• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

IMG_1593.JPG
IMG_1591.JPG
IMG_1595.JPG
IMG_1597.JPG
Under lång tid har jag velat ha en snygg dressare som glider in lätt under skjortan. Inte varit så sugen på att köpa nytt. Gillar Tank-modellen, så när denna vackra Drott från 1920-30 dök upp gjorde jag slag i saken.

Dock saknade hon glas och bandstift. Det är nu åtgärdat och idag har hon dessutom fått ett nytt ödleband inhandlat på @ERIKSON URHANDEL

Tidhållning är det väl lite si och så med, men vad gör det när man har så mycket patina att erbjuda! Tack för köpet @grodslukarenx.
Mycket vacker klocka! Snyggt fixat! :)

IMG_1593.JPG
IMG_1591.JPG
IMG_1595.JPG
IMG_1597.JPG
Under lång tid har jag velat ha en snygg dressare som glider in lätt under skjortan. Inte varit så sugen på att köpa nytt. Gillar Tank-modellen, så när denna vackra Drott från 1920-30 dök upp gjorde jag slag i saken.

Dock saknade hon glas och bandstift. Det är nu åtgärdat och idag har hon dessutom fått ett nytt ödleband inhandlat på @ERIKSON URHANDEL

Tidhållning är det väl lite si och så med, men vad gör det när man har så mycket patina att erbjuda! Tack för köpet @grodslukarenx.
Riktigt cool! Och jäkligt snygg! Bra köp :)

IMG_1593.JPG
IMG_1591.JPG
IMG_1595.JPG
IMG_1597.JPG

Snyggt jobbat! :)

IMG_1593.JPG
IMG_1591.JPG
IMG_1595.JPG
IMG_1597.JPG

Dock saknade hon glas och bandstift. Det är nu åtgärdat och idag har hon dessutom fått ett nytt ödleband inhandlat på @ERIKSON URHANDEL[/USER

Tidhållning är det väl lite si och så med, men vad gör det när man har så mycket patina att erbjuda! Tack för köpet [USER=6127]@grodslukarenx
.[/USER]
Ett konstverk, mycket orginel, och ödlebandet är perfekt till. Grattis!

Klockan går och stannar då och då, finns ca 3 förklaringar med felen:
1 - Gamla oljad var torkad och i kombination med smuts blir pasta runtom alla kugghjulstappar även med balanstapp/axel och klockan går liten stund och hel stannar efter man har skakat den = lätt fel då behöver klocka bara service med isärtagen och ultraljudstvätt sedan smörj och oljad...går den smidigt igen.
2- Spiral i balansen har trasslat något lite, därför går den från och till sedan stannar efter skakning = lagom fel
3- Balanstapp har antingen brytt av/ skadat med en sidan och klockan går fint i vissa läge men hel stannar med andra motsatt sidan...balanstappet måste bytta = svårt fel med gammalt urverk som har svårt att hitta NOS balanstapp i samma kaliber.. Jag har rund om mer än 1000 olika kaliber av balanstapp/axlar i olika schweiziska urverk mest för armbansur och om du ger mig kalibernummer som jag kan kolla om jag har haft det samma.
Boett är fantastisk fancies lugs och hursomhelst lycka till med den!
Mvh. Solex

Senast ändrad:
Inte riktigt lika vintage som alla andra klockor i den här tråden, men här är min Seiko Chariot 2220-3031 från 1977. Den går tyvärr inte (går att vrida upp, men tickar inte igång) så skulle behöva få den fixad. Kan Farfars Klocka greja den, tror ni? Eller borde jag vända mig till nån annan.
IMG_2804.JPG

Tillbaka
Topp