En liten bonuspaketöppning.
Skulle kasta slipslådor och öppnar dem. Otippat nog låg en fin printslips i en av dem. Kul tyckte jag
En handrullad sidensplips från Shibumi.
Passar på att skriva lite om slipsar och vad jag gillar...
Mått: 8-9cm. Modesnören under 8cm går bort. Ok ok 7.5 kanske kan övervägas men absolut inget under.
Konstruktionen:
Self tipped eller handrullat:
En slips är antingen Self tipped eller handrullad. Self tipped är när man har foder på baksidan av slipsen. Det är det vanligaste skulle jag säga och håller säkert bättre. Det är också rimligen en enklare och billigare konstruktion. En handrullad slips har inte foder på baksidan (men bör ha ett foder på insidan för stabilitet)
Nedan en slips med Self tipped och sedan den som paketöppnades som då är handrullad. Jag föredrar alltid handrullad då det blir lättare och mer avslappnat samt ser mycket mer välarbetad ut. Det känns skräddat! Dock kan det bli för tunnt om man har ett tunt sidentyg och väldigt tunnt foder (som jag tror brukar vara i någon canvas i bättre slipsar).
Antal vikningar:
Det vanligaste är 3 fold och innebär alltså att tyget är vikt 3 gånger. Finns även 6 och 7 fold. Fler vik innebär tjockare slips men också en härlig känsla av kvalitet. Om slipsen blir tjock hänger ju även på fodret och tjocklek på tyg så ett tunt tyg och handrullad slips får gärna vara 7 fold.
7 fold är lite som att bära en DD i vitt guld. Alla tror det är en DJ i stål men man vet själv att så inte är fallet
Och om man viker upp den lite är det nästan som en vacker blomma! Mmmm
Slipsen ovan verkar väl vara 3 fold, medans den nedan är 7 fold. Se så vackert!
Material:
Finns ju alla möjliga material. Jag är inget fan av virkade slipsar eller så. Siden är det vanliga i min slipsgarderob, men finns massa olika sorters siden. Ancient Madder brukar vara bra men det jag gillar är när sidtyget har lite struktur och gärna lite mattare nyans då det ger bättre knut som håller sig tight till skillnad från helt glatta sidenslipsar (ofta billigare) där knuten lätt löses upp litegrann.
Jag tycker den nya slipsen i början väl beskriver den typ av sidentyg och konstruktion jag gillar (även om 7 fold är ännu bättre i min värld beroende på tyg)
Jag har även lite annat, bland annat Hop Sack. Denna är från Tadino och är då handrullad 7 fold. Älskar den med alla härliga detaljer så som kryssen etc. Riktigt nice när man vill vara lite casual!
Märken:
Har flera olika med gillar särskilt H.N White, Shibumi och Tadino (tror de lagt ned). Berg och Berg är trevliga instegskvalitetsslipsar. Hermès är ju Hermès. Tycker sidentyget är för glatt och trist med self tipped men trycken är roliga och väldigt egna vilket jag gillar skarpt och det väger upp. Denna tex med måntema är lekfull och så. Sedan är det lite som en gulguldsRolex. Alla vet att den är dyr så om man behöver en extra boost kan den vara bra
Där var lite kort om mitt slipsintresse och vad jag gillar.
Kortfattat vill jag ha 8-9 cm ganska lång slips i tunnt tyg, gärna Ancient Madder med klassiskt eller lekfullt tryck. Slipsen får gärna vara handrullad och helst 7 fold.
Tack för mig