• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora TESLA-tråden!

BadkarsPiraten

Vacheron
Tror inte du sparar något men du skulle få dubbla effekten, mycket större baksäte och mycket större bagage än Lexusen för ungefär samma pengar. Jag gjorde precis en överslagsräkning för ny elbil vs begagnad diesel och det är förvånansvärt lätt att köra in ett högre inköpspris. Med din körsträcka skulle det antagligen gå ännu fortare än för mig som kör mindre än hälften.

Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr/mån (~150 mil)
Skatt 5.000kr/år
Helförsäkring 8.000kr
Service+underhåll 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snart på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr

Summa per månad för att äga 36 mån: 6.391kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Bonus 50.000kr (om reglerna går igenom, annars 70)
Restvärde 450.000kr
Räntekostnad 2% i snitt utan amortering 10.400kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Summa per månad 36 mån = 6.1666kr/mån
Problemet som slår det lite konstigt är att jag jämför kostnader på en bensinare för 200k och en elbil för 500k.
Svårt som fan att räkna ihop den prisskillnaden hur man än gör och vill men jag skall göra ett försök.

Men spännande kalkyl du gjort.
Värdeminskning är alltid ett stort mörker. Det är högst fiktiva siffror man kan använda sig av.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Problemet som slår det lite konstigt är att jag jämför kostnader på en bensinare för 200k och en elbil för 500k.
Svårt som fan att räkna ihop den prisskillnaden hur man än gör och vill men jag skall göra ett försök.

Men spännande kalkyl du gjort.
Värdeminskning är alltid ett stort mörker. Det är högst fiktiva siffror man kan använda sig av.
Kör du 4000 mil om året borde det skilja typ 3000kr per månad bara i bränslekostnad.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kör du 4000 mil om året borde det skilja typ 3000kr per månad bara i bränslekostnad.
Så säg 10 års återbetalning på det så vida det inte blir någon straffskatt/km skatt på elbil vilket det säkerligen snart blir.
Fan gillar min Lexus och den är snuskigt billig i drift. Men pendlar ju 9 mil om dagen bara till/från arbete.
Men samtidigt så är Model S den enda elbil som passar mig. Vill ha en vanlig stor sedan helt enkelt, ingen liten plåtburk som en Zoe eller en liten sedan som Model 3.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Så säg 10 års återbetalning på det så vida det inte blir någon straffskatt/km skatt på elbil vilket det säkerligen snart blir.
Fan gillar min Lexus och den är snuskigt billig i drift. Men pendlar ju 9 mil om dagen bara till/från arbete.
Men samtidigt så är Model S den enda elbil som passar mig. Vill ha en vanlig stor sedan helt enkelt, ingen liten plåtburk som en Zoe eller en liten sedan som Model 3.
Har du kört båda? Jag tycker det var marginell skillnad på komforten i Modell 3 och BMW 530D (Stolarna är dock bättre i 530'n). Men annars var det typ ingen skillnad alls att leva med dom.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Så säg 10 års återbetalning på det så vida det inte blir någon straffskatt/km skatt på elbil vilket det säkerligen snart blir.
Fan gillar min Lexus och den är snuskigt billig i drift. Men pendlar ju 9 mil om dagen bara till/från arbete.
Men samtidigt så är Model S den enda elbil som passar mig. Vill ha en vanlig stor sedan helt enkelt, ingen liten plåtburk som en Zoe eller en liten sedan som Model 3.
Model 3 imponerar på mig när det gäller storlek. Betydligt rymligare än man kan tro för en familj på 4. Fast du kanske redan testat? Annars rekomenderar jag en provtur för att känna på...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har du kört båda? Jag tycker det var marginell skillnad på komforten i Modell 3 och BMW 530D (Stolarna är dock bättre i 530'n). Men annars var det typ ingen skillnad alls att leva med dom.
Enbart suttit i Model 3.
Hann aldrig köra den för jag körde roligare bil :D
Tyvärr tycker jag den är rent av ful.
Bättre i verkligheten, inredningen som är skitful marginellt bättre i verkligheten.
Sköna stolar, bra stereo, den imponerade och slog sönder många av mina fördomar bara av att sitta i den. Men ändå känns den lite som en plojgrej…
Men jag vill ha något som känns mer som en traditionell bil och därför Model S.
Och gratis Supercharge.


Model 3 imponerar på mig när det gäller storlek. Betydligt rymligare än man kan tro för en familj på 4. Fast du kanske redan testat? Annars rekomenderar jag en provtur för att känna på...
Icke testat, se svar ovan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
De allra första gick motorerna sönder på. Många är bytta på garanti men inte alla. En annan sjuka är att DRL-lamporna går sönder. Men de är också byggda lite slarvigt vilket inte går att laga - det skramlar och gnisslar lite överallt. Sånt har blivit mycket bättre på senare årsmodeller.
Tack för svar.
Känns ju inte bra. Från vilken årsmodell blev de bra om vi säger så? Snackar vi typ 2018 så är det ju helt enkelt bara att glömma för de är på tok för dyra
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Känns ju inte bra. Från vilken årsmodell blev de bra om vi säger så? Snackar vi typ 2018 så är det ju helt enkelt bara att glömma för de är på tok för dyra
Vad jag har hört (har ingen formell källa) så är det de "tidiga årsmodellerna".
 
Topp