• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

v0n

Patek
2-Faktor
Vart får jag tag på ett canvas band som är lite "fransigt" ser lite slitet ut typ? :)
Hade ett svinskönt från Diloy i somras, minns inte vad själva modellen heter men det går säkert att söka fram :)
ZoXF1WS.jpg

YvCJkln.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns det några vettiga alternativ till curved rubber som är lite tunnare? Jag skulle vilja prova det men alla modeller jag hittat är ganska tjocka vilket jag både tycker är fult och även obekvämt eftersom det får denna effekt på mina smala handleder:

DSCF1013-1-1.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag hittade en artikel på Fratello där man jämförde ett par olika bandalternativ och Everest verkar vara tunnast av dem. På bilden syns Crafter Blue, Everest och Vanguard och artikeln finns att läsa i sin helhet här: https://www.fratellowatches.com/tud...bberb-vs-crafter-blue-vs-everest-vs-vanguard/

DSCF1006-1-1.jpg


Sammanfattningen är att Crafter Blue är prisvärt då det kostar knappt en fjärdedel av vad de två andra gör men att Everest är bäst i alla avseenden. Rubber B var också helt OK men banden var tydligen rätt långa och man vill inte gärna göra fula kapningar i ett band för 3k. Zealande tillverkar också modellspecifika gummin och ligger ett snäpp lägre i pris men det var inte med i jämförelsen och känns inte heller lika beprövat även om jag har hört gott om dem.

Det är märkligt hur toleransen ökar ju längre man har intresset. Förr tyckte jag att det var helt vansinnigt att betala flera tusen för ett band och nu sitter man här ett par år senare och kikar på samma band. :bag:
 
Senast ändrad:

cajafu

Breitling
Någon som vet ett bra ställe att köpa Natoband och andra textilband från? Känns som jag letat på hela nätet efter enkla, klassiska mörk/olivgröna. Kan också tänka mig tvådelade. Ska på en gammal Seiko 7n42-8070 som har ett mycket slitet grönt tvådelat textilband. Helst 21 mm men 22 mm funkar också. Inga metallringar för hålen och silvriga eller svarta spännen.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Någon som vet ett bra ställe att köpa Natoband och andra textilband från? Känns som jag letat på hela nätet efter enkla, klassiska mörk/olivgröna. Kan också tänka mig tvådelade. Ska på en gammal Seiko 7n42-8070 som har ett mycket slitet grönt tvådelat textilband. Helst 21 mm men 22 mm funkar också. Inga metallringar för hålen och silvriga eller svarta spännen.
cheapestnatostraps kanske?
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Någon som vet ett bra ställe att köpa Natoband och andra textilband från? Känns som jag letat på hela nätet efter enkla, klassiska mörk/olivgröna. Kan också tänka mig tvådelade. Ska på en gammal Seiko 7n42-8070 som har ett mycket slitet grönt tvådelat textilband. Helst 21 mm men 22 mm funkar också. Inga metallringar för hålen och silvriga eller svarta spännen.
Jag har köpt flera nato från tidochting.se och dom har varit väldigt prisvärda. Finns en rabattkod med, tror det är ks_10.
 

cajafu

Breitling
Tack för tipsen! Lustigt att ingen av dessa sidor förutom tidochting dykt upp i mina (många) Google-sökningar.

Till en annan Nato-fråga - är det möjligt att undvika den extra flärp som dyker upp mellan spännet och boetten, som oftast "sticker upp" när man har kockan på sig? Gillar enhetligheten i ett tvådelat armband, skulle vilja ha ett Natoband som ser ut så. Men går det ens? Hur spänner man det i så fall?
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
225D8490-C228-4F81-A946-9EBBB56BFC31.jpeg
Tack för tipsen! Lustigt att ingen av dessa sidor förutom tidochting dykt upp i mina (många) Google-sökningar.

Till en annan Nato-fråga - är det möjligt att undvika den extra flärp som dyker upp mellan spännet och boetten, som oftast "sticker upp" när man har kockan på sig? Gillar enhetligheten i ett tvådelat armband, skulle vilja ha ett Natoband som ser ut så. Men går det ens? Hur spänner man det i så fall?
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Lustigt att ingen av dessa sidor förutom tidochting dykt upp i mina (många) Google-sökningar.
CNS har sådana du kan justera.
Till en annan Nato-fråga - är det möjligt att undvika den extra flärp som dyker upp mellan spännet och boetten, som oftast "sticker upp" när man har kockan på sig? Gillar enhetligheten i ett tvådelat armband, skulle vilja ha ett Natoband som ser ut så. Men går det ens? Hur spänner man det i så fall?
 
Ok. Själv föredrog jag den på MM-gummit som faktiskt känns ganska påkostat och bra. Utan att veta om skx-gummit så tror jag att det skiljer sig en del i kvalité. Är dock inte gummi din kopp med te så är det nog bäst att passa. :)

Maratac-band?

4KGCfjr.jpg
Jag hade Maratac rem men jag sålde den med en citizen promaster flera år sen. Maratac är ju bra för pengarna. det ser bra ut på din klocka.
 
Jag hittade en artikel på Fratello där man jämförde ett par olika bandalternativ och Everest verkar vara tunnast av dem. På bilden syns Crafter Blue, Everest och Vanguard och artikeln finns att läsa i sin helhet här: https://www.fratellowatches.com/tud...bberb-vs-crafter-blue-vs-everest-vs-vanguard/

DSCF1006-1-1.jpg


Sammanfattningen är att Crafter Blue är prisvärt då det kostar knappt en fjärdedel av vad de två andra gör men att Everest är bäst i alla avseenden. Rubber B var också helt OK men banden var tydligen rätt långa och man vill inte gärna göra fula kapningar i ett band för 3k. Zealande tillverkar också modellspecifika gummin och ligger ett snäpp lägre i pris men det var inte med i jämförelsen och känns inte heller lika beprövat även om jag har hört gott om dem.

Det är märkligt hur toleransen ökar ju längre man har intresset. Förr tyckte jag att det var helt vansinnigt att betala flera tusen för ett band och nu sitter man här ett par år senare och kikar på samma band. :bag:
Agree! Everest is truly the most amazing rubber I've ever had, crafter blue is far from great, I have many of them for my Seiko Turtle and I will get rid of them if I find whom to :). Hirsch and Uncle seiko .... far better quality especially if you sweat profusely! There are few others too of course :)...
 
  • Like
Reactions: HSK
Yes have tried the v2 from uncle. Great as well but cannot tell any difference to the dagaz strap.
I have to agree with you mate! Its hard to see the difference quality wise, but I have been rocking uncle seiko straps for a while now and on heavy watches. I am kind of a strap snob and didnt like the V1 that much, but V2 is good and I have 4 or 5 of the V2 now. Iam even waiting on my first Uncle metal bracelet for my SRP 777
 
Topp