• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Detta verkar vara rätt tråd. Jag är på jakt efter ett måttanpassat läderband till min gamla seamaster. Har läst lite här och var att det finns forummedlemmar som tillverkar band. Vilka alternativ finns det här på KS? Rekommendationer är uppskattat 😊
 
Har en Åkerfalk First Season hemma som jag skulle vilja ha nåt extra band till men vet inte riktigt vad jag vill kombinera med för färger och material.

Nuvarande: guldklocka och svart nato
 

Bilagor

  • AK.001.GO.BL.BLNA.001_700x.jpg
    AK.001.GO.BL.BLNA.001_700x.jpg
    60.8 KB · Visningar: 60
Jag har en 36 mm guldklocka som jag har ärvt på guldlänk. Jag funderar på att skaffa ett grönt croc till den. Hade nog passat fint! :) Nån som kan rekommendera något?
 
Någon som vet vart jag hittar natoband som finns i 19 mm, bra kvalité och till vettigt pris? Köper mina natos från https://www.mksnatostraps.com/ nu, magiskt bra tycker jag. Tyvärr har de inte 19mm.
Kan inte uttala mig om kvalitén, men CNS har gott om 19mm.
 
Jag skulle lägga cheapestnatostraps till listan. Väldigt billigt och snabba leveranser. Kvaliteten är bra för priset, men inte fantastisk. Dock bättre än många ebay band och helt ok om man vill testa lite olika.
Vet inte om det bara är jag som haft otur men första gången jag beställde därifrån fick jag fel storlek (20mm istället för 18) och det andra bandet jag köpt därifrån ser ut såhär efter en knapp månads användning. :/

Troligtvis blir det inga fler köp från den sidan från mig
 

Bilagor

  • 4622278B-730E-4781-8797-5FE95EDC7567.jpeg
    4622278B-730E-4781-8797-5FE95EDC7567.jpeg
    395.3 KB · Visningar: 55
Vet inte om det bara är jag som haft otur men första gången jag beställde därifrån fick jag fel storlek (20mm istället för 18) och det andra bandet jag köpt därifrån ser ut såhär efter en knapp månads användning. :/

Troligtvis blir det inga fler köp från den sidan från mig
Nu är jag ingen expert, utan självlärd. Dock har jag gjort en del band som använts under ett par år och fortfarande ser bra ut. Min teori angående det bandet är att det antingen inte är något material i bandet som hindrar det från att sträcka sig, alternativt att det materialet går ändå ut till kanterna och inte är limmat med korrekt lim. Skulle jag göra ett sådant band utan stygn så skulle jag ha material i mitten som gör att bandet inte sträcker sig, men inte låta det gå ändå ut till kanterna (då limmet kommer hålla ihop läder mot läder bättre.)
 
Nu är jag ingen expert, utan självlärd. Dock har jag gjort en del band som använts under ett par år och fortfarande ser bra ut. Min teori angående det bandet är att det antingen inte är något material i bandet som hindrar det från att sträcka sig, alternativt att det materialet går ändå ut till kanterna och inte är limmat med korrekt lim. Skulle jag göra ett sådant band utan stygn så skulle jag ha material i mitten som gör att bandet inte sträcker sig, men inte låta det gå ändå ut till kanterna (då limmet kommer hålla ihop läder mot läder bättre.)
Ja, dåligt lim antagligen. Som sagt, kanske bara jag som haft otur men 0 av 2 är inget bra facit.
 
Vet inte om det bara är jag som haft otur men första gången jag beställde därifrån fick jag fel storlek (20mm istället för 18) och det andra bandet jag köpt därifrån ser ut såhär efter en knapp månads användning. :/

Troligtvis blir det inga fler köp från den sidan från mig
Reklamera bandet. Företaget ligger i Sverige och lyder därmed under alla våra lagar och regler.
 
Hej på er samtliga.

Efter gått igenom några läderarmband även i dyrare kategorin både av slitage och tappat lyster, så vill jag ta hand om nyinköpta läderarmbandet från Corrigia bättre.

Så min fråga är hur tar ni han dom era läderarmband och får dem att behålla sin ursprungliga karaktär på ett bra sätt. Var köper ni produkterna, gärna Sverige för att hålla det enkelt.

På bilden får man en uppfattning om nuvarande läge.

Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • 20210720_165221_resized.jpg
    20210720_165221_resized.jpg
    123.1 KB · Visningar: 55
Hallå! Vet inte riktigt om jag är i rätt tråd (ni får gärna visa mig till rätt tråd om ni har koll) men jag letar tips på vart man kan köpa gummiband som sitter direkt mot caset. Det är så att säga "fitted" gummiband som kramar klockan och inte lämnar någon glipa. I stil med Everest eller RubberB men kanske inte fullt så dyrt. Någon som har några tips på märken eller hemsidor som säljer?

Tack på förhand, ta hand om er! :D
 
Hallå! Vet inte riktigt om jag är i rätt tråd (ni får gärna visa mig till rätt tråd om ni har koll) men jag letar tips på vart man kan köpa gummiband som sitter direkt mot caset. Det är så att säga "fitted" gummiband som kramar klockan och inte lämnar någon glipa. I stil med Everest eller RubberB men kanske inte fullt så dyrt. Någon som har några tips på märken eller hemsidor som säljer?

Tack på förhand, ta hand om er! :D

Bra fråga, har ett Rubberb men är också intresserad av fler färger som sitter på ett liknande sätt.
 
Hallå! Vet inte riktigt om jag är i rätt tråd (ni får gärna visa mig till rätt tråd om ni har koll) men jag letar tips på vart man kan köpa gummiband som sitter direkt mot caset. Det är så att säga "fitted" gummiband som kramar klockan och inte lämnar någon glipa. I stil med Everest eller RubberB men kanske inte fullt så dyrt. Någon som har några tips på märken eller hemsidor som säljer?

Tack på förhand, ta hand om er! :D

Bra fråga, har ett Rubberb men är också intresserad av fler färger som sitter på ett liknande sätt.
Dessa kan vara värt att kika på.
 
Här är en bild på det helsvarta 20mm / 40mm. Hur kvaliten står sig mot RubberB vågar jag inte uttala mig om.
Vi har KS rabatt. Citerat från @Feskarn " För medlemsrabatt ange rabattkod "KS2021" så får ni 15 % rabatt på ett helt köp."
1627118190034.png

Just nu under helgen är det t.om 20 % rabatt om man anger rabattkoden KALAS. 😃

 

Bilagor

  • 20210719_164312.jpg
    20210719_164312.jpg
    420.6 KB · Visningar: 28
  • 20210719_164127.jpg
    20210719_164127.jpg
    325.4 KB · Visningar: 28
Är lite sugen på ett nytt band till min Top Time. Omväxling förnöjer som det heter..
Vad tror ni om att köra något av dessa?


Det är lite frustrerande att man inte kan se i specifikationerna vad det är för typ av läder. Genuine leather säger absolut ingenting, men ordet har ett väldigt dåligt rykte, då man ofta beskriver läder av låg kvalitet med detta ord (såsom spaltläder/låg kvalitet bonded leather belagt med någon PU-finish eller liknande.) Det bör nämnas att bonded leather av hög kvalitet såsom Salamander inte behöver vara dåligt som strukturmaterial inuti klockarmband, men inte som topplager eller fodring.

Genuine leather ger mig alltid lite dåliga vibbar, jag menar om det är narvläder (tror det är rätt ord, termonologin på svenska när det kommer till läder är inte så bra då jag har lärt mig det mesta på engelska) Nu var ju dock sidan på engelska, och skulle det vara narvläder/full/top grain leather, så känns det som man vill berätta det för kunden och även ha en liten ordlista som beskriver det, då det såklart är mycket dyrare och av mycket högre kvalitet.

Med detta sagt så har jag ingen aning om hur Geckotas kvalitet är, kan mycket väl vara prisvärda band för prisklassen.

Ett förslag är att köpa ett band av någon duktig mindre hantverkare i Sverige, så kan du även få större möjligheter att välja utseende, läder, kantfärg, trådfärg osv. (Detta är givetvis ingen reklam för mig själv, då jag inte ens säljer något, utan enbart gör detta som hobby)
 
Det är lite frustrerande att man inte kan se i specifikationerna vad det är för typ av läder. Genuine leather säger absolut ingenting, men ordet har ett väldigt dåligt rykte, då man ofta beskriver läder av låg kvalitet med detta ord (såsom spaltläder/låg kvalitet bonded leather belagt med någon PU-finish eller liknande.) Det bör nämnas att bonded leather av hög kvalitet såsom Salamander inte behöver vara dåligt som strukturmaterial inuti klockarmband, men inte som topplager eller fodring.

Genuine leather ger mig alltid lite dåliga vibbar, jag menar om det är narvläder (tror det är rätt ord, termonologin på svenska när det kommer till läder är inte så bra då jag har lärt mig det mesta på engelska) Nu var ju dock sidan på engelska, och skulle det vara narvläder/full/top grain leather, så känns det som man vill berätta det för kunden och även ha en liten ordlista som beskriver det, då det såklart är mycket dyrare och av mycket högre kvalitet.

Med detta sagt så har jag ingen aning om hur Geckotas kvalitet är, kan mycket väl vara prisvärda band för prisklassen.

Ett förslag är att köpa ett band av någon duktig mindre hantverkare i Sverige, så kan du även få större möjligheter att välja utseende, läder, kantfärg, trådfärg osv. (Detta är givetvis ingen reklam för mig själv, då jag inte ens säljer något, utan enbart gör detta som hobby)
Tack för input!
Vilka hantverkare skulle du rekommendera att titta på i så fall?
 
Tack för input!
Vilka hantverkare skulle du rekommendera att titta på i så fall?
Jag är lite försiktig med rekommendationer, då jag inte vet hur banden är konstruerade, och vill inte att du köper ett band som snart går sönder pga en dålig konstruktion. (Jag säger inte att jag är expert på konstruktion då jag är självlärd, men jag har sett "lösningar" som inte kommer resultera i ett band som håller länge (även isärplockade band från exklusiva klockmärken, där det har visat sig att bandet är dåligt konstruerat då det faktiskt har gått sönder på kort tid) Men jag tycker du ska kolla med Sibirienstockholm, han jobbar mycket med lax och getläder, men om du kollar hans Instagram så ser du att han gjort klockarmband i andra läder också. https://www.instagram.com/sibirienstockholm/ han finns även här på KS. https://klocksnack.se/members/ankanpankan.9079/

Om han inte har det läder du vill ha, eller om du vill ha fler tips så skicka mig ett dm, kommer då rekommendera dig tillverkare I Europa som jag vet gör ett bra jobb, då jag vet hur deras band är konstruerade.

Så ingen blir irriterad, självklart finns det flera duktiga hantverkare här på KS som tillverkar fina och bra band, bara att jag kan inte rekommendera någon enbart baserat på att hantverk med fin finish, om jag inte vet mer.
 
Jag vill ha ett Nato, som är längre än standard - gärna 10cm till. 22mm brett..
Tjocka handleder 20.5cm, gör att ett Nato alltid saknar den där sista fräcka flärpen som man trär fast. Det blir (på mig) bara som ett vanligt klockarmband…..

Var kan man få tag på detta?
Skulle vilja ha i nylon - eller läder….eller ngt annat spännande material nån kanske experimenterar med?
 
Någon som har tips på vart jag kan hitta bra, nyproducerade tropic sport band? Alltså tropic varianten med "hål" i...
Jag gillar Watchgeckos nya Tropic. Mjukt och stabilt. Känns riktigt bra på armen.

Vet en del på forumet som gillar de som Watchwear säljer. Jag har inte provat just Tropic därifrån själv men de ska vara bra.
 
Jag gillar Watchgeckos nya Tropic. Mjukt och stabilt. Känns riktigt bra på armen.

Vet en del på forumet som gillar de som Watchwear säljer. Jag har inte provat just Tropic därifrån själv men de ska vara bra.
Dåligt beskrivet av mig, menar den här varianten:
18mm_swiss_tropic_sport_acier_buckle.jpg
 
Hej på er! Sökt i forumet men inte hittat svar, så testar att ställa fråga här. Har en stållänk där justeringsmöjligheterna på claspen inte riktigt räcker till. Resultatet är att det blir lite fel hur jag än gör. Några extra hål på claspen skulle göra susen men känns inte som att det är något jag borrar själv på en 20k-klocka. Är det någon som har bra tips på urmakare (i Stockholm) med rätt verktyg eller finmekaniker som känns tillförlitlig. Eller är hela idén dålig från början?
 
Tillbaka
Topp