• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Okej mina vänner det kanske närmar sig.. Hittade en 36 mm svart no 1 purist som sägs vara nyskick.
721AEC31-EEFE-4D4D-A9AF-5F15C7EB516A.JPG

Inget uppenbart som ser konstigt ut på denna enstaka bild för er kunniga? Det rör sig om en GL0159 inköpt december 2018 med 2 års garanti (odaterat garantibevis). GL293-urverk. Inkluderar trälådan, manual och garantibevis. Säljaren vill ha 5800 kr. Låter detta rimligt eller vad är normala priser?
Se där, riktigt, riktigt fin. Det är ett bra pris, billigare tror jag inte du hittar,åtminstone inte för en så ny. Många försöker sälja dem för över 10 kkr. Bara kör. Om inte du vill ha den kan jag köpa den...

Skall visarna vara i någon speciell position när man ställer in datum för att undvika belastning/skada på urverket på en 24-h klocka?

Skall visarna vara i någon speciell position när man ställer in datum för att undvika belastning/skada på urverket på en 24-h klocka?
Det är ju ett likadant urverk som i GMT varianten ETA 2893 eller Sellita 330 som i sin tur är baserade på 2892. Så så tillvida är det väl samma rekommendation som väl brukar vara att inte ställa datum mellan 20.00 och 04.00 eller nåt sånt.

Appropå det så finns väl en rekommendation att inte dra upp ETA's vanliga verk manuellt (för mycket), orsakar tydligen slitage på autouppdragningen. Åtminstone vad jag hört. :rolleyes:

den är ju löjligt dyr när fubbiken vill ha 3500 för den...
klockan är ju 5 år gammal och lär behöva en service snart....och det lär ju kosta minst 2500

finns där inte alltid mycket glycine subar på ebay från gråisar för typ 3-4k nya?!
Jo, eller håll koll på Massdrop. Där dyker de väldigt ofta upp.

den är ju löjligt dyr när fubbiken vill ha 3500 för den...
klockan är ju 5 år gammal och lär behöva en service snart....och det lär ju kosta minst 2500

finns där inte alltid mycket glycine subar på ebay från gråisar för typ 3-4k nya?!

Finns en del på ebay för 3800kr men med moms och andra avgifter blir det lite över 4000 eftersom de flrsta är från USA, men då är de iallafall helt nya

Finns en del på ebay för 3800kr men med moms och andra avgifter blir det lite över 4000 eftersom de flrsta är från USA, men då är de iallafall helt nya

Gällande importkostnad så är det ju lite mer än ett par hundralappar. Tullsats på mekaniska klockor är 4,5%. Sedan tillkommer 25% införselmoms samt eventuellt även transportbolagets expeditionsavgift. Så i alla fall minst 5000:-

Ja

Jag var inne kollade igår på deras hemsida på ett drop som var för ca 4-5 veckor sen och folk har fortfarande inte fått sina beställningar :/
man går med i en drop och samtidigt så står det när sakerna ska skickas!
oftast tar det nån vevka föräns dom skickas sen får man kanske räkna med en månad hos posten med den slöa tullen

När jag beställde min Mondaine därifrån så tog det tre veckor innan den kom till Sverige, sen hade Postnord den i sex veckor...
Japp det där känner jag igen. Har just nu en från australien som legat hos post nord i två veckor och jag har inte fått momsavin än. Den är skickad express och svaret när man gnäller är som nedan. Har skaffat ett antal från Massdrop och de levererar ofta före utsatt leveransdag. Har du tur går paketet med UPS, DHL eller nåt liknande och då tar det 2 dar i Sveriget innan paketet når dörren (totalt kanske 5 dagar), har du otur och får postnord kan det ta 6 veckor i Sverige. Det r bra för tålamodet :confused:
Tack för ditt mail.

När en försändelse ska tullklareras så gäller inte villkoren för pakettjänsten längre utan det hanteras enligt villkoren för förtullning i EU. Det finns ingen leveransgaranti på det och vi hanterar det så fort vi kan. Andra företag har inte samma mängd försändelser att hantera så därför kan de verka vara snabbare. PostNord tog emot uppåt 150.000 paket om dagen den värsta perioden och därför kan det tyvärr dröja något längre innan importhanteringen är igång.

Du kommer aviseras så snart din försändelse är redo för betalning.

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Sara T Johansson
----------------------------
PostNord Sverige

Kundservice
Box 242
721 06 Västerås
Telefon 0771-33 33 10
postnord.se

Japp det där känner jag igen. Har just nu en från australien som legat hos post nord i två veckor och jag har inte fått momsavin än. Den är skickad express och svaret när man gnäller är som nedan. Har skaffat ett antal från Massdrop och de levererar ofta före utsatt leveransdag. Har du tur går paketet med UPS, DHL eller nåt liknande och då tar det 2 dar i Sveriget innan paketet når dörren (totalt kanske 5 dagar), har du otur och får postnord kan det ta 6 veckor i Sverige. Det r bra för tålamodet :confused:
Tack för ditt mail.

När en försändelse ska tullklareras så gäller inte villkoren för pakettjänsten längre utan det hanteras enligt villkoren för förtullning i EU. Det finns ingen leveransgaranti på det och vi hanterar det så fort vi kan. Andra företag har inte samma mängd försändelser att hantera så därför kan de verka vara snabbare. PostNord tog emot uppåt 150.000 paket om dagen den värsta perioden och därför kan det tyvärr dröja något längre innan importhanteringen är igång.

Du kommer aviseras så snart din försändelse är redo för betalning.

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Sara T Johansson
----------------------------
PostNord Sverige

Kundservice
Box 242
721 06 Västerås
Telefon 0771-33 33 10
postnord.se
Haha, kul att de bölar av sig om att de har så mycket att göra. Kanske dags att skala upp då? :rolleyes: Ska köra den med mina kunder och se hur många som är kvar efter ett halvår... :D

Tillbaka
Topp