• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

hooods

Panerai
2-Faktor
Nyss levererat. Inte Salon men trevligt ändå 😁. Planen är att de ska få ligga några år innan de förtärs.
IMG_20210521_192746.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hehe hade nog tänkt max fem. Mest pga dålig karaktär. Hur hade du förvarat din?
Första åren i en vanlig kyl, sen flyttade jag till hus o blev med vinkällare så då låg den där ett tag. Det var absolut inte meningen att den skulle ligga så länge, det bara blev så. Men den var riktigt bra när jag väl drack den, blev lite förvånad.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Första åren i en vanlig kyl, sen flyttade jag till hus o blev med vinkällare så då låg den där ett tag. Det var absolut inte meningen att den skulle ligga så länge, det bara blev så. Men den var riktigt bra när jag väl drack den, blev lite förvånad.
Då hade den bra förutsättningar iaf då! Brorsan plockade farm en André Clouet NV förra året som glömts i sex år under halvtaskiga förhållanden. Den var riktigt bra också. Man blir förvånad över hur långlivad och lagringsduglig champagne är. Kommer dock aldrig kunna hålla mig i ett decenium 😁. Har planer på att lägga undan några lådor Diebolt Prestige också. Måste bara komma till skott!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Alright, detta är alltså systembolagets billigaste champagne. Framtagen av importören Enjoy Wine & Spirits och negocianten Didier Chopin. Chopin tillverkar ca 500000 flarror skumpa varje år och disponerar 8ha mark i Vallée de la Marne (källa Vintomas Blogg). Det är en bdn med 60% pm och 40% pn. Den ska ha legat tre år på jästen. Detta för 195kr i BS. Hur smakar det då? Vet ej, tänkte dricka den i midsommar så återkommer då 😁 Skumpa i det prisspannet brukar ju leverera ok men inte mer, så hoppas på att bli positivt överraskad.
IMG_20210531_130741.jpg
 

Hawk100

Rolex
7A3BA2A6-FDEC-4B03-8171-C1576D83DF70.jpeg
Kvällens bubbel.
50/50 PN och CH men där PN var väldigt framträdande och lite tung. Rätt torr trots 7 g dosage. Passade bra till kvällens skaldjur.
Inget för den som vill ha en spritsig och lätt aperitif-bubbel typ en BdB....
 

Blixten

Omega
Jag tycker zero dosage/brut natur är svåra. Alla jag har testat har känts ”sura” precis som du skriver.
Är det någon som har hittat en ZD där druvorna är så söta att den färdiga drycken verkligen inte smakar för surt får ni tipsa mig....
Tills dess ser jag ZD mest som en modegrej som mer är kul än gott!!

Drappier har en brut nature som är väldigt fin. 100% PN om jag inte minns fel - helt i min smak. Ingenting att lagra och öppna en fredagskväll år 2035 men helt ok nu.
nr. 75009 på SB om du är intresserad.

för 499:- är den absolut värd pengarna.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Öppnade den lite små hypade Chaléroux-Ghys brut NV med bas 2006 idag.
Njaaa. Ganska god men inte mer än så. Lite funky och spretig odlar-stilar. Hade förväntat mig mer.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Öppnade den lite små hypade Chaléroux-Ghys brut NV med bas 2006 idag.
Njaaa. Ganska god men inte mer än så. Lite funky och spretig odlar-stilar. Hade förväntat mig mer.
Åfasen. Jag tyckte den var sjukt god! Nåja smaken är som baken. Kan säkert förekomma viss flaskvatiation också. Är ju två gubbar som sitter i garaget och buteljerat osv.
 
Topp