För att göra en lång historia kort, eller åtminstone något kortare... Har väl mer eller mindre bestämt mig för att det kommer att bli en Rolex för min del, lagom till min 40-årsdag i maj (tack forumet, rakt ner i träsket
). Då slog det mig, att Rolex i all sin prakt, ibland är lite mindre lämplig att bära. Det finns tillfällen då man inte vill sticka ut i onödan, eller tillfällen då något mer oömt och mindre värdefullt är på sin plats.
Jag behöver alltså även en fräsch beater, tänkte jag. Efter att ha "samlat" klockor sen början av 2000-talet, lider jag egentligen inte någon direkt brist på armbandsur, men då jag nu är så pass långt gången som WIS, så är det endast automatiska ur, i nödfall handuppdragna, som behöver göra sig besvär.
Jag började med andra ord läsa på, och surfa några varv på the interwebs, och efter att ha bestämt mig för ungefär vilket härads prismässigt jag ville lägga mig på, så landade jag till slut bland Seiko och Orients modeller.
To cut the crap, så landade det idag ett litet paket. Specifikationerna är som följer;
UR: Orient "Blue Ray" CEM65009D9, med vackert skiftande urtavla och vridring i blått.
Armband: Stålarmband med massiva länkar, med fjäderlås och säkerhetslås (eller vad det kan tänkas heta på svenska).
Boett: Borstat och högglanspolerat rostfritt stål, med skruvad bakboett, laseretsad med två delfiner och diverse beteckningar.
Krona: Gängad krona och även gängad snabbställningsknapp för veckodagen.
Glas/urtavla: Härdat mineralglas. Blå tavla med pålagda index och logotyp.
Urverk: Orient in-housekaliber 46943, med +40h gångreserv. Veckodag på engelska och spanska.
Vikt: ca 170g
WR: 200 M
Så, dags för bildfest:
Det rekade lilla paketet dök upp i eftermiddags
Väl förpackat
Kan det vara en klocka månntro?
Yes, yes.
Garanti och grejor... bra!
Fram med verktygen, dags att korta länken.
Och slutligen det obligatoriska handledsskottet, BAM!
Tack för utrymmet, och ett forum fullt av kunskap!