• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden för dressur

PetriS

Panerai
186EAE35-0166-44F5-849D-EBEECB16323A.jpeg
 

huggix

Omega
Utdaterad stilkod, men var mest en titel på den strängaste koden. Där skall det vara ädelmetall, tunt och helt utan komplikationer. Dvs. ingen sekundvisare.
Säger vem? Har du belägg och/ eller källor på det? En dresscode är väl fortfarande en dresscode. Eller det är OK att ha sneakers till kostym eller att ha bruna skor till svart kostym? ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Säger vem? Har du belägg och/ eller källor på det? En dresscode är väl fortfarande en dresscode. Eller det är OK att ha sneakers till kostym eller att ha bruna skor till svart kostym? ;)
Du får avgöra vad du tycker själv såklart och det är inte så intressant vad du och jag tycker om det kan jag tycka. Tror dock jag faktiskt skrev fel, menade nog smokingur.
 

huggix

Omega
Du får avgöra vad du tycker själv såklart och det är inte så intressant vad du och jag tycker om det kan jag tycka. Tror dock jag faktiskt skrev fel, menade nog smokingur.
Då släpper vi den diskussionen där, för att ha en dressare (enligt din tidigare definition som jag håller med om till 100%) till smoking tycker jag är riktigt snyggt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dagens, som 90% kallar för dressare samtidigt som samma 90% hävdar att det är fel med både datum och sekundvisare!?
4CCB4C6C-D4A9-4D6D-A9E9-BDC8BF65591A.jpeg

Jag kallar den ”kontorsklockan” eftersom den passar bra till skjorta och kavaj samtidigt som det är praktiskt med både just datum och sekundvisare under mina arbetsdagar.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Dagens, som 90% kallar för dressare samtidigt som samma 90% hävdar att det är fel med både datum och sekundvisare!?
4CCB4C6C-D4A9-4D6D-A9E9-BDC8BF65591A.jpeg

Jag kallar den ”kontorsklockan” eftersom den passar bra till skjorta och kavaj samtidigt som det är praktiskt med både just datum och sekundvisare under mina arbetsdagar.
Vad är de för ref?
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Fryktansvärt :wtf:. Jag är nästan beredd att tro att det är en av orsakerna till att den inte är vanligare. Jag bytte till det alligator band som Conquest Heritage 40mm kom på, ett 20/16 som är riktigt kvalitativt :)
Tror du har rätt, förstod att de skulle vara fult efter din varning men det var värre än vad jag trodde, förstör hela klockan. Men den var riktigt snygg på de bandet du har.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du får avgöra vad du tycker själv såklart och det är inte så intressant vad du och jag tycker om det kan jag tycka. Tror dock jag faktiskt skrev fel, menade nog smokingur.
Nog? Du hade fel och @huggix rätt vad gäller dresscode Frack :) (men vem bär frack idag utan att klä ut sig)
Smoking är en helt annan sak även om det argumenteras även där om klockans vara eller inte. Jag är pro klocka och älskar gengren. Aurum besitter dessutom några av forumets bästa smokingur.
Jag håller med om beskrivningen av smokingur - nätt, ädelmetall och tvåvisare om man skall vara puritanist. Mitt bästa smokingur är min AP, en trevlig dressklocka;
E8CC1370-E05C-4D1E-8266-E2125F39AC86.jpeg


https://klocksnack.se/threads/klocka-till-smoking.48356/
 
Senast ändrad:

Nudelpalm

Omega
Väldigt många ordenssällskap som har frack på alla eller vissa möten, så visst används fortfarande frack...

Nog? Du hade fel och @huggix rätt vad gäller dresscode Frack :) (men vem bär frack idag utan att klä ut sig)
Smoking är en helt annan sak även om det argumenteras även där om klockans vara eller inte. Jag är pro klocka och älskar gengren. Aurum besitter dessutom några av forumets bästa smokingur.
Jag håller med om beskrivningen av smokingur - nätt, ädelmetall, tvåvisare om man skall vara puritanist. Mitt bästa smokingur är min AP, en trevlig dressklocka;
E8CC1370-E05C-4D1E-8266-E2125F39AC86.jpeg


https://klocksnack.se/threads/klocka-till-smoking.48356/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Säger vem? Har du belägg och/ eller källor på det? En dresscode är väl fortfarande en dresscode. Eller det är OK att ha sneakers till kostym eller att ha bruna skor till svart kostym? ;)
Jag läste någon stans om just det där, apropå dresscode. I vissa fall bärs sneakers till kostym, betyder det att sneakers är kostymskor? Naturligtvis inte, dom är fortfarande sneakers. Men barfota till en linnekostym på sommarens kafé kan dom vara helt okej. Samma sanning kan ju gälla klocka till olika klädsel. En DJ kan fungera utmärkt till kostym vid rätt tillfälle, det betyder inte att DJ är en kostym klocka.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag läste någon stans om just det där, apropå dresscode. I vissa fall bärs sneakers till kostym, betyder det att sneakers är kostymskor? Naturligtvis inte, dom är fortfarande sneakers. Men barfota till en linnekostym på sommarens kafé kan dom vara helt okej. Samma sanning kan ju gälla klocka till olika klädsel. En DJ kan fungera utmärkt till kostym vid rätt tillfälle, det betyder inte att DJ är en kostym klocka.
Men jag tror det var just det @huggix ville förmedla?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_3827.jpg
Nu har jag sabbat höjden lite med att byta glas. Det platta originalglaset på 0,8mm har bytts mot ett kupat 1mm glas. Kupningen är ca 1mm så totalt har den gått ifrån 6mm till 7,2mm. Ingenting som märks när den bärs, men mycket trevligare känsla båda att se på och stryka över.
 
Topp