• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Stora Slipstråden

Canee

Cartier
2-Faktor
En liten bonuspaketöppning.
Skulle kasta slipslådor och öppnar dem. Otippat nog låg en fin printslips i en av dem. Kul tyckte jag :)
En handrullad sidensplips från Shibumi.
IMG_20200504_124802.jpg
IMG_20200504_124832.jpg

IMG_20200504_124908.jpg

Passar på att skriva lite om slipsar och vad jag gillar...

Mått: 8-9cm. Modesnören under 8cm går bort. Ok ok 7.5 kanske kan övervägas men absolut inget under.

Konstruktionen:
Self tipped eller handrullat:
En slips är antingen Self tipped eller handrullad. Self tipped är när man har foder på baksidan av slipsen. Det är det vanligaste skulle jag säga och håller säkert bättre. Det är också rimligen en enklare och billigare konstruktion. En handrullad slips har inte foder på baksidan (men bör ha ett foder på insidan för stabilitet)
Nedan en slips med Self tipped och sedan den som paketöppnades som då är handrullad. Jag föredrar alltid handrullad då det blir lättare och mer avslappnat samt ser mycket mer välarbetad ut. Det känns skräddat! Dock kan det bli för tunnt om man har ett tunt sidentyg och väldigt tunnt foder (som jag tror brukar vara i någon canvas i bättre slipsar).
IMG_20200504_124920.jpg
IMG_20200504_124948.jpg


Antal vikningar:
Det vanligaste är 3 fold och innebär alltså att tyget är vikt 3 gånger. Finns även 6 och 7 fold. Fler vik innebär tjockare slips men också en härlig känsla av kvalitet. Om slipsen blir tjock hänger ju även på fodret och tjocklek på tyg så ett tunt tyg och handrullad slips får gärna vara 7 fold.

7 fold är lite som att bära en DD i vitt guld. Alla tror det är en DJ i stål men man vet själv att så inte är fallet ;) Och om man viker upp den lite är det nästan som en vacker blomma! Mmmm :hungry:
Slipsen ovan verkar väl vara 3 fold, medans den nedan är 7 fold. Se så vackert!
IMG_20200504_125357.jpg

Material:
Finns ju alla möjliga material. Jag är inget fan av virkade slipsar eller så. Siden är det vanliga i min slipsgarderob, men finns massa olika sorters siden. Ancient Madder brukar vara bra men det jag gillar är när sidtyget har lite struktur och gärna lite mattare nyans då det ger bättre knut som håller sig tight till skillnad från helt glatta sidenslipsar (ofta billigare) där knuten lätt löses upp litegrann.

Jag tycker den nya slipsen i början väl beskriver den typ av sidentyg och konstruktion jag gillar (även om 7 fold är ännu bättre i min värld beroende på tyg)

Jag har även lite annat, bland annat Hop Sack. Denna är från Tadino och är då handrullad 7 fold. Älskar den med alla härliga detaljer så som kryssen etc. Riktigt nice när man vill vara lite casual!
IMG_20200504_125248.jpg
IMG_20200504_125318.jpg


Märken:
Har flera olika med gillar särskilt H.N White, Shibumi och Tadino (tror de lagt ned). Berg och Berg är trevliga instegskvalitetsslipsar. Hermès är ju Hermès. Tycker sidentyget är för glatt och trist med self tipped men trycken är roliga och väldigt egna vilket jag gillar skarpt och det väger upp. Denna tex med måntema är lekfull och så. Sedan är det lite som en gulguldsRolex. Alla vet att den är dyr så om man behöver en extra boost kan den vara bra ;)
IMG_20200504_125215.jpg


Där var lite kort om mitt slipsintresse och vad jag gillar.

Kortfattat vill jag ha 8-9 cm ganska lång slips i tunnt tyg, gärna Ancient Madder med klassiskt eller lekfullt tryck. Slipsen får gärna vara handrullad och helst 7 fold.

Tack för mig :)
Fantastiskt trevlig läsning, tack för det! Jag har väldig mycket att lära. Hittills går jag mest på färg, mönster och struktur i förhållande till övrig outfit (ibland omvänt när jag är riktigt sugen på en viss slips). Som med allt - önskar att jag kunde prioritera detta viktiga område hårdare. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det stämmer nog. Ligger änsålänge i hallen ;)
Vad man sedan ska ha en slipslåda till förstår jag ej, men framför allt är det för mig obegripligt att folk betalar för papperslådor.... Men såg i någon inredningstidning att någon hade det som inredning typ. Jag tycker det känns rätt pinsamt tbh. Måste man visa att man har Hermès så till den grad att man lägger fram papplådor i hemmet? Och känner ett sådant behov att göra det så man dessutom köper lådan...?
Visst är det udda, men har sett hos kvinnliga bekanta att det legat Hermes och Cartier-kartonger framme som inredning.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Visst är det udda, men har sett hos kvinnliga bekanta att det legat Hermes och Cartier-kartonger framme som inredning.
Ja status är ju viktigt även om man inte vill tro det. Har bara svårt att se hur det ska ge status när det är så uppenbart att man vill visa upp det. För mkt in your face för mig. Men tack för påpekandet. Lådorna ska varken slängas eller användas som inredning ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fantastiskt trevlig läsning, tack för det! Jag har väldig mycket att lära. Hittills går jag mest på färg, mönster och struktur i förhållande till övrig outfit (ibland omvänt när jag är riktigt sugen på en viss slips). Som med allt - önskar att jag kunde prioritera detta viktiga område hårdare. :)
Tack! Knappast viktigt idag när majoriteten skippar slips. Men att ha ett par slipsar av hög kvalité är värt så man har vid tillfällen när man vill eller behöver ha slips :)
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Tack! Knappast viktigt idag när majoriteten skippar slips. Men att ha ett par slipsar av hög kvalité är värt så man har vid tillfällen när man vill eller behöver ha slips :)
Har ändå ett gäng jag tycker är av fin kvalitet utan att nå den riktigt höga kvaliteten. Jag personligen försöker hålla slipsfanan högt och har slips ett par dagar i veckan. Även om det inte är särskilt vanligt där jag jobbar är det inte heller ”fel”.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har ändå ett gäng jag tycker är av fin kvalitet utan att nå den riktigt höga kvaliteten. Jag personligen försöker hålla slipsfanan högt och har slips ett par dagar i veckan. Även om det inte är särskilt vanligt där jag jobbar är det inte heller ”fel”.
Låter mkt bra tycker jag! Fler behöver hålla uppe nivån på herrstil :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Många har faktiskt svårt med knuten på grenadine men jag föreslår att du prövar en annan knut. Jag kör alltid half windsor knot på mina slipsar och då blir knuten alltid centrerad och mycket mer proportionerlig vilket gör att grenadine/ stickade slipsar faller på plats perfekt :cigar:

om du inte prövat half windsor så rekommenderar jag enligt nedan.

00B939E3-9DAD-460B-89EF-BAB49107C6B9.png
Finns det egentligen någon annan knut än four in hand? Tveksamt. ;)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Shantung är underskattat i mitt tycke, gillar strukturen och mattheten, samt att de i allmänhet inte är lika flimsiga som vissa printed silk-varianter kan vara. Nedan ser ni en av mina, från Poszetka, en polsk aktör som jag tycker erbjuder mycket pang för pengen.
C9191566-BDF1-4839-AA5D-5C8A91A24EE1.jpeg
 

ToolDiver

KS Explorers Club
En liten bonuspaketöppning.
Skulle kasta slipslådor och öppnar dem. Otippat nog låg en fin printslips i en av dem. Kul tyckte jag :)
En handrullad sidensplips från Shibumi.
IMG_20200504_124802.jpg
IMG_20200504_124832.jpg

IMG_20200504_124908.jpg

Passar på att skriva lite om slipsar och vad jag gillar...

Mått: 8-9cm. Modesnören under 8cm går bort. Ok ok 7.5 kanske kan övervägas men absolut inget under.

Konstruktionen:
Self tipped eller handrullat:
En slips är antingen Self tipped eller handrullad. Self tipped är när man har foder på baksidan av slipsen. Det är det vanligaste skulle jag säga och håller säkert bättre. Det är också rimligen en enklare och billigare konstruktion. En handrullad slips har inte foder på baksidan (men bör ha ett foder på insidan för stabilitet)
Nedan en slips med Self tipped och sedan den som paketöppnades som då är handrullad. Jag föredrar alltid handrullad då det blir lättare och mer avslappnat samt ser mycket mer välarbetad ut. Det känns skräddat! Dock kan det bli för tunnt om man har ett tunt sidentyg och väldigt tunnt foder (som jag tror brukar vara i någon canvas i bättre slipsar).
IMG_20200504_142018.jpg
IMG_20200504_124920.jpg
IMG_20200504_124948.jpg


Antal vikningar:
Det vanligaste är 3 fold och innebär alltså att tyget är vikt 3 gånger. Finns även 6 och 7 fold. Fler vik innebär tjockare slips men också en härlig känsla av kvalitet. Om slipsen blir tjock hänger ju även på fodret och tjocklek på tyg så ett tunt tyg och handrullad slips får gärna vara 7 fold.

7 fold är lite som att bära en DD i vitt guld. Alla tror det är en DJ i stål men man vet själv att så inte är fallet ;) Och om man viker upp den lite är det nästan som en vacker blomma! Mmmm :hungry:
Slipsen ovan verkar väl vara 3 fold, medans den nedan är 7 fold. Se så vackert!
IMG_20200504_125357.jpg

Material:
Finns ju alla möjliga material. Jag är inget fan av virkade slipsar eller så. Siden är det vanliga i min slipsgarderob, men finns massa olika sorters siden. Ancient Madder brukar vara bra men det jag gillar är när sidtyget har lite struktur och gärna lite mattare nyans då det ger bättre knut som håller sig tight till skillnad från helt glatta sidenslipsar (ofta billigare) där knuten lätt löses upp litegrann.

Jag tycker den nya slipsen i början väl beskriver den typ av sidentyg och konstruktion jag gillar (även om 7 fold är ännu bättre i min värld beroende på tyg)

Jag har även lite annat, bland annat Hop Sack. Denna är från Tadino och är då handrullad 7 fold. Älskar den med alla härliga detaljer så som kryssen etc. Riktigt nice när man vill vara lite casual!
IMG_20200504_125248.jpg
IMG_20200504_125318.jpg


Märken:
Har flera olika med gillar särskilt H.N White, Shibumi och Tadino (tror de lagt ned). Berg och Berg är trevliga instegskvalitetsslipsar. Hermès är ju Hermès. Tycker sidentyget är för glatt och trist med self tipped men trycken är roliga och väldigt egna vilket jag gillar skarpt och det väger upp. Denna tex med måntema är lekfull och så. Sedan är det lite som en gulguldsRolex. Alla vet att den är dyr så om man behöver en extra boost kan den vara bra ;)
IMG_20200504_125215.jpg


Där var lite kort om mitt slipsintresse och vad jag gillar.

Kortfattat vill jag ha 8-9 cm ganska lång slips i tunnt tyg, gärna Ancient Madder med klassiskt eller lekfullt tryck. Slipsen får gärna vara handrullad och helst 7 fold.

Tack för mig :)


Snyggt :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Trist tråd att se på. Vore trevligt att bära slips om dagarna men att jobba som ingenjör inom industrisektorn så bär du bara en 100kr flanellskjorta så är du direkt bäst klädd på hela kontoret...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tänkte terrorisera denna tråd lite med dagens slips de dagar jag orkar :)

Idag blev det en orange lekfull sak med dinosaurier. Det är lekfullheten och de små roliga detaljerna jag gillar med Hermès.
IMG_20200506_095138.jpg
IMG_20200506_095216.jpg
IMG_20200506_095348.jpg


Matchar alltid slips med klocka. Idag blev det denna lekfulla Seamaster Recife med orange visare.
IMG_20200503_125617.jpg
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Idag blev det min egna design som jag kallar Classic Brit. Säg gärna vad tråden tycker.
Lägger även med mitt favoritmärke på klockor; nämligen IWC och i det här fallet en underbar Da Vinci.
93CEB677-1792-4757-A101-2EA51C4C54A2.jpeg
4B97153D-FF35-42D7-B2D6-F3E197D074C2.jpeg
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Idag blev det en äldre italiensk variant av okänt märke. Inköpt någon gång i slutet av 80- eller början av 90-talet av min pappa. Gillar att färgerna är lite skrikiga utan att det blir för mycket.
6B7D85CB-3506-4CC2-9DBF-1D08B49AF2E6.jpeg
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Idag blev det min egna design som jag kallar Classic Brit. Säg gärna vad tråden tycker.
Lägger även med mitt favoritmärke på klockor; nämligen IWC och i det här fallet en underbar Da Vinci.
93CEB677-1792-4757-A101-2EA51C4C54A2.jpeg
4B97153D-FF35-42D7-B2D6-F3E197D074C2.jpeg
Kul med egen design! Jag är inte något superfan av Ivy league-stilen själv. Dock trevlig matchning med det konservativa i slipsen och det mer nedklädda runt.
 

Psykel

Patek
Har köpt på mig lite slipsar på Kaplans Afficionado-auktioner. Senast blev det Hermès, Versace och Gucci för totalt strax under tusenlappen efter avgifter. Nästa auktion är i morgon, så passa på att kolla ni som är sugna!
Dock är jag inte mycket till slipsbärare än. Har kostymambitioner (jobbar på kommun, så finns allt från t-shirt/jeans till kostym här) och har kämpat på med viktminskning för snyggare passform det senaste halvåret. Känner mig relativt redo, men nu jobbar man nästan bara hemifrån och sommaren är snart här, så avvaktar nog till augusti-september.
Ska ta och dela med mig av min blygsamma samling iallafall!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har köpt på mig lite slipsar på Kaplans Afficionado-auktioner. Senast blev det Hermès, Versace och Gucci för totalt strax under tusenlappen efter avgifter. Nästa auktion är i morgon, så passa på att kolla ni som är sugna!
Dock är jag inte mycket till slipsbärare än. Har kostymambitioner (jobbar på kommun, så finns allt från t-shirt/jeans till kostym här) och har kämpat på med viktminskning för snyggare passform det senaste halvåret. Känner mig relativt redo, men nu jobbar man nästan bara hemifrån och sommaren är snart här, så avvaktar nog till augusti-september.
Ska ta och dela med mig av min blygsamma samling iallafall!
Bra tips! Tyvärr hittade jag inget som passade mig på den som nu är.
 
Topp