• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Beställde ett waffle strap från Uncle Seiko UK. Leveransen gick lite snabbare än förväntat. Beställde 12e Aug. 19e Aug fick jag SMS från postnord. Var tvungen att betala 90 spänn för moms+deklarationsavgift. Hade man ju gärna vart utan men inte så farligt. Idag den 20e hade jag på mitt utlämningsställe.
Men gillar det! Fina stora hål för dom medföljande bandstiften som verkar vara samma storlek som orginalstiften till min SPB149. Och sitter skönt. :)
20200820_112443.jpg
20200820_123253.jpg

Beställde ett waffle strap från Uncle Seiko UK. Leveransen gick lite snabbare än förväntat. Beställde 12e Aug. 19e Aug fick jag SMS från postnord. Var tvungen att betala 90 spänn för moms+deklarationsavgift. Hade man ju gärna vart utan men inte så farligt. Idag den 20e hade jag på mitt utlämningsställe.
Men gillar det! Fina stora hål för dom medföljande bandstiften som verkar vara samma storlek som orginalstiften till min SPB149. Och sitter skönt. :)
20200820_112443.jpg
20200820_123253.jpg
Ser riktigt bra ut :)
Men moms från UK?

Ja precis. Trodde faktiskt jag skulle slippa det. Att det var momsfritt året ut från UK. Med det var deklarationsavgiften som var den stora delen... Postnord... :mad:
SmartSelect_20200820-144234_Chrome.jpg

Hmm, paketet gick inte via UK kanske? Även om det beställdes via UncleSeiko UK? Kan du se var den varit längs vägen? Bör ju inte vara någon avgift från UK än tror jag.

Hmm, paketet gick inte via UK kanske? Även om det beställdes via UncleSeiko UK? Kan du se var den varit längs vägen? Bör ju inte vara någon avgift från UK än tror jag.
Ja, om det skickades från UK, fram till nyår i alla fall. (Sedan vet ingen vad som händer.)

Men man måste vara uppmärksam när man beställer från mindre nätbutiker, deras namn, språk, och domännamn osv, säger inte alltid var den egentligen befinner sig eller varifrån sakerna egentligen skickas. Jag har beställt "från Schweiz" då det visade sig att orderbekräftelse kom från England... och varorna skickades från Italien. Så då gick det ju bra ändå, men har man otur så är det egentligen en kinesisk leverantör man har med att göra...

Kan inte tracka riktigt. Står egentligen bara att det kommit med Royal Mail men inte exakt varifrån.
Så visst, kanske gick från nåt annat lager dom har...

Bilagor

• SmartSelect_20200820-151505_Gmail.jpg
    SmartSelect_20200820-151505_Gmail.jpg
    61.7 KB · Visningar: 5
Hej!
Jag på forumet att vissa byter från stållänk till gummiarmband på sommaren.
Hur vanligt är det att folk gör det?
(jag är nybörjare på klockor, så ursäkta om det är en dum fråga)

Hej!
Postade redan i SKX-tråden angående samma fråga men denna tråd är ju som gjord för min fråga! Har en SKX013 på ingång (tyvärr med rubber strap) och försöker hitta jubilee som passar så bra som möjligt, gärna orginal om det går att hitta någonstans... Har ni något tips om varifrån jag skulle kunna hitta passande länk?
Har förstått det ska vara curved ends för perfekt pass, annors är jag lite rookie när det kommer till länkar. Tacksam för svar!
Johannes

Får väl kalla det här typ en recension av 3 band från Strapsco.

Leveranstid: Skickas från Kanada så tar sin tid om man kör fri frakt. Inget för den som har bråttom.
Band 1: Super-waffle strap silicon: Ser helt ok ut. Färgen hade tyvärr ingen... "Popp" i sig. Hade önskat lite djupare röd färg, men den är ändå helt ok. Klart godkänd och kommer sitta fint på min Pepsi Samurai.

Band 2: Leather rally strap - quick release: Bland de äckligaste färgen jag sett på ett band. Beställde den som ska vara "Tan" och fick hem en "j*vligt-lös-i-magen" färgad band. Svårt att se på bilderna (även om den ser åt helvete ut där med) men den är gräslig. Har sett x antal band som ska vara "Tan" och den här är inte en nyans av det. Bra vadderad är det enda positiva jag har att säga om den. Om någon bor i Örebro så ges den bort gratis, bara att skriva till mig. Inget jag rekommenderar dock.

Band 3: Dassari Carrera distressed Leather GT Rally: Klart godkänd band. Färgen heter "rust", men är helt enkelt lite mörkare brun utan någon ton av röd, alls. Inte vad jag förväntade mig men ser faktiskt helt ok ut ändå. Bra vadderad och betydligt snyggare i färgen än bandet ovan. Kommer bäras på min PRS516.

Så varför beställde jag banden härifrån? Sökte egentligen 1 ljusbrunt (se "tanned") rallyband i 22mm. Kravet jag hade var att den skulle vara hyffsat vadderad vid "rallyhålen". Då båda läderbanden ovan skulle vara "medium padded" så tänkte jag att jag ska testa dem i alla fall. Fullt medveten om att man oftast får det man betalar för så tänkte jag skitsamma, duger dem ett tag så får dem sitta på tills jag hittat bättre. Såg att dem hade köp 2 få 1. Slog då till på Dassari bandet och ett rött silikon, utöver bandet som jag faktiskt ville ha. Visa sig att det var den jag ville ha som såg bedrövlig ut.
Sammanfattningsvis så finns det helt ok gummiband och så att beställa, och deras Dassari-band är helt ok. Men ingen sida jag kommer handla från igen, förmodligen.

Är ej hemma så kommer inte åt mina klockor. Men vill ni se bild på Dassari-bandet och/eller gummit monterat så kan jag posta bilderna imorgon.

IMG_20200901_211927.jpg
IMG_20200901_211956.jpg

Så fick man lära sig något nytt igen: Det berömda NATO-bandet brukar man ju säga kom till 1973. Det är i någon mening sant, men tydligen existerade den typen redan på 50-talet, men då specifikt för RAF .(Så det hade inget med "NATO", eller ens resten av Brittiska försvaret att göra.)

Rob Fraser, som gör repliker av det klassiska A.F.0210-bandet, har startat en kickstarter för att tillverka en replik av 6B/2617:
https://www.kickstarter.com/projects/6b2617/6b-2617-the-original-nato-military-watch-strap-from-1954
De är tydligen dyra att tillverka på ett sätt som är troget originalet och med osäkerheten om efterfrågan på ett såpass dyrt band har han valt kickstarter den här gången.
strap-6b2617.png

Hej vänner,

jag kikar på en omega speedmaster 38mm co-axial men har hört att det är nåt knas med armbandet. ”It either fits or it dont” läste jag nånstans. Finns tydligen varken halflinks eller quarterlinks, vilket jag knappt vet vad det betyder. Att jag hade behövt gå till urmakare för justering hade jag redan räknat med pga är ohändigast i stan, men finns det risk att inte ens den kan få den passa mig perfekt?

ska köpa oanvänd från Chrono24, nåt jag borde tänka på med armbandet? Till saken hör att jag har smala handleder, 6.25 inches.

bifogar bild.

Bilagor

• 8EA88001-6FA1-4D7E-9C2F-627C58343555.jpeg
    8EA88001-6FA1-4D7E-9C2F-627C58343555.jpeg
    90.8 KB · Visningar: 4
Hej vänner,

jag kikar på en omega speedmaster 38mm co-axial men har hört att det är nåt knas med armbandet. ”It either fits or it dont” läste jag nånstans. Finns tydligen varken halflinks eller quarterlinks, vilket jag knappt vet vad det betyder. Att jag hade behövt gå till urmakare för justering hade jag redan räknat med pga är ohändigast i stan, men finns det risk att inte ens den kan få den passa mig perfekt?

ska köpa oanvänd från Chrono24, nåt jag borde tänka på med armbandet? Till saken hör att jag har smala handleder, 6.25 inches.

bifogar bild.
Jag är inte påläst på just denna modell men halvlänkar är precis vad det låter som, en mindre länkbit avsedd att brygga gapet mellan två hela länkbitar. Om det inte finns några halvlänkar och det inte heller verkar finnas någon mikrojustering så gäller det tyvärr att ha sådan tur att man får en perfekt passning från början då det inte finns någon marginal för justeringar. Alternativet är så klart att byta länk/band men det kan ju vara kul att använda original.

Får väl kalla det här typ en recension av 3 band från Strapsco.

Leveranstid: Skickas från Kanada så tar sin tid om man kör fri frakt. Inget för den som har bråttom.
Band 1: Super-waffle strap silicon: Ser helt ok ut. Färgen hade tyvärr ingen... "Popp" i sig. Hade önskat lite djupare röd färg, men den är ändå helt ok. Klart godkänd och kommer sitta fint på min Pepsi Samurai.

Band 2: Leather rally strap - quick release: Bland de äckligaste färgen jag sett på ett band. Beställde den som ska vara "Tan" och fick hem en "j*vligt-lös-i-magen" färgad band. Svårt att se på bilderna (även om den ser åt helvete ut där med) men den är gräslig. Har sett x antal band som ska vara "Tan" och den här är inte en nyans av det. Bra vadderad är det enda positiva jag har att säga om den. Om någon bor i Örebro så ges den bort gratis, bara att skriva till mig. Inget jag rekommenderar dock.

Band 3: Dassari Carrera distressed Leather GT Rally: Klart godkänd band. Färgen heter "rust", men är helt enkelt lite mörkare brun utan någon ton av röd, alls. Inte vad jag förväntade mig men ser faktiskt helt ok ut ändå. Bra vadderad och betydligt snyggare i färgen än bandet ovan. Kommer bäras på min PRS516.

Så varför beställde jag banden härifrån? Sökte egentligen 1 ljusbrunt (se "tanned") rallyband i 22mm. Kravet jag hade var att den skulle vara hyffsat vadderad vid "rallyhålen". Då båda läderbanden ovan skulle vara "medium padded" så tänkte jag att jag ska testa dem i alla fall. Fullt medveten om att man oftast får det man betalar för så tänkte jag skitsamma, duger dem ett tag så får dem sitta på tills jag hittat bättre. Såg att dem hade köp 2 få 1. Slog då till på Dassari bandet och ett rött silikon, utöver bandet som jag faktiskt ville ha. Visa sig att det var den jag ville ha som såg bedrövlig ut.
Sammanfattningsvis så finns det helt ok gummiband och så att beställa, och deras Dassari-band är helt ok. Men ingen sida jag kommer handla från igen, förmodligen.

Är ej hemma så kommer inte åt mina klockor. Men vill ni se bild på Dassari-bandet och/eller gummit monterat så kan jag posta bilderna imorgon.

IMG_20200901_211927.jpg
IMG_20200901_211956.jpg

Ser ut att ha en del bra grejer där.

Gällande ditt andra band så ser ju det inte missvisande ut mot vad de som finns på sidan.
Om det är denna så ser den ju lika hemsk ut på sidan som den du fick, vet inte vad du förvänta dig hehe.
st26.3.22-Angle-Tan-Rally-Strap.jpg

rally-watch-strap

Ser ut att ha en del bra grejer där.

Gällande ditt andra band så ser ju det inte missvisande ut mot vad de som finns på sidan.
Om det är denna så ser den ju lika hemsk ut på sidan som den du fick, vet inte vad du förvänta dig hehe.

rally-watch-strap
Hahaha jag vet den ser vidrig ut där med... Jag såg dock en snubbe (reddit tror jag att jag kollade) som hade lagt upp en bild på nån Seiko med det bandet på och då såg den bra ut ändå och färgen stämde (någorlunda) överens med vad för färg den beskrivs med. Visade ju såklart sig att han hade tok-redigerat bilden.

Hojta till om du vill ha den. Hahaha :hilarious:

Ett litet paket kom idag!
Två Nato från Haveston. Det ena är till en annan forummedlem så det lägger jag åt sidan. Men själv köpte jag ett Service Radiol A2 band. Var lite osäker på om det skulle passa till min SPB149, men hade min Hamilton Field Khaki som andra alternativ. Redundans är alltid bra.
Leveransen gick faktiskt väldigt fort, bara några arbetsdagar och trots att det var från UK så fastna det inte i tullen. :) (Som mitt Uncle Seiko gummi).
Canvas bandet kom i plåtlåda men inte Service bandet. :D
Måste säga att jag tycker det blev riktigt bra på Seikon! Och hammen funkar också. Haveston for the win!
20200908_105400.jpg
20200908_105416.jpg
20200908_110301.jpg
20200908_111306.jpg
20200908_112010.jpg

Ett litet paket kom idag!
Två Nato från Haveston. Det ena är till en annan forummedlem så det lägger jag åt sidan. Men själv köpte jag ett Service Radiol A2 band. Var lite osäker på om det skulle passa till min SPB149, men hade min Hamilton Field Khaki som andra alternativ. Redundans är alltid bra.
Leveransen gick faktiskt väldigt fort, bara några arbetsdagar och trots att det var från UK så fastna det inte i tullen. :) (Som mitt Uncle Seiko gummi).
Canvas bandet kom i plåtlåda men inte Service bandet. :D
Måste säga att jag tycker det blev riktigt bra på Seikon! Och hammen funkar också. Haveston for the win!
20200908_105400.jpg
20200908_105416.jpg
20200908_110301.jpg
20200908_111306.jpg
20200908_112010.jpg
Måste säga att det var en riktigt snyggt NATO och även om det funkar på bra på Seikon, så tyckte jag personligen att det var en "match made in heaven" på din fina Hamilton! :)

Det här har kanske besvarats tidigare, men min sökkarma är inte med mig idag (lite svårsökt också):

Läderarmband, vilka tillverkare är bra? Jag är inte ute efter enkla "vintageband", och inte heller superflotta aligatorskinn och liknande för lyxklockan. Mer "vanliga" vardagsband med lite dragning åt kostymhållet.

MEN... gärna bra kvalité ändå, och gärna såna där man vet varifrån skinnet kommer och var de tillverkas.

Det kryllar ju av kända och okända märken, men mycket är ren sk*t, och/eller tillverkas i länder som jag helst inte har med att göra.

Jag har lite pekare till några tyska märken som ska vara bra, t.ex. Kaufmann, men de är ofta notoriskt svåra att få tag på här.

Hirsch är ju lätt att få tag på, men är de bra? Och varifrån kommer deras band egentligen. (Inte en ledtråd om detta på deras websida.)

Några andra förslag?
Det finns ett helt gäng med duktiga tillverkare här på forumet. Titta in i hemslöjdsdelens lädersektion och se om det är något du gillar.

Måste säga att det var en riktigt snyggt NATO och även om det funkar på bra på Seikon, så tyckte jag personligen att det var en "match made in heaven" på din fina Hamilton! :)
Ja, väldigt nöjd med detta. Precis som jag vill ha det.
Ja absolut, det är en riktigt bra match till hammen. Som fö är ett riktigt litet strapmonster. Väldigt enkelt att hitta matchande färgkombinationer. :D

Det finns ett helt gäng med duktiga tillverkare här på forumet. Titta in i hemslöjdsdelens lädersektion och se om det är något du gillar.
Får kika på det nästa gång. Nu blev det ett par Colareb-band till slut. Jag hade dessutom bivillkoret att det inte skulle vara stoppat i de specifika fallen, vilket gjorde det hela ännu knepigare. Blev ett Venezia och ett Essential, får väl se om de håller måttet efter någon tids användning...

Jag funderar på att skaffa ett nytt Molequin band och skulle vilja be om lite hjälp. Jag har redan ett Grained Calf Whiskey Tan från Molequin som jag är väldigt nöjd med (bild nedan). Nu vill jag skaffa ett till band, gärna i någon lite gråare nyans och gärna i nubuck. Molequin har färgerna Granite och Roche i nubuck, men jag är osäker på vilken jag gillar bäst. Båda är väldigt snygga med på Molequins hemsida ser Roche ut att dra ganska mycket åt det bruna hållet. Granite är gråare, men på bilder jag hittat på KS (tex i Grand Seiko tråden) ser Granite bandet lite väl mörkt. Mörkare än på Molequins egna bilder i alla fall.

Så om någon har dessa två band, eller andra motsvarande band, får ni väldigt gärna posta några bilder tagna i bra ljus så att jag kan se hur de egentligen ser ut.
För övrigt kan jag informera om att bandet kommer att användas både på min FOIS som syns på bilden men kanske främst på min Grand Seiko SBGW231 som också har 19mm mellan luggarna. Alla tips tas emot med tacksamhet, men notera att jag inte vill gå upp i pris från Molequin (drygt 100€) och inte heller neråt i kvalitet;)
image-jpg.1565119

Nu har jag sökt och letat förgäves i diverse subforum alldeles för länge... Har ett distinkt minne av att ha läst en ganska lång tråd där olika varianter av "Marine Nationale"-band jämförs med "originalet" från Erikas här på forumet, men nu kan jag absolut inte hitta någon sådan tråd. Har jag drömt detta, eller är jag bara usel på att leta?

Tillbaka
Topp