• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Skuggan

Omega
Tillbaka från urmakaren med nytt glas bl.a. Movado Kaliber 440:
20150901_161243.jpg
20150901_174225-1.jpg

Trevlig kväll!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dax i(gen) att bumpa tråden. Fick hem denna igår. Vet ingenting om den förutom att det är en tank med s.k. exploding dial (el. exaggerated numbers), @Equilibrium. Har försökt hitta info och frågat @eriksson850, men utan större framgång :( Någon som kan hjälpa mig med lite info? Tillverkaren, ålder, urverk, eller nåt annat kul? @Aurum, @Warwian, @cjperry, @rogart-63 m.fl.

Detta är en bjässe, jämfört med mina andra tanks. Hela 40 mm lång exkl. bandfästningarna (wirelugs?), 25 mm bred exkl. kronan, och 9 mm hög.

Bombar på med lite bilder i brsit på annat :)















 

rogart-63

Patek
Dax i(gen) att bumpa tråden. Fick hem denna igår. Vet ingenting om den förutom att det är en tank med s.k. exploding dial (el. exaggerated numbers), @Equilibrium. Har försökt hitta info och frågat @eriksson850, men utan större framgång :( Någon som kan hjälpa mig med lite info? Tillverkaren, ålder, urverk, eller nåt annat kul? @Aurum, @Warwian, @cjperry, @rogart-63 m.fl.

Detta är en bjässe, jämfört med mina andra tanks. Hela 40 mm lång exkl. bandfästningarna (wirelugs?), 25 mm bred exkl. kronan, och 9 mm hög.

Bombar på med lite bilder i brsit på annat :)















Kollat med @China ? Brukar vara en hejare på verk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dax i(gen) att bumpa tråden. Fick hem denna igår. Vet ingenting om den förutom att det är en tank med s.k. exploding dial (el. exaggerated numbers), @Equilibrium. Har försökt hitta info och frågat @eriksson850, men utan större framgång :( Någon som kan hjälpa mig med lite info? Tillverkaren, ålder, urverk, eller nåt annat kul? @Aurum, @Warwian, @cjperry, @rogart-63 m.fl.

Detta är en bjässe, jämfört med mina andra tanks. Hela 40 mm lång exkl. bandfästningarna (wirelugs?), 25 mm bred exkl. kronan, och 9 mm hög.

Bombar på med lite bilder i brsit på annat :)















Stört kool! Svårslagen charm det där. Stålboett i din? Min har ju en lite annorlunda konstruktion men likheterna är många.
qtU6g5Q.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Googlat på Daxi .Men hittar inte mycket ? Sett några liknade verk som detta i ett par damklockor . Verkar vara samma . Och att det skulle vara Rolex som gjort Daxi verken? Tidig Rolex verk? . Läste det på ebay så vet inte om det är sant?
Rolex tror jag inte att det är, mikrolisk säger schild. Så jag tror att det är ett av alls A.Schilds (AS) märken.
IMG_20150905_222132_235.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stört kool! Svårslagen charm det där. Stålboett i din? Min har ju en lite annorlunda konstruktion men likheterna är många.
qtU6g5Q.jpg
Tack! Ja, det är något ybercoolt och magiskt med siffrorna IMHO. Tror din, samt DiCaprios klocka i The great gatsby, fick mig att fastna och börja jaga en själv :)

Det är någon form av gulaktig stålton på min. Sterling eller kanske bortpolerad guldbeläggning?

Väldigt annorlunda bandinfästning på din. Vad har du för verk i din? Några likheter där?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Ja, det är något ybercoolt och magiskt med siffrorna IMHO. Tror din, samt DiCaprios klocka i The great gatsby, fick mig att fastna och börja jaga en själv :)

Det är någon form av gulaktig stålton på min. Sterling eller kanske bortpolerad guldbeläggning?

Väldigt annorlunda bandinfästning på din. Vad har du för verk i din? Några likheter där?
Om det är silver borde den väl vara oxiderad? Våra verkar komma från olika håll, likheterna är inte så slående, mest typen och generella designen. Min är 48 mm utan bandhorn...
12w6vvR.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Dax i(gen) att bumpa tråden. Fick hem denna igår. Vet ingenting om den förutom att det är en tank med s.k. exploding dial (el. exaggerated numbers), @Equilibrium. Har försökt hitta info och frågat @eriksson850, men utan större framgång :( Någon som kan hjälpa mig med lite info? Tillverkaren, ålder, urverk, eller nåt annat kul? @Aurum, @Warwian, @cjperry, @rogart-63 m.fl.

Detta är en bjässe, jämfört med mina andra tanks. Hela 40 mm lång exkl. bandfästningarna (wirelugs?), 25 mm bred exkl. kronan, och 9 mm hög.

Bombar på med lite bilder i brsit på annat :)















Det där var en skön rackare :) Urverket ser som sagt ut att vara AS. Älskar siffrorna!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Googlat på Daxi .Men hittar inte mycket ? Sett några liknade verk som detta i ett par damklockor . Verkar vara samma . Och att det skulle vara Rolex som gjort Daxi verken? Tidig Rolex verk? . Läste det på ebay så vet inte om det är sant? Googla Daxi made by Rolex och vad dök upp då . https://www.chrono24.com/en/all/daxi-art-deco-anni-20--id2679170.htm
Aha, där ser man. Kan dock inte rekommendera säljaren, då han inte skötte affären professionellt. Skickade inte då han sa att han skulle, utan skyllde ifrån sig på helgdagar/semestrar, packade klockan extremt dåligt/vårdslöst, och skicket var inte riktigt som utlovat.
 

_jonte

Patek
Dax i(gen) att bumpa tråden. Fick hem denna igår. Vet ingenting om den förutom att det är en tank med s.k. exploding dial (el. exaggerated numbers), @Equilibrium. Har försökt hitta info och frågat @eriksson850, men utan större framgång :( Någon som kan hjälpa mig med lite info? Tillverkaren, ålder, urverk, eller nåt annat kul? @Aurum, @Warwian, @cjperry, @rogart-63 m.fl.

Detta är en bjässe, jämfört med mina andra tanks. Hela 40 mm lång exkl. bandfästningarna (wirelugs?), 25 mm bred exkl. kronan, och 9 mm hög.

Bombar på med lite bilder i brsit på annat :)















Underbar klocka! Kan tyvärr inte bistå med någon hjälp.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Alltid gött med lite ny inspiration. Jo, jag vet, tråden/trenden skapades för drygt ett år sen men "upptäcktes" av mej för nån dag sen
All kredit till er som går i bräschen:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kul att den gått och blivit en riktig forumsl##pa, väldigt trevlig tavla på den där! :)
Fick du med den blå tyska kreizlerödlan?
Näe, jag hade en vision av att jag ville ha en art deco tank på just grönt läder. Läste mellan raderna att @theargonaut hade nån över o drog ett pm. Att det blev denna forumsl#%*a var mer en slump.
Men nöjd är jag:)
 
Topp