• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Patric J

Tantal
Direkt efter jobbet begav jag mig iväg till min närmaste matbutik, och tillika utlämningsställe. Det var nämligen dags att hämta ut ett paket igen!

20210906_154753.jpg

Och titta: en G-shock!

20210906_154948.jpg

Detta är min 5e G-shock. Modellen heter GW-B5600CT-1ER. Lade till ett länkverktyg för 39kr, alltid bra att ha för andra klockor.

20210906_155300.jpg

Jag skaffade den för att jag gillar färgerna. Och att ha den på handleden gör mig inte besviken. Jag visste ju innan jag beställde att siffrorna är ganska mörka. Men de blir ljusare vid starkare ljus. Och ljusfunktionen hjälper om man är i svagt ljus, även om den också kunde vara starkare. I helt mörker lyser siffrorna dock fullt godkänt.
Alltså lite annorlunda jämfört med både positiv display och andra negativa displayer, man behöver kanske vänja sig lite.
Men jag gillar verkligen designen och färgerna!

20210906_155440.jpg

Nicklas H

Tantal
2012 sålde jag en klocka vilket jag ångrade rätt fort, men sålt är sålt.
Medans åren gick fortsatte saknaden av just den klockan men jag kom mig aldrig för att ta upp jakten på riktigt.
För någon månad sedan satte jag ut en annons under "köpes" här på KS men inget napp. Några bumpningar senare fanns en forummedlem som kanske kunde tänkas sälja sitt exemplar.
Men samtidigt, efter lite detektivarbete fick jag tag i gentlemannen som hade köpt min klocka.
Han hade den kvar och efter lite samtal så blev det affär. MIN klocka hittade hem igen efter 9 år!
Så sjukt nöjd med den.
Omega Seamaster "Electric blue" 2255.80

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    302.8 KB · Visningar: 11
  • 2.jpg
    2.jpg
    509.6 KB · Visningar: 20
  • 3.jpg
    3.jpg
    548.8 KB · Visningar: 23
  • 5.jpg
    5.jpg
    1 MB · Visningar: 21

Timely

Titan
2012 sålde jag en klocka vilket jag ångrade rätt fort, men sålt är sålt.
Medans åren gick fortsatte saknaden av just den klockan men jag kom mig aldrig för att ta upp jakten på riktigt.
För någon månad sedan satte jag ut en annons under "köpes" här på KS men inget napp. Några bumpningar senare fanns en forummedlem som kanske kunde tänkas sälja sitt exemplar.
Men samtidigt, efter lite detektivarbete fick jag tag i gentlemannen som hade köpt min klocka.
Han hade den kvar och efter lite samtal så blev det affär. MIN klocka hittade hem igen efter 9 år!
Så sjukt nöjd med den.
Omega Seamaster "Electric blue" 2255.80
Fin historia och klocka! Hur mycket kostade det att släppa den i 9 år? :)

Patric J

Tantal
Hur ska han ha hunnit kolla om den håller 80h? Det är ju inte ens 80h sen han fick den? :bag:

Frågan är också hur länge det tar att fullt spänna fjädern vid normal användning. Jag misstänker att en dag inte räcker för 80 timmar, och att det sen inte får vara längre än en natts uppehåll.
Det är bra med min Orient Star att den har en visare så man kan se. Borde alla automater ha!

Timely

Titan
Frågan är också hur länge det tar att fullt spänna fjädern vid normal användning. Jag misstänker att en dag inte räcker för 80 timmar, och att det sen inte får vara längre än en natts uppehåll.
Det är bra med min Orient Star att den har en visare så man kan se. Borde alla automater ha!
Normal användning som i manuell uppdragning?

Patric J

Tantal
Ok, jag brukar normalt testa manuell uppdragning när jag får en ny klocka. Gjorde detsamma med en Tissot med samma/liknande urverk för att testa deras PR för ett tag sedan.

Det är här jag tycker det verkar svårt. Går det att känna när den är fulladdad? För det tar ju aldrig stopp.

Senast ändrad:

TobiasD

Diamant
Friends Of KS
Det är här jag tycker det verkar svårt. Går det att känna när den är fulladdad? För det tar ju aldrig stopp.
Ja, du hör ett klickande ljud utöver det vanliga uppdragsljudet när fjädern är helt spänd. Lyssna efter en ändring i ljudet eller känslan vid uppvrid. På min BB58 är det väldigt enkelt att märka när fjädern är fullt spänd, trots att man kan fortsätta.

Byggkvalitén är helt ok! Jag är jättenöjd. Känns lyxigare än man betalar för. Som sagt har inte hunnit testa den tillräckligt än, eftersom jag fick hem verktyg till att justera armbandet idag (gummiklubba-stilen ...sprintarna satt ordentligt).
Jag hade ögonen på Ballade-modellen först för jag ville ha en chronometer, men tror denna ska prestera ok också med sin iso certifiering (jag tror det inkluderar en tolerans på precisionen).
När den har legat face down nu på dagarna har den gått ca 4 sek slött /dygn. Får väl återkomma när jag använt den normalt hela helgen 😉

Timely

Titan
Min Tissot med liknande urverk stoppar kronan nästan helt från att kunna dras upp. Har ett par klockor som ger en rejäl studs tillbaka när den är fullt uppdragen. En annan tickar lite, någon känns mer grusig i uppdraget. Sen har jag någon där man inte märker alls, men den är i behov av service.
Byggkvalitén är helt ok! Jag är jättenöjd. Känns lyxigare än man betalar för. Som sagt har inte hunnit testa den tillräckligt än, eftersom jag fick hem verktyg till att justera armbandet idag (gummiklubba-stilen ...sprintarna satt ordentligt).
Jag hade ögonen på Ballade-modellen först för jag ville ha en chronometer, men tror denna ska prestera ok också med sin iso certifiering (jag tror det inkluderar en tolerans på precisionen).
När den har legat face down nu på dagarna har den gått ca 4 sek slött /dygn. Får väl återkomma när jag använt den normalt hela helgen 😉
Tack Jimmy för svaret, kul att du är nöjd. Tycker väldigt mycket om Tissot själv, och många av deras vintage håller en sjukt hög nivå på urverk jämfört med prisnivån. Har inte tittat på detta Powermatic 80 mer än genom safir-baksidan, och min nuvarande med samma/lika urverk håller precis som du säger en hög klass i jämförelse med vad man betalar för. Dock har jag tänkt att jag kanske skulle byta min dressare med Powermatic mot en dykare eller annat med detta urverk. Så det var ju givetvis kul att du kunde dela med dig lite om hur klockan känns.
Gissar att ditt utlåtande även innefattar länken?

Atlantis

Tantal
BEC92057-66D1-4E43-AC99-A09A53A106CA.jpeg

Spänd o nervös. Kanske kan bli en skit o en sup innan.
C74360AF-9D3F-477F-A537-26BF91AF32A5.jpeg

Ja inte orignalbox kanske men skit i de! Spänning är olidlig. En till skit innan bara för att vara säker.
2EA9D1A5-EDD5-4D3A-BA07-02DF5F4F83FF.jpeg

Tada! Vad har vi här?? Kan det var en av de mest underskattade klockorna vi har just nu när alla (inkl 3st jag själv ägt hehe) ska ha massa Santos! Råball Constellation Day Date!
46B179CB-0D3D-404C-B780-9F1261556D41.jpeg

Liten men naggande go!
5AB3203F-CC9B-4120-B3AA-D183BEAD49C8.jpeg

så smäck!
En riktigt glad fredag!

Topp