• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Hej!

Vet att det finns fler här som tillverkar olika saker i läder. Jag tänkte mig en samlingstråd för våra läder projekt.

Jag kan börja med mitt lilla projekt som tillverkades i all hast: Läderbricka eller valet tray som det heter på engelska. Otroligt lätt att tillverka och man behöver inte många verktyg.
Lägg gärna upp era projekt.

IMG_2498.JPG
IMG_2501.JPG
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hej!

Vet att det finns fler här som tillverkar olika saker i läder. Jag tänkte mig en samlingstråd för våra läder projekt.

Jag kan börja med mitt lilla projekt som tillverkades i all hast: Läderbricka eller valet tray som det heter på engelska. Otroligt lätt att tillverka och man behöver inte många verktyg.
Lägg gärna upp era projekt.

IMG_2498.JPG
IMG_2501.JPG
Suveränt snyggt. Vad är det för läder? Vilka mått utgick du från?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Mammas slitna gamla stövel som legat och skräpat i förrådet i evigheter slaktades på läder som efter en infettning blev riktigt trevligt och kunde användas till ett nytt armband till min Seiko :) Är nästan helt novis på all form av läderslöjd. Detta är andra armbandet jag gör och det blev betydligt bättre än det första. :cigar:

yReeYy2.jpg

WpBPtCD.jpg
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Du har inte lust att göra en tutorial över hur du gjort dina trays? Riktigt snygga, har letat länge efter liknande men de kostar en slant ute i handeln...
Att de kostar en slant ute i handeln är nog för att det ändå krävs en del jobb att få till dem :) Mina är gjorda från eget huvud och är man lite detaljstörd så tar det sin tid att få dem "perfekt" (ett skevt hörn så är det bara att "slänga").

Har tyvärr svårt att få tid just nu att göra en bild-tutorial men steg för steg är det:

1.skära till två identiska kvadrater
2. limma ihop dem
3. Hoppas att du fått ihop dem perfekt :)
4. behandla/färga kanterna
5. markera var det skall sys
6. Sy hela.
7. Sy ihop hörnen.
8. Klart!

Så länge som den är helt kvadratisk och stygnen i hörnen sitter identiskt i alla fyra hörnen så blir den fin. missar du ett hörn så blir den skev...
 

rogart-63

Patek
Att de kostar en slant ute i handeln är nog för att det ändå krävs en del jobb att få till dem :) Mina är gjorda från eget huvud och är man lite detaljstörd så tar det sin tid att få dem "perfekt" (ett skevt hörn så är det bara att "slänga").

Har tyvärr svårt att få tid just nu att göra en bild-tutorial men steg för steg är det:

1.skära till två identiska kvadrater
2. limma ihop dem
3. Hoppas att du fått ihop dem perfekt :)
4. behandla/färga kanterna
5. markera var det skall sys
6. Sy hela.
7. Sy ihop hörnen.
8. Klart!

Så länge som den är helt kvadratisk och stygnen i hörnen sitter identiskt i alla fyra hörnen så blir den fin. missar du ett hörn så blir den skev...
Vill inte vara nån messersmith :) Men limma en lite större bit först ihop och skär kvadraten till rätt storlek efter . Grymt snygg den med sydda kantsömmen.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Vill inte vara nån messersmith :) Men limma en lite större bit först ihop och skär kvadraten till rätt storlek efter . Grymt snygg den med sydda kantsömmen.
Jepp funkar bra det också om man håller tungan rätt i mun när man skär sen☺
Antingen får man lägga tid på att "passa rätt" eller så får man lägga tid på att skära "rätt". Skär lite fel så blir det ett jävla jobb att slipa det snyggt i efterhand och då strular man lätt till att alla sidor inte är lika långa vilket sedan inte gör hörnen perfekta osv... Men jag är rätt petig;)
Har misslyckats med båda...

Tack!
 

JE89

Cartier
Tackar för det!! :)
Sköna grejer som har dykt upp här redan! Valet tray står helt klart på Att-Göra-Listan! Ping @mrMyagi

Just nu försöker jag dock hitta tid till att göra klart min portfölj-prototyp...
DSC_0082.JPG



Annars har det mest blivit skärp, plånböcker och fodral senaste halvåret...
DSC_0020.JPG
DSC_0360.JPG
DSC_0221.JPG
IMG_20160118_113804.jpg
riktigt snyggt! vart ifrån köper du dit läder?
 
Topp