• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Yeah! Uncle Seiko är fanimig Bandkungen, har haft seikos Dalp1 och z22 eller va de nu heter, men detta är nåt helt annat i känsla och kvalite. Behagligt mjukt men ändå med lagom tuggmotstånd so to speak.

luuuuuuv it
CBED0147-8564-4785-8672-9EC08128B469.jpeg
F669C632-0503-48A1-A98A-3AA464683DD1.jpeg
13FCDFE9-55BA-4F80-8A79-9AFA1A86EDFC.jpeg
E4AB7CD3-81C9-4A40-B546-D99FB2A6D4CC.jpeg
B6F2571E-4544-4B2A-BE03-2B9C355930A2.jpeg
204170BA-E2D4-4160-A965-ECB3619F29F9.jpeg
6E569A14-73EC-474A-9F5E-5EA13651D50E.jpeg
C28E9FC9-ADA7-49E9-B668-37854A4CE8B7.jpeg
1B7C6426-531A-4191-9FFF-B0658C908347.jpeg
 
Det här med rätt armband verkar vara svårare än att välja rätt klocka. Att uret i sig är ett "strapmonster" känner jag mer som att det blir än svårare att hitta rätt.

Jag har försökt med massor av olika saker till min SARB033. Men det mesta är antingen lite för tunt och lite för dressigt eller alldeles för avslappat och tjockt. Jag har provat blått, svart och beige mocca,, men inget känns rätt.

Har funderat en del på alligator-varianter. Barton har några (ljusbruna) som verkar bra på bild. Men verkar vara slut överallt. Alla tips och idéer mottages tacksamt!
 

Bilagor

  • sarb033.jpg
    sarb033.jpg
    99.2 KB · Visningar: 22
Nu har mitt gröna canvasband vittrat sönder. Köptes för ca 10 år sedan från Timefactors. Fördelen med det var att det var kort, ca 110 + 70 mm. Nån vet var man hittar liknande?
 
Finns det möjligtvis någon här som kan tipsa om var jag kan finna ett 18mm band i lite grövre stil, canvas eller skinn. Gärna ett som inte smalnar av, dvs 18mm bredd även över spännet.
 
Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga, men jag har ett armband från Colareb som jag verkligen gillar. Problemet är att avståndet mellan hålen är helt åt skogen, antingen blir sitter klockan för hårt eller för löst. Är det svårt att göra ett eget hål eller ska jag bara bita i det sura äpplet och inte använda bandet?
20211009_103603.jpg
 
Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga, men jag har ett armband från Colareb som jag verkligen gillar. Problemet är att avståndet mellan hålen är helt åt skogen, antingen blir sitter klockan för hårt eller för löst. Är det svårt att göra ett eget hål eller ska jag bara bita i det sura äpplet och inte använda bandet?
Inte svårt med rätt verktyg :) en håltagare är bra
 
Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga, men jag har ett armband från Colareb som jag verkligen gillar. Problemet är att avståndet mellan hålen är helt åt skogen, antingen blir sitter klockan för hårt eller för löst. Är det svårt att göra ett eget hål eller ska jag bara bita i det sura äpplet och inte använda bandet?
20211009_103603.jpg
Väldigt bra kvalitet, har haft några stycken. Håller med om avstånden mellan hålen!
 
Någon som vet var man kan köpa Nato-band (möjligtvis även läderband) i 20mm bredd, MEN av kortare modell? :) Jag har riktigt små handleder och upplever att det alltid finns en liten flärp med extra tyg som stör…
 
Testat att klippa och sedan försegla med tändare? Jag brukar använda en tia för att få till en bra radie.
Nej, har ej testat det. Vill helst ha kortare modeller som inte kräver någon form av modifiering från mitt håll. Kan nämna att jag har ett från Singular Straps (inköpt för länge sen) som inte ens har nog med hål för mina små handleder. Att korta den hjälper ej.
 
Nej, har ej testat det. Vill helst ha kortare modeller som inte kräver någon form av modifiering från mitt håll. Kan nämna att jag har ett från Singular Straps (inköpt för länge sen) som inte ens har nog med hål för mina små handleder. Att korta den hjälper ej.
Det är nog rätt svårt att hitta dessvärre. De flesta brukar modifiera banden då de är i nylon och det är enkelt att göra. Extra hål går också att göra med en håltång (eller en upphettad nål.) Hade rekommenderat dig att testa.
 
Tack!
inget damm öht, finns en video på tuben där farbror Seiko förklarar sin jakt på det perfekta gummit se om jag hittar igen 👍🏻
Uncle Seiko gör helt fantastiska band. Beställde ett tropic av honom och det är det bästa gummibandet jag någonsin provat. Noll damm och härlig lyster. Dessutom är han väldigt snabb och trevlig i sina mejl. Önskar bara han hade en återförsäljare i Europa.
 
Emellanåt får jag frågor om var mina band kommer ifrån vilket jag tycker är mycket trevligt. Men det känns ändå lämpligt med ett informativt inlägg i den här tråden.

Jag har varit mycket förtjust i läderband från Delugs när det kommer till kvalité, hållbarhet och de många olika alternativen man har gällande längder, bredd, färger m.m.

Det gröna canvasbandet kommer från Bulang and Sons. Det är gjort på gamla M65 jackor och det är det finaste canvasband jag någonsin sett.

151FDB47-6C4D-4A22-A2A6-C1C8426133A9.jpeg
B11754E5-C357-4C2E-8B8C-68E16EB2E734.jpeg
C79B3CE2-4344-417F-A726-8258575758A9.jpeg


343305AC-0084-4B22-A2E5-777F9815E96D.jpeg
 
Var rekommenderar ni att man ska vända sig ifall man vill ha custom-made-band av god kvalitet? Har kollat på ABP Concept, men tänker om det finns annat också. :)
 
Att gå in nya skor kan vara jobbigt. Men detta nya Hirsch-band är en kamp!

Hoppas verkligen det blir bra när det är klart.
 
Har en dykare med rätt intensivt blå urtavla som jag letar något annat än en stål-länk till.
Har funderat på att sälja, men ångrat mig och vill ha Sailcloth klockbarmband till den.

I stället för att bara beställa första bästa söker jag tips om era erfarenheter för kombinationen dykare och sailcloth.
Visa gärna bilder på era dykare och för all del tips och bilder på olika combos som ni gillar och vilka handlare ni vill tipsa om.

Tack!

K
Phoibos002.jpg
 
Tillbaka
Topp