) skärm(ar): Ja
- Barometrisk höjdmätare: Ja
- Kraftmätarkompatibel: Ja Visar kraftdata från tredje parts kompatibla ANT+-aktiverade kraftmätare
- Temperaturvisning: Ja Visar och registrerar
- Sportklocka: Ja
- GLONASS
- Konditionsberäkning
- Återhämtningsrådgivare
- Förutsäg tävlingstider
- Löpdynamik
- Klockfunktioner: Klockslag 12/24 h, dubbla tidszoner, kalender dag/datum, dagligt larm
- Personliga rekord
- Förväntad sluttid
- Anpassningsbara varvskärmar
- Egna aviseringar
- Avstånd och tempo inomhus
- Simtagsräkning
- Identifiering av simtagstyp
- Kalorier (så att man vet hur mycket man måste äta för att inte gå ner i vikt)
Och här förbereder jag den på exempel på vad som komma skall.
IMG_0269.JPG

Och om man träffar en vän från ett annat land där de pratar språk jag inte kan kommer jag i alla fall kunna prata om min Garmin
IMG_0268.JPG

Jag är glad att jag nu kan fler meningar på finska än Ei sa peittää.
Så du men inte vid de tillfällen vi träffats. :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Äntligen!
Har längtat efter en sån här klocka sen systern fick en av sin sambo. Även om jag fått två Tissoter, tre Garmins, en Longines, en Doxa och en Skagen (jaja, det var innan vi visste bättre) av min man har jag känt ett styng av avund varje gång hon burit den när vi umgåtts.
Den är lättare, har fler funktioner, fler valmöjligheter, bättre gångreserv och den är helt enkelt bara mer än något jag har eller har haft själv, men då jag ändå hade en fungerande klocka i den kategorin kändes det dumt att skaffa en till (tokigt, jag vet!)
Men nu när jag satt och slösurfade häromdagen såg jag den hos en dansk handlare, till ett så bra pris att det varit dumt att inte slå till, så det gjorde jag nu i måndags 12/12.
1000 kronor billigare än närmaste konkurrent och med kort leveranstid. Jag var lite misstänksam och tänkte att det måste vara något lurt med det hela men enligt kollispåraren var paketet på väg inom kort och skulle levereras den 15/12.
Redan idag den 14e fick jag avisering från PostNord (som levererade för en gångs skull) att paketet fanns att hämta.
IMG_0259.JPG

Stor ros till löparshop.se (danskarna har en svensk ingång också) för imponerande pris och leverans.
Vad är det då?
Jo, en Garmin 920XT HRM.
IMG_0260.JPG

Specs i urval;
(Notera särkilt att den har GLONASS, ryssarnas mer precisa svar på GPS-systemet. Känns skrämmande högaktuellt i dessa dagar.)
- Fysiska mått: 48 x 55 x 12,7 cm
- Skärmstorlek: 2,9 x 2,1 cm
- Skärmupplösning, B x H: 205 x 148 pixlar
- Vikt: 61 gram
- Batteriets livslängd: Upp till 24 timmar i GPS-läge, upp till 40 timmar i UltraTrac-läge
- Vattenklassning: 5 ATM
- Varvhistorik: 100 timmars aktivitetsdata
- Waypoint-punkter/favoriter/platser: 100
- Pulsövervakare: Ja, pulsband ingår
- Virtual Partner®: Ja (grymt motiverande och bra draghjälp på fartpassen!)
- Virtual Racer®: Ja
- Auto Pause®: Ja
- Auto Lap®: Ja
- Avancerade pass: Ja Skapa egna, målinriktade träningspass
- Tempovarning: Ja Utlöser ett larm om du avviker från förinställt tempo
- Tids-/distansvarning: Ja
- Vibrationssignal: Ja
- Intervallträning: Ja Ställ in tränings- och vilointervall
- Pulsbaserad kaloriberäkning: Ja
- Träningseffekt: Ja Mäter träningseffekten baserat på syreupptagningsförmåga
- Anpassningsbar(a) skärm(ar): Ja
- Barometrisk höjdmätare: Ja
- Kraftmätarkompatibel: Ja Visar kraftdata från tredje parts kompatibla ANT+-aktiverade kraftmätare
- Temperaturvisning: Ja Visar och registrerar
- Sportklocka: Ja
- GLONASS
- Konditionsberäkning
- Återhämtningsrådgivare
- Förutsäg tävlingstider
- Löpdynamik
- Klockfunktioner: Klockslag 12/24 h, dubbla tidszoner, kalender dag/datum, dagligt larm
- Personliga rekord
- Förväntad sluttid
- Anpassningsbara varvskärmar
- Egna aviseringar
- Avstånd och tempo inomhus
- Simtagsräkning
- Identifiering av simtagstyp
- Kalorier (så att man vet hur mycket man måste äta för att inte gå ner i vikt)
Och här förbereder jag den på exempel på vad som komma skall.
IMG_0269.JPG

Och om man träffar en vän från ett annat land där de pratar språk jag inte kan kommer jag i alla fall kunna prata om min Garmin
IMG_0268.JPG

Jag är glad att jag nu kan fler meningar på finska än Ei sa peittää.

Grattis, nu kan du springa riktigt långt ;-)
Använder den sig av både GPS och GLONASS eller bara GLONASS?
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Grattis, nu kan du springa riktigt långt ;-)
Använder den sig av både GPS och GLONASS eller bara GLONASS?
Tack. Ja, GPS är förvalet, och sen får man välja själv om man vill aktivera GLONASS. Jag har gjort det nu och hoppas att det inte innebär att jag sålt min själ till ryssen nu, men om det medför att jag får en mer exakt distansåtergivning när jag springer i städer med höga hus så må det vara hänt.
 
Tack. Ja, GPS är förvalet, och sen får man välja själv om man vill aktivera GLONASS. Jag har gjort det nu och hoppas att det inte innebär att jag sålt min själ till ryssen nu, men om det medför att jag får en mer exakt distansåtergivning när jag springer i städer med höga hus så må det vara hänt.
Kul. Nja, en annan effekt lär väl bli att Putin rekrytera dig till det ryska längdölparlandslaget.
 

Skanvik

Cartier
Då blev det tillslut dags att "packa upp", börjar med bilden från mitt förra inlägg. :pompus:
Citerar:
Jag införskaffade nyligen ett nytt ur, men då man inte alltid har de geografiska fördelarna för bra affärer så får man istället använda hantlangare. I detta fallet skickades min kära flickvän ut på en shoppingtur då hon ändå reste i jobbet..
Kontentan blev: Paketöppning på facetime och en fantastiskt lång väntan...

20161111_171244.png

Nu sitter man här med den ack så välbekanta lådan.
20161111_115759.jpg

I bakgrunden skymtas tillhörande påse.
20161111_115805.jpg

20161111_115820.jpg

20161114_161359.jpg

Baaam! :D
20161110_171408.jpg

Ett styck ny och inplastad 116610Lv Hulk :D Den gröna tavlan är verkligen inte av denna världen :D
20161110_184722.jpg


Nu vidare till att plasta av och skaffa mig mina första hairlines :p
Grattis till enfin klocka
 

Skanvik

Cartier
Det började egentligen med en paketöppning som kom av sig. Spontanköpte en Eterna KonTiki super black edition på Magnussons.
Men när jag kom hem med den gick den inte. Så det blev garantireparation. Fjäder, flera kugghjul och lite annat fick bytas. Nåja, fick tillbaka den ganska snabbt men när jag skulle byta till medföljande mesh upptäckte jag en rejäl repa på ena bandhornet.
Tillbaka till Magnussons som gav mig valet att lämna tillbaka den eller ny reparation (sannolikt byte av hela boetten!). Med allt som hänt valde jag att lämna tillbaka den. Magnussons skötte det mycket bra, som alltid var de mycket trevliga och hjälpsamma.
IMG_3352.JPG

Hade samtidigt varit och kikat på en Black Bay 36 och nu kändes det ju som att det fanns lite pengar på klockkontot (kallas självbedrägeri). Så i fredags gick jag till Bergströms och jodå, de hade fortfarande en inne. Har gillat den sedan första bilden jag såg på den och allla bilder @JohnZ lagt upp på sin har ju också gjort sitt.
Efter en stunds provande slog jag till. Den är ju så förbaskat bra!
En påse, men det var ju något mer än en klocka i den...
IMG_3367.JPG

Och Tudorlådan.
IMG_3368.JPG

Med klocka i.
IMG_3381.JPG

Och på handleden såklart.
IMG_3382.JPG

Tudor Heritage Black Bay 36 som det fullständiga namnet är. I den tickar ett ETA 2824.
Jag är mycket, mycket nöjd!
Grattis
 

Skanvik

Cartier
En del medlemmar här brukar säga att jag bara flippar. Det var på den gamla goda tiden ;)

Månadens tredje klocka hämtades igår. Efter en körning på fem timmar, kramp i vaderna och stela höftböjare - låt mig presentera... Månklockan. Omega Speedmaster 145.022! En gamling på 40 år som har fått lite spö. Smuts och hudavlagringar avlägsnades igår med hjälp av tandpetare och mellanrumsborstar...

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Hur ska annars en löneförhöjning firas, om inte med en ny klocka? :D
Grattis
 

Skanvik

Cartier
Då blev det tillslut dags att "packa upp", börjar med bilden från mitt förra inlägg. :pompus:
Citerar:
Jag införskaffade nyligen ett nytt ur, men då man inte alltid har de geografiska fördelarna för bra affärer så får man istället använda hantlangare. I detta fallet skickades min kära flickvän ut på en shoppingtur då hon ändå reste i jobbet..
Kontentan blev: Paketöppning på facetime och en fantastiskt lång väntan...

20161111_171244.png

Nu sitter man här med den ack så välbekanta lådan.
20161111_115759.jpg

I bakgrunden skymtas tillhörande påse.
20161111_115805.jpg

20161111_115820.jpg

20161114_161359.jpg

Baaam! :D
20161110_171408.jpg

Ett styck ny och inplastad 116610Lv Hulk :D Den gröna tavlan är verkligen inte av denna världen :D
20161110_184722.jpg


Nu vidare till att plasta av och skaffa mig mina första hairlines :p
Gratulerar
 

Skanvik

Cartier
Idag besöktes guldsouken i Abu Dhabi och jag fastnade snabbt i ett samtal med en mycket trevlig man, i en mycket trevlig butik. Priserna var skyhöga men det visade sig att det var fritt fram att pruta skamlöst och jag hittade ett objekt, och satte igång. Efter att ha prutat 50% skakade vi hand och jag fick med mig detta hem:
En ganska intetsägande påse:
PSX_20161103_195954.jpg

Den berömda kronan.
PSX_20161103_200105.jpg

Världens snyggaste grön
PSX_20161103_200447.jpg

Vi närmar oss...
PSX_20161103_200639.jpg

...den Datejust jag nu välkomnar hem! En 16030 kompletterar brodern 16710 perfekt.
PSX_20161103_200713.jpg

Och slutligen, det obligatoriska.
PSX_20161103_195306.jpg

Jag trodde inte att jag skulle hitta något här nere med tanke på växelkursen men slutnotan blev någon tusenlapp under vad den skulle blivit här hemma. Dessutom hade jag en mycket trevlig stund, blev bjuden på förfriskningar och annat gott, samt fick ett års garanti. Med familj här nere är det en ganska bra sak att få.
Grattis
 

Skanvik

Cartier
Idag anlände en ny familjemedlem, en New Old Stock Rolex Explorer 114270 random-serie.
114270 togs ur produktion 2010 samtidigt som random-serien introducerades, så endast en liten batch av sista serien tillverkades.
Min klocka har det nya certet, grönt cosc-tag och är uttagen oktober 2016, kanske den sista sålda Explorer 36 mm i världen.
Denna blir helt klart en keeper :)
Ex001.jpg
Ex002.jpg
Ex003.jpg
Grattis
 
Topp