• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Stora Slipstråden

ToolDiver

KS Explorers Club
Kam och slips är jävulens påfund, något jag undviker så långt det är möjligt ... ;)

För många år sedan köpte företaget jag jobbade på ett annat liknande företag i Tucson, Arizona. Vid fyra olika tillfällen hade jag nöjet av tjänsteresor dit. Tucson är en mycket trevlig stad utom möjligen mitt i sommaren då det kan bli lite varmt. Kallas ju för "fattigmansflorida" då temperaturen är mycket behaglig på vintern och prisnivån är bland det lägsta i USA.

Hur som helst, en kväll blev jag bjuden till ett steakhouse vid namn Pinnacle Peak. Förutom utmärkta stekar är dom kända för sitt slipsförbud. Om du inte tar av den direkt när du kommer in klipper dom av den och hänger upp den i taket. Åtskilliga är dom män som gått dit iklädda den där vidriga teryleneslipsen dom fick av svärmor i julklapp ... :D

Lånat från nätet:
Slipsar i taket.jpg

Slipsar i taket 2.jpg

häftigt ställe :)
 

Oniel

Panerai
Älskar slipsen! Väldigt kul med denna tråden!

Själv har jag nästan enbart slipsar från drakes, ferragamo och Hermes. Detta beror främst på att jag gjorde en stor utrensning för något år sedan och så gav jag bort alla slipsar som inte användes.

Ps, Dock är slipsen på bilden från monsieurs fox som jag har en slips ifrån.
98323A1A-07D3-4A04-9BDC-EB6F0A665F0C.jpeg
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Älskar slipsen! Väldigt kul med denna tråden!

Själv har jag nästan enbart slipsar från drakes, ferragamo och Hermes. Detta beror främst på att jag gjorde en stor utrensning för något år sedan och så gav jag bort alla slipsar som inte användes.

Ps, Dock är slipsen på bilden från monsieurs fox som jag har en slips ifrån.
98323A1A-07D3-4A04-9BDC-EB6F0A665F0C.jpeg
Bär enbart slips till jobb och formella privata tillställningar. Ibland kan jag önska att jag levde i en tid där det nästan alltid var ett måste i sociala sammanhang. Sen ångrar jag mig och förstår att det inte är värt tradeoffen med livskvaliteten vi har idag... :)
 

Oniel

Panerai
Bär enbart slips till jobb och formella privata tillställningar. Ibland kan jag önska att jag levde i en tid där det nästan alltid var ett måste i sociala sammanhang. Sen ångrar jag mig och förstår att det inte är värt tradeoffen med livskvaliteten vi har idag... :)

Jag jobbar som mellanchef i en mellanstor kommun så slips är verkligen inget krav utan något jag enbart bär när jag inte ska på möten eller träffa folk där det kan sticka i ögonen. Älskar slipsen men även jag får kapitulera gällande rådande omständigheter och anpassa mig efter den bransch jag jobbar inom. Dock använder jag nästan alltid slips privat (förutom de varmaste månaderna) då jag går ut och äter eller bara tar en öl på stan :)

tror mycket bara handlar om att vara bekväm i slipsen vilket många uppenbarligen inte är.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Älskar slipsen! Väldigt kul med denna tråden!

Själv har jag nästan enbart slipsar från drakes, ferragamo och Hermes. Detta beror främst på att jag gjorde en stor utrensning för något år sedan och så gav jag bort alla slipsar som inte användes.

Ps, Dock är slipsen på bilden från monsieurs fox som jag har en slips ifrån.
98323A1A-07D3-4A04-9BDC-EB6F0A665F0C.jpeg

kul att du gillar tråden :cigar:
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Jag jobbar som mellanchef i en mellanstor kommun så slips är verkligen inget krav utan något jag enbart bär när jag inte ska på möten eller träffa folk där det kan sticka i ögonen. Älskar slipsen men även jag får kapitulera gällande rådande omständigheter och anpassa mig efter den bransch jag jobbar inom. Dock använder jag nästan alltid slips privat (förutom de varmaste månaderna) då jag går ut och äter eller bara tar en öl på stan :)

tror mycket bara handlar om att vara bekväm i slipsen vilket många uppenbarligen inte är.

helt rätt inställning :)
 
Hur ser det ut för er andra i arbetet, är det många som bär slips (då menar jag ibland).
Jag arbetar som lärare på en högstadieskola där det bara är jag som bär det. Dock bara emellanåt i år då ett av ämnena är idrott och hälsa. Nästa år när jag byter till franska så kommer jag nog använde det oftare än i nuläget.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Ingen aning vad priset är på idag men de brukar dyka upp på kaplans och där kan de gå för allt ifrån 2000-8000 beroende på skick och ålder.
Men jag kan gissa på att de går för ca 15-20k för nya. Finns 3 storlekar om jag inte är ute och cyklar.
 

Exekys

Cartier
Då kör jag på med lite fler frågor då, när jag ändå är igång och vill lära mig! :D
Grenadineslipsar? Fick låna inlogg på Viaplay, så betade av dom första sju Bondfilmerna i helgen... En orgie i kostymer, bilar och inredning! Självklart står ju Sean Connerys grenadineslipsar i centrum, så har blivit rätt sugen på såna. Vad borde man tänka på när det kommer till såna, och var kan man hitta inte alltför snordyra slipsar?
Jag har köpt på Granqvist store, funkar hur bra som helst. Grenadine tänker jag funkar bäst i solida färger till att börja med. Marinblå, röd eller brun är tre färger som går hem till typ ljusblå skjorta och kavaj/chinos 365 dagar/år. Eller under en stickad tröja, beroende på vad du gillar.
 

Lolle

Panerai
Ingen aning vad priset är på idag men de brukar dyka upp på kaplans och där kan de gå för allt ifrån 2000-8000 beroende på skick och ålder.
Men jag kan gissa på att de går för ca 15-20k för nya. Finns 3 storlekar om jag inte är ute och cyklar.
Det ser ut att vara en keepall i Damier Canvas även om jag inte gått bak i tråden och kollat originalbilden och bara kollar i mobilen. Gissningsvis mellanstorleken för precis som du säger finns de i lite olika storlekar och även färg/tryck. Den som är lättast att hitta begagnat är vanliga monogram och går nånstans mellan 3500-7000kr medan din modell faktiskt är något dyrare, bara för info @kmg
 

Nudelpalm

Omega
Är det möjligt att lämna in slipsar till en skräddare för att ändra stil/form på den? Tänker mig att det måste finnas mycket fina vintageslipsar där ute som kanske är lite för omoderna i snitt, men med lite förändringar skulle kunna bli klockrena.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Tips för er som söker högkvaliteslipsar så kör Kaplans sin aficinado auktion snart. Måste säga att det är fantastiska slipsar för otroligt bra pris:


här är tex en underbar sidenslirre från Hermes som de lagt ut
D8CCEEBC-F00B-43B2-A7B4-4D37E9C74AA6.jpeg
 
Topp