• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_5905.JPG


Gnuggade loss lite med Autosol och fick lite bättre helhetsintryck på tanken.

Länken är en ganska sorglig historia, om än lite roligt märkt med "IMCO Gentleman, Svensk tillv., Sv. Rostfritt stål".

Så... Norsk (Dansk?) tank med svensk länk - En helnordisk historia!
 

Kamelen

Cartier
Grymt tuff och omskriven om på angelus hemsida (vilket du säkert redan visste), världens till idag minsta 8 dagars verk.

http://www.angelus-watches.com/en-us/history/

IMG_20170103_181052_299.JPG


Har du någon bild på verket?

Hittade 2st 8 dagars i lådorna fast med dubbla fjäderhus där den ena är mindre än Angelusen så man får dra slutsatsen att info på internet stämmer inte alltid.

Levde i tron om att Angelusen var minst i 14 dagar och lyckats med att förmedla den informationen,så lätt att det blir fel.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hittade 2st 8 dagars i lådorna fast med dubbla fjäderhus där den ena är mindre än Angelusen så man får dra slutsatsen att info på internet stämmer inte alltid.

Levde i tron om att Angelusen var minst i 14 dagar och lyckats med att förmedla den informationen,så lätt att det blir fel.
Häftigt! Lust att visa oss?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Idag bär jag en rätt speciell tank. Haft den en längre tid fast legat med turkos band i frugans samling. Då hon aldrig (!) använt den tar jag nu tillbaka den och satt på en manligare rem i svart (bandbredd 19mm). En Louis Leuba med boett i silver. Mysterietavlan (dvs utan index) är gjord i semi-ädlelstenen tigeröga. Riktigt djup i tavlan då texten tycks sväva ovanför. Kronan vet jag inte vad den är av, ser ut som bernsten men är hård som sten när jag knackar den mot tänderna (bernsten mot tänderna känns som plast).
Sjuttiotal? Tigeröga var ju hett då.
IMG_8164.JPG
IMG_8153.JPG
 

Kamelen

Cartier
Har ej införskaffat kamera och var stressad och någon fotograf blir jag ej med tanke på kvalitet.
3 st 8 dagars verk två i silverboett och en i krom.
första med 1 fjäderhus samt signerad
image.jpeg

Med 2 fjäderhus där det ena är dolt osignerat
image.jpeg

Med 2 öppna fjäderhus osignerat samt det minsta verket och kvalitetsmässigt bäst
image.jpeg

Krom boett till höger
image.jpeg

Skulle tagit måtten men glömde
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har ej införskaffat kamera och var stressad och någon fotograf blir jag ej med tanke på kvalitet.
3 st 8 dagars verk två i silverboett och en i krom.
första med 1 fjäderhus samt signerad
image.jpeg

Med 2 fjäderhus där det ena är dolt osignerat
image.jpeg

Med 2 öppna fjäderhus osignerat samt det minsta verket och kvalitetsmässigt bäst
image.jpeg

Krom boett till höger
image.jpeg

Skulle tagit måtten men glömde
Väldigt coolt! Man blir ju nyfiken att få reda vilka tillverkare som ligger bakom de osignerade verken. Antar att det inte var vilken dussinklocka som helst som fick ett 8 dagarsverk?!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag är med!
nyinkommen Cartier Tank, manuell, silver, oklar ålder? 1965-1970?
Vintage Cartier Tank verkar vara rätt dåligt utforskat?
Tavlan är antagligen ommålad el bara halvkass fr början...

Den går inge vidare heller så jag får väl bara citera Warhol:
"I don't wear a Tank watch to tell the time. Actually I never even wind it. I wear a Tank because it is the watch to wear!"

Warhols klocka är från 1973 och har mera elaborerade blånerade svärdvisare, stilen på mina gör att jag gissar 1965 på min?

IMG_5069.JPG


Warhols 1973
warhols tank hindman-2.jpg
 

Olma

Breitling
Med risk för omedelbar avstängning från detta forum visar jag upp min trevliga Lanco på ett PERLONARMBAND! Hoppas på överseende med detta! Klockan har fasta bandstift så det var vad huset förmådde. LANgendorf Watch COmpany, denna är från 40-talet skulle jag tro. I bakgrunden skymtar pensionärslunchen.
Lanco.jpg
 

Psykel

Patek
Med risk för omedelbar avstängning från detta forum visar jag upp min trevliga Lanco på ett PERLONARMBAND! Hoppas på överseende med detta! Klockan har fasta bandstift så det var vad huset förmådde. LANgendorf Watch COmpany, denna är från 40-talet skulle jag tro. I bakgrunden skymtar pensionärslunchen.
Lanco.jpg
Perlon är ju bästa bandet! Speciellt på tanks! Keep up the good work! Dessutom var Lancon grymt snygg!
 

Olma

Breitling
P1060881.JPG
P1060872.JPG
Efter att ha sett Anders Forsbergs inlägg där han visade sin Swim med norskt påbrå passar jag på att visa mina med engelskt ;). Dom har varit med tidigare men då var jag lite vilsen bland alla trådar så nu får ni dom i repris här. Tror att det var Rolfen som lotsade mig till denna tråd och det tackar jag för. Har tyvärr inge info att delge om detta märke men dom torde väl härröra från 40-talet. Dom är klart användbara då dom har stötsäkrade balanser , tätade kronor och hyfsat täta boetter som åtminstone håller ute brödsmulor och mindre flygfän.
 

Olma

Breitling
P1060888.JPG

Här är en bild på min Tissot. Den är tyvärr död då dess balansaxel har drabbats av ett brott på en av tapparna, ett inte allt för ovanligt fel på dessa ur före stötsäkringarnas tillkomst. Klockan är från ca: 1935 och har måtten 34,5 x 22 mm. Skulle naturligtvis vara roligt att få igång den igen då den trots allt är i ett ganska hyfsat skick för sin ålder. Det sitter ett Tissot cal. 20 i den, ett verk som jag tror även delades med Omega, men det ska jag låta vara osagt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
P1060881.JPG
P1060872.JPG
Efter att ha sett Anders Forsbergs inlägg där han visade sin Swim med norskt påbrå passar jag på att visa mina med engelskt ;). Dom har varit med tidigare men då var jag lite vilsen bland alla trådar så nu får ni dom i repris här. Tror att det var Rolfen som lotsade mig till denna tråd och det tackar jag för. Har tyvärr inge info att delge om detta märke men dom torde väl härröra från 40-talet. Dom är klart användbara då dom har stötsäkrade balanser , tätade kronor och hyfsat täta boetter som åtminstone håller ute brödsmulor och mindre flygfän.

Haha, se där!
Trodde, på riktigt, att det var ett norskt märke (likt de svenska postorderklockorna).
Man lär sig nåt nytt varje dag!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
jag är med!
nyinkommen Cartier Tank, manuell, silver, oklar ålder? 1965-1970?
Vintage Cartier Tank verkar vara rätt dåligt utforskat?
Tavlan är antagligen ommålad el bara halvkass fr början...

Den går inge vidare heller så jag får väl bara citera Warhol:
"I don't wear a Tank watch to tell the time. Actually I never even wind it. I wear a Tank because it is the watch to wear!"

Warhols klocka är från 1973 och har mera elaborerade blånerade svärdvisare, stilen på mina gör att jag gissar 1965 på min?

IMG_5069.JPG


Warhols 1973
warhols tank hindman-2.jpg

Vad är det för storlek på denna?
Ommålad eller ej så gillar jag den!
 
Topp