• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Har lurkat i tråden lite till och från och CW bara växer. Många rätt på många modeller! Någon som har erfarenhet av C65? Tänker mig denna på ett slitet brunt bund😍.
C65 Sandhurst | Christopher Ward
1626085053773.png
Här är den: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-trådregler-i-första-inlägget.90290/page-888#post-3565046

Jag tycker dock tavlan, med sina matta färger och brist på textur faller lite platt.
 
Frågor angående köp som jag tror kan ha skrivits om redan men...
Ingår svensk moms i priset på hemsidan eller drar man av engelsk och lägger på svensk?
Beställer man självklart från CWs hemsida eller finns alternativ?
Pratas om rabattkoder som dyker upp. Hur mycket brukar de ge?
 
Frågor angående köp som jag tror kan ha skrivits om redan men...
Ingår svensk moms i priset på hemsidan eller drar man av engelsk och lägger på svensk?
Beställer man självklart från CWs hemsida eller finns alternativ?
Pratas om rabattkoder som dyker upp. Hur mycket brukar de ge?
Ja, om du betalar i £ eller € är priserna alltid inklusive moms och det tillkommer inga extra avgifter. Det brukar vara billigast i £ oavsett växelkurs då priserna generellt är lägre och jag har för mig att de då även debiterar 20% UK-moms istället för 25% men det kanske har ändrats? Rabattkoden brukar ge -£100/-€120 om man handlar för över en viss summa (600? 700?). 😊
 
Ja, om du betalar i £ eller € är priserna alltid inklusive moms och det tillkommer inga extra avgifter. Det brukar vara billigast i £ oavsett växelkurs då priserna generellt är lägre och jag har för mig att de då även debiterar 20% UK-moms istället för 25% men det kanske har ändrats? Rabattkoden brukar ge -£100/-€120 om man handlar för över en viss summa (600? 700?). 😊
Tack! Handlar man för låt säga €1170 :) så funkar MOD10 (10%) som skrevs om tidigare också bra.
 
Hade den funnits med på rean hade den legat på Arlanda nu i ett paket på väg hem till mig😁
Just gunmetal beläggningen tilltalar mig, tycker det blir lite trevliga skiftningar mellan grå tavla, svart bezel och gunmetal boett.
Sedan äger jag redan för många klockor i enbart pvd/dlc utförande så lite annorlunda detta ändå.
Det fanns två Lympstone på rean för 850 Euro.
 
Du är inte ensam om den saken. Designmässigt kan jag hålla med om att det är rätt val. Men när jag bär klocka utan datum och behöver veta vilket datum det är blir jag alltid lite besviken när jag inte får hjälp av klockan för att få reda på det. Mest en fix idé, men ska vi vara ärliga kryllar väl den här hobbyn av märkliga fix idéer 😁
Här har vi en c65 Sandstorm med bra datumfunktion. I detta fall vill jag också ha datum :).
20031196-8zbclslm4bez73jduyzkqgw8-Zoom.jpg
 
Här har vi en c65 Sandstorm med bra datumfunktion. I detta fall vill jag också ha datum :).
20031196-8zbclslm4bez73jduyzkqgw8-Zoom.jpg
Ja, den där är också läcker. Men lite för mycket för min smak. Men schysst med Chronometer. Det tycker jag CW hade kunnat erbjuda i större utsträckning. Klart jag kan rucka själv eller gå till någon urmakare för att nå samma prestation men ser gärna att den kommer med sådan precision direkt ur lådan.
 
Ja, den där är också läcker. Men lite för mycket för min smak. Men schysst med Chronometer. Det tycker jag CW hade kunnat erbjuda i större utsträckning. Klart jag kan rucka själv eller gå till någon urmakare för att nå samma prestation men ser gärna att den kommer med sådan precision direkt ur lådan.
Problemet är att få vill betala extra för det. Till och med i en dedikerad CW-grupp som jag är medlem i på Facebook så är konsensus att man aldrig skulle betala mer än typ £1500 för en CW och då kan du tänka dig hur få det är som skulle vilja betala en tusenlapp eller två extra för samma urverk bara för att det är ruckat och klart vid leverans.

CW svingar hårt i prisklassen <10k och är riktigt vassa i jämförelse med liknande prissatta konkurrenter men börjar man klättra över det så minskar intresset ganska drastiskt. Visst skulle det vara kul att kunna få COSC-prestanda på alla klockor med det är trots allt en väldigt billig och enkel sak att lösa själv om man tycker att det är viktigt och majoriteten av deras kunder prioriterar helt enkelt den där insparade tusenlappen eller två. 😊
 
Problemet är att få vill betala extra för det. Till och med i en dedikerad CW-grupp som jag är medlem i på Facebook så är konsensus att man aldrig skulle betala mer än typ £1500 för en CW och då kan du tänka dig hur få det är som skulle vilja betala en tusenlapp eller två extra för samma urverk bara för att det är ruckat och klart vid leverans.

CW svingar hårt i prisklassen <10k och är riktigt vassa i jämförelse med liknande prissatta konkurrenter men börjar man klättra över det så minskar intresset ganska drastiskt. Visst skulle det vara kul att kunna få COSC-prestanda på alla klockor med det är trots allt en väldigt billig och enkel sak att lösa själv om man tycker att det är viktigt och majoriteten av deras kunder prioriterar helt enkelt den där insparade tusenlappen eller två. 😊
Jag förstår absolut varför dom inte gör det. De lämnar inget åt slumpen. Men det förändrar inte det faktum att jag tycker att dom borde, av helt egoistiska skäl då. Jag uppskattar märkningen på tavlan och den garanterade precisionen. Det betalar jag personligen ett par lusentappar extra för om det är rätt klocka i övrigt.
 
Jag förstår absolut varför dom inte gör det. De lämnar inget åt slumpen. Men det förändrar inte det faktum att jag tycker att dom borde, av helt egoistiska skäl då. Jag uppskattar märkningen på tavlan och den garanterade precisionen. Det betalar jag personligen ett par lusentappar extra för om det är rätt klocka i övrigt.
Jag också. Och vi pratar om en klocka runt 10k 😲.
 
Jag förstår absolut varför dom inte gör det. De lämnar inget åt slumpen. Men det förändrar inte det faktum att jag tycker att dom borde, av helt egoistiska skäl då. Jag uppskattar märkningen på tavlan och den garanterade precisionen. Det betalar jag personligen ett par lusentappar extra för om det är rätt klocka i övrigt.
De är säkert inte omöjliga om du hör av dig och ber att få byta till ett COSC-verk men dels tror jag inte att du skulle vara beredd att betala säg 3000kr extra för det när det verkligen gäller och den som vill ha den prestandan väljer redan andra alternativ (i det här fallet kan man dessutom få COSC-prestanda till en bråkdel av priset genom ruckning vilket gör det ännu mer överflödigt).

Syftet är att tillverka relativt billiga kvalitetsur och att höja priset för att stoppa i COSC-verk motverkar hela deras affärsidé då man automatiskt tvingas betala ett premium och de erbjuder ju faktiskt COSC i en del modeller men då pratar vi oftast produkter med en betydligt högre prislapp än grundmodellerna (med några få undantag som t.ex. Lympstone). CW-gruppen på Facebook håller på att ta fram en egen, exklusiv modell och det efterfrågades COSC men intresset verkade ha dött lite när de fick reda på att det innebar ett prispåslag på ca 20% och då pratar vi som sagt om personer som gillar märket så pass mycket att de är engagerade i en fangrupp och en upplaga på 30ex som sannolikt får ner priset en del.

Med det i åtanke så är en kvalificerad gissning att prispåslaget för ett enda ex med det arbete det innebär att byta urverk landar på minst 2-3k i slutändan vilket gör att deras USP, billiga kvalitetsur, går förlorad om ett COSC-verk plötsligt innebär 30-40% högre slutpris.
 
Ingen ny CW (än) men däremot en ny bekantskap för mig. 😊 Fantastiskt fin vågtavla som mobilen tyvärr verkar ha lite svårt att få fokus på. Även om det är uppenbart var inspirationen kommer ifrån så tycker jag ändå att den står på egna ben och är dessutom otroligt prisvärd jämfört med förlagan på samma sätt som C60 i jämförelse med SMPc, C60 Elite med PO osv.

Stort tack till @Ostberg för snabb och smidig affär! Lite kul att den var fullset ända ner till putsduk och tackbrev.

PSX_20210713_220738.jpg
 
Snygg! Har hört andra lovprisa CWs länk. Den är alltså ovanligt prisvärd? Någon som kan jämföra med annat tex Sinn?
Sinns länkar (och ffa spännen) är under all kritik för den prisklass de återfinns i och går inte ens att jämföra med CW som är mycket mer elegant, mycket bekvämare, mycket mer följsamt och med ett fantastiskt snyggt spänne med verktygsfri mikrojustering till skillnad från Sinn som fortfarande levererar länkar till klockor i prisklassen 20k+ med ett pressat spänne som vilken Wishklocka som helst.

Det låter kanske som att jag överdriver men jag har aldrig stött på någon som har någonting negativt att säga om deras länkar, snarare tvärtom, och det är helt otroligt vad man kan få för pengarna. Ska man ha den här nivån av länk och spänne från någon annan tillverkare så snackar vi märken och modeller som kostar flera gånger så mycket.
 
Sinns länkar (och ffa spännen) är under all kritik för den prisklass de återfinns i och går inte ens att jämföra med CW som är mycket mer elegant, mycket bekvämare, mycket mer följsamt och med ett fantastiskt snyggt spänne med verktygsfri mikrojustering till skillnad från Sinn som fortfarande levererar länkar till klockor i prisklassen 20k+ med ett pressat spänne som vilken Wishklocka som helst.

Det låter kanske som att jag överdriver men jag har aldrig stött på någon som har någonting negativt att säga om deras länkar, snarare tvärtom, och det är helt otroligt vad man kan få för pengarna. Ska man ha den här nivån av länk och spänne från någon annan tillverkare så snackar vi märken och modeller som kostar flera gånger så mycket.
Tack. Har inte mycket att jämföra med än just Sinns h-länk. Funderar på en CW c65 Sunhurst. Inte mindre sugen nu🙂.
 
Sinns länkar (och ffa spännen) är under all kritik för den prisklass de återfinns i och går inte ens att jämföra med CW som är mycket mer elegant, mycket bekvämare, mycket mer följsamt och med ett fantastiskt snyggt spänne med verktygsfri mikrojustering till skillnad från Sinn som fortfarande levererar länkar till klockor i prisklassen 20k+ med ett pressat spänne som vilken Wishklocka som helst.

Det låter kanske som att jag överdriver men jag har aldrig stött på någon som har någonting negativt att säga om deras länkar, snarare tvärtom, och det är helt otroligt vad man kan få för pengarna. Ska man ha den här nivån av länk och spänne från någon annan tillverkare så snackar vi märken och modeller som kostar flera gånger så mycket.
Inte för att göra detta till en Sinn-bashing-tråd men ord upp! Deras spänne är ett skämt sett till vad man betalar. CWs länk är absolut inte Rolex men långt över allt annat jag testat i prisklassen och långt över.
 
Okej. En C63 GMT ska inhandlas. Det är 99% klart. Väntar på rabattkod bara. Tror jag slår till innan oktober så länk får jag skaffa i efterhand (måste ha länk! Särskilt till en CW).

Men. Till frågan. Vit eller Svart tavla? Vad ser ni för pro's och con's? Vit är ju lite ovanligare än svart ffa för mig personligen men också vad man brukar se. Svart har bättre läsbarhet. Men å andra sidan tyckte jag blänket på den polerade svarta C60 var lite väl mycket, kunde ge störiga reflektioner. Det kan nog undvikas en aning med den vita(!?). Sambon säger svart. Jag lutar nog åt vit. Men är sjukt kluven. Vill inte vela när jag sitter och ska köpa så jag vill gärna ta beslut nu. Hjälp mig!
 
Tillbaka
Topp