• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora TESLA-tråden!

Stämmer det att även hastighetsmätaren finns via skärmen?
Ingen i rutan eller nedanför?

Svårt att hålla koll? Lättare att man kör för fort eller för långsamt?
Finns bara en display och det är den stora i mitten, iaf på Model 3.

Tar ett par minuter att vänja sig och sen är det inget man tänker på.

Nya Model S och X ska dock ha 3 skärmar. En ovanför ratten, en i mitten och en bak för passagerarna.

@KenKun Så här ser det ut när man kör. Tycker det är tydligt 😊

48E2AEF2-877C-40CC-AD61-E5A6352D383B.jpeg
 
Senast ändrad:
Finns bara en display och det är den stora i mitten, iaf på Model 3.

Tar ett par minuter att vänja sig och sen är det inget man tänker på.

Nya Model S och X ska dock ha 3 skärmar. En ovanför ratten, en i mitten och en bak för passagerarna.

@KenKun Så här ser det ut när man kör. Tycker det är tydligt 😊

48E2AEF2-877C-40CC-AD61-E5A6352D383B.jpeg
Tills man haft en bra HUD då vet man vad man går miste om :p
 
Jaha lite synd då resten av inredningen upplevs rätt billig imho, ev skulle läder lyfta något på helheten tänkte jag (Tesla Y)

Har BMW Läder dakota som benchmark
Fast Dakota är helt meningslös då det är spaltläder med fakestruktur och plast ovanpå. Då är ju Testas låstasläder vettigare.
 
Finns bara en display och det är den stora i mitten, iaf på Model 3.

Tar ett par minuter att vänja sig och sen är det inget man tänker på.

Nya Model S och X ska dock ha 3 skärmar. En ovanför ratten, en i mitten och en bak för passagerarna.

@KenKun Så här ser det ut när man kör. Tycker det är tydligt 😊

48E2AEF2-877C-40CC-AD61-E5A6352D383B.jpeg
Ok. Det funkar, men heads up display är mer nice 😌
 
Testade Drift-läget lite i går. Bakhjulsdrift och fuktig väg var kul! 😁

EDIT: Skrev först "drygt 400 Hk" men det stämmer inte.
Bak är det "bara" 283 Hk och fram 197.
 
Finns bara en display och det är den stora i mitten, iaf på Model 3.

Tar ett par minuter att vänja sig och sen är det inget man tänker på.

Nya Model S och X ska dock ha 3 skärmar. En ovanför ratten, en i mitten och en bak för passagerarna.

@KenKun Så här ser det ut när man kör. Tycker det är tydligt 😊

48E2AEF2-877C-40CC-AD61-E5A6352D383B.jpeg

tycker det är mycket märkligt att man åtminstone inte stoppade dit en HUD på Model 3…
Men men, det verkar ju uppenbarligen (vad annars?) fungera utan det.
Som tidigare skribent, HUD är fan svårt utan när man haft det. Mycket trevligt…

Såg diskussion angående stolarna att de inte är i läder och det skulle jag säga som positivt.
Mycket mjukare stolar i fejkskinn än äkta skinn. Riktigt trevliga stolar i Model 3.
Provkörde dock den aldrig, så vet inget mer än så.
 
tycker det är mycket märkligt att man åtminstone inte stoppade dit en HUD på Model 3…
Men men, det verkar ju uppenbarligen (vad annars?) fungera utan det.
Som tidigare skribent, HUD är fan svårt utan när man haft det. Mycket trevligt…

Såg diskussion angående stolarna att de inte är i läder och det skulle jag säga som positivt.
Mycket mjukare stolar i fejkskinn än äkta skinn. Riktigt trevliga stolar i Model 3.
Provkörde dock den aldrig, så vet inget mer än så.
Tycker också att det borde finnas men när man kört Teslan ett tag så inser man att skärmen ger all info man behöver utan att man behöver "titta bort" från vägen.
Förstår att det är bra i bilar, som tex Volvo, där den stora skärmen sitter rätt lång ner.
 
Sugen på Model Y som nästa familjebil. Varje gång jag tittat el-bil på sistone så landar jag i att det är den jag vill ha pga det stora lastutrymmet och att alla billigare alternativ är för dåliga där i jämförelse. Har dock rätt dålig koll och magkänslan säger att vi kör för lite för att motivera det köpet.
 
Sugen på Model Y som nästa familjebil. Varje gång jag tittat el-bil på sistone så landar jag i att det är den jag vill ha pga det stora lastutrymmet och att alla billigare alternativ är för dåliga där i jämförelse. Har dock rätt dålig koll och magkänslan säger att vi kör för lite för att motivera det köpet.

Bjuder på en dagsfärsk test så du blir annu mera sugen ... ;)
Tesla Y (1).jpg

Tesla Y (2).jpg
 
Sugen på Model Y som nästa familjebil. Varje gång jag tittat el-bil på sistone så landar jag i att det är den jag vill ha pga det stora lastutrymmet och att alla billigare alternativ är för dåliga där i jämförelse. Har dock rätt dålig koll och magkänslan säger att vi kör för lite för att motivera det köpet.
om ni kör lite varför inte bara köpa en fossilare? Borde kunna hitta något lämpligt som kostar bra mycket mindre eller är det bara nybil som är av intresse?
 
om ni kör lite varför inte bara köpa en fossilare? Borde kunna hitta något lämpligt som kostar bra mycket mindre eller är det bara nybil som är av intresse?
Det är ju helt enkelt lite tråkigt att gå tillbaka till oljeeldning när man provat på nåt annat? Men jag håller med dig i sak rent ekonomiskt.
 
Nån här som skippat eller planerar skippa laddstolpe hemma vid ev köp av Tesla?

Spontan förhörde ett gäng elbils/Tesla snubbar på Circle K (gratis tankning av el) 3 av 4 hade ingen laddstolpe hemma 🧐
 
Nån här som skippat eller planerar skippa laddstolpe hemma vid ev köp av Tesla?

Spontan förhörde ett gäng elbils/Tesla snubbar på Circle K (gratis tankning av el) 3 av 4 hade ingen laddstolpe hemma 🧐
Jag har laddare både hemma och på jobb. Behöver mest ladda hemma på helgerna och semester. I förhållande till vad bilen kostar är laddare billigt, och jäkligt skönt att ha så man slipper stanna på Cirkle K.

Edit: Hade inte laddare första halvåret, laddade på vanliga 220v uttaget då. Det funkade fint 90% av tiden, men är glad att jag lade ~10k för att slippa Cirkle K etc.
 
Jag har laddare både hemma och på jobb. Behöver mest ladda hemma på helgerna och semester. I förhållande till vad bilen kostar är laddare billigt, och jäkligt skönt att ha så man slipper stanna på Cirkle K.
Låter sjukt smidigt med stolpe även på jobb. Jag reser en del (7K mil/år) så det blir nog en del stopp på CircleK. Å andra sidan verkade som elbilsgänget hade mycke gott tjöt emellan lite GTG feeling medans de laddade sina bilar, köpt kaffe baggett garvade lite osv 😂

En annan fick lixom ”ok hejdå guys tack nu ska jag tanka min rökbil men ha de så bra!”
I am Jacks broken heart
 
Låter sjukt smidigt med stolpe även på jobb. Jag reser en del (7K mil/år) så det blir nog en del stopp på CircleK. Å andra sidan verkade som elbilsgänget hade mycke gott tjöt emellan lite GTG feeling medans de laddade sina bilar, köpt kaffe baggett garvade lite osv 😂

En annan fick lixom ”ok hejdå guys tack nu ska jag tanka min rökbil men ha de så bra!”
I am Jacks broken heart
Haha! Du lär märka det om du köper en tesla, men teslas egna laddare är sjukt mycket bättre än de flesta andras. Mycket snabbare. Vet inte hur dina planer ser ut, men hade jag kört så mycket på ett år hade jag definitivt satsat på en LR för att dra ner antal stopp när man är på roadtrip :)
 
Jodå, det gör det. För några år sedan stämde ditt påstående, idag ser det helt annorlunda ut.
Jaså?
Tänker inte harva runt i en kastrull likt en Renault Zoe eller liknande bil. Enda bilen ens i närheten av den storlek jag åker idag är Model 3 som kostar typ 300 tusen kronor mer än min bil jag har.
Att spara in 300k på transport kostnader är ganska orimligt.
 
Jodå, det gör det. För några år sedan stämde ditt påstående, idag ser det helt annorlunda ut.
Skiljer ens situationen så mycket mot hur det såg ut för ett år sedan?

Visst, bränslet på ICE-bilar är dyrare men samtidigt är ju reglerna kring förmånsbilar sämre idag än för ett år sedan.

Det beror väl lite på hur man finansierar, vad man anser sig ha för kapitalkostnad osv men jag upplever inte att det är givet.

Jag räknade på Tesla 3 när lämnade tillbaka tjänstebilen för snart ett år sedan och då åt kapitalkostnaderna och försäkringen upp en hel del av vinsten med elbil, jag valde en begagnad Volvo istället, det blev inte mycket dyrare. Räknade på c:a 2500 mil om jag minns rätt. Då var det privat och traditionellt ”ägande” jag räknade på.

Dock haltar såklart jämförelsen eftersom jag ställde en begagnad dieselbil mot en fabriksny elbil. Många skulle nog lägga stort värde i att köra en ny bil.

Dock, nu när jag gjorde en snabb koll på Blocket medan jag skrev i denna tråd, en ny Tesla 3 har tappat betydligt mer värde än den begagnade dieselbilen de senaste tolv månaderna, så på så sätt känns det väldigt bra.
 
Jaså?
Tänker inte harva runt i en kastrull likt en Renault Zoe eller liknande bil. Enda bilen ens i närheten av den storlek jag åker idag är Model 3 som kostar typ 300 tusen kronor mer än min bil jag har.
Att spara in 300k på transport kostnader är ganska orimligt.

Skiljer ens situationen så mycket mot hur det såg ut för ett år sedan?

Visst, bränslet på ICE-bilar är dyrare men samtidigt är ju reglerna kring förmånsbilar sämre idag än för ett år sedan.

Det beror väl lite på hur man finansierar, vad man anser sig ha för kapitalkostnad osv men jag upplever inte att det är givet.

Jag räknade på Tesla 3 när lämnade tillbaka tjänstebilen för snart ett år sedan och då åt kapitalkostnaderna och försäkringen upp en hel del av vinsten med elbil, jag valde en begagnad Volvo istället, det blev inte mycket dyrare. Räknade på c:a 2500 mil om jag minns rätt. Då var det privat och traditionellt ”ägande” jag räknade på.

Dock haltar såklart jämförelsen eftersom jag ställde en begagnad dieselbil mot en fabriksny elbil. Många skulle nog lägga stort värde i att köra en ny bil.

Dock, nu när jag gjorde en snabb koll på Blocket medan jag skrev i denna tråd, en ny Tesla 3 har tappat betydligt mer värde än den begagnade dieselbilen de senaste tolv månaderna, så på så sätt känns det väldigt bra.

Inser nu att vi är i Tesla-tråden så den här diskussionen kanske passar bättre in i Elbil- och laddhybridstråden men det finns ju fler bilar än Model 3 och Zoe. Många av dessa bilar har lanserats nyligen.

Jag beställde nyss en e-Niro -22, min månadskostnad blir ca 200kr mer jämfört med V40 -13 som jag kör nu.
 
Inser nu att vi är i Tesla-tråden så den här diskussionen kanske passar bättre in i Elbil- och laddhybridstråden men det finns ju fler bilar än Model 3 och Zoe.

Jag beställde nyss en e-Niro -22, min månadskostnad blir ca 200kr mer jämfört med V40 -13 som jag kör nu.
Jovisst, men jag gillar en vanlig sedan.
Ingen småbil, ingen tramsig SUV eller liknande.
En helt vanlig sedan med lyx och lull-lull :) och det är väl enbart Tesla som gör det, främst Model S…
 
Inser nu att vi är i Tesla-tråden så den här diskussionen kanske passar bättre in i Elbil- och laddhybridstråden men det finns ju fler bilar än Model 3 och Zoe. Många av dessa bilar har lanserats nyligen.

Jag beställde nyss en e-Niro -22, min månadskostnad blir ca 200kr mer jämfört med V40 -13 som jag kör nu.
Jo, jag kör så mycket så Teslas nätverk av laddare blev avgörande, annars hade jag hellre tittar på Polestar som är min favorit.

Men inte ens nätverket räddade situationen helt, jag ser en komfort i att kunna tanka var jag vill och när jag vill, istället för att behöva sitt och stirra 20 minuter när jag är på långresa och helst vill hem.
 
Jaså?
Tänker inte harva runt i en kastrull likt en Renault Zoe eller liknande bil. Enda bilen ens i närheten av den storlek jag åker idag är Model 3 som kostar typ 300 tusen kronor mer än min bil jag har.
Att spara in 300k på transport kostnader är ganska orimligt.
Skilj på utgift och kostnad ;) Du kommer inte ha lagt 300k mer för elbilen när du summerar ägandet. Sen kan man förstås inte jämföra begagnat mot nytt. Idag räknar man lätt hem en elbil på 36 mån för 600k mot en dieselbil för 350k vid nyköp.

Sen finns det andra anledningar att inte åka el. Det är stundtals ett jäkla meck och planerande och ALLA andra märken än Tesla är bedrövliga på resa.
 
Tillbaka
Topp