• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

hooods

Panerai
2-Faktor
Köpte fyra nya glas igår för att byta ut Juhlins som vi har på landet. Blev Riedel Veritas Champagne. Var större än jag förväntat mig. Men de ser schyssta ut. Någon som använder dem?
Drack André Jaqcuarts standard cuvée förra helgen och gillade den skarpt. Denna är snäppet över och släpptes i ts för ett tag sen. Ska nog få ligga till sig ett år eller två dock.
IMG_20210611_082049.jpg
 

joF

Panerai
Köpte fyra nya glas igår för att byta ut Juhlins som vi har på landet. Blev Riedel Veritas Champagne. Var större än jag förväntat mig. Men de ser schyssta ut. Någon som använder dem?
Drack André Jaqcuarts standard cuvée förra helgen och gillade den skarpt. Denna är snäppet över och släpptes i ts för ett tag sen. Ska nog få ligga till sig ett år eller två dock.
IMG_20210611_082049.jpg

Mina absoluta favoritglas när det kommer till champagne :)

Eller, det mesta egentligen. Har ett gäng olika glas ur Veritas-serien.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Alright, detta är alltså systembolagets billigaste champagne. Framtagen av importören Enjoy Wine & Spirits och negocianten Didier Chopin. Chopin tillverkar ca 500000 flarror skumpa varje år och disponerar 8ha mark i Vallée de la Marne (källa Vintomas Blogg). Det är en bdn med 60% pm och 40% pn. Den ska ha legat tre år på jästen. Detta för 195kr i BS. Hur smakar det då? Vet ej, tänkte dricka den i midsommar så återkommer då 😁 Skumpa i det prisspannet brukar ju leverera ok men inte mer, så hoppas på att bli positivt överraskad.
IMG_20210531_130741.jpg
Citerar mig själv. Denna dracks på midsommarafton. Systemets billigaste champagne och den levererar därefter.
Inte på något sätt en obehaglig upplevelse men lite meningslös. Upplever den i det sötaste laget. Förmodligen för att syran är klen och inte balanserar upp. Det märks att det bara är röda druvor och mest meunier. Skulle nog mått bra av lite mindre socker och chardonnay. Intogs efter Pol Roger på magnum vilket knappast var till vinets fördel. Efter denna dracks det Crémant d'Alsace från Fernand Engel och den är i min värld ett bättre vin för mindre pengar. Kommer inte köpa igen.
IMG_20210625_182307.jpg
 

Niclas

Omega
Jag var inte impad av denna, faktiskt den 08 jag tycker presterar sämst. Visst, gillar du citron och drar den till fisk hade den säkert funkat.
Är det mognad som efterlängtads tror jag att det finns andra årgångar som kan prioriteras. Jag kan uppleva 2012 känns mognare än 08 men jag är ingen expert.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag var inte impad av denna, faktiskt den 08 jag tycker presterar sämst. Visst, gillar du citron och drar den till fisk hade den säkert funkat.
Är det mognad som efterlängtads tror jag att det finns andra årgångar som kan prioriteras. Jag kan uppleva 2012 känns mognare än 08 men jag är ingen expert.
Tack för svar!

Finns det någon annan flaska (kan självklart vara från ett annat hus) med liknande prisklass som är lagrad? Vill som sagt testa en mognare flaska för att kunna jämföra med andra stilar jag testat. Är hittils bara någon månad in i min champagneresa.

Kan annars säga att jag köpte en flaska Launois BdB som rekommenderades här. Otroligt god! :)
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svar!

Finns det någon annan flaska (kan självklart vara från ett annat hus) med liknande prisklass som är lagrad? Vill som sagt testa en mognare flaska för att kunna jämföra med andra stilar jag testat. Är hittils bara någon månad in i min champagneresa.

Kan annars säga att jag köpte en flaska Launois BdB som rekommenderades här. Otroligt god! :)
Använd Systembolagets helt okej sökfunktion och sortera på årgångar du är intresserad av.

2008 är för tidigt för att kalla moget.
Testa runt 2000-2002 eller ännu äldre om plånboken tillåter.

Finns lite flaskor att välja på.
 

Hawk100

Rolex
Vill du testa en rejält mogen flaska till ett hyfsat rimligt pris finns denna.
Men observera att när den blivit så gammal smakar och doftar den inte som en traditionell champagne som är torr och ”krispig”. En så gammal och mogen champagne är betydligt mörkare och smakar mer som portvin eller sherry, med betydligt mindre och färre bubblor, och en doft som kan påminna om fermenterat gräs. Vansinnigt gott, men det är också många som inte gillar det och jag vet de som har hällt ut långlagrade champagner för att man trott att de har blivit dåliga när de inte smakar som ”vanlig” champagne brukar....!!!!
Så om du förbereder dig på en annorlunda smakupplevelse hoppas jag att du inte blir besviken utan uppskattar hur champagne kan förvandlas till något rätt annorlunda men ändå fantastiskt smakrikt och gott!!
Lycka till!!
 

par

Patek
2-Faktor
Vill du testa en rejält mogen flaska till ett hyfsat rimligt pris finns denna.
Men observera att när den blivit så gammal smakar och doftar den inte som en traditionell champagne som är torr och ”krispig”. En så gammal och mogen champagne är betydligt mörkare och smakar mer som portvin eller sherry, med betydligt mindre och färre bubblor, och en doft som kan påminna om fermenterat gräs. Vansinnigt gott, men det är också många som inte gillar det och jag vet de som har hällt ut långlagrade champagner för att man trott att de har blivit dåliga när de inte smakar som ”vanlig” champagne brukar....!!!!
Så om du förbereder dig på en annorlunda smakupplevelse hoppas jag att du inte blir besviken utan uppskattar hur champagne kan förvandlas till något rätt annorlunda men ändå fantastiskt smakrikt och gott!!
Lycka till!!
Verkar slut:( Fler tips?
 

Hawk100

Rolex
Du kan be ditt bolag att beställa en flaska från ett annat om det är slut online.
Sen är den där ingen höjdare alls, lite kul att ha testat men inget speciellt.
Jag tar gärna mot tips på bättre fynd i liknande ålder och prisklass. Spelar ingen roll om det är från beställningssortimentet.....
 

Oew

Rolex
Jag tar gärna mot tips på bättre fynd i liknande ålder och prisklass. Spelar ingen roll om det är från beställningssortimentet.....
Skulle säga det är väldigt svårt att hitta, ännu svårare på bolaget. Går att hitta lite äldre orpale på Catawiki titt som tätt som är betydligt bättre till ungefär samma pris men svårt få kvalitetschampagne med 30 år på nacken för 700kr
 

Oew

Rolex
What @Oscaro skrev.

Finns en Guy Michel 1996 för typ samma pengar. Aldrig druckit, så vet inte. Men är väl inte ett stort vin med tanke på prissättningen. Testa och återkom.
Har druckit den, fantastisk flaska, fin doft men väldigt trött i smaken. Kanske är värt det om man druckit lite äldre champagne och vill pröva men det är samtidigt långt ifrån den upplevelse som mogen champagne kan vara!
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
What @Oscaro skrev.

Finns en Guy Michel 1996 för typ samma pengar. Aldrig druckit, så vet inte. Men är väl inte ett stort vin med tanke på prissättningen. Testa och återkom.
jag har köpt två, har inte så höga förväntningar men vi får se.
C60705C6-6EBB-4932-8491-020324B090DA.jpeg

Edit: flaskorna ser i alla fall trevliga ut så jag kan annars spara en om den inte är bra, trevligt att se i vinkylen.
 
Senast ändrad:
Topp