• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

zzaphod

Cartier
Hittade denna på C24 i italien, som presenteras som original med allt och en ägare, militär, från 1969 (relativt sen alltså och med ett AS verk i).
https://www.chrono24.com/glycine/vintage-airman-pat-314050-vietnam-era-full-set--id8002779.htm
Sådär en 60 tkr..

Edit: och här är en utan tillbehör men servad för runt 20 tkr..
https://www.chrono24.com/glycine/airman-automatic--pat-314050-cal170001--id8006457.htm
Den har jag varit inne och kikat på, proveniansen är ju ur ett mänskligt perspektiv hemsk men ett historiskt dokument av vikt.
 

Waldorf

Audemars

Waldorf

Audemars
Det är möjligt, jag har inte blykoll på prisnivåerna för dessa tyvärr. Vad bör en dylik tingest ligga på i pris då?
Det har sålts ut (och säljes ut) en hel del remakes numer. Och sett till vad de sålts för så är detta lite högt. Å andra sidan, detta är vad man försöker få ut på c24 när man försöker återförsälja de man skaffat till det billigare priset. De har gått att få tag på runt 6000-7000 kr nya. Massdrop är duktiga på att sälja glyciner.
 

Waldorf

Audemars
Dubbelpostning:
Idag passar en fin remake, det är ju en gammal tradition detta med jul. Så ha nu en god sådan alla "brothers in (watch)arms" (= bröder med klockarmar :oops:, sorry)
IMG_20181224_133020_2.jpg
 
Senast ändrad:

zzaphod

Cartier
Airfighter och dom övriga färgglada tingestarna, tillkom dom efter Invictas köp? Stilen har ju ändrats ganska radikalt känns det som.
 

Waldorf

Audemars
Ok, tänkte om det var nya ägarnas take på att förnya märket.
Tack för svar!
Så tänkte jag också först men läste att det var förra ägaren DKSH (Stephen Lack) som tog över 2014 som försökte förnya för att expandera in i Asien (om jag minns rätt). Sen har nog Invicta några varianter också som skeleton och sånt.
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Är det någon här som har erfarenhet av Glycine airman no.1 eller 18? Har länge varit sugen på en sådan och priserna på ebay är bra just nu...
691D067D-8C0A-48C9-B750-BAE8890EC994.png

Undrar hur no.1 sitter på armen då den verkar ha raka luggar. I och för sig är den bara 36mm så det borde väl funka på min relativt spinkiga handled.

Airman 18 är 39mm men har, som jag förstår det, något mer sluttande/böjda bandhorn...
E4A9F87B-59D4-4B1D-93D5-5265DB48104D.png

Vad tror ni? Åsikter? Synpunkter?
 

Rulle

Audemars
Är det någon här som har erfarenhet av Glycine airman no.1 eller 18? Har länge varit sugen på en sådan och priserna på ebay är bra just nu...
691D067D-8C0A-48C9-B750-BAE8890EC994.png

Undrar hur no.1 sitter på armen då den verkar ha raka luggar. I och för sig är den bara 36mm så det borde väl funka på min relativt spinkiga handled.

Airman 18 är 39mm men har, som jag förstår det, något mer sluttande/böjda bandhorn...
E4A9F87B-59D4-4B1D-93D5-5265DB48104D.png

Vad tror ni? Åsikter? Synpunkter?
har haft en no.1 men använde den aldrig så den såldes

har haft en 18 purist i många år nu och den är perfekt som vardagsklocka!
rätt lättläst när man vant sig tackvare svansen på timvisarn

med 200m och 24 så är den en fräck klocka

du blir lite mer låst med no.1 eftersom du har nära på 0 vattentålighet och plastglas
MEN no.1 är fan snygg även om jag väljer 18 varje dag!
20180626_175310.jpg


den är väldigt trevlig på nato!




köp ej gmt..dom blir så röriga!
 

Waldorf

Audemars
Är det någon här som har erfarenhet av Glycine airman no.1 eller 18? Har länge varit sugen på en sådan och priserna på ebay är bra just nu...
691D067D-8C0A-48C9-B750-BAE8890EC994.png

Undrar hur no.1 sitter på armen då den verkar ha raka luggar. I och för sig är den bara 36mm så det borde väl funka på min relativt spinkiga handled.

Airman 18 är 39mm men har, som jag förstår det, något mer sluttande/böjda bandhorn...
E4A9F87B-59D4-4B1D-93D5-5265DB48104D.png

Vad tror ni? Åsikter? Synpunkter?
Jag har bägge som purister och sparrisarmar. De funkar, sitter bra bägge två. De är ju gjorda för helt olika tillfällen, no1 en "casual/dress"-klocka (som sagt dålig vättentålighet) men himla snygg och passar bra under skjortan. Nr18 är också kanon och nog den klocka jag burit mest sen i somras (när den skaffades), riktigt bra som vardagsklocka. Så gör som jag, skaffa bägge. :) Var ligger de ute nånstans?

EDIT: Kom på att no1 finns som både 36 mm (vilket jag har) och 40 mm, den sista kan jag inte svara för.
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Tack för input. Det är glycine-direct som säljare på ebay som har de bästa priserna. De skeppar dock inte till Sverige men watchgooroo lovar att matcha priserna. Om jag förstått det rätt är det samma säljare som använder olika ”kanaler”.

Det ni säger stämmer bra med mina funderingar. No.1 klart snyggast men inte alls lika användbar. Mja, kanske att 18 ligger bäst till. Att köpa båda är inte aktuellt, just nu.
 

Waldorf

Audemars
Tackar!
Du trivs med din gissar jag?
Mycket trivsam, används väl i rotation med andra. Får inte följa med inaturen eller till kusten eller på sjön dock då den är allergisk mot vatten. Som stadsur är den kanoon. Passar bra under skjortärmen. Gillar retron och inte minst den kupade akrylen. Hade nog köpt en med svart tavla också om det gått att få tag på till rimlig peng. Eller varför inte en från 50-60 talet i fint skick (dyra). :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket trivsam, används väl i rotation med andra. Får inte följa med inaturen eller till kusten eller på sjön dock då den är allergisk mot vatten. Som stadsur är den kanoon. Passar bra under skjortärmen. Gillar retron och inte minst den kupade akrylen. Hade nog köpt en med svart tavla också om det gått att få tag på till rimlig peng. Eller varför inte en från 50-60 talet i fint skick (dyra). :)
Vore riktigt fint att hitta ett original! Har alltid radarn på och, som du säger, en svart hade suttit fint.
Det är en av mina första ljusa tavlor, känns lite ovant, men gillar den väldigt mycket. Väldigt skön krämig vit.
Lurar på om man utöver plexi gjort förändring i boett/krona för att rate’a den till 1atm. Har absolut ingenting emot 1atm, det är ju en flirt med originalet. Funderar dock på om den inte klarar mer och att det delvis är lite branding vi ser här. Värt att trycka den kanske.
 

Waldorf

Audemars
Vore riktigt fint att hitta ett original! Har alltid radarn på och, som du säger, en svart hade suttit fint.
Det är en av mina första ljusa tavlor, känns lite ovant, men gillar den väldigt mycket. Väldigt skön krämig vit.
Lurar på om man utöver plexi gjort förändring i boett/krona för att rate’a den till 1atm. Har absolut ingenting emot 1atm, det är ju en flirt med originalet. Funderar dock på om den inte klarar mer och att det delvis är lite branding vi ser här. Värt att trycka den kanske.
Jo det kan du ha rätt i, de som gjordes i förra batchen tror jag har 10 atm eller hur @Airman ?
 
Topp