• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är inget fan av Quick release till största del för att många klockor har olika stora hål för bandstift och personligen blir jag galen när bandstiftet är för litet för hålet, tror även i längden att det sliter på själva hålet. Men känns som många uppskattar det men jag ”måste” ha rätt storlek på bandstift 😂 om man tex har seiko dykare och vill ha något gummiband där fatbar inte går i finns det bandstift som kallas thin fat bar (?) som är i princip lika tunna i mitten som ett vanligt bandstift men rätt tjocklek på spetsen av bandstiftet🙂

Tack för svar! Det var en aspekt som jag inte alls hade tänkt på. Dumt att låsa in sig på en storlek av bandstift när man beställer ett så pass dyrt band.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag längtar en hel del till denna Baltic MR01 salmon dial ska dyka upp i början av nästa vecka. Så mycket så att jag redan nu funderar på passande armband och länk som kan fungera bra utöver det blå släta läderband den kommer på.

Denna combo känns för mig som en självkarhet, men vem gör den mest prisvärda straight end beads of rice-länken som kan passa detta vintageinspirerade ur? Och skulle det ens vara bättre än ett läderarmband?

84888F4D-F465-4AFB-B9C3-4D9FF579C0B2.jpeg
C72E2511-41F8-41D7-9AC7-95642B805841.jpeg
 
Senast ändrad:

klocki

Breitling
Någon som vet hur hållbarheten är på nubuckarmband? Är sugen på ett Hirsch Osiris i nubuck nämligen. Har dock en känsla av att det kan vara så att det ser jäkligt bra ut ett kort tag, sen kommer de där blanka trötta fläckarna och färgskiftningarna. Ni som prövat mocka/nubuck, har ni lyckats hålla det i skick?
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Någon som vet hur hållbarheten är på nubuckarmband? Är sugen på ett Hirsch Osiris i nubuck nämligen. Har dock en känsla av att det kan vara så att det ser jäkligt bra ut ett kort tag, sen kommer de där blanka trötta fläckarna och färgskiftningarna. Ni som prövat mocka/nubuck, har ni lyckats hålla det i skick?
Jag har både mockajacka, skor och klockarmband. Mocka har ett mycket sämre rykte än det förtjänar. Behandla armbandet med en spray (samma som används för mockaskor) och använd det inte på sommaren när du svettas, kanske ska bada eller det kommer oväntade skurar och du endast har t-shirten du har på dig med dig och inget annat som skyddar klockan.

Jag älskar mitt polo suede armband speciellt så här på hösten.
 

mr_logd

Omega
Gummi är ju helt rätt på nästan alla dykare, enligt mig. Köpte det här från watchgecko.com här om dagen. Riktigt stilrent och snyggt tycker jag. Köpte ett med rundade ändar också som jag tänkte ha Explorern på. Återkommer när jag testat:)
tempImageKGoU9C.jpg


tempImagelO2VCt.jpg
 
Någon som har köpt och testat länkar från amazon? I range 2-400kr. Bra betyg har denna fått åtminstone.

 

abcd

Omega
Jag har både mockajacka, skor och klockarmband. Mocka har ett mycket sämre rykte än det förtjänar. Behandla armbandet med en spray (samma som används för mockaskor) och använd det inte på sommaren när du svettas, kanske ska bada eller det kommer oväntade skurar och du endast har t-shirten du har på dig med dig och inget annat som skyddar klockan.

Jag älskar mitt polo suede armband speciellt så här på hösten.
Vart har du köpt det? Är på jakt efter ett i just polo suede (19mm)?
 

agos

Breitling
har en eterna matic kontiki 20 med armband av gay frères. då armbandet är lite för stort funderar jag på att plocka bort en rad av länkarna. länkarna är liksom lite kursiverade, så att de inte sitter helt rakt. någon som har koll på hur trixigt det kan bli?
unnamed.jpg
 

Dea

Breitling
Ska skaffa ett Erika's till min Sinn UX GSG9. Snyggast är onekligen Vintage i khaki men hur stor skillnad är det på bandmaterialet på Original och Vintage?
Det är ju en liten disclaimer på hemsidan om att Vintage inte kan förväntas hålla samma kvalitet

/Dea
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köpte ett Molequin. Trevligt band, tunt och följsamt. Men förstår mig inte riktigt på spännet jag valde. Ska bandet gå ner och upp genom spännet? Eller bara upp? Känns som bandet blir väldigt påfrestat om man går ner och upp.

E982A6E6-3D99-4933-ACD1-C35BD7F40156.jpeg
B63C055B-5962-457F-ACE6-6B0BE131956B.jpeg

95C2D000-DBAB-4FD2-B7CD-82F011DB8C19.jpeg
 

Jonis96

Omega
har en eterna matic kontiki 20 med armband av gay frères. då armbandet är lite för stort funderar jag på att plocka bort en rad av länkarna. länkarna är liksom lite kursiverade, så att de inte sitter helt rakt. någon som har koll på hur trixigt det kan bli?
unnamed.jpg
Jag har just justerat en liknande länk, på min var man tvungen att böja isär dem små "kornen" på länken för att sen kunna plocka ur en länk, man kan se en glipa på insidan av bandet, där får man trä in en kniv eller liknande (försiktigt).
Ibland är det sprintar man kan pressa ur från sidan också. Svårt att förklara men hoppas det hjälpte något iaf 🙂
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Dags att recensera lite band. Närmare bestämt de här tre:

Straps 1.jpg


Det är från vänster
  • ett band i Horween Shell Cordovan från Weiss Watches (årsgammalt)
  • ett av Royal Straps nya premiumband (nytt)
  • ett Molequin Saffiano i färgen Racing Green (nytt)

Jag tar varje band i ett eget inlägg för att enklare länka till dem senare. Värt att notera är också att Weiss-bandet är c:a ett år gammalt och de andra är helt nya så det är mer en första titt.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Dags att recensera lite band. Närmare bestämt de här tre:

Först Weiss. Weiss Watches är ju ett mindre fabrikat från Amerika och här köpte jag ett band de kallar Horwee Shell Cordovan i färgen Natural. Som folk kanske känner till så är Horween en stor läderproducent däröver och Shell Cordovan är handelsnamnet på en slags underhudsläder från rumpan på en häst. Detta läder ger produkter med en helt slät och glatt yta, den sägs vara mycket hållbar och ger inte veck där t.ex. armband eller skor viker sig vid normal användning

Först en bild från när jag tog emot detta band för ganska snart ett år sedan, ett ljusbrunt fint nytt läderband.

Weiss referens2.jpg


Ett år senare, efter användning i min rotation, men inte daglig användning, så har det blivit betydligt mörkare – men det känns fortfarande nytt, fräscht och mjukt. Delar av nyansskillnaden är säkert beroende på kameran och ljuset vid fototillfället men även i verkligheten känns detta band nu är sådär härligt innött men inte utnött. Som en skön fåtölj eller en hästsadel som sett användning men inte missbruk.

Straps 4.jpg


Straps 3.jpg



Helt fritt från märken blir det ju inte, notera bilden av där spännet gått mot långa delen:

Straps 2.jpg

Jag är helsåld på Shell Cordovan efter detta. :)

Tillverkarlänkar:


 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Dags att recensera lite band. Närmare bestämt de här tre:

Sen @Royal Straps . Det var säkert fler än jag som reagerade på att det kom diverse mail för nån eller några veckor sedan från RoyalStraps om detta. Nästan för många mail, faktiskt. Men jag högg ändå på erbjudandet som de har för oss klocksnackare med lite extra rabatt.


Jag valde det band som kallas SAINT TROPEZ VINTAGE SIMPLE i färgen ESPRESSO, och i 20mm bredd för att passa på flertalet av mina klockor. Här visas det på en sub-klon från tyska Marcello C.

Bandet utlovas vara gjort av kvalitetsprodukter och extra etisk tillverkning. Men främst högg jag på vad jag hoppas är en god kvalitet.

Bandet är jämntjockt 4mm längs hela längden och smalnar av från 20mm vid klockan till 18mm vid spännet. Detta är ju bara ett första intryck efter nån dag i min ägo men det är verkligen en riktigt gedigen kvalitetskänsla. Tjockleken gör ju att det känns grovt och mjukt på en gång. Otroligt skönt att bära. Jag hoppas komma åter om nåt halvår eller år med lite mer tankar kring hur det utvecklas.


Straps 5.jpg
Straps 6.jpg
Straps 7.jpg


Även för normalpriset skulle jag rekommenderat detta band, men till nuvarande rabatt är det en no-brainer. (nej, jag har inte fått betalt eller extra rabatt för att skriva detta, jag är bara en nöjd köpare).

Länkar:

https://klocksnack.se/threads/royal-straps-super-ks-deal-premium-collection-fÖr-endast-495kr.153411/
https://www.royalstraps.se/collections/handgjorda-klockarmband
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Dags att recensera lite band. Närmare bestämt de här tre:

Sen Molequin. Molequin är en belgisk firma som säljer band som är lite mer av finlirskaraktär och jag har sen tidigare tre av deras band, två i ”grained leather” och ett i nubuck. Nu provade jag ett lite färggladare i färgen Racing Green och av lädret Saffiano. Molequin säger själv detta om lädret:

Saffiano leather is a full grain calf skin. It has a very distinct crosshatch texture that was designed, developed and patented by Mario Prada in 1913. Prada successfully used this leather to produce an iconic line of signature bags. After the patent expired, the leather was widely adopted and used by luxury brands across the globe.

The leather is hot pressed at 70 degrees to create this beautiful pattern. The process seals the skin and results in a super resilient and easy to clean surface. It’s virtually scratch resistant and the ideal leather for straps. Our Saffiano straps will continue to soften over time, but will keep their shape and colour.

Precis som de säger så är bandet här vid den första titten betydligt styvare än de fantastiskt mjuka band som jag tidigare köpt från dem. Kvaliteten känns vid denna första titt också den precis som Molequins band brukar vara mycket hög. De är inte billiga, kring tusenlappen, men som ni förstår när detta är tredje bandet jag köper löst (det första fick jag med en klocka) så tycker jag de är prisvärda! Här monterat på en Meraud Bonaire.

Detta band är 20mm-varianten i normallängd. Vid spännet har det smalnat av till 16mm och det är knappt 2mm tjockt längs hela sin längd .

Straps 8.jpg
Straps 9.jpg
Straps 10.jpg



Jag hoppas komma åter om nåt halvår eller år med lite mer tankar kring hur det utvecklas, både styvheten och andra aspekter av åldrandet. De vanliga läderbanden från samma märke jag har har åldrats väl men inte riktigt med samma värdighet som Shell Cordovan-bandet jag nämnde ovan.

Länk:
https://www.molequin.com/product/racing-green
 
Topp