• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Har ni bytt namn på tråden? Jag förstår varför, och det är klart att det nya namnet är mer deskriptivt och passande, men jag saknar det gamla namnet ändå. Det hade mycket charm!
 
Har ni bytt namn på tråden? Jag förstår varför, och det är klart att det nya namnet är mer deskriptivt och passande, men jag saknar det gamla namnet ändå. Det hade mycket charm!
100 sidor! Det är verkligen inte illa. Egentligen är trådnamnet ganska ovärdigt. Lite charmigt kanske men borde det inte korrigeras nu i samband med 100-sidors firandet!? Vad säger trådrävarna?
För att markera firandet av 100 sidor.
 
Har en fundering, hur ska man hantera att klockan är vattentät dvs upp till 150m.
Jag menar, jag har läst läst och hittat att tex C65 Trident GMT hade några användare rapporterat om att klockan tog in vatten vid lättare vatten-plask vid poolen.
Skulle ni om ni har möjligheten plocka av klockan om ni tex skulle bada istället för att utsätta klockan för en onödig risk, och se vattentätheten som en potentiell garanti för om ni någongång hamnar i vatten och ni kan inte plocka bort klockan?

Och om den skulle läcka in vatten, så måste det väl gå på garanti? (Så länge kronan är korrekt intryckt och inskruvad)
(Hoppas ni förstår hur jag menar)
Jag hade absolut inte oroat mig. Plaskar på med allt som har 100m. Skruvat eller ej.

Däremot skulle jag inte utgå ifrån att det är garantiärende då jag hört att vissa märken menar att så länge klockan klarat trycktest vid QC beror vattenskada på yttre påverkan så länge inte motsatsen kan bevisas, vilket kan bli svårt. Vet inte hur CW ställer sig till detta dock. Deras Kundservice har generellt varit bra att ha att göra med enligt min erfarenhet. Men som redan sagts, trycktesta om du vill ta på dig hängslen utöver livremmen.
 
Har en fundering, hur ska man hantera att klockan är vattentät dvs upp till 150m.
Jag menar, jag har läst läst och hittat att tex C65 Trident GMT hade några användare rapporterat om att klockan tog in vatten vid lättare vatten-plask vid poolen.
Skulle ni om ni har möjligheten plocka av klockan om ni tex skulle bada istället för att utsätta klockan för en onödig risk, och se vattentätheten som en potentiell garanti för om ni någongång hamnar i vatten och ni kan inte plocka bort klockan?

Och om den skulle läcka in vatten, så måste det väl gå på garanti? (Så länge kronan är korrekt intryckt och inskruvad)
(Hoppas ni förstår hur jag menar)
Instämmer med övriga. Klockan är gjord för att vara i vatten. Jag har en suunto och en fitbit som båda bara har 50meter och jag snorklar med dem utan problem.

Du ska nog vara mer oroad för hårda/skrovliga bassängkanter eller stenar i havet som kan repa upp den fult.
 
@MortenH @thewordfox @Crispie

Har ni några åsikter/kunskaper om hastiga temperatursvängningar, primärt bastu?

Där ligger min oro.

från 20-30 grader till 70-80 och tillbaka. Hur mycket påverkar det vattentätheten i en stålklocka? Det är ju ofta i anslutning till bad eller att bastun i sig är fuktig.

Är på spa till och från och då brukar de ha kallpooler, ska efterlikna isvak. Hjälper inte direkt saken.
 
@HSK Hur gick det med din fina Trident Pro 600? Du behöll den till slut?
Yes, jag har faktiskt på mig den just nu. Jag kom fram till att den är svår att ersätta med något liknande och 40mm-varianten är inte heller ett alternativ p.g.a. storleken på urverket. Den känns fortfarande lite liten ibland men upplevs som betydligt mer balanserad på t.ex. MN och nato. 😊
 
@MortenH @thewordfox @Crispie

Har ni några åsikter/kunskaper om hastiga temperatursvängningar, primärt bastu?

Där ligger min oro.

från 20-30 grader till 70-80 och tillbaka. Hur mycket påverkar det vattentätheten i en stålklocka? Det är ju ofta i anslutning till bad eller att bastun i sig är fuktig.

Är på spa till och från och då brukar de ha kallpooler, ska efterlikna isvak. Kan inte hjälpa saken.
Jag hade nog undvikit bastu och liknande.
Det finns så klart många exempel där det gått bra men även fall där det gått mindre bra och det känns dumt att chansa. De är inte heller specificerade för att fungera normalt under denna typ av extrem temperatur.
 
  • Like
Reactions: L.D
@MortenH @thewordfox @Crispie

Har ni några åsikter/kunskaper om hastiga temperatursvängningar, primärt bastu?

Där ligger min oro.

från 20-30 grader till 70-80 och tillbaka. Hur mycket påverkar det vattentätheten i en stålklocka? Det är ju ofta i anslutning till bad eller att bastun i sig är fuktig.

Är på spa till och från och då brukar de ha kallpooler, ska efterlikna isvak. Hjälper inte direkt saken.
Håller med @HSK jag har tagit med klocka ett par gånger när jag bastat men inte hoppat i isvak direkt efter. Har dessa gånger heller inte helt kunnat slappna av. Suttit och nojat över att jag borde gå ut. Och då är ju halva tanken med det förstörd. Tror framförallt att packningar påverkas negativt. Och som redan sagts, de är inte specat för att klara av det till skillnad från vatten.
 
@MortenH @thewordfox @Crispie

Har ni några åsikter/kunskaper om hastiga temperatursvängningar, primärt bastu?

Där ligger min oro.

från 20-30 grader till 70-80 och tillbaka. Hur mycket påverkar det vattentätheten i en stålklocka? Det är ju ofta i anslutning till bad eller att bastun i sig är fuktig.

Är på spa till och från och då brukar de ha kallpooler, ska efterlikna isvak. Hjälper inte direkt saken.
Aldrig bastat med klocka. Vet ärligt talat inte. Klockan kommer ju inte bli 70 grader varm men fasen vet om jag vill ha något på armen i en bastu över huvud taget.
 
  • Like
Reactions: L.D
Jag hade nog undvikit bastu och liknande.
Det finns så klart många exempel där det gått bra men även fall där det gått mindre bra och det känns dumt att chansa. De är inte heller specificerade för att fungera normalt under denna typ av extrem temperatur.
Håller med @HSK jag har tagit med klocka ett par gånger när jag bastat men inte hoppat i isvak direkt efter. Har dessa gånger heller inte helt kunnat slappna av. Suttit och nojat över att jag borde gå ut. Och då är ju halva tanken med det förstörd. Tror framförallt att packningar påverkas negativt. Och som redan sagts, de är inte specat för att klara av det till skillnad från vatten.
Aldrig bastat med klocka. Vet ärligt talat inte. Klockan kommer ju inte bli 70 grader varm men fasen vet om jag vill ha något på armen i en bastu över huvud taget.

Tack för svar. Gör valet lättare. Ska fortsätta ta av och lägga i badrocksfickan.

Känner igen känslan när man någon gång tagit med en ståldykare in och då självklart nojjat och suttit med högerhanden över klockan så temperaturförändringen ska ske långsammare.
 
@Anatta

Hur fick du ditt böjda orangea gummi att sitta så thight?

Köpte ett rött men min glappar mot boetten. Har de böjda bandstiften som watchwear säljer. Använder du dem?

54E525AB-2FA9-417B-A788-D5316DCFBFC9.jpeg
 
@Von Bruna SCn som @MortenH har finns i lager för £600. :woot: Den har varit borta från hemsidan ett tag och jag trodde att den hade utgått så det här är nog nästan sista chansen att få tag i en ny.

Trodde också den var utgått.
Köp den någon! Den är ju grymt bra.
Synd bara i så fall att jag inte blir ensam med denna färgen här 😁
Så sjukt "krispig" på alla sätt irl.
På många sätt det vassaste jag har i lådan!

1625666411629.png
 
Någon som stått o velat mellan en Sinn 556 och en c63 svart?

Sealandern har ju bättre länk och bättre finish på caset, applied indices ( vad det nu heter på svenska ).

556an är en klassiker å andra sidan med ikonisk urtavla, men den kostar också ca 4.000 mer.

Samma urverk ...🤔
 
Någon som stått o velat mellan en Sinn 556 och en c63 svart?

Sealandern har ju bättre länk och bättre finish på caset, applied indices ( vad det nu heter på svenska ).

556an är en klassiker å andra sidan med ikonisk urtavla, men den kostar också ca 4.000 mer.

Samma urverk ...🤔
Det kallas för applicerade index. 😊 Jag hade valt CW alla dagar i veckan även om de så hade kostat lika mycket men vill man ha den ikoniska 556-designen så finns det inte så många alternativ och jag tycker inte direkt att de konkurrerar med varandra bortsett från färgen och tooligheten. Ser man bortom designen i sig så erbjuder CW dock oerhört mycket mer pang för pengen med bättre länk, bättre finish osv.
 
Det kallas för applicerade index. 😊 Jag hade valt CW alla dagar i veckan även om de så hade kostat lika mycket men vill man ha den ikoniska 556-designen så finns det inte så många alternativ och jag tycker inte direkt att de konkurrerar med varandra bortsett från färgen och tooligheten. Ser man bortom designen i sig så erbjuder CW dock oerhört mycket mer pang för pengen med bättre länk, bättre finish osv.
Jag har inte sett CWn irl men jag var väldigt nära på att köpa en 556 för en tid sedan, finishen är ju dock en hel nivå under baserat på bilder jag sett, framförallt på länken (cws fördel)
 
Om jag ska säga något negativt om den svarta sealandern så är det de röda detaljerna, tycker man hade kunnat skippa det.

Ni som sett den irl, är den lika glansigt svart som 556an?
 
Tillbaka
Topp