Ska man vara riktigt petig så är Zulu egentligen ett varumärke som kom till långt efter "NATO". (Nån som vet när? 80-tal har jag fått för mig, men jag är osäker.) Det var lite tjockare och hade de typiska lite grövre, rundade ringarna, men det var inte det första enkla bandet som gick igenom båda ändarna på klockan, sådana fanns långt före "NATO".
"NATO" kom till 1973 i Storbritannien och kallades egentligen "G10" (kort för G1098, det formulär soldater fyllde i för att få ut ett). Det ursprungliga G10-bandet var av nylon, hade en viss grå färg, och var 20mm brett. Det nya var den extra flärpen som ska hindra klockan från att hasa runt på bandet. (Och att det var noga specificerat hur det skulle se ut för övrigt.)
Enkla band, av "Zulu"-typ kan man säga, fanns långt innan, antagligen redan under 2:a världskriget. (Då av canvas och liknande.) Det var antagligen något sådant som bars av Sean Connery i mitten av 60-talet, 9 år innan "NATO" kom till. Jag tror inte de hade något speciellt namn.
Så, någon som vet var man får tag på sådana "pre-NATO" som inte ser ut som Zulu (med de feta ringarna), utan mer i vintage-stil? Har man en klocka i 50- eller 60-talsstil så är det ju egentligen ett sånt man borde ha, både NATO och ett modernt Zulu är lite anakronistiskt...