Jag har under de två senaste åren framgångsrikt deltagit i OWG March-utmaningen här på KS. Framgångsrikt i den bemärkelsen att jag har burit en och samma klocka under mars månad utan att lockas, förledas eller med våld tvingats på någon annan klocka runt handleden. När det gäller lotterierna har det dock gått sämre. Hur många lotter jag än har köpt (i nummerföljd, utspridda över den kompletta lottlistan eller spontanköpta i sista stund) så har det bara blivit nitlotter. Egentligen spelar det ju ingen roll, för pengarna för lotterna tillfaller ju välgörenhet, oavsett vinst eller ej. Förra året var det till organisationen "Min stora dag" och i år till "Maskrosbarn". Det känns fint att kunna bidra till glädje hos barn och ungdomar som av olika orsaker inte alltid har det så lätt här i livet.
Till min stora förvåning blev jag dock tilldelad ett pris under utmaningens sista dag. Genom att bli utsedd till årets "Spririt of OWG"/Veteran förärades jag en finsk-janpansk klocka av det för mig tidigare okända märket AndoAndoAndo. Namnet lär komma från klockmakaren och hans familj (se bild nedan). Det är
Yu Ando som har grundat företaget och som är den som designar klockorna, hans fru
Vaimo Ando som är företagets rådgivare och deras gemensamma dotter
Vauva Ando som testar klockornas hållbarhet. 3 x Ando alltså. Klockmärkets namn får mig dock mest att tänka på en gammal hit med ABBA, ni fattar säkert vilken:
Nåväl, tidigare idag hade jag förmånen att få klockan direktleverad till mig av
@Berns (Mr OWG) i egen hög person. Vi bytte ett par snabba ord i en gråmulen huvudstad innan han kastade sig iväg mot nya spännande klockprojekt inom ramen för podcasten Denke & Berns. Något att se fram emot hoppas jag. Själv såg jag mest fram emot att kvickt komma in från regnet och ta mig en titt på min nya klocka.
Det första man slås av är förpackningens informativa enkelhet. Den är utförd i ett yttre hölje i papp med en däri inskjuten och tvådelad klockförvaring i samma pressade material. På förpackningens yttre och inre delar finns all nödvändig information om klockan presenterad. Dess mått, funktioner, garanti och annat som kan vara bra att känna till. Smart, snyggt och sparsmakat. Sånt gillar jag.
Sista delen av monteringen fick man göra själv. Att sätta dit den hålförsedda delen av armbandet. Den delen som är försedd med spänne satt redan på boetten, men av förpackningsmässiga skäl är det smart att göra som AndoAndoAndo har gjort då förpackningens storlek då kan göras mindre. Före en van klockinnehavare innebar det heller inga problem att sätta dit den omonterade armbandsdelen, särskilt inte då bandet i läder är försett med bandstift av sk "quick release-typ" och därför inte kräver några verktyg. Ett bra val av bandtyp.
En annan positiv upptäckt var att daghjulet utöver engelska hade Kanji som språkval. Förvisso kanske logiskt med tanke på Yu Andos japanska härkomst. En klocka med den komplikationen har jag i alla fall saknat i min samling, nu fick jag en sån utan att ens ha behövt anstränga mig.
Har inte hunnit bära klockan än. Men den verkar vara trevlig och lite annorlunda utformad. Den klockmodell jag närmast kommer att tänka på är en blå Seiko som ägs av
@Chuck här på forumet (se hans bild nedan). Kronan på AndoAndoAndo sitter dock annorlunda placerad och är skyddad då den sitter försänkt i boetten, några egentliga kronskydd i dess vanliga bemärkelse är det ju inte, även om funktionen är densamma.
Urtavlan som har struktur, och en försänkt inre del, är färgad i silvervitt. Index är nedsänkta och försedda med lume vars lysförmåga ännu är oprövad. Jag tycker att visarna fungerar bra ihop med klockans estetik i övrigt. Nu blir det till att bära klockan för att känna mer på hur den fungerar på armen. Det får dock vänta tills morgondagen, eller senare. Det här är ju bara en paketöppning. Två bilder till, sen är det klart.
Tack till
@Berns och den "hemliga" juryn (
@roosterman @rstattin @NiklasF @StarMan @SalvadorDali) som möjliggjorde denna paketöppning!