• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden för dressur

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ser väldigt snyggt ut.
Det blev riktigt bra. Jag vet inte om det är AR på originalglaset, men det nya glaset har AR och en väldigt diskret kupning, så nu känns den ”komplett” kanske man kan säga. Typ som den borde vara ifrån början. En relativt billig mod med tanke på att glaset jag köpte hos Cousinsuk kostade £35.
 
  • Like
Reactions: DRW

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
bump!
IMG_3641[17454].jpg
 

skipjack

Breitling
2-Faktor
Hej på er!

Är på jakt efter ett dressur som ska fylla följande kriterier, någon som har tips?
  • 36-38 mm
  • Gärna svart tavla
  • Gärna automat
Allt gott,
Skipjack
 

D..S..

Panerai
Jag jobbar på sjukhus och får sällan tillfälle att bära dressur naturligt. Söker därför mer "lekfulla" och sportigare alternativ. Nomos är givet med sin campus serie, har även tittat på Stowa partitio..

Vilka andra klockor finns som konkurrerar i samma segment som ovanstående?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag jobbar på sjukhus och får sällan tillfälle att bära dressur naturligt. Söker därför mer "lekfulla" och sportigare alternativ. Nomos är givet med sin campus serie, har även tittat på Stowa partitio..

Vilka andra klockor finns som konkurrerar i samma segment som ovanstående?
Kanske Junghans klassiska Max Bill? Den guld Longines Presence jag postade tidigare finns i stål och i flera tavlor. Stowa har säkert liknande som du redan påpekade. Sen har ju både Citizen och Seiko brett utbud. Bjuder på en bild av min senaste Citizen eco drive ONE
IMG_5270.jpg
 

SL96

Omega
Är det någon som har tips på en dressur som man kan varva sin Batman med? Jag tänker mig i 20-30k klassen, har tittat på Cartier Tank i Large eller Medium men vet inte riktigt om jag vill ha quartz-ur eller ej.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hilfe! Helt insnöad på sportklockor, mina dressurskval är fyllda av motsatser..

Jag kommer inte att använda en dressare särskilt ofta, och då känns det tråkigt att ha, säg, norr om 30 papp inlåst i något som sällan används.

Screenshot_20201230-190105.jpg



Men jag kommer heller garanterat inte vara sugen på att ta av mig min BB58, eller motsvarande vardagsklocka i samma prisklass och finish, för att slänga på mig ett mindre kostsamt dressur när jag ska klä upp mig. Så då finns det ju risk att ett billigt val av dressur ändå inte används..

Dåligt exempel kanske, har inte klämt på denna:

Screenshot_20201230-190455.jpg


Har märkt att en mellanväg jag varit lockad av är att hitta något vittavlat som kan användas till vardags, men också, med någon form av heder i behåll, till kostym.

Jag tänker antingen lite åt fieldwatch-stuket:

Screenshot_20201230-190631__01.jpg
Screenshot_20201230-190801.jpg


Eller kanske att kan kunde slänga på en eller flera komplikationer för liva upp det lite:

Screenshot_20201230-190922.jpg


Men jag börjar bli så trött på detta evighetsprojekt till letande att jag snart bara ballar ur :)

Screenshot_20201230-191047__01.jpg


Passar väl OK till en blå kostym?

Känner någon igen sig? Tips på vittavlade fieldwatches över 15k som kan funka till kostym? Tunna icke-vintage kronografer på sub 38 mm?

Ska jag bara sluta hålla på, köra på en fredrique constant-liknande pjäs, kamma mig, och rätta in mig i ledet?

Spott, spe och tips mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Hilfe! Helt insnöad på sportklockor, mina dressurskval är fyllda av motsatser..

Jag kommer inte att använda en dressare särskilt ofta, och då känns det tråkigt att ha, säg, norr om 30 papp inlåst i något som sällan används.

Screenshot_20201230-190105.jpg



Men jag kommer heller garanterat inte vara sugen på att ta av mig min BB58, eller motsvarande vardagsklocka i samma prisklass och finish, för att slänga på mig ett mindre kostsamt dressur när jag ska klä upp mig. Så då finns det ju risk att ett billigt val av dressur ändå inte används..

Dåligt exempel kanske, har inte klämt på denna:

Screenshot_20201230-190455.jpg


Har märkt att en mellanväg jag varit lockad av är att hitta något vittavlat som kan användas till vardags, men också, med någon form av heder i behåll, till kostym.

Jag tänker antingen lite åt fieldwatch-stuket:

Screenshot_20201230-190631__01.jpg
Screenshot_20201230-190801.jpg


Eller kanske att kan kunde slänga på en eller flera komplikationer för liva upp det lite:

Screenshot_20201230-190922.jpg


Men jag börjar bli så trött på detta evighetsprojekt till letande att jag snart bara ballar ur :)

Screenshot_20201230-191047__01.jpg


Passar väl OK till en blå kostym?

Känner någon igen sig? Tips på vittavlade fieldwatches över 15k som kan funka till kostym? Tunna icke-vintage kronografer på sub 38 mm?

Ska jag bara sluta hålla på, köra på en fredrique constant-liknande pjäs, kamma mig, och rätta in mig i ledet?

Spott, spe och tips mottages tacksamt!

Att den används sällan är inget bra argument för att välja en budgetvariant - en dressklocka för speciella tillfällen kräver ju nästan mer att den ska ha något av ett extra värde - sen måste den ju inte nödvändigtvis vara dyr, kan ju vara något ovanligt också. Men en dussinklocka blir ju lätt en flopp varje gång annars (du bär den nästan mer av plikt än av lust). Mitt förslag - en vintage jumbo-Omega eller en JLC Reverso - bägge funkar även till vardags om du är på det humöret.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hilfe! Helt insnöad på sportklockor, mina dressurskval är fyllda av motsatser..

Jag kommer inte att använda en dressare särskilt ofta, och då känns det tråkigt att ha, säg, norr om 30 papp inlåst i något som sällan används.

Screenshot_20201230-190105.jpg



Men jag kommer heller garanterat inte vara sugen på att ta av mig min BB58, eller motsvarande vardagsklocka i samma prisklass och finish, för att slänga på mig ett mindre kostsamt dressur när jag ska klä upp mig. Så då finns det ju risk att ett billigt val av dressur ändå inte används..

Dåligt exempel kanske, har inte klämt på denna:

Screenshot_20201230-190455.jpg


Har märkt att en mellanväg jag varit lockad av är att hitta något vittavlat som kan användas till vardags, men också, med någon form av heder i behåll, till kostym.

Jag tänker antingen lite åt fieldwatch-stuket:

Screenshot_20201230-190631__01.jpg
Screenshot_20201230-190801.jpg


Eller kanske att kan kunde slänga på en eller flera komplikationer för liva upp det lite:

Screenshot_20201230-190922.jpg


Men jag börjar bli så trött på detta evighetsprojekt till letande att jag snart bara ballar ur :)

Screenshot_20201230-191047__01.jpg


Passar väl OK till en blå kostym?

Känner någon igen sig? Tips på vittavlade fieldwatches över 15k som kan funka till kostym? Tunna icke-vintage kronografer på sub 38 mm?

Ska jag bara sluta hålla på, köra på en fredrique constant-liknande pjäs, kamma mig, och rätta in mig i ledet?

Spott, spe och tips mottages tacksamt!
Bara för att du sa FC så finns en på K&S just nu. Titan med guldbezel
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
1609358041378.png

Den här, eller Chronomastern med vinröd tavla, går jag och suktar efter. Känns så klockren för mig.

Gillar också tanken av en liten klocka på handleden som dressare.
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Hej på er, jag tycker väldigt mycket om ett dressur som jag fann under början av året. 40 mm är det, dock är bandhornen korta vilket gör att den känns mindre. Med ett matchande strusbensband känns den ännu bättre.

11FA8256-F232-4B31-A58E-849DCFC6070D.jpeg
 

Bilagor

  • 389CCBBC-8C7A-466A-9CC8-545424C03ECE.jpeg
    389CCBBC-8C7A-466A-9CC8-545424C03ECE.jpeg
    351.1 KB · Visningar: 14
  • 6C4EB7FD-F7E6-451B-8F59-118585EDF3E6.jpeg
    6C4EB7FD-F7E6-451B-8F59-118585EDF3E6.jpeg
    702.2 KB · Visningar: 17
Topp