• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Nu är jag först i tråden ( i Sverige(?)) med denna:
20211105_141208.JPG

Jag sålde min Sinn 556i efter bara 3 dagar och tittade direkt på den svarta c63an. Jag är glad att jag väntade på den blåa. För ca 8000 som jag betalade inkl CWs blåa gummiband så har jag svårt att se var man kan få mer för pengarna.

Jag jämförde den direkt med min Monta Triumph ovh CWs länk är inte riktigt i samma liga, men givet att montan kostar 1700USD plus frakt och tull så är de ju inte ens i samma prisklass.

Riktigt nöjd med min första CW!
Grattis! Blått och orange är en perfekt combo :)

Nu är jag först i tråden ( i Sverige(?)) med denna:
20211105_141208.JPG

Jag sålde min Sinn 556i efter bara 3 dagar och tittade direkt på den svarta c63an. Jag är glad att jag väntade på den blåa. För ca 8000 som jag betalade inkl CWs blåa gummiband så har jag svårt att se var man kan få mer för pengarna.

Jag jämförde den direkt med min Monta Triumph ovh CWs länk är inte riktigt i samma liga, men givet att montan kostar 1700USD plus frakt och tull så är de ju inte ens i samma prisklass.

Riktigt nöjd med min första CW!

Hmm, jag hade först tänkt mig en med vit tavla som komplement till min 556i. Så dök det blå alternativet upp, men i samma veva så rasade lite tvättmaskiner och grejer hemma, så det kändes som att jag fick pausa klock-köpet lite. Men nu undrar jag om jag inte skall gå i smutsiga kläder ändå?

Hmm, jag hade först tänkt mig en med vit tavla som komplement till min 556i. Så dök det blå alternativet upp, men i samma veva så rasade lite tvättmaskiner och grejer hemma, så det kändes som att jag fick pausa klock-köpet lite. Men nu undrar jag om jag inte skall gå i smutsiga kläder ändå?
Heheh, jag är mycket nöjd. Det enda jag ångrar är att jag inte tog gumnibandet med orangea detaljer. Fegade ut och tog det helblåa...
20211105_151254.JPG

Nybörjarfråga, men hur lägger man till länkbitar? Är det bara att trycka ut pinnen med kraft? Med ett sånt här verktyg??
DSC_0000_BURST20211105192600136_COVER.JPG

Nybörjarfråga, men hur lägger man till länkbitar? Är det bara att trycka ut pinnen med kraft? Med ett sånt här verktyg??
DSC_0000_BURST20211105192600136_COVER.JPG
Ja, du pressar ut dem med hjälp av ett bandbytarverktyg eller hammare + "mejsel" i stil med den ovan. Pilarna på undersidan av länken indikerar vilket håll du ska trycka ut dem för att lossa på länkbitarna och när det ska sättas ihop igen så för du in dem i motsatt riktning.

Stiften på just CWs länkar brukar sitta jäkligt hårt och är även lite längre än normalt så jag kan rekommendera att lämna in den hos närmaste urmakare för typ 100-200kr om du inte har gott om tålamod. 😅

Piss rent ut sagt. Att dem använder pins istället för skruvar är ett helvete.
Har fått ut 1 pinn, men dem sitter verkligen stenhårt.
Och klassiskt vis så har en j***l blivit böjd.

Får väl åka besöka den lokala urmakaren ändå under veckan det knappast kommer bli bättre av den personen(som gjorde märken sist jag var där)
Pisslördag.:mad:

Får väl åka besöka den lokala urmakaren ändå under veckan det knappast kommer bli bättre av den personen(som gjorde märken sist jag var där)
Ja, jag vet inte om de har sjukt tighta toleranser eller vad det handlar om men CWs stift sitter så in i h-vete hårt. Jag brukar föredra push pins framför skruvade länkar men CW skulle jag aldrig ge mig på att korta på egen hand igen. 😬

En sådan här borde göra susen? Är nästan omöjligt annars.
IMG_0201.jpg

Jag har en sån blå, och som ni säger så är stiften för korta för att penetrera genom hela länken, vilket suger. Går verkligen inte dra bort dom heller sista biten med någon typ av tång utan att det blir snett av något så vill verkligen inte använde det igen.
Man skulle behöva hitta längre stift som man kan hamra igenom helt.

Misstänker du använder något likanande "https://www.klockson.se/product/pin-punch-verktyg-for-kortning-av-lank" ?

Om de inte finns längre så får de bli att beställas en eller två sådana

Senast ändrad:

Jag pröjsade CW för att ställa in nmitt band. Vart ändå flr kort. Fick ge 250:- på stjärnurmakarna idag för att de skulle fixa det.. försökte själv med ett verktyg men de satt som sten.

Jag har en sån blå, och som ni säger så är stiften för korta för att penetrera genom hela länken, vilket suger. Går verkligen inte dra bort dom heller sista biten med någon typ av tång utan att det blir snett av något så vill verkligen inte använde det igen.

Misstänker du använder något likanande "https://www.klockson.se/product/pin-punch-verktyg-for-kortning-av-lank" ?

Exakt, det är något liknande. Köpte ett kit på Ebay för typ 10 år sedan som frtf fungerar att använda när det kommer till denna typen av länkar.

Böj till dom igen dom är ju galet mjuka.
Ang tång så måste du dra så rakt du bara kan.

Sant, den risken finns. Jag brukar oftast använda hammare och stift. Brukar funka prima.
Ja, bra tips! 🙂 Det är nog enda sättet att korta CWs länkar ordentligt. Man tänker att det är smidigt med ett simpelt verktyg istället för mejsel och ställning men det drabbar sig ju tydligen i längden. Man får se till att man köper mejslar med lite längre stift bara då CWs länkar som sagt verkar ha längre stift på något vis eller om det nu bara är hög friktion som gör det väldigt trögt att få ut dem sista biten.
Jag pröjsade CW för att ställa in nmitt band. Vart ändå flr kort. Fick ge 250:- på stjärnurmakarna idag för att de skulle fixa det.. försökte själv med ett verktyg men de satt som sten.
Man ska nog generellt undvika att be tillverkaren korta länkar åt en. Dels för att det finns stor risk för missförstånd då mått kan uppfattas fel, längden som krävs kan variera beroende på länktyp osv. och jag har även läst om fall där tillverkaren/avsändaren behåller överblivna länkbitar. Jag hatar att justera länkar, särskilt skruvade, och livet är för kort för att man ska orka ge sig på det själv. 😅
Brukar dra sista biten med platttång.
Är man extra försiktig så kan man tejpa käftarna.
Been there, done that, got the t-shirt (och böjt stift på köpet)! 🙈

Okay, sitter och kikar på Pin Punch verktyg nu och hade uppskattat någon vägledning:
Vet någon hur pass långa spetsarna är? Helst ska dem ju vara minst längden av hela länkens pin, så den kan penetrera hela.
Dessa är de jag hittat:

(Denna har jag redan, och den har alldeles för kort spets)

Klockan ovan missade sin chans, men jag är så jälva pepp 😍

Har försökt komma in på Sinn-spåret ett tag nu, men det dyker upp CW-snubbeltrådar här och var. Ingen som skaffat C63 Elite än va? Känns som att det kan bli nästa..

Okay, sitter och kikar på Pin Punch verktyg nu och hade uppskattat någon vägledning:
Vet någon hur pass långa spetsarna är? Helst ska dem ju vara minst längden av hela länkens pin, så den kan penetrera hela.
Dessa är de jag hittat:

(Denna har jag redan, och den har alldeles för kort spets)
Jag kan mäta längden på mina när jag kommer hem. Tror inte att man kommer hela vägen igenom men tillräckligt för att få ut pinen. Typ en sådan här sats jag har.

Annars finns en del här (säkert mycket bättre kvalitet)

Tillbaka
Topp