Det är lite frustrerande att man inte kan se i specifikationerna vad det är för typ av läder. Genuine leather säger absolut ingenting, men ordet har ett väldigt dåligt rykte, då man ofta beskriver läder av låg kvalitet med detta ord (såsom spaltläder/låg kvalitet bonded leather belagt med någon PU-finish eller liknande.) Det bör nämnas att bonded leather av hög kvalitet såsom Salamander inte behöver vara dåligt som strukturmaterial inuti klockarmband, men inte som topplager eller fodring.
Genuine leather ger mig alltid lite dåliga vibbar, jag menar om det är narvläder (tror det är rätt ord, termonologin på svenska när det kommer till läder är inte så bra då jag har lärt mig det mesta på engelska) Nu var ju dock sidan på engelska, och skulle det vara narvläder/full/top grain leather, så känns det som man vill berätta det för kunden och även ha en liten ordlista som beskriver det, då det såklart är mycket dyrare och av mycket högre kvalitet.
Med detta sagt så har jag ingen aning om hur Geckotas kvalitet är, kan mycket väl vara prisvärda band för prisklassen.
Ett förslag är att köpa ett band av någon duktig mindre hantverkare i Sverige, så kan du även få större möjligheter att välja utseende, läder, kantfärg, trådfärg osv. (Detta är givetvis ingen reklam för mig själv, då jag inte ens säljer något, utan enbart gör detta som hobby)