• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hundgården idag med "nya" mögel-tanken. Grönt läder är väldigt underskattat:)
image.jpeg

image.jpeg
Ser jäkligt bra ut, stabilt komplement till 1675!
Grattis till förvärvet:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ser jäkligt bra ut, stabilt komplement till 1675!
Grattis till förvärvet:)
Thanxx! Dock är 1675:an på service.. sen ska den till en lycklig ny ägare i HK om inget oförutbestämt händer:nailbiting:
Den här tillfredställer väl mina behov sålänge:happyhappy:
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Har gått å blivit pigg på tank. Hur funkar dem storleksmässigt? Har väl 18-18,5cm handleder å funderar på en 25x40mm art deco.. Någon som har några bra referensbilder? Vad tror ni?
 

audotcom

Panerai
Har ungefär likvärdigt tjocka handleder som du. På mig ser det ut såhär:
image.jpeg
tycker det passar bra även fast uret är hyfsat mycket mindre än klockor jag brukat bära. Men allt är ju en vanesak antar jag. Tycker att tanks överlag oftas bärs större.
Har gått å blivit pigg på tank. Hur funkar dem storleksmässigt? Har väl 18-18,5cm handleder å funderar på en 25x40mm art deco.. Någon som har några bra referensbilder? Vad tror ni?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Har ungefär likvärdigt tjocka handleder som du. På mig ser det ut såhär:
image.jpeg
tycker det passar bra även fast uret är hyfsat mycket mindre än klockor jag brukat bära. Men allt är ju en vanesak antar jag. Tycker att tanka överlag oftas bärs större.
Härlig klocka där! Tack för svar. Skulle man kanske våga sig på å klippa en.. Jag har förstått att 40x25 är rätt stort för tankar? Ha i åtanke att jag är helgrön i dessa sammanhang :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Härlig klocka där! Tack för svar. Skulle man kanske våga sig på å klippa en.. Jag har förstått att 40x25 är rätt stort för tankar? Ha i åtanke att jag är helgrön i dessa sammanhang :)
25x40 mm är en lite störe ja. Standardvarianterna går upp till ca 42 mm mellan bandhornspetsarna. Skall man vara riktigt petig tycker jag att tavlans storlek har större betydelse på tanks än runda ur. Har alla storlekar här hemma och det man skall se upp för är de som är för långa och inte böjda för att följa handleden, typ reversos. Förr i tiden höll man koll på detta men idag har man glömt av det gyllene snittet för fyrkantiga ur.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
25x40 mm är en lite störe ja. Standardvarianterna går upp till ca 42 mm mellan bandhornspetsarna. Skall man vara riktigt petig tycker jag att tavlans storlek har större betydelse på tanks än runda ur. Har alla storlekar här hemma och det man skall se upp för är de som är för långa och inte böjda för att följa handleden, typ reversos. Förr i tiden höll man koll på detta men idag har man glömt av det gyllene snittet för fyrkantiga ur.
Grymt med såna tips. Jag känner att för min del vill jag nog ha en i det större laget. Och då blir väl kanske det ännu viktigare att den följer handleden på ett bra sätt. Jag jagar på!
 

Oew

Rolex
Får bli en gammal bild då den just nu väntar på mig hemma i kassaskåpet i Stockholm, men har en gammal dubbelsignerad Hamilton även signerad med Lewis & Sons som var en mycket välkänd handlare i New York tidigare. Tror den är från 30 talet men kan tyvärr inte så mycket om den!
image.jpeg
 

Vinteras

Omega
Jag har haft ett antal tanks genom åren, tyvärr är de ofta slitna då boetterna är väldigt enkla och otäta. Sedan finns riktiga guldkorn. Ett helt annat tänk än stora runda boetter.
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp