• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Jakob Häll

Cartier
När lönen dimper ner kommer det mest troligt bli ett köp av en Archimedes pilot 36mm. Skulle vilja köpa till en oysterlänk till den för att se hur de blir. Vad ska man tänka på när man köper det, förutom bandbredden? Tänker att man vill ju att det ska passa mot boetten. Aldrig köpt till en länk så vet inte riktigt hur de funkar.

Edit: pratar alltså om länkar som går tätt mot boetten.
 

HSK

Patek
2-Faktor
När lönen dimper ner kommer det mest troligt bli ett köp av en Archimedes pilot 36mm. Skulle vilja köpa till en oysterlänk till den för att se hur de blir. Vad ska man tänka på när man köper det, förutom bandbredden? Tänker att man vill ju att det ska passa mot boetten. Aldrig köpt till en länk så vet inte riktigt hur de funkar.

Edit: pratar alltså om länkar som går tätt mot boetten.
Det är en ren chansning om man inte har läst om någon annan som fått det att passa eftersom det är så pass fina marginaler att någon mm för mycket eller lite kan vara skillnaden mellan om det fungerar eller ej.

Det går så klart att göra lite justeringar på egen med hjälp av diverse verktyg men det är inte heller någon garanti och görs på egen risk. Det enklaste vore att maila dem och höra om de kanske kan rekommendera någon passande länk.
 

Jakob Häll

Cartier
Det är en ren chansning om man inte har läst om någon annan som fått det att passa eftersom det är så pass fina marginaler att någon mm för mycket eller lite kan vara skillnaden mellan om det fungerar eller ej.

Det går så klart att göra lite justeringar på egen med hjälp av diverse verktyg men det är inte heller någon garanti och görs på egen risk. Det enklaste vore att maila dem och höra om de kanske kan rekommendera någon passande länk.
Okej det är så alltså. Men ja ett mail kanske är på sin plats. Vill ju ha en länk med lite kvalité och då vill man ju inte chansa om de kostar lite mer.
 

fransl

Cartier
Jag köpte ett ganska billigt armband på Amazon med viiklås (fjärilstyp) då jag tyckte iden med viklås på läder var tilltalande. Nu sitter jag här och svär med ett lås som skaver och är obekvämt.

Sneglar lite på Hirsch där man kan köpa vikås som tillbehör (bara låset kostar dubbelt så mycket som det armband jag har) och funderar på om det är något jag borde testa eller bara hålla mig till den klassiska metoden för att låsa armbandet?

Vad har panelen för erfarenheter?
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag köpte ett ganska billigt armband på Amazon med viiklås (fjärilstyp) då jag tyckte iden med viklås på läder var tilltalande. Nu sitter jag här och svär med ett lås som skaver och är obekvämt.

Sneglar lite på Hirsch där man kan köpa vikås som tillbehör (bara låset kostar dubbelt så mycket som det armband jag har) och funderar på om det är något jag borde testa eller bara hålla mig till den klassiska metoden för att låsa armbandet?

Vad har panelen för erfarenheter?
Viklås är (ska vara) bekvämt. Har inte testat något billigt noname som varit till belåtenhet direkt. Men blir ibland bättre komfortmässigt om man slipar till knapparna något. Men dom blir sällan snyggare av den operationen :). Har inte testat Hirsch så kan inte uttala mig om det. Tissot original och även Guinand original som inte var särskilt dyra tycker jag är helt ok. Sinn var ok förutom utseendet enl. mig.

Bild på noname.
1643040258180.png


Bild på Guinand
1643041079030.png


Bild på Sinn
1643040885843.png
 

generalet

Breitling
Tjena gänget. Någon som har tips på var man kan hitta armband som är 14mm brett, läder klassisk stil som är 250mm långt totalt? Alla verkar sluta vid 220.

Är det custom som gäller eller finns det något bra ställe?
 

smoerarn

Cartier
Tjena.
På jakt efter ett band till min vita Longines Master Collection, blåa visare.

Vill gärna ha något riktigt bra som håller länge, kan punga runt 2k. Någon som har förslag/inspo? :)
 

fransl

Cartier
Viklås är (ska vara) bekvämt. Har inte testat något billigt noname som varit till belåtenhet direkt. Men blir ibland bättre komfortmässigt om man slipar till knapparna något. Men dom blir sällan snyggare av den operationen :). Har inte testat Hirsch så kan inte uttala mig om det. Tissot original och även Guinand original som inte var särskilt dyra tycker jag är helt ok. Sinn var ok förutom utseendet enl. mig.

Tack för att du tar dig tid att fotografera och försklara!

butterfly.jpg


Det är svårt att på en bild se om det blir bekvämt eller inte, och det skiljer sig säkert en hel del från individ till individ. Ju längre ner i detta hål man kommer, desto värre är det väl!

Som av en händelse hittade jag denna video igår:


Den beskriver på ett bra sätt en del av problemen kring den här sortens lås. Och till sist en bild på mitt billiga. Det ser som sagt snygg ut, men ibland känns det som om det när som helst skär av pulsådern...
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Tack för att du tar dig tid att fotografera och försklara!

butterfly.jpg


Det är svårt att på en bild se om det blir bekvämt eller inte, och det skiljer sig säkert en hel del från individ till individ. Ju längre ner i detta hål man kommer, desto värre är det väl!

Som av en händelse hittade jag denna video igår:


Den beskriver på ett bra sätt en del av problemen kring den här sortens lås. Och till sist en bild på mitt billiga. Det ser som sagt snygg ut, men ibland känns det som om det när som helst skär av pulsådern...
Bra video!
Något att tänka på vilket du säkert redan gjort är att dessa "Omega Style" clasp i videon är gjorda för speciella läder i det avseendet att båda banddelarna är ungefär lika långa. De jag postade bild på tidigare inlägg var vanliga vikspännen som är avsedda för vanliga band, man bara byter ut spännet. Och som du skrev, svårt att se på ett spänne om det är bekvämt eller inte.
Här en bild på läder till "Omegastyle"spänne.
1643117585138.png
 

HSK

Patek
2-Faktor

Ola G

Cartier
Nu när mars har infunnit sig och jag bär en ngt mindre klocka med 18/16 alt 18/18 band behöver jag komplettera bandgarderoben lite
Ngn som handlat där nyligen och vet ungefärlig leveranstid från Molequin?
Mvh
Ola G 6E1FB8A8-618C-42A8-A67A-1BF776873698.jpeg
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Nu när mars har infunnit sig och jag bär en ngt mindre klocka med 18/16 alt 18/18 band behöver jag komplettera bandgarderoben lite
Ngn som handlat där nyligen och vet ungefärlig leveranstid från Molequin?
Mvh
Ola G 6E1FB8A8-618C-42A8-A67A-1BF776873698.jpeg
Jag handlade där häromveckan. De är snabba. Gick på knappt en vecka. Men… Har du handlat band därifrån förut? Det hade jag inte förrän nu. Jag kan inte säga att jag är helt nöjd. Inget fel på banden (handlade sex st. av olika slag) i sig men kvalitetskänslan motsvarar inte priset, enligt min uppfattning. Fick hem ett band från Camille Fournet idag. Visst, en prisklass över Molequin, men kvalitetskänslan är ljusår framför Molequin. Har även handlat ”budgetband” från andra leverantörer som för ett par hundralappar definitivt levererar. Men, det finns nog många här på KS som har andra åsikter än jag, men nu fick du min i alla fall.
 

NilsLW

Breitling
Hejsan KS!
Vet någon vart man kan få tag på antingen ett 1 piece mocka/läderband eller natoband på 16mm till denna klocka i Stockholm?
Butikerna jag varit inne i hittills har endast haft Hirsch (som are lite tråkiga tycker jag) eller natoband för DW klockor vilket jag heller inte är ute efter.
Har lite ont om tid eftersom klockan ska vidare till en annan person så osäker om jag hinner beställa från nätet.
Tacksam för tips :)

IMG_1114.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hejsan KS!
Vet någon vart man kan få tag på antingen ett 1 piece mocka/läderband eller natoband på 16mm till denna klocka i Stockholm?
Butikerna jag varit inne i hittills har endast haft Hirsch (som are lite tråkiga tycker jag) eller natoband för DW klockor vilket jag heller inte är ute efter.
Har lite ont om tid eftersom klockan ska vidare till en annan person så osäker om jag hinner beställa från nätet.
Tacksam för tips :)

IMG_1114.jpg
Kolla Kaplans, de har en del och lite mer bakom disk om du har tur att få tala med rätt person vid klockdisken.
 

ilindinger

Omega
2-Faktor
Tjenare,
Har en guldig orient bambino som just nu sitter på ett svart läder. Tycker det är schysst men skulle gärna ta emot lite tips på vad som kanske skulle kunna fungera med klockan utöver det?

Bandet måste vara 21mm också.
Tack på förhand!☺️
B274BB3A-B214-4B15-9DCF-A2C1A795E1D6.jpeg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Vill man dressa ner klockan kan man ju testa med perlonband. Dessa är ganska formbara, så det borde funka med ett 22-mm.
 

Putteman

Cartier
Jag har nån gammal vintage klocka med begränsat värde som behöver nytt band.

Vilken webb sida är den heliga gralen för att få ok kvalitet på skinn armband utan att spränga plånboken? Alltså mest bang for the buck? När jag köpt random skinn armband i lägre prisklass så tycker jag dom brukar vara allmänt plastiga och tråkiga i ytan, känns billiga helt enkelt.

Eller är det säkraste kortet att gå på Hirsch och då vet man att det är ok?
 

Roos56

Breitling
Hej, Skall skaffa färgglatt gummi till min Omega Seamaster 300 D, några förslag på bra leverantörer emottages tacksamt.
 
Emellanåt får jag frågor om var mina band kommer ifrån vilket jag tycker är mycket trevligt. Men det känns ändå lämpligt med ett informativt inlägg i den här tråden.

Jag har varit mycket förtjust i läderband från Delugs när det kommer till kvalité, hållbarhet och de många olika alternativen man har gällande längder, bredd, färger m.m.

Det gröna canvasbandet kommer från Bulang and Sons. Det är gjort på gamla M65 jackor och det är det finaste canvasband jag någonsin sett.

151FDB47-6C4D-4A22-A2A6-C1C8426133A9.jpeg
B11754E5-C357-4C2E-8B8C-68E16EB2E734.jpeg
C79B3CE2-4344-417F-A726-8258575758A9.jpeg


343305AC-0084-4B22-A2E5-777F9815E96D.jpeg
Otroligt fina! Vill själv ha ett grönt canvas band men saknar för tillfället lämplig klocka till det. Såg snygga militärband hos strapcode men skall kolla ditt tips (Bulang).
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Någon som vet vilken bredd man ska välja på OEM-Omega Nato till Seamaster Diver 300m (senaste varianten)? Finns väl i 20 eller 22 mm, men tyckte de på 20 mm kändes lite smala och man kunde se lite väl mycket av stiften? På Omegas hemsida kan man välja klocka och sen band. När man beställer måste man ändå ange bredd. Inte optimalt... Vet inte riktigt vad jag ska beställa nu helt enkelt...
 

Remmen

Omega
E41E10BD-B5A9-427C-8FC0-C10628CE4DA6.jpeg
BA905238-DCCA-4FFB-AC11-57A582A5F6CE.png

Köpte ett orange gummi som jag tänkte sätta på edificen, blev inget vidare…

Provade med khaki-natot och…boom, mkt bättre tycker jag😀
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ni med erfarenhet av Molequin - är det värt att satsa på deras premiumspänne? Tänkte prova på ett band från dem. Var inte helt nöjd med min senaste beställning från Delugs. Köpte ett par band till min Tank Must och banden var väldigt tjocka vid stiftet. Ett av banden gick inte ens att få på. Samma band marknadsfördes också tillsammans med en Tank Must...
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har tips på en butik (online?) som har 19mm canvas band hemma.

Alternativt någon på forumet som kokar egna och säjer. Ett juste mocka eller kanske ett läder hade nog funkat med! 19mm verkar nästan omöjligt att hitta :/

Uret som den är tänkt att passa till.

E227BE4E-E14F-4AFA-ACB7-D92D8488B22A.jpeg
 
Topp