• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Simpatico

Rolex
Tavlan är omärkt men urverket har en Record märkning och med en svan.
Har lite charm och stor för sin ålder med en storlek på ca 25x30mm.
IMG_2583.JPG
 

Oew

Rolex
Hämtade hem min Hamilton tank idag efter att ha varit på försök till välbehövlig service men det gick dessvärre inte. Får försöka hitta nått ställe som vill ta emot den men passar under tiden på att lägga upp lite nytagna bilder även om bilderna inte gör den rättvisa
image.jpeg

image.jpeg
 
Jag är inte övertygad ;)

Var det en originalkrona som satt på innan?
Tur att det är jag som ska bära den ;) Vet inte, men det kändes spontant inte som det. Ingen märkning, ser modern ut och den har ett "för stort" utrymme för krontuben, som var lite snedslipad och stack ut underligt från boetten. Då den var sned filade jag ner den lite så att den blev rak(are) och inte sticker ut lika mycket från boetten. Förmodligen har den haft en bättre anpassad krona förr som passat tuben, men den har nog blivit reparerad någon gång efter kronan försvunnit.
 

Rolfen

Rolex
Ni har nog helt rätt i att någon klåpare varit på tavlan, i verkligheten stör det dock inte lika mycket som på bilden. Men visst är det trist när folk inte kan låta bli att pilla på urtavlor, föredrar mögel och patina framför putsat och målat.
 
  • Like
Reactions: PJW

RickardW

Cartier
2-Faktor
Har skummat igenom tråden lite halvt och jäklar vad snygga tanks det finns :rolleyes:
Nu när jag har kommit till sista sidan känner jag att en tank är ett måste i klocksamlingen! (Samma sak hände efter jag läste alarm-tråden:hilarious:)
Klockkontot börjar bli lite magert. Så finns det några tips på tanks som är minst 25mm och helst ett pris under 2k?
 
Senast ändrad:

KMS

Rolex
Vilka storlekar bör man rikta in sig på? Lite svårt att bilda sig en uppfattning om storlekarna på ett fyrkantigt ur.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Länken är nästan bättre än uret, är den märkt? En klassiker som är väldigt bekväm. Har ett par GF i låran som jag borde börja använda igen.
Kan hålla med om att den är riktigt bekväm och lätt att ta av och på! Men diggar den inte alls tyvärr, kanske funkar till nån annan klocka :)
Klockan ligger kvar i bilen, kan ta lite fler bilder på länken imorgon!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan hålla med om att den är riktigt bekväm och lätt att ta av och på! Men diggar den inte alls tyvärr, kanske funkar till nån annan klocka :)
Klockan ligger kvar i bilen, kan ta lite fler bilder på länken imorgon!
Då är det bara att plocka av och hitta ett fint svinläder. Spara länken på ett bra ställe och testa om en tid, ibland ändrar man sig.
 

Macklin

Cartier
Till min stora förvåning så var det 16mm mellan hornen.. Var nästan säker på att det stod 18mm i annonsen :facepalm:. Fasta bandstift och länken sitter där den sitter, vill nog inte ha sönder den. Så det blir nog att länken får sitta kvar tyvärr..
20160918_073205.jpg

20160918_071220.jpg

20160918_075933.jpg

Det borde väl gå att skonsamt försöka bända upp länken? Den har ju klämts dit nån gång i tiden så stålet borde ju vara mjukt nog att arbeta med.
 
IMG_1593.JPG
IMG_1591.JPG
IMG_1595.JPG
IMG_1597.JPG
Under lång tid har jag velat ha en snygg dressare som glider in lätt under skjortan. Inte varit så sugen på att köpa nytt. Gillar Tank-modellen, så när denna vackra Drott från 1920-30 dök upp gjorde jag slag i saken.

Dock saknade hon glas och bandstift. Det är nu åtgärdat och idag har hon dessutom fått ett nytt ödleband inhandlat på @ERIKSON URHANDEL

Tidhållning är det väl lite si och så med, men vad gör det när man har så mycket patina att erbjuda! Tack för köpet @grodslukarenx.
 
Senast ändrad:
Topp