• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Stora Slipstråden

ToolDiver

KS Explorers Club
Ok, gör ett nytt försök.
Lägg gärna upp era bilder, diskussioner, stiltips och upplevelser med slipsen, flugan och andra knutna accessoarer.
Att det inte funnits en tråd här på KS för den mest använda accessoaren för mannen genom tiderna är ju på tiden att det genomförs. :nailbiting::pompus: Kommentera, dela och visa nedan :)
 
Senast ändrad:

ToolDiver

KS Explorers Club
Vad tycker folk tex om stickade slipsar. Tex bruna som jag gillar speciellt till vardags. Av alla som jag har så är nog den bruna en av de mest burna då den är ganska ledig men passar till de flesta kombinationerna.
2614D6E8-A772-4B62-BDEA-2836E109D1E9.jpeg
39D965B3-FF29-4B57-B932-B0E504E9A0CE.jpeg
DE18481E-D648-4270-B4FC-0185C56A5A90.jpeg
AD57B021-9CBA-478A-BED0-9C6CE42214B2.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Gillar slipsar, har mycket printed silk, mest vintage. Tycker råsiden och virkade slipsar kan vara schysst också. Gammal bild, samlingen ökar ständigt. :D
9579C8B6-534C-4680-9088-7A351E5B151E.png


Tror @ANALOGUE är en av våra största slipsnördar? :D
Kul med vintage! Gillar det men har tyvärr inte så många... Den tredje från vänster var väldigt trevlig!

Vet inte om jag är det men slipsar är ett litet sidoibtresse bredvid klockor. Jag bär kostym typ dagligen och tycker då slips är en kul detalj som kan lyfta en klädsel mycket! Dessutom kul att matcha med klockan såklart ;)

Jag ska försöka ta mig tid att skriva lite om vad jag tycker om slipsar, men nu får ni nöja er med en produktbild på senaste köpet. En handrullad somrigt kul slips från Drakes.
tie-bmo80r-20168-001-1.jpg
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Kul med vintage! Gillar det men har tyvärr inte så många... Den tredje från vänster var väldigt trevlig!

Vet inte om jag är det men slipsar är ett litet sidoibtresse bredvid klockor. Jag bär kostym typ dagligen och tycker då slips är en kul detalj som kan lyfta en klädsel mycket! Dessutom kul att matcha med klockan såklart ;)

Jag ska försöka ta mig tid att skriva lite om vad jag tycker om slipsar, men nu får ni nöja er med en produktbild på senaste köpet. En handrullad somrigt kul slips från Drakes.
tie-bmo80r-20168-001-1.jpg

väldigt fint och kul motiv som passar till det fina vädret :cigar:
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
väldigt fint och kul motiv som passar till det fina vädret :cigar:
Precis! Kostade för mkt men kände att jag behövde den :) Tänkte matcha med beiga byxor, bruna loafers och kanske en blå kavaj. Får se om det flyger men jag gillar lite skojiga/barnsliga slipsar då det blir kul kontrast mot min klädsel som ändå är rätt strikt.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Kul med vintage! Gillar det men har tyvärr inte så många... Den tredje från vänster var väldigt trevlig!

Vet inte om jag är det men slipsar är ett litet sidoibtresse bredvid klockor. Jag bär kostym typ dagligen och tycker då slips är en kul detalj som kan lyfta en klädsel mycket! Dessutom kul att matcha med klockan såklart ;)

Jag ska försöka ta mig tid att skriva lite om vad jag tycker om slipsar, men nu får ni nöja er med en produktbild på senaste köpet. En handrullad somrigt kul slips från Drakes.
tie-bmo80r-20168-001-1.jpg
Tack! Det är en Dunhill, hög kvalitet! Drakesen ser grym ut. :)
 

ToolDiver

KS Explorers Club
En gammal bild från mobilen när jag skulle städa ur garderoben och flytta ut min slipssamling. Blev ganska många :D
9D5C38DF-A453-4CB4-8508-9C0B4F934A9D.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag är heller inget jättefan men har någon grenadine och så i garderoben. Tycker inte knuten blir lika bra, därav att det går bort för mig.
Precis. Knuten är viktig för mig. Därför föredrar jag handrullade ancient madder med lite struktur. Brukar ofta vara svagt svagt randiga i vävningen. Sidenslipsar med helt glatt yta får knuten att "gå upp", grenadin, cashmere och sådant samt för fodrade slipsar får för tjocka knutar tycker jag.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Jag är heller inget jättefan men har någon grenadine och så i garderoben. Tycker inte knuten blir lika bra, därav att det går bort för mig.

Många har faktiskt svårt med knuten på grenadine men jag föreslår att du prövar en annan knut. Jag kör alltid half windsor knot på mina slipsar och då blir knuten alltid centrerad och mycket mer proportionerlig vilket gör att grenadine/ stickade slipsar faller på plats perfekt :cigar:

om du inte prövat half windsor så rekommenderar jag enligt nedan.

00B939E3-9DAD-460B-89EF-BAB49107C6B9.png
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Älskar slipsar och flugor(givetvis oknutna). Klassiskt herrmode överlag. Har säkert närmare ett hundratal olika. Köpte många vintage Armani för ett tag sedan för vrakpriser runt en tjuga styck.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Bra och viktig tråd! Jag kör ofta slips och har runt 10-15 jag använder. Har allt från morfars gamla virkade slips (i något läskigt lite plastigt material - dock otroligt trevlig look!) till modernare varianter som en SuitSupply-slips som kom med vid ett köp där det blev lite förseningar i leveransen.

Tycker precis som många av er ovan att slipsen förhöjer en outfit och ger möjligheten att bryta en annars lite striktare look. Som @ANALOGUE har jag ofta kostym i jobbet och slipsen känns då given. Det syns ju tydligt om man har slips för att man tror att man bör ha det eller om man använder den som ett trevligt attribut i outfiten. Vägrar ge upp slipsen även om de senaste åren inneburit en rätt kraftig nedgång i användandet bland gemene man. Delar ni den uppfattningen? Kan fota samlingen och lägga upp imorgon!
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Bra och viktig tråd! Jag kör ofta slips och har runt 10-15 jag använder. Har allt från morfars gamla virkade slips (i något läskigt lite plastigt material - dock otroligt trevlig look!) till modernare varianter som en SuitSupply-slips som kom med vid ett köp där det blev lite förseningar i leveransen.

Tycker precis som många av er ovan att slipsen förhöjer en outfit och ger möjligheten att bryta en annars lite striktare look. Som @ANALOGUE har jag ofta kostym i jobbet och slipsen känns då given. Det syns ju tydligt om man har slips för att man tror att man bör ha det eller om man använder den som ett trevligt attribut i outfiten. Vägrar ge upp slipsen även om de senaste åren inneburit en rätt kraftig nedgång i användandet bland gemene man. Delar ni den uppfattningen? Kan fota samlingen och lägga upp imorgon!


Håller helt med. Försöker få med slirren så ofta jag kan till kontoret men även när jag går ut med min käresta (pre Corona) på stan för en middag eller drink.
Dock brukar man känna sig lite ensam då det är sällan man ser slips längre på medelåldersmän idag. :(
 

Lolle

Panerai
Slips är inte särskilt vanligt ens i ledningsfunktion trots att jag jobbar på ett större globalt bolag men jag har inga problem att gå mot strömmen. Skickar med två bilder på slipar och näsdukar där slipsfavoriterna är Hermes för deras tyger och drakes för deras generella kvalitet. Sen har jag rätt mycket annat så som Brooks brothers, Ralph Laurent purple label och tom en del 20-50kr stickade varianter.

67089F1C-8D77-461C-8C1B-2556AF380E93.jpeg
8C8BE9D3-E477-4A7A-AD74-6DD75A914A87.jpeg
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Gillar denna tavla som man kan köpa på Kunskapstavlans hemsida. Stilren och förhöjer din walk in closet om du har en sådan :)
724D9AE5-0BE7-42A6-AA3A-0C93ED997E02.jpeg
Stilig. Men borde inte alla män redan kunna dessa knutar inkl. att knyta en fluga?;)

Är inte Windsorknuten här fel dessutom? Man ska väl ändå vad jag vet gå igenom 2ggr på Windsor till skillnad mot en halv sådan.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Stilig. Men borde inte alla män redan kunna dessa knutar inkl. att knyta en fluga?;)

Är inte Windsorknuten här fel dessutom? Man ska väl ändå vad jag vet gå igenom 2ggr på Windsor till skillnad mot en halv sådan.
Hehe det stämmer, tänkte inte på det när jag hittade den på nätet men det är ju samma Knut på windsor och half windsor på denna plansch. :D:D:D
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Moderaternas säkerhetspolitiska talesperson har en stickad slips med en snygg IWC Le Petit Prince med blå tavla (ej i bild) på debattstolen igår. :)
B412FB67-6701-411C-9D61-9909A60D3D41.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En liten bonuspaketöppning.
Skulle kasta slipslådor och öppnar dem. Otippat nog låg en fin printslips i en av dem. Kul tyckte jag :)
En handrullad sidensplips från Shibumi.
IMG_20200504_124802.jpg
IMG_20200504_124832.jpg

IMG_20200504_124908.jpg

Passar på att skriva lite om slipsar och vad jag gillar...

Mått: 8-9cm. Modesnören under 8cm går bort. Ok ok 7.5 kanske kan övervägas men absolut inget under.

Konstruktionen:
Self tipped eller handrullat:
En slips är antingen Self tipped eller handrullad. Self tipped är när man har foder på baksidan av slipsen. Det är det vanligaste skulle jag säga och håller säkert bättre. Det är också rimligen en enklare och billigare konstruktion. En handrullad slips har inte foder på baksidan (men bör ha ett foder på insidan för stabilitet)
Nedan en slips med Self tipped och sedan den som paketöppnades som då är handrullad. Jag föredrar alltid handrullad då det blir lättare och mer avslappnat samt ser mycket mer välarbetad ut. Det känns skräddat! Dock kan det bli för tunnt om man har ett tunt sidentyg och väldigt tunnt foder (som jag tror brukar vara i någon canvas i bättre slipsar).
IMG_20200504_142018.jpg
IMG_20200504_124920.jpg
IMG_20200504_124948.jpg


Antal vikningar:
Det vanligaste är 3 fold och innebär alltså att tyget är vikt 3 gånger. Finns även 6 och 7 fold. Fler vik innebär tjockare slips men också en härlig känsla av kvalitet. Om slipsen blir tjock hänger ju även på fodret och tjocklek på tyg så ett tunt tyg och handrullad slips får gärna vara 7 fold.

7 fold är lite som att bära en DD i vitt guld. Alla tror det är en DJ i stål men man vet själv att så inte är fallet ;) Och om man viker upp den lite är det nästan som en vacker blomma! Mmmm :hungry:
Slipsen ovan verkar väl vara 3 fold, medans den nedan är 7 fold. Se så vackert!
IMG_20200504_125357.jpg

Material:
Finns ju alla möjliga material. Jag är inget fan av virkade slipsar eller så. Siden är det vanliga i min slipsgarderob, men finns massa olika sorters siden. Ancient Madder brukar vara bra men det jag gillar är när sidtyget har lite struktur och gärna lite mattare nyans då det ger bättre knut som håller sig tight till skillnad från helt glatta sidenslipsar (ofta billigare) där knuten lätt löses upp litegrann.

Jag tycker den nya slipsen i början väl beskriver den typ av sidentyg och konstruktion jag gillar (även om 7 fold är ännu bättre i min värld beroende på tyg)

Jag har även lite annat, bland annat Hop Sack. Denna är från Tadino och är då handrullad 7 fold. Älskar den med alla härliga detaljer så som kryssen etc. Riktigt nice när man vill vara lite casual!
IMG_20200504_125248.jpg
IMG_20200504_125318.jpg


Märken:
Har flera olika med gillar särskilt H.N White, Shibumi och Tadino (tror de lagt ned). Berg och Berg är trevliga instegskvalitetsslipsar. Hermès är ju Hermès. Tycker sidentyget är för glatt och trist med self tipped men trycken är roliga och väldigt egna vilket jag gillar skarpt och det väger upp. Denna tex med måntema är lekfull och så. Sedan är det lite som en gulguldsRolex. Alla vet att den är dyr så om man behöver en extra boost kan den vara bra ;)
IMG_20200504_125215.jpg


Där var lite kort om mitt slipsintresse och vad jag gillar.

Kortfattat vill jag ha 8-9 cm ganska lång slips i tunnt tyg, gärna Ancient Madder med klassiskt eller lekfullt tryck. Slipsen får gärna vara handrullad och helst 7 fold.

Tack för mig :)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En liten bonuspaketöppning.
Skulle kasta slipslådor och öppnar dem. Otippat nog låg en fin printslips i en av dem. Kul tyckte jag :)
En handrullad sidensplips från Shibumi.
IMG_20200504_124802.jpg
IMG_20200504_124832.jpg

IMG_20200504_124908.jpg

Passar på att skriva lite om slipsar och vad jag gillar...

Mått: 8-9cm. Modesnören under 8cm går bort. Ok ok 7.5 kanske kan övervägas men absolut inget under.

Konstruktionen:
Self tipped eller handrullat:
En slips är antingen Self tipped eller handrullad. Self tipped är när man har foder på baksidan av slipsen. Det är det vanligaste skulle jag säga och håller säkert bättre. Det är också rimligen en enklare och billigare konstruktion. En handrullad slips har inte foder på baksidan (men bör ha ett foder på insidan för stabilitet)
Nedan en slips med Self tipped och sedan den som paketöppnades som då är handrullad. Jag föredrar alltid handrullad då det blir lättare och mer avslappnat samt ser mycket mer välarbetad ut. Det känns skräddat! Dock kan det bli för tunnt om man har ett tunt sidentyg och väldigt tunnt foder (som jag tror brukar vara i någon canvas i bättre slipsar).
IMG_20200504_124920.jpg
IMG_20200504_124948.jpg


Antal vikningar:
Det vanligaste är 3 fold och innebär alltså att tyget är vikt 3 gånger. Finns även 6 och 7 fold. Fler vik innebär tjockare slips men också en härlig känsla av kvalitet. Om slipsen blir tjock hänger ju även på fodret och tjocklek på tyg så ett tunt tyg och handrullad slips får gärna vara 7 fold.

7 fold är lite som att bära en DD i vitt guld. Alla tror det är en DJ i stål men man vet själv att så inte är fallet ;) Och om man viker upp den lite är det nästan som en vacker blomma! Mmmm :hungry:
Slipsen ovan verkar väl vara 3 fold, medans den nedan är 7 fold. Se så vackert!
IMG_20200504_125357.jpg

Material:
Finns ju alla möjliga material. Jag är inget fan av virkade slipsar eller så. Siden är det vanliga i min slipsgarderob, men finns massa olika sorters siden. Ancient Madder brukar vara bra men det jag gillar är när sidtyget har lite struktur och gärna lite mattare nyans då det ger bättre knut som håller sig tight till skillnad från helt glatta sidenslipsar (ofta billigare) där knuten lätt löses upp litegrann.

Jag tycker den nya slipsen i början väl beskriver den typ av sidentyg och konstruktion jag gillar (även om 7 fold är ännu bättre i min värld beroende på tyg)

Jag har även lite annat, bland annat Hop Sack. Denna är från Tadino och är då handrullad 7 fold. Älskar den med alla härliga detaljer så som kryssen etc. Riktigt nice när man vill vara lite casual!
IMG_20200504_125248.jpg
IMG_20200504_125318.jpg


Märken:
Har flera olika med gillar särskilt H.N White, Shibumi och Tadino (tror de lagt ned). Berg och Berg är trevliga instegskvalitetsslipsar. Hermès är ju Hermès. Tycker sidentyget är för glatt och trist med self tipped men trycken är roliga och väldigt egna vilket jag gillar skarpt och det väger upp. Denna tex med måntema är lekfull och så. Sedan är det lite som en gulguldsRolex. Alla vet att den är dyr så om man behöver en extra boost kan den vara bra ;)
IMG_20200504_125215.jpg


Där var lite kort om mitt slipsintresse och vad jag gillar.

Kortfattat vill jag ha 8-9 cm ganska lång slips i tunnt tyg, gärna Ancient Madder med klassiskt eller lekfullt tryck. Slipsen får gärna vara handrullad och helst 7 fold.

Tack för mig :)
Lite utanför ämnet, men visst har Hermeskartonger ett värde? Vet att jag blev förvånad när jag såg vad folk betalade för pappret någon gång.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite utanför ämnet, men visst har Hermeskartonger ett värde? Vet att jag blev förvånad när jag såg vad folk betalade för pappret någon gång.
Ja det stämmer nog. Ligger änsålänge i hallen ;)
Vad man sedan ska ha en slipslåda till förstår jag ej, men framför allt är det för mig obegripligt att folk betalar för papperslådor.... Men såg i någon inredningstidning att någon hade det som inredning typ. Jag tycker det känns rätt pinsamt tbh. Måste man visa att man har Hermès så till den grad att man lägger fram papplådor i hemmet? Och känner ett sådant behov att göra det så man dessutom köper lådan...?
 
Topp