• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

1000011181.jpg

Plockade upp en sån här på chans. Dracks i socialt sammanhang så inga detaljerade anteckningar. Gillade den. Lite klumpig med hög dosage men med rätt bra balans ändå. Inte i den eleganta stilen snarare åt det fruktiga, maffiga hållet. Mer än helt okej och kommer inte tveka att hugga en igen om man på kort varsel behöver en bruksrosé.
Vi köper gärna Bonnet som "vardagschampagne" då den får ses som prisvärd och testade deras rosé nyligen som även den var bra så håller med.

Såg riktigt trevligt ut.
Sitter för fullt och planerar sommarens roadtrip.
Vad gick rundturen loss på?
Rundturen hos Bollinger gick på 150€ (x10 pers) men då fick vi prova bubbel för nästan 1100€. Mycket välordnad och lärorik rundtur som jag kan rekommendera trots det höga priset. Speciellt om ni som vi uppskattar möjligheten att få testa deras olika varianter samtidigt. Något vi aldrig annars skulle kunnat göra…..!!

Rundturen hos Bollinger gick på 150€ (x10 pers) men då fick vi prova bubbel för nästan 1100€. Mycket välordnad och lärorik rundtur som jag kan rekommendera trots det höga priset. Speciellt om ni som vi uppskattar möjligheten att få testa deras olika varianter samtidigt. Något vi aldrig annars skulle kunnat göra…..!!
Låter ju inte helt orimligt då.
Tack!

IMG_0209.jpeg

Joseph Perrier Cuvée Royal brut
Magnum. Fantastisk på näsan men inte lika grandiost i gommen. Mycket chablisque med exotiska frukter och vita blommor i kombination med röda äpplen och citrus. Inte den längsta finishen men bra dosage och balans och en fantastisk QPR!

Senast ändrad:
Blanc De Millenaire 2007, bra och mogen i rätt fönster. Torr men fruktig och en trevlig upplevelse även om jag ångrar att jag inte valde Selosse Substance som fanns till rätt pris också men fastnade för årgången på denna.

Bilagor

• IMG_2590.jpeg
    IMG_2590.jpeg
    424.1 KB · Visningar: 3
Firade födelsedag förra helgen. Självklart dracks det generöst med champagne.
1000011240.jpg

Lagrad fyra år av mig. Sannolikt bas 15 eller 16. Förbannat bra och den bästa standardskumpan enligt mig. Klarar säkert upp mot 10 år till I källaren. I mitt huvud är alltid Roederer lika bra men aldrig när jag faktiskt dricker dem.
Dagen efter bjöd min frus bror på samma vin men nyköpt på bolaget. Återigen förbannat bra. Jag förstår varför brittiska kungahuset köper in dessa i mängd och lagrar några år. Mumma!
1000011257.jpg

1000011258.jpg

Fortsatte ut. Inga detaljerade anteckningar. Men denna var grymt bra. 93p?
1000011263.jpg

Avslutade kvällen med denna. Definitivt inga anteckningar vid det laget. Helt klart bra champagne dock.
1000011298.jpg

1000011294.jpg

Helgens champagne är denna. Kopierar intryck från CT.
1000011309.png

Jag är egentligen ingen som bryr mig nämnvärt om förpackningar men Marguet imponerar. Folien är typ tre gånger så tjock jämfört andra. "Dragsnöret" är enkelt att hitta och ger ett perfekt snitt på folien. Skön textur på toppen av folien och även på kapsylen. Najs.
1000011295.jpg

1000011296.jpg

1000011297.jpg

Bilagor

• 1000011294.jpg
    1000011294.jpg
    410.5 KB · Visningar: 3
  • 1000011298.jpg
    1000011298.jpg
    330 KB · Visningar: 3
  • 1000011264.jpg
    1000011264.jpg
    279.6 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Kul, jag har 6 flaskor Marguet på ingång.. själv körde jag en liten miniprovning av kändisbubbe igår, Petters prosecco, Måns cava och Pierre Gessles champagne. Gessle krossade… Petters bubblor slank ner men inte mer.. och Måns cava var direkt äcklig, antar att den behöver 7 grader, fylla och en flöjt.. Champagneen då? I det här fallet en kreation från ett av våra favorithus, Pierre Peters. Vinet, deras Oubliée-solera som daterar bak till 1988 och som uppenbarligen legat på korken ett bra tag, uppvisade funky mognadstoner som nästan var i överkant för vår smak. Röda äpplen, mandarin med en grapeliknande bitterhet, plommon, petroleum, valnötter och den bytypiska mineraliteten. Men det som var mest påtagligt, mängder av brynt smör. Utöver det, bra syra och lena bubblor. Mycket bättre i munnen än i näsan. 89p, förmodligen snäppet bättre för några år sedan, men vi ska plocka upp en till för att validera omdömet.
ld-export-519424df-05292025.jpeg
ld-export-163e9e47-05292025.jpeg

Kul, jag har 6 flaskor Marguet på ingång.. själv körde jag en liten miniprovning av kändisbubbe igår, Petters prosecco, Måns cava och Pierre Gessles champagne. Gessle krossade… Petters bubblor slank ner men inte mer.. och Måns cava var direkt äcklig, antar att den behöver 7 grader, fylla och en flöjt.. Champagneen då? I det här fallet en kreation från ett av våra favorithus, Pierre Peters. Vinet, deras Oubliée-solera som daterar bak till 1988 och som uppenbarligen legat på korken ett bra tag, uppvisade funky mognadstoner som nästan var i överkant för vår smak. Röda äpplen, mandarin med en grapeliknande bitterhet, plommon, petroleum, valnötter och den bytypiska mineraliteten. Men det som var mest påtagligt, mängder av brynt smör. Utöver det, bra syra och lena bubblor. Mycket bättre i munnen än i näsan. 89p, förmodligen snäppet bättre för några år sedan, men vi ska plocka upp en till för att validera omdömet.
ld-export-519424df-05292025.jpeg
ld-export-163e9e47-05292025.jpeg
Vilken Marguet, om man får fråga?

Vilken Marguet, om man får fråga?
3st La Grande Ruelle och 3st Le Parc, så både BdN och BdB, alla från 2018. La Grande Ruelle tycker Juhlin är deras bästa vin, och Le Parc läste jag nånstans att det var vinmakarens egen favorit. Framförallt ser jag fram emot att prova Chardonnay från nått annat än Côte de Blanc. Kan dock tänka mig Avize levererar storslagenhet som vanligt, kanske lite Selosse-liknande?

Senast ändrad:
3st La Grande Ruelle och 3st Le Parc, så både BdN och BdB, alla från 2018. La Grande Ruelle tycker Juhlin är deras bästa vin, och Le Parc läste jag nånstans att det var vinmakarens egen favorit. Framförallt ser jag fram emot att prova Chardonnay från nått annat än Côte de Blanc. Kan dock tänka mig Avize levererar storslagenhet som vanligt, kanske lite Selosse-liknande?
Spännande. Återrapportera gärna vad du tycker. Ska se till att beställa lite Marguet efter sommaren.

• Like
Reactions: JVP
Tillbaka
Topp