• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Hej på er! Sökt i forumet men inte hittat svar, så testar att ställa fråga här. Har en stållänk där justeringsmöjligheterna på claspen inte riktigt räcker till. Resultatet är att det blir lite fel hur jag än gör. Några extra hål på claspen skulle göra susen men känns inte som att det är något jag borrar själv på en 20k-klocka. Är det någon som har bra tips på urmakare (i Stockholm) med rätt verktyg eller finmekaniker som känns tillförlitlig. Eller är hela idén dålig från början?
@rambo_amadeus fick en AD att motvilligt borra dit ett extra hål för mikrojustering på en Tudor så det handlar väl om hur bra övertalningsförmåga man har. 😁 Det skadar inte att fråga i alla fall.
 
Hej på er! Sökt i forumet men inte hittat svar, så testar att ställa fråga här. Har en stållänk där justeringsmöjligheterna på claspen inte riktigt räcker till. Resultatet är att det blir lite fel hur jag än gör. Några extra hål på claspen skulle göra susen men känns inte som att det är något jag borrar själv på en 20k-klocka. Är det någon som har bra tips på urmakare (i Stockholm) med rätt verktyg eller finmekaniker som känns tillförlitlig. Eller är hela idén dålig från början?
Kolla med AD om det finns halvlänk att köpa till din klockmodell. Det kan lösa problemet.
 
Någon som vet om det går att få tag på denna modell inom EU i denna färg? Hittar inget när jag googlar :(
 

Någon som har ett liknande kombinerat med en svart urtavla ? :) Hade varit intressant att se hur det hade sett ut
 
Någon som testat CWC NATOSTRETCH WATCH STRAP?

 
Jag har stora problem med att hitta ett passande band till denna. Det som sitter på är från CNS & känns helt okej, men långt ifrån bra. Nån som har en idé?😋 22mm lug.
911961B6-E53B-4889-A1B7-2700A63BE8D9.jpeg
B602553B-C886-46EF-B15C-B9FE648B8DD4.jpeg
7E8DAEC1-6D36-4B82-9753-4AC2B970CFD1.jpeg
 
Korta bra band tycker jag är Barton Elite. Det är silikon dock. Skickat från US men gick snabbt. 👍🙂 Gillar att yttre keepern har en flärp som håller keepern på plats samt att det blir minimalt utstick på bandet.
Jag kan verkligen hålla med! De är billiga och sköna. Bra att de levereras i två längder och flärpgrejen är grym.
 
Det är lite frustrerande att man inte kan se i specifikationerna vad det är för typ av läder. Genuine leather säger absolut ingenting, men ordet har ett väldigt dåligt rykte, då man ofta beskriver läder av låg kvalitet med detta ord (såsom spaltläder/låg kvalitet bonded leather belagt med någon PU-finish eller liknande.) Det bör nämnas att bonded leather av hög kvalitet såsom Salamander inte behöver vara dåligt som strukturmaterial inuti klockarmband, men inte som topplager eller fodring.

Genuine leather ger mig alltid lite dåliga vibbar, jag menar om det är narvläder (tror det är rätt ord, termonologin på svenska när det kommer till läder är inte så bra då jag har lärt mig det mesta på engelska) Nu var ju dock sidan på engelska, och skulle det vara narvläder/full/top grain leather, så känns det som man vill berätta det för kunden och även ha en liten ordlista som beskriver det, då det såklart är mycket dyrare och av mycket högre kvalitet.

Med detta sagt så har jag ingen aning om hur Geckotas kvalitet är, kan mycket väl vara prisvärda band för prisklassen.

Ett förslag är att köpa ett band av någon duktig mindre hantverkare i Sverige, så kan du även få större möjligheter att välja utseende, läder, kantfärg, trådfärg osv. (Detta är givetvis ingen reklam för mig själv, då jag inte ens säljer något, utan enbart gör detta som hobby)
Geckota och Watch gecko (samma) håller generellt riktigt bra kvalle. Har flera läderband därifrån och tycker dom är minst lika bra som motsvarande Hirsch eller RIOS i samma prisklass. Oftast faktiskt finare som nya. Hur dom åldras vet jag såklart inte eftersom jag precis som alla andra här byter band alldeles för ofta...
 
Geckota och Watch gecko (samma) håller generellt riktigt bra kvalle. Har flera läderband därifrån och tycker dom är minst lika bra som motsvarande Hirsch eller RIOS i samma prisklass. Oftast faktiskt finare som nya. Hur dom åldras vet jag såklart inte eftersom jag precis som alla andra här byter band alldeles för ofta...
Fast riktigt bra kvalitet står väl i direkt korrelation med hur de åldras? Jag menar de billigaste skräpbanden från Aliexpress ser ju bra ut när de är nya.
Byter man band ofta så kan det ju vara ett bra val att köpa riktigt billiga band, vill man däremot att de ska hålla sig fina i många år så ställer jag mig iaf väldigt tveksam till Hirschbanden bara genom att titta på bilder på dessa. Men ska köpa ett band och plocka isär och analysera. Nu säger jag inte att Hirschband är dåliga, säkert prisvärda för vad de kostar.
 
Har länge varit sugen på ett grått band. Så när sambon överraskade mig men en härlig gammal vintage klocka så passade jag på att slänga på ett grått mocka. Blev riktigt bra om jag får säga det själv!

Bild ett är före byte och bild två efter 😀
 

Bilagor

  • 20210907_195750.jpg
    20210907_195750.jpg
    448.5 KB · Visningar: 14
  • PSX_20210915_165041.jpg
    PSX_20210915_165041.jpg
    1 MB · Visningar: 16
Jag har stora problem med att hitta ett passande band till denna. Det som sitter på är från CNS & känns helt okej, men långt ifrån bra. Nån som har en idé?😋 22mm lug.
911961B6-E53B-4889-A1B7-2700A63BE8D9.jpeg
B602553B-C886-46EF-B15C-B9FE648B8DD4.jpeg
7E8DAEC1-6D36-4B82-9753-4AC2B970CFD1.jpeg
0148743C-660E-48D5-90F1-D8C27793313B.jpeg
51544D7D-F61A-414B-B3D3-347EC391581D.jpeg
Klockan kom ju från fabrik på en jubileelänk, så jag köpte en från tidiochting. Helt ok passform & ändrade hela upplevelsen av klockan.. jag är nöjd 😋
 
Detta verkar vara rätt tråd. Jag är på jakt efter ett måttanpassat läderband till min gamla seamaster. Har läst lite här och var att det finns forummedlemmar som tillverkar band. Vilka alternativ finns det här på KS? Rekommendationer är uppskattat 😊
Hej, jag har köpt många från den här killen, https://www.facebook.com/heritageleather.straps han gör riktigt snygga band till överkomligt pris. Innom EU så inga extra skatter. Bifogar några bilder
 

Bilagor

  • 176562731_295806215384051_4833650831752573840_n.jpg
    176562731_295806215384051_4833650831752573840_n.jpg
    506.5 KB · Visningar: 10
  • 1_strap_aviator.jpg
    1_strap_aviator.jpg
    234 KB · Visningar: 8
  • 1_strap_brown_tissot.jpg
    1_strap_brown_tissot.jpg
    605.2 KB · Visningar: 8
  • C758F685-0F38-4BDC-8D82-8B6FB8E8C4EA.jpeg
    C758F685-0F38-4BDC-8D82-8B6FB8E8C4EA.jpeg
    27.6 KB · Visningar: 6
Någon som vet om det går att få tag på denna modell inom EU i denna färg? Hittar inget när jag googlar :(
Royal Straps i sverige kan nog ta hem, de säljer Bonetto
 
Nu när quick release har funnits ett tag, finns det några slutsatser man kan dra om hållbarhet på banden eller andra eventuella negativa egenskaper? Överväger att beställa ett band från Molequin och då har man quick release som alternativ.

AL-BS-detail-gris-fonce_8485e9d2-a09b-49c8-ae5f-1a903b600afc.gif
 
Någon som vet om det går att få tag på denna modell inom EU i denna färg? Hittar inget när jag googlar :(
Kolla runt lite här. Bonetto, men pressat spänne. https://www.watch-band-center.com/watchstrap-p8703h254s2190-Watch-band-Kiel-20mm.html
 

Någon som har ett liknande kombinerat med en svart urtavla ? :) Hade varit intressant att se hur det hade sett ut
Inte helt liknande men nästan. Kanske.
B1CA91C1-42C6-4600-B309-6ADBE9287B45.jpeg
 
Nu när quick release har funnits ett tag, finns det några slutsatser man kan dra om hållbarhet på banden eller andra eventuella negativa egenskaper? Överväger att beställa ett band från Molequin och då har man quick release som alternativ.

AL-BS-detail-gris-fonce_8485e9d2-a09b-49c8-ae5f-1a903b600afc.gif
Jag är inget fan av Quick release till största del för att många klockor har olika stora hål för bandstift och personligen blir jag galen när bandstiftet är för litet för hålet, tror även i längden att det sliter på själva hålet. Men känns som många uppskattar det men jag ”måste” ha rätt storlek på bandstift 😂 om man tex har seiko dykare och vill ha något gummiband där fatbar inte går i finns det bandstift som kallas thin fat bar (?) som är i princip lika tunna i mitten som ett vanligt bandstift men rätt tjocklek på spetsen av bandstiftet🙂
 
Tillbaka
Topp