• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Jag är intresserad av att skaffa en tank men har ingen uppfattning om dimensionerna. Jag vet att jag helst vill komma över eller nära 35 mm utan krona med runda ur. Men har ingen uppfattning om hur dimensionerna upplevs på en tank.
Vad upplevs som för litet? Förstår naturligtvis att det skiljer beroende på individen som bär uret.

Personligen så kör jag oftast typ 34-38 mm när det är runt.
Mer kvadratiska/rektangulära ur upplevs ju som lite större än vad deras diameter säger, och i mitt fall tycker jag att storleken på t.ex. Cartiers 31x24 mm är optimal!
I mitt tycke så ska en tank vara ganska liten och smäcker.

Tack, då har jag något att utgå ifrån!
Beror som sagt på mycket, skulle säga att Cartiers Tank är undre gränsen på 23 x 31 mm. Hade själv dömt ut den tills jag råkade köpa en och använde den i en vecka. Jag gillar ändå små ur vanligtvis. Sedan är ju frågan vilket mått som är viktigast också. Tank Louis som är så ren i formen och har ett brett band går utanför ramarna för mig, finns andra tanks som är större som jag tycker ser lite små ut. Skulle säga att Tank Louis på 23 mm bärs liknande som min Santos dumont på 27 mm. Dessa är i sin tur ungefär som 32-33 mm i runda ur. Men igen beror det på hur det runda uret ser ut. På något vis tycker jag tanks som är smala inte passar lika bra till kortärmat, tänk Americaine. Ett tunt band är ett måste på dessa mindre tanks enligt mig. Som du hör måste du börja någonstans och testa dig fram.

Jag är intresserad av att skaffa en tank men har ingen uppfattning om dimensionerna. Jag vet att jag helst vill komma över eller nära 35 mm utan krona med runda ur. Men har ingen uppfattning om hur dimensionerna upplevs på en tank.
Vad upplevs som för litet? Förstår naturligtvis att det skiljer beroende på individen som bär uret.
Cartier Tank, 23x31mm.
9DB46A35-5A7D-455E-B631-86975F9C609E.jpeg
Reverso, 22x37mm.
C4B4D306-9FBF-4B31-BF91-8896124B6B1F.jpeg

Universal Genéve Polerouter, 36mm.
E6828C7C-51EC-4D38-B01E-C53113E298EA.jpeg

Seiko, 31mm.

Tycker mina tanks bär ungefär som 31-32mm "rund" klocka.

Revue ca. 22x42 och Certina DS 36x45.5 samt Revue 31mm

F064D378-0AE4-4A7D-85C5-93EC3ADFDC4C.jpeg
A0DF26E5-23AC-42F3-A3F8-051A14474277.jpeg

E8D04173-ED4D-481B-AE65-86F217634B8F.jpeg

Är väääldigt sugen på en omega tank (helst en t17) några tips på var man ska leta?

Då måste jag fresta med denna. Inte t17 utan 20f. På denna är balansen kass men jag har hittat en NOS. Nu gäller det att hitta tid också för att få ihop den. Inte till salu ännu tyvärr.
4CED6D99-E569-4265-8956-F2CF23E1F449.jpeg
D611EB55-89EF-4E83-83F2-9166D247C11A.jpeg
Underbara index! Ser ut att vara samma generella stil som min Reverso några poster längre upp. Mitten av 30-talet?

Underbara index! Ser ut att vara samma generella stil som min Reverso några poster längre upp. Mitten av 30-talet?
Breguet index är hur läckra som helst. Första halvan av 30-talet är väl rimligt med tanke på att 20f verket tillverkades mellan 1929-1935. Inte lätt med delar och balansen kostade tyvärr en hel del men det är den värd:)
BTW! Din Reverso är ju oxå en läckerbit. Väcker ha begär:)

Varje gång jag är inne i denna tråd påminns jag om min Moser som bara ligger och har ett verk som behöver servas, verkar inte som urmakare vill jobba med urverken i tanks.
423E332B-9A21-419A-89D3-05034DB93E09.jpeg
Läcker! Jag gjorde en häromdan och hårfjädern var så spröd att den gicka av vid nedmontering utan misshandel så att säga.. o där börja jakten på reservdelar.. köpt två donatorklockor för en billig tank. Kan vara en anledning till att man drar sig för dem beroendenpå verk dårå :)

Läcker! Jag gjorde en häromdan och hårfjädern var så spröd att den gicka av vid nedmontering utan misshandel så att säga.. o där börja jakten på reservdelar.. köpt två donatorklockor för en billig tank. Kan vara en anledning till att man drar sig för dem beroendenpå verk dårå :)
Ja jag tycker den är supercharmig, tråkigt när den inte fungerar bara. Vet faktiskt inte vad verket heter på denna, annars hade jag nog spanat efter ett donatorverk och försökt övertala någon snäll urmakare på forumet kanske :)

Varje gång jag är inne i denna tråd påminns jag om min Moser som bara ligger och har ett verk som behöver servas, verkar inte som urmakare vill jobba med urverken i tanks.
423E332B-9A21-419A-89D3-05034DB93E09.jpeg
Dom vill säkert för verken är inte komplicerade alls. Det är som @Fadershan säger jakten på reservdelar som är kruxet. Det tar tid som dom omöjligt kan ta betalt för.

Tillbaka
Topp