• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Breguet index är hur läckra som helst. Första halvan av 30-talet är väl rimligt med tanke på att 20f verket tillverkades mellan 1929-1935. Inte lätt med delar och balansen kostade tyvärr en hel del men det är den värd:)
BTW! Din Reverso är ju oxå en läckerbit. Väcker ha begär:)
Då borde dom vara ganska samtida då, min borde vara från 1932. Kul att höra att delar av min samling är åtråvärd! Känns bra! :D
Den skulle nog må bra av en service, då den tappar 1,5-2 minuter per dygn, och ska se till att nån som är duktig med lasersvets fixar till bandhornen som inte är helt fantastiskt reparerade nån gång i tiden. Men för 7.400 var den onekligen ett fynd, oavsett skick! :D

Så det är ett donatorverk man bör få tag på då isf, antar att delar till dessa är lite svårare att komma över?
Där är alltid en avvägning. Billigare vintage, helt klart värt chansen att gå donatorvägen. Men med lite dyrare verk blir det svårare. Hur vet man skicket på ett 80 år gammalt donatorverk? I mitt fall med Omegan är jag hyfsat säker på att det är balansen. Därför valde jag att slå till på en NOS balans även om den kostade 50% av vad jag skulle behöva ge för ett donatorverk. Men... som sagts, alltid en risk i valet. En ide är att be urmakaren lokalisera felet mot betalning. Sen letar du delarna.

Där är alltid en avvägning. Billigare vintage, helt klart värt chansen att gå donatorvägen. Men med lite dyrare verk blir det svårare. Hur vet man skicket på ett 80 år gammalt donatorverk? I mitt fall med Omegan är jag hyfsat säker på att det är balansen. Därför valde jag att slå till på en NOS balans även om den kostade 50% av vad jag skulle behöva ge för ett donatorverk. Men... som sagts, alltid en risk i valet. En ide är att be urmakaren lokalisera felet mot betalning. Sen letar du delarna.
Ja så skulle man kunna göra förstås, stort rack för tipsen! :)

Fyller på med min Omega tank som inte bärs tillräckligt ofta :)
6D3FA009-833C-422E-BBA5-5CFA3952DAE4.jpeg

Bulova

IMG_4227.jpg

IMG_4228.jpg

IMG_4229.jpg

Hamilton

IMG_4230.jpg

IMG_4232.jpg

Glamour shots!

IMG_4238.jpg

IMG_4239.jpg

@Psykel (bland annat).
Sådär då är Bulovan nedmonterad (körde Hamilton också, av bara farten).
Verket var ju easy enough - 1948 verkar det vara tillverkat. Har inte kollat runt något angående caset, men jag antar ungefär samma?

Hamilton, däremot - där har jag inte hittat något klockrent ännu. Någon som vet?

Tillbaka
Topp