BadkarsPiraten
Guld
Problemet som slår det lite konstigt är att jag jämför kostnader på en bensinare för 200k och en elbil för 500k.Tror inte du sparar något men du skulle få dubbla effekten, mycket större baksäte och mycket större bagage än Lexusen för ungefär samma pengar. Jag gjorde precis en överslagsräkning för ny elbil vs begagnad diesel och det är förvånansvärt lätt att köra in ett högre inköpspris. Med din körsträcka skulle det antagligen gå ännu fortare än för mig som kör mindre än hälften.
Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr/mån (~150 mil)
Skatt 5.000kr/år
Helförsäkring 8.000kr
Service+underhåll 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snart på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr
Summa per månad för att äga 36 mån: 6.391kr
Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Bonus 50.000kr (om reglerna går igenom, annars 70)
Restvärde 450.000kr
Räntekostnad 2% i snitt utan amortering 10.400kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr
Summa per månad 36 mån = 6.1666kr/mån
Svårt som fan att räkna ihop den prisskillnaden hur man än gör och vill men jag skall göra ett försök.
Men spännande kalkyl du gjort.
Värdeminskning är alltid ett stort mörker. Det är högst fiktiva siffror man kan använda sig av.