Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
...Eller PUK-svets.Nej, fy tusan så illa! @curler2 är en mästerlig lasersvetsare som säkert kan rädda din älskling. PM'a honom!
Haha...Eller PUK-svets.
Annars kan man ju göra en jättefin systerklocka av den där.
Material? Stål, krom...?
Jag chansar lite och lånar tdn-dk's inlägg/bild från tidigare för en fundering. Jag letar efter ett nätt svart läderband till mina "tanks", storlek 18, 19 och 20 mm. De får gärna minska mer än 2 mm till spännet. Ingen padding och helt plan med en höjd på ca 2-2.5 mm. Bilden tdn-dk postade exemplifierar mitt önskemål ganska precis med sömmen och präglingen längst med bandet. Behöver inte vara kontrastsöm och inte nödvändigt med söm parallellt med klockan. Präglingen kanske går att göra själv i efterhand om nu inget annat finns.
Du är inte ensam tyvärr.Jag chansar lite och lånar tdn-dk's inlägg/bild från tidigare för en fundering. Jag letar efter ett nätt svart läderband till mina "tanks", storlek 18, 19 och 20 mm. De får gärna minska mer än 2 mm till spännet. Ingen padding och helt plan med en höjd på ca 2-2.5 mm. Bilden tdn-dk postade exemplifierar mitt önskemål ganska precis med sömmen och präglingen längst med bandet. Behöver inte vara kontrastsöm och inte nödvändigt med söm parallellt med klockan. Präglingen kanske går att göra själv i efterhand om nu inget annat finns.
Har letat högt och lågt utan att riktigt träffa rätt, det är alltid någon detalj som inte stämmer.
Tips?
Jag chansar lite och lånar tdn-dk's inlägg/bild från tidigare för en fundering. Jag letar efter ett nätt svart läderband till mina "tanks", storlek 18, 19 och 20 mm. De får gärna minska mer än 2 mm till spännet. Ingen padding och helt plan med en höjd på ca 2-2.5 mm. Bilden tdn-dk postade exemplifierar mitt önskemål ganska precis med sömmen och präglingen längst med bandet. Behöver inte vara kontrastsöm och inte nödvändigt med söm parallellt med klockan. Präglingen kanske går att göra själv i efterhand om nu inget annat finns.
Har letat högt och lågt utan att riktigt träffa rätt, det är alltid någon detalj som inte stämmer.
Tips?
Kanske någon hemslöjdare kan fixa till något liknande? Kan tänka mig att cordovan-läder skulle passa till detta.Du är inte ensam tyvärr.
Har gått i tankarna att fråga någon profil här på forumet men har inte blivit av. Enklare att beställa. Sen är jag jävligt petig så vet inte om jag blir en rolig kund ;-)Kanske någon hemslöjdare kan fixa till något liknande? Kan tänka mig att cordovan-läder skulle passa till detta.
https://klocksnack.se/threads/diy-läder-projekt-samlingstråd.51306/
Inte så mycket till tröst men kul (?) att en inte är ensam. Jakten fortsätter.Du är inte ensam tyvärr.
Inte så mycket till tröst men kul (?) att en inte är ensam. Jakten fortsätter.
https://www.ebay.com/itm/16-18-20mm...865355&hash=item2a3213e000:g:Z8MAAOxyhTFSSJ2ADu är inte ensam tyvärr.
Är ju främst när man hittar originalband från 40/50-tal de ser rätt ut tyvärr.Inte så mycket till tröst men kul (?) att en inte är ensam. Jakten fortsätter.
Har sett dem, lite långa och ljus söm. Men går säkert att färga in något.https://www.ebay.com/itm/16-18-20mm...865355&hash=item2a3213e000:g:Z8MAAOxyhTFSSJ2A
^ Det där kan inte vara något? ^
Nära men som med många andra jag stött på så är det detaljer som stör, kontrastsömmarna var påtagliga och bandet överlag kändes lite väl glansig (kanske är bilderna). Ogillar den obefintliga avsmalningen (förutom på 20 mm-bandet, som ändå är snålt med 2 mm) och saknar präglingen. Men kanske testar ett 18 mm som inte hade kontrastsömmar, kanske funkar!https://www.ebay.com/itm/16-18-20mm...865355&hash=item2a3213e000:g:Z8MAAOxyhTFSSJ2A
^ Det där kan inte vara något? ^
Har blandad erfarenhet av NOS-köp, fått hem för många i ett skick som närmast kan beskrivas som torkad wellpapp, för många som trots lädervård gått sönder snabbt efter användning. Men har kanske bara haft oturÄr ju främst när man hittar originalband från 40/50-tal de ser rätt ut tyvärr.
Alla jag har kommit över har varit ok. Iofs siktat in mig på svinläder och det är hållbart.Har blandad erfarenhet av NOS-köp, fått hem för många i ett skick som närmast kan beskrivas som torkad wellpapp, för många som trots lädervård gått sönder snabbt efter användning. Men har kanske bara haft otur
Kanske så... Det är så olika på hur de är. Jag har NOS ifrån min butik och de kan variera mycket. Hur de lagrats genom decennierna spelar säkert också stor roll.Har blandad erfarenhet av NOS-köp, fått hem för många i ett skick som närmast kan beskrivas som torkad wellpapp, för många som trots lädervård gått sönder snabbt efter användning. Men har kanske bara haft otur
Snyggt!Uppdatering från tidigare inlägg. Jag tog upp jakten bland NOS-band igen och stövlade in hos en säljare med Baume-läder (stämplat Baume, Baume et Mercier?). Den prickar in fyra av fem rätt: Smalnar av från 20 till 15 mm, ca 1.5 mm hög, prägling längst med bandet och så svart läder. Hade önskat en söm längst med bandet också men detta var tillräckligt nära och dessutom helt OK pris.
De luktar lite militärförråd och bandstiftet vid spännet hade oxiderat, men inget som är oåtgärdbart.
Så kan vi inte ha det. Lite möglig men trevlig...Jag letar fortfarande tank!
Och om man får vara petig så är jag på jakt efter något mer ”kantigt” typ Birkan en sida bakSå kan vi inte ha det. Lite möglig men trevlig...
https://auktion.catawiki.se/kavels/17697665-tavannes-365-herrar-circa1939-1940?previous=favorites
Jag går till en hobbyurmakare som fixar till ett glas.Kanske fel tråd (?) men undrar var ni tank diggare hittar nya glas?