• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Det är ju trevligt med.

On topic..

bw94dxN.jpg

eTEUuk1.jpg

ipPq6sF.jpg

znwmhuy.jpg

4ysUiqi.jpg

zhHf9Jd.jpg
Vad heter det sista armbandet? Har letat länge efter en sådan med röd/vit/blå sömmar till min pepsi Skx.

Behöver ett nytt armband till min 6458. Köpte ett canvas med läderbaksida av Seikosthlm för tre år sen som jag varit mycket nöjd med men den ackumulerade svetten under åren har gjort att den, hrm, luktar lite. Tagit av och tvättat med lädertvål men detta hjälpte bara något. Kollat på uncle seiko tropic men är också lite sugen på BOR eller jubilee. Lite svårt med 19mm bara. Förslag mottages. Gärna inom EU.

Bilagor

• 9EE4182E-9817-4B36-A61E-86EA7A6C0DC4.jpeg
    9EE4182E-9817-4B36-A61E-86EA7A6C0DC4.jpeg
    442.7 KB · Visningar: 16
Behöver ett nytt armband till min 6458. Köpte ett canvas med läderbaksida av Seikosthlm för tre år sen som jag varit mycket nöjd med men den ackumulerade svetten under åren har gjort att den, hrm, luktar lite. Tagit av och tvättat med lädertvål men detta hjälpte bara något. Kollat på uncle seiko tropic men är också lite sugen på BOR eller jubilee. Lite svårt med 19mm bara. Förslag mottages. Gärna inom EU.
Strapbotique har riktigt schyssta gummin i 19mm som kommer att sitta som en smäck på den där. Willard, Waffle, mfl. eller original Seiko DAL3AB. Jag köpte 3-packet med olika gummin till min 6458 och det blev riktigt coolt. :)
https://www.strapboutique.com/mobile/Category.aspx?id=1830

En fråga, jag har bytt armband på en klocka men ångrade mig då det inte blev så snyggt. När jag nu ska försöka få ur bandstiften upptäckte jag (så dags!) att det är små metallrör i klockarmbandet som bandstiften löper igenom. Problemet med dessa metallrör är att de exakt täcker avståndet mellan skänklarna/lugsen vilket gör att jag inte kommer åt bandstiften med verktyg... :banghead: Någon som stött på samma problem och har tips på hur man kan göra (utan att förstöra armbandet)?

En fråga, jag har bytt armband på en klocka men ångrade mig då det inte blev så snyggt. När jag nu ska försöka få ur bandstiften upptäckte jag (så dags!) att det är små metallrör i klockarmbandet som bandstiften löper igenom. Problemet med dessa metallrör är att de exakt täcker avståndet mellan skänklarna/lugsen vilket gör att jag inte kommer åt bandstiften med verktyg... :banghead: Någon som stött på samma problem och har tips på hur man kan göra (utan att förstöra armbandet)?
Vad var det för band? Det låter som en väldigt dåligt genomtänkt konstruktion. Hur som helst så är det ju bara ett fjädrande stift som håller det på plats och även om du inte kommer åt med verktyg så kanske du kan få in spetsen på ett tillböjt gem eller liknande? Det behövs bara någon millimeter eller två så hoppar det ur.

Vad var det för band? Det låter som en väldigt dåligt genomtänkt konstruktion. Hur som helst så är det ju bara ett fjädrande stift som håller det på plats och även om du inte kommer åt med verktyg så kanske du kan få in spetsen på ett tillböjt gem eller liknande? Det behövs bara någon millimeter eller två så hoppar det ur.

Bifogar bild här där man ser metallröret. Har som sagt testat med bandverktyg med extremt tunn spets men inte ens det går att få emellan röret och skänklarna.
Jag antar att tanken med metallröret är att skydda lädret från slitage från bandstiftet, men när det bli så här tight passform är det ju stört omöjligt att få loss det igen. Hade det på en klocka med borrade hål för bandstift tidigare och då fungerade det utmärkt eftersom det då bara var att trycka ut bandstiftet från sidan. Om någon har fler tips tas det tacksamt emot! Annars återstår nog bara att såga/slipa loss järnröret :bag:

Bilagor

• 5e4a7718727fa.jpeg
    5e4a7718727fa.jpeg
    37 KB · Visningar: 13
Hej på er alla.
Skall skaffa ett nytt armband till min klocka. Har hittat ett i rockaskinn på finwatchstraps som jag tycker ser bra ut. Jag har dock aldrig provat ett band i detta skinnmaterial tidigare.
En del skinnmaterial är ju som bekant hårdare och styvare medan andra är lite mjukare och smidigare. Själv föredrar jag den lite mjukare varianten. Vad är era erfarenheter kring just detta och rockaskinn?

Hade nästan gett upp hoppet på detta band. Beställde i mars från Barton’s sida, kom i förrgår. Men väldigt glad att det till slut kom fram, sitter klockrent och precis vad jag ville ha till min Zenith el Primero Tipo CP-2.

56F7F2B2-9EAE-4FFB-8C1B-0E902B39077E.jpeg

Senast ändrad:
Någon som vet om färgen (blå) på bonetto 285 är likadant som på ett 284?

285 ser mörkare ut på bild. Men bör ju vara samma i verkligheten?

Jag har aldrig varit något fan av gummiband men börjar inse att det HELT och hållet ger med sort o kvalité att göra. Precis som för stållänkar är skillnaderna mellan olika fabrikat enorm. Första gången jag insåg detta var med Everest bandet som är kanon. Sedan hade jag provat ett par gummin till som fått mig att tänka ett det nog var ert undantag. Men...nu här jag kört ett Hirsch Accent ett tag och jäklar vad skönt det bandet är! Rekommenderas varmt!

Beställde detta verktyg från Strapped.
Känns rejält och märks att det är bra grejer, bra priser och snabb leverans dessutom.
Skönt att ha ordentliga verktyg när man byter band och pillar på klockan.
818CEFDF-72C3-4646-BAAE-6A8361CF6FCD.jpeg

Fick nyss hem ett gumminato från Bonetto Cinturini. Är nöjd förutom med flärpen som sticker ut. Något tips på hur man bäst kortar ned gummit så att det ser bra ut?
IMG_20200818_163601.jpg

Hej på er alla.
Skall skaffa ett nytt armband till min klocka. Har hittat ett i rockaskinn på finwatchstraps som jag tycker ser bra ut. Jag har dock aldrig provat ett band i detta skinnmaterial tidigare.
En del skinnmaterial är ju som bekant hårdare och styvare medan andra är lite mjukare och smidigare. Själv föredrar jag den lite mjukare varianten. Vad är era erfarenheter kring just detta och rockaskinn?
Jag har ett "pearl ray", ett sånt här
5c8902c096126.jpeg

Det är väldigt mjukt och följsamt samtidigt som det är riktigt slitstarkt. Alla små knottror är ju hornämne (precis som naglar eller horn)

Vill köpa ISOfrane (originalet) men hittar inga svenska återförsäljare. Var brukar ni handla era band? Tack för hjälpen!

Hade nästan gett upp hoppet på detta band. Beställde i mars från Barton’s sida, kom i förrgår. Men väldigt glad att det till slut kom fram, sitter klockrent och precis vad jag ville ha till min Zenith el Primero Tipo CP-2.

56F7F2B2-9EAE-4FFB-8C1B-0E902B39077E.jpeg
Har ett par sådana band från Barton och som jag varierar på min speedmaster. Håller med om att de är riktigt bekväma. Har beställt från dem två gånger och frakten tar sin tid (dock inte riktigt så länge som du beskriver). Passar man på att beställa när de kör lite rabatter, typ black Friday eller 4th July, blir inte pålägget med frakt och tull så kännbart på totalen.

Tillbaka
Topp