• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Okej. En C63 GMT ska inhandlas. Det är 99% klart. Väntar på rabattkod bara. Tror jag slår till innan oktober så länk får jag skaffa i efterhand (måste ha länk! Särskilt till en CW).

Men. Till frågan. Vit eller Svart tavla? Vad ser ni för pro's och con's? Vit är ju lite ovanligare än svart ffa för mig personligen men också vad man brukar se. Svart har bättre läsbarhet. Men å andra sidan tyckte jag blänket på den polerade svarta C60 var lite väl mycket, kunde ge störiga reflektioner. Det kan nog undvikas en aning med den vita(!?). Sambon säger svart. Jag lutar nog åt vit. Men är sjukt kluven. Vill inte vela när jag sitter och ska köpa så jag vill gärna ta beslut nu. Hjälp mig!
Det enda "problemet" jag sett med vit är att index också är vita. Vet inte hur läsbarheten är IRL men risk för vitt/på/vitt?

Det enda "problemet" jag sett med vit är att index också är vita. Vet inte hur läsbarheten är IRL men risk för vitt/på/vitt?
Om man backar i tråden så år det ju grym skillnad i läsbarhet på den vita baserat på hur ljuset faller. Rakt på, mitt på dagen så ser det ut som att tavlan drunknar i vitt...

Inte för att göra detta till en Sinn-bashing-tråd men ord upp! Deras spänne är ett skämt sett till vad man betalar. CWs länk är absolut inte Rolex men långt över allt annat jag testat i prisklassen och långt över.
Ja, jag köpte en U50 i våras och länken kändes som ett skämt. Jag har ägt en hel del olika klockor varav de flesta i det lägre prissegmentet men jag skulle nog våga påstå att de flesta av dem har haft bättre länkar och då är det modeller som kostar en tiondedel av U50.
Apropå cw spännen så verkar stållänk vara slut. Man får vänta tills slutet av oktober om man beställer...😑
Ja, men den som väntar på något gott... 😉
Okej. En C63 GMT ska inhandlas. Det är 99% klart. Väntar på rabattkod bara. Tror jag slår till innan oktober så länk får jag skaffa i efterhand (måste ha länk! Särskilt till en CW).

Men. Till frågan. Vit eller Svart tavla? Vad ser ni för pro's och con's? Vit är ju lite ovanligare än svart ffa för mig personligen men också vad man brukar se. Svart har bättre läsbarhet. Men å andra sidan tyckte jag blänket på den polerade svarta C60 var lite väl mycket, kunde ge störiga reflektioner. Det kan nog undvikas en aning med den vita(!?). Sambon säger svart. Jag lutar nog åt vit. Men är sjukt kluven. Vill inte vela när jag sitter och ska köpa så jag vill gärna ta beslut nu. Hjälp mig!
Jag har för mig att du precis som mig har lite tunnare handleder och det kan vara bra att tänka på att vitt tenderar att bäras betydligt större än mörkare varianter av samma modell. De antydde även att den kommer att släppas i fler färger och blått känns ganska givet så det kan kanske vara värt att vänta om man är osäker eller suktar efter någon annan färg. Utöver blått så har jag en känsla av att de även planerar en mer färgglad variant, kanske gult?

Ja, jag köpte en U50 i våras och länken kändes som ett skämt. Jag har ägt en hel del olika klockor varav de flesta i det lägre prissegmentet men jag skulle nog våga påstå att de flesta av dem har haft bättre länkar och då är det modeller som kostar en tiondedel av U50.

Ja, men den som väntar på något gott... 😉

Jag har för mig att du precis som mig har lite tunnare handleder och det kan vara bra att tänka på att vitt tenderar att bäras betydligt större än mörkare varianter av samma modell. De antydde även att den kommer att släppas i fler färger och blått känns ganska givet så det kan kanske vara värt att vänta om man är osäker eller suktar efter någon annan färg. Utöver blått så har jag en känsla av att de även planerar en mer färgglad variant, kanske gult?
En mer färglad variant, haha fasiken om den är snyggare än vanliga svarta asså. Då ångrar jag mitt köp sett till tavlan dvs.

I övrigt har jag märkt att jag tycker mitt glas på klockan blir smutsigt och fett väldigt lätt, jämfört med mina andra klockor.
Kan det vara annorlunda AR coating eller annan typ av behandling av glaset som inte är lika bra?
(Dock har jag inte märkt något som helst problem i reflextioner, så bör inte vara det)

Det är en mulen oktoberdag. Sen oktober. Onsdag. Du har inte sett solen på 4 dagar.
Du går fram till lådan, du tar på dig en CW C63 GMT med vit urtavla.

Känns det rätt? 🤗

Tack för bra input. Hade inte reflekterat över att vitt kan upplevas som större. Värt att tänka på. Det stämmer som du säger att jag har lite nättare handleder.

Kul med färg, men hellre på andra säger jag 😉
Svart eller vit duger fint för mig.

Ja, läsbarheten kan verkligen vara en issue på den vita då jag verkligen tänker i banorna av "verktyg". Jag vill ju kunna se vad klockan är i alla lägen.

Jag tycker finishen på CW är Tag eller vissa Omega.
Dem har en bit kvar för att att hitta sitt uttryck och designspråk IMO.

Men känslan. Känslan. Den där jävla fina känslan av kvalitet. Den har dem. Dem äger den.
Till ett väldigt bra pris.

Snygg! Har hört andra lovprisa CWs länk. Den är alltså ovanligt prisvärd? Någon som kan jämföra med annat tex Sinn?

Det är en mulen oktoberdag. Sen oktober. Onsdag. Du har inte sett solen på 4 dagar.
Du går fram till lådan, du tar på dig en CW C63 GMT med vit urtavla.

Känns det rätt? 🤗
Sitter precis och kollar på sagan om ringen del 1 (efter att ha köttat alla 3 Hobbitfilmerna) hade jag inte gjort det hade jag aldrig kunnat föreställa mig det du beskriver i dessa tropiska tider. Men din poäng når fram 😉

...Det låter kanske som att jag överdriver men jag har aldrig stött på någon som har någonting negativt att säga om deras länkar, snarare tvärtom, och det är helt otroligt vad man kan få för pengarna. Ska man ha den här nivån av länk och spänne från någon annan tillverkare så snackar vi märken och modeller som kostar flera gånger så mycket.
Tveksam om något märke överhuvudtaget kan konkurrera med CW.s. bekvämlighet vs. prisvärdhet. Provat många märken och CW.s tar första priset i.m.h.o.

En mer färglad variant, haha fasiken om den är snyggare än vanliga svarta asså. Då ångrar jag mitt köp sett till tavlan dvs.

I övrigt har jag märkt att jag tycker mitt glas på klockan blir smutsigt och fett väldigt lätt, jämfört med mina andra klockor.
Kan det vara annorlunda AR coating eller annan typ av behandling av glaset som inte är lika bra?
(Dock har jag inte märkt något som helst problem i reflextioner, så bör inte vara det)
Jag har ingen koll på vad de kör med för AR men jag upplever inte att det är värre än andra klockor utan tror mer att det har att göra med den övergripande designen, dvs. blanka tavlor, mörka keramiska vridringar osv. vilket kanske gör det mer framträdande?
Jag tycker finishen på CW är Tag eller vissa Omega.
Dem har en bit kvar för att att hitta sitt uttryck och designspråk IMO.

Men känslan. Känslan. Den där jävla fina känslan av kvalitet. Den har dem. Dem äger den.
Till ett väldigt bra pris.
Jag håller helt med i din jämförelse och det är verkligen en bedrift att jämföras med den här typen av anrika, högkvalitativa tillverkare. Jag hörde även att någon av grundarna hade uttalat sig i en podd nyligen om att de planerade logotyplösa klockor inom ett par år dvs. med bara deras twin flag vilket är lite kul. Inte för att jag har något emot loggan (snarare tvärtom, jag tycker att den senaste är riktigt snygg och lyfter klockan) utan för att det antyder att de har nått upp till en så pass hög nivå av erkännande att de inte känner något behov att nämna namnet på tavlan och att flaggorna i sig är ett så starkt varumärke.

Jag har ingen koll på vad de kör med för AR men jag upplever inte att det är värre än andra klockor utan tror mer att det har att göra med den övergripande designen, dvs. blanka tavlor, mörka keramiska vridringar osv. vilket kanske gör det mer framträdande?

Jag håller helt med i din jämförelse och det är verkligen en bedrift att jämföras med den här typen av anrika, högkvalitativa tillverkare. Jag hörde även att någon av grundarna hade uttalat sig i en podd nyligen om att de planerade logotyplösa klockor inom ett par år dvs. med bara deras twin flag vilket är lite kul. Inte för att jag har något emot loggan (snarare tvärtom, jag tycker att den senaste är riktigt snygg och lyfter klockan) utan för att det antyder att de har nått upp till en så pass hög nivå av erkännande att de inte känner något behov att nämna namnet på tavlan och att flaggorna i sig är ett så starkt varumärke.
Det kan vara som du säger helt klart, då den svarta har en väldigt blank tavla.

Inte för att göra detta till en Sinn-bashing-tråd men ord upp! Deras spänne är ett skämt sett till vad man betalar. CWs länk är absolut inte Rolex men långt över allt annat jag testat i prisklassen och långt över.
OT men..min Sinn H-länk är jämförbar med länken på min GMT från -87 😜
Samma konstruktion!
Rolexlänken är inte tegimenterad - en aning repigare...

Skämt åsido;
Tror alla Sinnare önskar sig en uppgradering.
F3E40CC2-EBEA-4590-B6AE-9236F0309A98.jpeg

Jag har haft den under luppen sedan den kom. Den ser riktigt bra ut.

Jag är lite osäker på storleken och då framförallt höjden. 😪

Mina handleder är runt 17,5cm.

Är det någon som har haft en chrono över 15mm tjock som kan visa ett WS? 🤗

Är det någon här som äger en C65 Chronograph? och vad tycker ni i så fall om den?

jag har dräglat över den ett tag nu :p

CW-Chrono-2.jpg

Jag tycker höjden kan vara ett plus. Inga bandhorn eller krona som skaver. Jag har närmare 180mm handled och klockan av annat märke är h=15mm och d=38,4mm. Tänkt på att utformning av boett och bandhorn betyder en del i upplevd höjd.
1626334173737.png

Tack!

Jag tar med mig det 🙏🏼💫
Menade inte att låta som en besserwisser :). Jag har funderat på och haft rädsla för höga klockor tidigare. Form och fastspänning har större betydelse :). Nu är det bara möjligtvis det estetiska som kan gnaga. Klockan på min tidigare bild är den bekvämaste men samtidigt den högsta.

Postar en nätbild för OnT på C65 Sandhurst som är högst på önskelistan trots sina smäckra mått :). På länk så klart!
1626345409477.png

Tycker du låter fullt rimlig! 😃

Ska nog ta mig till butik och testa ett par höghus och identifiera vad som sitter bra på mig ✌🏼

Menade inte att låta som en besserwisser :). Jag har funderat på och haft rädsla för höga klockor tidigare. Form och fastspänning har större betydelse :). Nu är det bara möjligtvis det estetiska som kan gnaga. Klockan på min tidigare bild är den bekvämaste men samtidigt den högsta.

Postar en nätbild för OnT på C65 Sandhurst som är högst på önskelistan trots sina smäckra mått :). På länk så klart!
1626345409477.png

3 tjockisar på 18,5 cm handled
Bulovan och MeisterSinger är ca 15 mm, CW 14,8
Rapiden sitter bra på armen, det gör iofs merparten från CW.
7750 som basverk i alla tror jag

20210715_215546.jpg
20210715_215531.jpg
20210715_215517.jpg
20210715_215449.jpg
20210715_215433.jpg
20210715_215413.jpg

Idag kom den😍

Bilagor

• D22C93F6-92B2-4353-87F4-D88964F24D67.jpeg
    D22C93F6-92B2-4353-87F4-D88964F24D67.jpeg
    860 KB · Visningar: 6
  • DB2DD838-7DD7-468C-BF70-3E360B3C0968.jpeg
    DB2DD838-7DD7-468C-BF70-3E360B3C0968.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 7
  • E02D1530-EA5E-4FD4-972E-6D7B6EC160BA.jpeg
    E02D1530-EA5E-4FD4-972E-6D7B6EC160BA.jpeg
    914.8 KB · Visningar: 12
  • 58C8EACB-34CD-4759-B582-73FB9AC30922.jpeg
    58C8EACB-34CD-4759-B582-73FB9AC30922.jpeg
    961.7 KB · Visningar: 12
  • FFF93363-6C38-427C-B0DF-6A3B7EF9593E.jpeg
    FFF93363-6C38-427C-B0DF-6A3B7EF9593E.jpeg
    431.9 KB · Visningar: 11
  • 08A337C0-106E-4565-B8DD-6AA5890E7F0D.jpeg
    08A337C0-106E-4565-B8DD-6AA5890E7F0D.jpeg
    399.6 KB · Visningar: 11
Tips på stållänk till CW C60 42mm. Har själv ingen anknytning till annonsen.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: HSK
Tips på stållänk till CW C60 42mm. Har själv ingen anknytning till annonsen.
Bra pris! 👍Värt att tänka på är att 42mm har 22mm bredd så den är alltså bara kompatibel med just 42mm (38 och 40mm har 20mm) så ingen köper fel. 😊

Snyggt! 43mm? MK2 växer på mig för varje dag som går! 😊 Jag fattar dock inte hur de tänkte när de en gång i tiden bara erbjöd 38 och 43mm. Det är som att en klädbutik enbart skulle satsa på S och XL. 🤔

Det hade säkert ekonomiska orsaker och att man inte hade råd att tillverka flera typer av boetter men 40/42 hade känts mycket mer rimligt och mer populärt.

Snyggt! 43mm? MK2 växer på mig för varje dag som går! 😊 Jag fattar dock inte hur de tänkte när de en gång i tiden bara erbjöd 38 och 43mm. Det är som att en klädbutik enbart skulle satsa på S och XL. 🤔

Det hade säkert ekonomiska orsaker och att man inte hade råd att tillverka flera typer av boetter men 40/42 hade känts mycket mer rimligt och mer populärt.
Hehe, 38mm, jag som har tändsticksarmar 🥺

Absolut var det ett märkligt storleksspann i början. Tror tanken från början var att ha en dam- och en herrstorlek, sen blev 38an populär hos alla och en mellanboett efterfrågades.

Tillbaka
Topp