• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora TESLA-tråden!

Du bör rimligtvis inte jämföra en Tesla med en Mercedes eller Audi, utan snarare mellanklass-bilar.
Med det sagt, både min tidigare C63S samt A7:a hade betydligt fler problem än min nuvarande Model 3. Visst, inredningen på AMGn var finare monterad, men Audin kändes ungefär lika plastig.
Jämför väl rimligen med ngt för samma pengar… men även min standardAudi som väl kostar knappt hälften känns mkt exklusivare invändigt, om än lite plastig. Tesla såklart cool bil men tycker ändå de känns billiga när man sitter i dem.
 
Jämför väl rimligen med ngt för samma pengar… men även min standardAudi som väl kostar knappt hälften känns mkt exklusivare invändigt, om än lite plastig. Tesla såklart cool bil men tycker ändå de känns billiga när man sitter i dem.
Du betalar för tekniken, inte inredningen - och du glömmer helt att göra en TCO-kalkyl.
Teslan är avsevärt billigare på tre år för mig än tidigare fossilbilar.
 
Du betalar för tekniken, inte inredningen - och du glömmer helt att göra en TCO-kalkyl.
Teslan är avsevärt billigare på tre år för mig än tidigare fossilbilar.
Du får gärna gilla Tesla, och jag gillar de också. Men tycker du tappar tråden…
Frågan var om någon upplever den plastig/billig/rapplig invändigt. Jag svarar ja. Den ÄR det. Jag har inte sagt ngt om tekniken. Att den är billigare i drift än en bensinbil blir lite irrelevant i sammanhanget. En bil som säljs för en mille (eller en kvarts mille) borde i min mening kännas mkt solidare invändigt än vad jag upplever Tesla.
 
Du får gärna gilla Tesla, och jag gillar de också. Men tycker du tappar tråden…
Frågan var om någon upplever den plastig/billig/rapplig invändigt. Jag svarar ja. Den ÄR det. Jag har inte sagt ngt om tekniken. Att den är billigare i drift än en bensinbil blir lite irrelevant i sammanhanget. En bil som säljs för en mille (eller en kvarts mille) borde i min mening kännas mkt solidare invändigt än vad jag upplever Tesla.
Fair enough, men om du skall ha en motsvarande bil från t.ex. Audi så får du ju kolla på en Etron GT, och lägga på rejält med pengar. Först då kan man ju på riktigt dra parallellen till byggkvalité/lyxig inredning.

Jag kan ju köpa en rallycross-bil för 5miljoner, och inte blir den lyxig i inredningen för det.
 
Efter att ha läst mycket om Teslas så kallade kvalitetsproblem och sett videos verkar det som att de steppat upp kvalitén en hel del.
Tycker tex att inredningen känns solid jämfört med de videos jag sett där de drar och dunkar i inredningen. Måste vara lite äldre modeller.
Den nya fabriken i Kina verkar producera bilar som generellt håller bättre kvalité än de som byggts i USA.
 
Efter att ha läst mycket om Teslas så kallade kvalitetsproblem och sett videos verkar det som att de steppat upp kvalitén en hel del.
Tycker tex att inredningen känns solid jämfört med de videos jag sett där de drar och dunkar i inredningen. Måste vara lite äldre modeller.
Den nya fabriken i Kina verkar producera bilar som generellt håller bättre kvalité än de som byggts i USA.

Enligt Teknikens Värld:

"När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan."
 
Enligt Teknikens Värld:

"När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan."
Beror mycket på vilket perspektiv man har och vilka fel det handlar om. I andra undersökningar om kvalitet så hamnar de i topp: https://feber.se/bil/tesla-agare-verkar-mest-nojda-i-premium-segmentet/434790/
 
Nu är ju Teslaägare lite lätt hjärntvättade precis som Appleanvändare (och det säger jag som trogen Apple fan själv) så hur nöjda ägarna är ska nog inte viktas alltför tungt.
Fast är inte poängen att göra ägarna nöjda? Om bilen går sönder (vet inte vad TUV menar med fel) men ägarna ändå är nöjda så har de ju gjort något bra.

Jag är väldigt sugen på en Tesla 3 själv och funderar på att slå till trots att jag kan ta ut bil via jobbet. Det säger ändå nåt.
 
Enligt consumer reports i US 2021

1644334894867.png
 
Senast ändrad:
Enligt consumer reports i US 2021

1644334894867.png
"The Overall Score also includes road-test performance, owner satisfaction survey results, whether a vehicle comes with key active safety systems, and results from crash tests, if applicable."

Som sagt, det bor rätt mycket i de där testerna som åtminstone jag inte hänför till "tillförlitlighet" egentligen.
 
"The Overall Score also includes road-test performance, owner satisfaction survey results, whether a vehicle comes with key active safety systems, and results from crash tests, if applicable."

Som sagt, det bor rätt mycket i de där testerna som åtminstone jag inte hänför till "tillförlitlighet" egentligen.

".. key active safety systems, and results from crash tests, if applicable."

Om följande tas hänsyn till så borde Tesla varit mycket bättre eller så är dem system inte bra heller, Men dem får bra i krock-tester och skall ha state of the säkerhetssystem(med tanke på att deras bilar skall vara självkörande....)
 
Nu är ju Teslaägare lite lätt hjärntvättade precis som Appleanvändare (och det säger jag som trogen Apple fan själv) så hur nöjda ägarna är ska nog inte viktas alltför tungt.
Min erfarenhet är att många Tesla-ägare tror att de köpt en Bentley.
Sällan jag sett så mycket gnäll på skitsaker som i Tesla-forum.

Köper man en Daica och den inte faller isär första veckan så ger man den säkert en 5:a av 5...
 
Min erfarenhet är att många Tesla-ägare tror att de köpt en Bentley.
Sällan jag sett så mycket gnäll på skitsaker som i Tesla-forum.

Köper man en Daica och den inte faller isär första veckan så ger man den säkert en 5:a av 5...

Tror man får en lite skev bild på forumen för att det är rätt sällan folk postar om hur bra allting är.

De Teslaägare jag stött på i verkliga livet tenderar att vifta bort saker som att panoramataket spricker, att dörrhandtagen behöver bytas ut, att rutorna måste sprejas med WD40 eller vafan de nu använder för att dörren ska gå att öppna på vintern osv med "men det ÄR ju en så bra bil ändå".
 
Tror man får en lite skev bild på forumen för att det är rätt sällan folk postar om hur bra allting är.

De Teslaägare jag stött på i verkliga livet tenderar att vifta bort saker som att panoramataket spricker, att dörrhandtagen behöver bytas ut, att rutorna måste sprejas med WD40 eller vafan de nu använder för att dörren ska gå att öppna på vintern osv med "men det ÄR ju en så bra bil ändå".
Fördelen med gnällspikarna är att när de lägger upp saker som du nämner ovan är det ofta flera som berättar om precis samma problem, fast då på "svenska" och tyska premiumbilar.
 
Ni som beställt Tesla lite nyligen
  • kom bilen utlovad månad?
  • fanns det någon möjlighet att ändra något i ordern mellan order och leverans?
 
Denna tråd var inte alls stor som rubriken säger :D
Men jag börjar få felinformerad för elbil. Kör cirka 4k mil per år.
En Model S med fri supercharge och typ P75 eller liknande. Ingen värsting för ohyggliga pengar men mer är alltid roligare.
Vad är rangen på en sådan? Säg budget runt 500k och en bil på runt 10-12k mil.
Är det någon här inne som gör allt själv på Tesla? Tänker reservdelar och utbudet av det. Skulle aldrig falla mig in på att lämna in bilen på lagning eller service, gör allt själv.
 
Denna tråd var inte alls stor som rubriken säger :D
Men jag börjar få felinformerad för elbil. Kör cirka 4k mil per år.
En Model S med fri supercharge och typ P75 eller liknande. Ingen värsting för ohyggliga pengar men mer är alltid roligare.
Vad är rangen på en sådan? Säg budget runt 500k och en bil på runt 10-12k mil.
Är det någon här inne som gör allt själv på Tesla? Tänker reservdelar och utbudet av det. Skulle aldrig falla mig in på att lämna in bilen på lagning eller service, gör allt själv.
Börja med att kolla försäkring på Model S innan du blir mera sugen. En av de dyraste bilarna på marknaden att försäkra tyvärr. Mina offerter på modellen har legat runt 1800kr/mån :(

Range på en äldre 75 kanske 35-40 mil i praktiken. Underhåll - det är inte så mycket att underhålla. Typ bromsar och sånt men det är precis som en vanlig bil. Om något går sönder i drivlinan är det extremt svårt att laga själv. Lyckligtvis är det sällan det gör det.
 
Börja med att kolla försäkring på Model S innan du blir mera sugen. En av de dyraste bilarna på marknaden att försäkra tyvärr. Mina offerter på modellen har legat runt 1800kr/mån :(

Range på en äldre 75 kanske 35-40 mil i praktiken. Underhåll - det är inte så mycket att underhålla. Typ bromsar och sånt men det är precis som en vanlig bil. Om något går sönder i drivlinan är det extremt svårt att laga själv. Lyckligtvis är det sällan det gör det.
Bara försäkringen slänger ju en hel kalkyl åt helvete trots att man kör 3000 mil per år.
Ska kika lite men osäker på om jag skulle kunna räkna hem det överhuvudtaget.
 
Börja med att kolla försäkring på Model S innan du blir mera sugen. En av de dyraste bilarna på marknaden att försäkra tyvärr. Mina offerter på modellen har legat runt 1800kr/mån :(

Range på en äldre 75 kanske 35-40 mil i praktiken. Underhåll - det är inte så mycket att underhålla. Typ bromsar och sånt men det är precis som en vanlig bil. Om något går sönder i drivlinan är det extremt svårt att laga själv. Lyckligtvis är det sällan det gör det.
Är det bara model S det är dyra försäkringar eller gäller det alla modeller? Tänker model 3 och Y främst
 
Vill ju ha en stor sedan så Model 3 åker ju bort.
Ska göra en kalkyl på det men tvivlar starkt på att Model S blir billigare i längden (ca 30k mil) än min Lexus som jag redan har och är 300k billigare…
Tror inte du sparar något men du skulle få dubbla effekten, mycket större baksäte och mycket större bagage än Lexusen för ungefär samma pengar. Jag gjorde precis en överslagsräkning för ny elbil vs begagnad diesel och det är förvånansvärt lätt att köra in ett högre inköpspris. Med din körsträcka skulle det antagligen gå ännu fortare än för mig som kör mindre än hälften.

Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr/mån (~150 mil)
Skatt 5.000kr/år
Helförsäkring 8.000kr
Service+underhåll 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snart på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr

Summa per månad för att äga 36 mån: 6.391kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Bonus 50.000kr (om reglerna går igenom, annars 70)
Restvärde 450.000kr
Räntekostnad 2% i snitt utan amortering 10.400kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Summa per månad 36 mån = 6.1666kr/mån
 
Tillbaka
Topp