• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora TESLA-tråden!

Tror inte du sparar något men du skulle få dubbla effekten, mycket större baksäte och mycket större bagage än Lexusen för ungefär samma pengar. Jag gjorde precis en överslagsräkning för ny elbil vs begagnad diesel och det är förvånansvärt lätt att köra in ett högre inköpspris. Med din körsträcka skulle det antagligen gå ännu fortare än för mig som kör mindre än hälften.

Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr/mån (~150 mil)
Skatt 5.000kr/år
Helförsäkring 8.000kr
Service+underhåll 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snart på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr

Summa per månad för att äga 36 mån: 6.391kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Bonus 50.000kr (om reglerna går igenom, annars 70)
Restvärde 450.000kr
Räntekostnad 2% i snitt utan amortering 10.400kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Summa per månad 36 mån = 6.1666kr/mån
Problemet som slår det lite konstigt är att jag jämför kostnader på en bensinare för 200k och en elbil för 500k.
Svårt som fan att räkna ihop den prisskillnaden hur man än gör och vill men jag skall göra ett försök.

Men spännande kalkyl du gjort.
Värdeminskning är alltid ett stort mörker. Det är högst fiktiva siffror man kan använda sig av.
 
Problemet som slår det lite konstigt är att jag jämför kostnader på en bensinare för 200k och en elbil för 500k.
Svårt som fan att räkna ihop den prisskillnaden hur man än gör och vill men jag skall göra ett försök.

Men spännande kalkyl du gjort.
Värdeminskning är alltid ett stort mörker. Det är högst fiktiva siffror man kan använda sig av.
Kör du 4000 mil om året borde det skilja typ 3000kr per månad bara i bränslekostnad.
 
Kör du 4000 mil om året borde det skilja typ 3000kr per månad bara i bränslekostnad.
Så säg 10 års återbetalning på det så vida det inte blir någon straffskatt/km skatt på elbil vilket det säkerligen snart blir.
Fan gillar min Lexus och den är snuskigt billig i drift. Men pendlar ju 9 mil om dagen bara till/från arbete.
Men samtidigt så är Model S den enda elbil som passar mig. Vill ha en vanlig stor sedan helt enkelt, ingen liten plåtburk som en Zoe eller en liten sedan som Model 3.
 
Så säg 10 års återbetalning på det så vida det inte blir någon straffskatt/km skatt på elbil vilket det säkerligen snart blir.
Fan gillar min Lexus och den är snuskigt billig i drift. Men pendlar ju 9 mil om dagen bara till/från arbete.
Men samtidigt så är Model S den enda elbil som passar mig. Vill ha en vanlig stor sedan helt enkelt, ingen liten plåtburk som en Zoe eller en liten sedan som Model 3.
Har du kört båda? Jag tycker det var marginell skillnad på komforten i Modell 3 och BMW 530D (Stolarna är dock bättre i 530'n). Men annars var det typ ingen skillnad alls att leva med dom.
 
Så säg 10 års återbetalning på det så vida det inte blir någon straffskatt/km skatt på elbil vilket det säkerligen snart blir.
Fan gillar min Lexus och den är snuskigt billig i drift. Men pendlar ju 9 mil om dagen bara till/från arbete.
Men samtidigt så är Model S den enda elbil som passar mig. Vill ha en vanlig stor sedan helt enkelt, ingen liten plåtburk som en Zoe eller en liten sedan som Model 3.
Model 3 imponerar på mig när det gäller storlek. Betydligt rymligare än man kan tro för en familj på 4. Fast du kanske redan testat? Annars rekomenderar jag en provtur för att känna på...
 
Har du kört båda? Jag tycker det var marginell skillnad på komforten i Modell 3 och BMW 530D (Stolarna är dock bättre i 530'n). Men annars var det typ ingen skillnad alls att leva med dom.
Enbart suttit i Model 3.
Hann aldrig köra den för jag körde roligare bil :D
Tyvärr tycker jag den är rent av ful.
Bättre i verkligheten, inredningen som är skitful marginellt bättre i verkligheten.
Sköna stolar, bra stereo, den imponerade och slog sönder många av mina fördomar bara av att sitta i den. Men ändå känns den lite som en plojgrej…
Men jag vill ha något som känns mer som en traditionell bil och därför Model S.
Och gratis Supercharge.


Model 3 imponerar på mig när det gäller storlek. Betydligt rymligare än man kan tro för en familj på 4. Fast du kanske redan testat? Annars rekomenderar jag en provtur för att känna på...
Icke testat, se svar ovan.
 
De allra första gick motorerna sönder på. Många är bytta på garanti men inte alla. En annan sjuka är att DRL-lamporna går sönder. Men de är också byggda lite slarvigt vilket inte går att laga - det skramlar och gnisslar lite överallt. Sånt har blivit mycket bättre på senare årsmodeller.
Tack för svar.
Känns ju inte bra. Från vilken årsmodell blev de bra om vi säger så? Snackar vi typ 2018 så är det ju helt enkelt bara att glömma för de är på tok för dyra
 
Känns ju inte bra. Från vilken årsmodell blev de bra om vi säger så? Snackar vi typ 2018 så är det ju helt enkelt bara att glömma för de är på tok för dyra
Vad jag har hört (har ingen formell källa) så är det de "tidiga årsmodellerna".
 
Bytt jobb o kommer köra mycket mer än innan och har funderat fram o tillbaka men en begagnad model 3 är vad det lutar åt.
Erfarenheter från svenskt klimat med motorvägspendling?
Hur stor skillnad är det egentligen på 4wd och 2wd i räckvidd, har hört standard range plus med ins lägre vikt mm kommer ungefär lika långt?
Och laddbox hemma, vilken ska man ha?

Tack!
 
Bytt jobb o kommer köra mycket mer än innan och har funderat fram o tillbaka men en begagnad model 3 är vad det lutar åt.
Erfarenheter från svenskt klimat med motorvägspendling?
Hur stor skillnad är det egentligen på 4wd och 2wd i räckvidd, har hört standard range plus med ins lägre vikt mm kommer ungefär lika långt?
Och laddbox hemma, vilken ska man ha?
Hur långt pendlar du? Som M3 LR ägare kan jag konstatera att det här med räckvidd är inte en fråga längre i princip. Den räcker till allt jag vill åka under en dag ändå.
SR (eller RWD som den nog ska kallas nu) gäller i så fall bara de senaste årsmodellerna att de skulle kunna ha samma räckvidd, men inte ens då stämmer det. Tror du (eller de som berättat för dig) tänker på att RWD ska laddas till 100% så ofta det går medans LR AWD främst ska ladda till max 80% och tittar man på räckvidden då så är den ungefär samma. Men då har du 20% kvar på LR. Plus att LR laddar snabbare. Men främst vill jag påstå att det är 4wd som är skillnaden, oj vad det slirar på vintern med bakhjulsdrift och 300hk.

Laddbox - spelar ganska liten roll. Elektroner är elektroner ;) Jag har en Wallbox Pulsar, den gör allt jag begär av den. Det är väl främst om man ska kombinera solceller, batterier mm med elbilsladdning som det skiljer en del mellan boxarnas funktioner.
 
Hur långt pendlar du? Som M3 LR ägare kan jag konstatera att det här med räckvidd är inte en fråga längre i princip. Den räcker till allt jag vill åka under en dag ändå.
SR (eller RWD som den nog ska kallas nu) gäller i så fall bara de senaste årsmodellerna att de skulle kunna ha samma räckvidd, men inte ens då stämmer det. Tror du (eller de som berättat för dig) tänker på att RWD ska laddas till 100% så ofta det går medans LR AWD främst ska ladda till max 80% och tittar man på räckvidden då så är den ungefär samma. Men då har du 20% kvar på LR. Plus att LR laddar snabbare. Men främst vill jag påstå att det är 4wd som är skillnaden, oj vad det slirar på vintern med bakhjulsdrift och 300hk.

Laddbox - spelar väldigt liten roll. Jag har en Wallbox Pulsar. Den gör allt jag begär av den. Det är väl främst om man ska kombinera solceller, batterier mm med elbilsladdning som det skiljer mellan boxarna.
Jättebra, det är precis detta jag vill höra - av folk som testat själv.
Det kommer bli en 14 mil om dagen plus privat körning.
Något annat man ska tänka på gällande vad man inte får missa i utrustningsväg eller så?
 
Det kommer bli en 14 mil om dagen plus privat körning.
Något annat man ska tänka på gällande vad man inte får missa i utrustningsväg eller så?
Inga problem att få räckvidden att räcka då, lovar.

Utrustning är ju intressant så att alla bilar har samma saker och det är rätt generöst från början. Adaptiv farthållare, backkamera, elstolar, mm allt är standard. Det som fanns att välja till var "utökad autopilot" (=automatiska filbyten samt parkeringsassistans) samt "full självkörning". Dessa båda ska du inte betala ett öre för extra, de fungerar helt enkelt uselt.

Det främsta rådet med Tesla 3 är att välja en så ny bil som du har råd med. De har ständigt fått bättre byggkvalitet med årsmodellerna och skillnaden mellan en 2020 och en 2022 är stor. Tidiga årsmodeller saknar också värmepump vilket höjer förbrukningen vintertid. Dock så är den stora grejen med de äldre att deras värmare (PTC-element) går sönder rätt ofta.
 
Senast ändrad:
Missat denna tråden helt. Ni som har Tesla. Hur känner ni inför Elon Musks politiska ställningstagande.
När jag berättar att jag har en Tesla så får jag ofta just denna fråga. Mitt svar brukar vara att Tesla är så mycket mer än Elon Musk. Sen lägger jag till att jag faktiskt köpte bilen innan han började engagera sig öppet politiskt. Känner ändå lite skam över detta. Det här är typ enda anledningen att inte välja en Tesla nästa gång det är dags.
 
  • Like
Reactions: par
Missat denna tråden helt. Ni som har Tesla. Hur känner ni inför Elon Musks politiska ställningstagande.
När jag berättar att jag har en Tesla så får jag ofta just denna fråga. Mitt svar brukar vara att Tesla är så mycket mer än Elon Musk. Sen lägger jag till att jag faktiskt köpte bilen innan han började engagera sig öppet politiskt. Känner ändå lite skam över detta. Det här är typ enda anledningen att inte välja en Tesla nästa gång det är dags.
Skall mycket till för att jag skall lägga in några politiska värderingar när jag väljer bil. Och om jag skulle göra det så väljer jag fortfarande Tesla framför allt kinesiskt inklusive volvo och polestar.
 
Missat denna tråden helt. Ni som har Tesla. Hur känner ni inför Elon Musks politiska ställningstagande.
När jag berättar att jag har en Tesla så får jag ofta just denna fråga. Mitt svar brukar vara att Tesla är så mycket mer än Elon Musk. Sen lägger jag till att jag faktiskt köpte bilen innan han började engagera sig öppet politiskt. Känner ändå lite skam över detta. Det här är typ enda anledningen att inte välja en Tesla nästa gång det är dags.
Brukar svara något i stil med ”Ja, han har ballat ur det senaste - men det finns ingen bättre bil i segmentet, och jag vill inte stötta kina i onödan”.
 
Missat denna tråden helt. Ni som har Tesla. Hur känner ni inför Elon Musks politiska ställningstagande.
När jag berättar att jag har en Tesla så får jag ofta just denna fråga. Mitt svar brukar vara att Tesla är så mycket mer än Elon Musk. Sen lägger jag till att jag faktiskt köpte bilen innan han började engagera sig öppet politiskt. Känner ändå lite skam över detta. Det här är typ enda anledningen att inte välja en Tesla nästa gång det är dags.

Finns det några specifika politiska ställningstaganden man kanske har missat, utöver att han stödjer Trump?
 
Finns det några specifika politiska ställningstaganden man kanske har missat, utöver att han stödjer Trump?
Att han är kritisk till fackförbund nämns ju, med tanke på situationen i Sverige.
Att han köpt Twitter (numera X) och lättat på modereringen vilket har lett till högre spridning av hat och desinformation.
Att han haft samröre med Putin.

Men nu ska vi inte prata politik i denna tråd, utan Tesla!
 
Att han är kritisk till fackförbund nämns ju, med tanke på situationen i Sverige.
Att han köpt Twitter (numera X) och lättat på modereringen vilket har lett till högre spridning av hat och desinformation.
Att han haft samröre med Putin.

Men nu ska vi inte prata politik i denna tråd, utan Tesla!

Jag håller med. Ångrar redan förra inlägget lite. Det påverkade mig i alla fall inte nämnvärt när jag skaffade min MY i September och jag tror inte att det kommer att göra det för eventuella framtida bilar heller, liksom med andra köp av andra varor.
 
Missat denna tråden helt. Ni som har Tesla. Hur känner ni inför Elon Musks politiska ställningstagande.
På samma sätt som jag inte bryr mig var alla står politiskt i Audis styrelse (eller vilket märke som helst) så bryr jag mig inte nämnvärt var Musk står*. Dessutom tror jag hans roll i bilutvecklingen hos Tesla är väldigt överdriven.

*( För sakens skull kan jag väl nämna att jag inte är särskilt förtjust i hans politiska åsikter)
 
Senast ändrad:
Tog lite bilder idag ⚡😎

_DSF3434.jpeg

_DSF3473.jpeg

_DSF3476.jpeg

_DSF3464.jpeg
 
Tillbaka
Topp