• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Hmm typiskt.... Jag har varit på jakt efter en beggad Monta triumph länge nu och precis en vecka efter att CWn landade så fick jag erbjudande om att köpa... Hat dock inte mage att försöka dra igenom ett klockköp till hemma innan semestern :). Så.... Tänkte bara snabbkolla om någon här är sugen på min nya 40mm mk3. Fint skick såklart, använd 8dagar. Håller tiden extremt väl snittar under 2+ spd blandat liggande o på armen. Om någon är intresserad snabb affär så PM.... ;)
IMG_20190605_205900.jpg
Jag hade klippt den om det varit 2 veckor framåt i tiden. Jag misstänker dock att den är lättsåld.

Är det någon som kan tipsa om hur man enklast får ut dessa j-la friktionsstift? Länkverktyget är lite för kort för att peta ut stiftet helt och det verkar sitta som berget. Man vill ju inte gärna sabba dem genom en räfflad tång eller liknande men jag förstår ärligt talat inte hur jag ska få ut dem annars... o_O

20190620_125311.jpg

Är det någon som kan tipsa om hur man enklast får ut dessa j-la friktionsstift? Länkverktyget är lite för kort för att peta ut stiftet helt och det verkar sitta som berget. Man vill ju inte gärna sabba dem genom en räfflad tång eller liknande men jag förstår ärligt talat inte hur jag ska få ut dem annars... o_O

20190620_125311.jpg
Har tejpat en tång med lite eltejp och sen dragit ut dom. Tänk bara på att dra dom rakt ut så man inte råkar böja till dom. Har funkat på de två Cw länkarna jag gjort det på :)

20190620_125311.jpg

Har tejpat en tång med lite eltejp och sen dragit ut dom. Tänk bara på att dra dom rakt ut så man inte råkar böja till dom. Har funkat på de två Cw länkarna jag gjort det på :)

Tejpad tång sa Bull, precis så har jag gjort och det har funkat på ett antal CW länkar (5-6 stycken). Har knäckt nåt stift i länkverktyget..

Tejpad tång sa Bull, precis så har jag gjort och det har funkat på ett antal CW länkar (5-6 stycken). Har knäckt nåt stift i länkverktyget..
Tack, får prova att ta i med hårdhandskarna då! :)
Stiften kanske tål mer än man tror.

Tack, får prova att ta i med hårdhandskarna då! :)
Stiften kanske tål mer än man tror.
De är betydligt tåligare än "vanliga dubbelvikta" stift (saxpinnar), är ju solida. Går antagligen att böja i infasningen mitt på.. Har inte provat. :) Lite trickigare att få i stiften kanske, ett råd är att vinkla länkbitarna så mycket det går emot varandra, då brukar stiftet hitta ner i det nedersta/bortersta hålet lite lättare. Min erfarenhet åtminstorne....

• Like
Reactions: HSK
De är betydligt tåligare än "vanliga dubbelvikta" stift (saxpinnar), är ju solida. Går antagligen att böja i infasningen mitt på.. Har inte provat. :) Lite trickigare att få i stiften kanske, ett råd är att vinkla länkbitarna så mycket det går emot varandra, då brukar stiftet hitta ner i det nedersta/bortersta hålet lite lättare. Min erfarenhet åtminstorne....
Ja, jag såg tipset om att vinkla upp länken i en YouTubevideo och det är ett riktigt bra tips. Stiften satt som satan men jag fick i alla fall ut dem till slut, på videon jag såg hade personen ett väldigt långt stift till länkverktyget och det såg så jävla enkelt ut när han bara pressade ut dem hela vägen...

Att få i dem gick betydligt smidigare, efter att ha linjerat stiftet med centerbiten pressade jag försiktigt ner länken mot duken/bordet för att få i den första biten och använde därefter länkverktyget för att pressa in resten. Skönt med det distinkta klickljudet när låsningen går i så att man slipper oroa sig för att inte ha fått i stiftet ordentligt.

Tack till @kjesul och @Manne1891 för er uppmaning till våld :D
Inga problem, har en 43 mm på armen just nu. Tycker dykare måste vara runt just denna storlek, i.m.h.o.
20190620_215253.jpg
Hear, hear! Jag har rätt taniga handleder och har provat flera olika dykare i 40mm som egentligen borde passa mig perfekt men upplevde alla som för små. 42mm är helt klart den optimala storleken på en dykare om ni frågar mig förutsatt att den har en relativt bred bezel. C65an är bara 1mm mindre men bärs större tack vare den tunnare bezeln och dess utformning.

20190620_230204.jpg

Gällande diskussionen med växelkursen så går det åt båda hållen. Jag valde att returnera C65an då den hade en mindre defekt och jag kände att C60n skulle passa mig bättre, -600kr tack vare en utdragen retur och försämrad kurs... :(

Nu är C60 Gmt skickad iväg till en förhoppningsvis ny lycklig ägare.
Sitter klar att klicka på köpknappen till denna som man har bestämt sig för...
c65-41agm1-s0kk0-b0_fr.jpg

Sen börjar man vela...
Kanske denna blir bättra
c65-41agm1-s0kb0-b0_fr_1.jpg

Denna ständiga beslutsångest.
Var dom tvungen göra flera varianter? :)
Citerar mig själv...
Om någon har en av ovan varianter "över" har jag ute en köpesannons. Om inte blir det nytt från CW efter helgen

Kan tipsa om att det finns en på tradera i nyskick vad det ser ut som. Ligger på 8000:- men inga bud so far :)
Jag är rätt säker på att den varit omtalat på forumet.
Ägaren skickade den tillbaks till CW.
Klockan har ett märke på minutvisaren som CW inte tyckte var tillräckligt felaktigt för en reklamation,
Trodde den var omtalat i denna tråden men har gått tillbaks 20 sidor utan att hitta.

EDIT: Hittade tråden nu https://klocksnack.se/threads/finn-ett-fel.108789/

Farsans C60 300 (kvarts) med röd ring tappade ramen runt datumfönstret, så den har snurrat runt och ställt till skit på urtavlan. En ny 300 på länk (ja, det är nog bäst med kvarts för farsan) går knappt att få tag på, men kostar i runda slängar 5000 spänn. Så, jag skickade in klockan till CW. De vill ha 2500 för att byta urtavlan och 9 veckor på sig att göra det. Borde jag? Farsan saknar att ha en klocka på armen och började titta på Regal ... gah!

Farsans C60 300 (kvarts) med röd ring tappade ramen runt datumfönstret, så den har snurrat runt och ställt till skit på urtavlan. En ny 300 på länk (ja, det är nog bäst med kvarts för farsan) går knappt att få tag på, men kostar i runda slängar 5000 spänn. Så, jag skickade in klockan till CW. De vill ha 2500 för att byta urtavlan och 9 veckor på sig att göra det. Borde jag? Farsan saknar att ha en klocka på armen och började titta på Regal ... gah!
Ouch. Det går absolut inte på garanti alltså...
Jag hade inte lagat för 2500 om inte klockan har ett sentimentalt värde. Måste det vara en CW då?

Är garantitiden förbi?

Egentligen tycker jag att ett så uppenbart tillverkningsfel borde tas som goodwill. För du har väl inte direkt utsatt Datumfönstret för något som du (pappa) kan lastas för. Eller har Ni kanske tittat ovanligt mycket på datumet så det slitits loss? Eller föll det vid det tidigare planerad Brexit datumet kanske? Nej.... Dåligt av CW att inte fixa. Jag tror att om du skriver detta väl formulerat och kopierar in Peter Ellis i mailet och hänvisar till deras vilja att etablera sig som högkvalitativt märke med exceptionell kundservice..... Ja då tror jag dom löser det. Jag hade ett sådant ärende där jag efter att ha blandat in Peter fick superbra attention så viljan hos ledningen finns där.

Oturligt nog stannade urverket i min Trident för en månad sen. Efter långsamma svar på mail fick jag äntligen en expressfraktsedel och nu äntligen bekräftelse att de lagar den under garanti. Återkommer med resultatet senare :)

Egentligen tycker jag att ett så uppenbart tillverkningsfel borde tas som goodwill. För du har väl inte direkt utsatt Datumfönstret för något som du (pappa) kan lastas för. Eller har Ni kanske tittat ovanligt mycket på datumet så det slitits loss? Eller föll det vid det tidigare planerad Brexit datumet kanske? Nej.... Dåligt av CW att inte fixa. Jag tror att om du skriver detta väl formulerat och kopierar in Peter Ellis i mailet och hänvisar till deras vilja att etablera sig som högkvalitativt märke med exceptionell kundservice..... Ja då tror jag dom löser det. Jag hade ett sådant ärende där jag efter att ha blandat in Peter fick superbra attention så viljan hos ledningen finns där.
Tack. Och ursäkta min okunskap, vem är Peter Ellis?

Tillbaka
Topp