Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Den stora tråden om lagrad rom

Diskussion i 'Lifestyle' startad av ZQT, 31 januari 2016.

1. gruby

gruby The Bodyguard

Den där är riktigt bra. Lite starkare (ca 45%) och inte alls sötsliskig. Köpte hem en från Havanna Clubs museum när jag var i Havanna för ett par år sedan. Den är dock slut sen länge sedan....

Rolfen gillar detta.
  2. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Öppnade precis en Flamboyant. Det är kul att man kan lära sig något av att dricka alkohol! Jag har alltid förknippat ordet flamboyant med homosexuella män och tyckte det var ett mysko namn på en rom men efter en googling lärde jag mig att Flamboyant är ett färggrant och sällsynt träd som mestadels växer i Madagaskar.
    Flamboyant.

gruby och Träff gillar detta.
  3. gruby

gruby The Bodyguard

Ja ja ja men hur SMAKAR rommen!??

;)

Callxx och Rolfen gillar detta.
  4. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Det får jag återkomma med, vill aldrig döma en dryck efter första glaset utan vill komma ner i flaskan för att lära känna den ordentligt.

MacRulez4ever, PeterYavuz, Skåne och 1 annan gillar detta.
  5. PeterYavuz

PeterYavuz Titan

3F0A90C5-34CC-417B-A12E-ACD771CD91CB. Var kan man få tag på denna rom, i Sverige alltså? Vet att bolaget hade den innan men verkar som dom slutat ta in den. Kan inte ens beställa:(

6. Operator

Operator Titan

Inspirerad av denna tråd så har jag nu, efter mycket velande, köpt min första lite bättre rom - blev en Diplomatico Reserva Exclusiva. :)

bjarne.heden, gruby och Nic gillar detta.
  7. johpe

johpe Titan

Från:
    Sverige
    Nu har jag själv druckit den två-tre gånger, måste säga att den är riktigt bra om man tycker om söt och smakrik rom. Påminner om diplomático men mindre arrak o mer vanilj. Riktigt prisvärd o glad att jag köpte 2 flaskor direkt.

Rolfen gillar detta.
  8. jesperC

jesperC Titan

Från:
    sthlm
    Fyllde på förrådet lite igår.
    Blev bland annat en Appleton Estate 21yo, Premise och 2005:an från Foursquare samt en riktigt välsockrad skapelse från Ron Esclavo (den sistnämnda kan jag tänka mig är en riktig Rolfen-favorit med tanke på innovativ lagringsteknik samt typ 50% tillsatt socker;))

Bara hunnit med en liten mini-sipp av varje så förtidigt för något egentligt utlåtande men de verkar alla lovande var och en på sitt sätt.

Rörande lagring enligt Solera-tekniken så påminner det om bekanta nere i Modena regionen som, varje gång när man besöker dem, skryter om sin balsamicovinäger som de lagrat i över 50år. Sanningen är att fatet som de har på vinden är mer eller mindre tömt varje år och att de bara fyller upp det på nytt efter årets skörd.
    Men, men, homeopati funkar ju istället för vaccin åt antroposofer och för lagring av rom och andra spanska drycker så varför inte för vinäger.

//j

9. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Dödade en Plantation Pineapple. Jag borde älska denna dryck då jag gillar ananas (köper ibland krossad ananas på burk och häver i mig hela utan att skämmas) och är en stor fan av rom. Dessutom är Plantation Pineapple tämligen unisont hyllad av romtestare. Men för mig funkar den inte, det blir lite som en prinsesstårta med bacon, blandar man två goda saker behöver inte resultatet bli gott. Slutbetyg: drickbar men ingen höjdare.
    PlantationPineappledead.

Skanes, Chris Cage och Callxx gillar detta.
  10. Callxx

Callxx Tantal

Från:
    Bästkusten
    Tack för utvärderingen, den har cirkulerat framför mig ett par gånger men aldrig slagit till.
    Får nypa en för egen utvärdering nästa gång.

Simpatico och Rolfen gillar detta.
  11. Träff

Träff Tantal Friends Of KS

Från:
    Namek
    Dags att testa något nytt!
    IMG_20180924_173507.

Arvis, Lolle, Simpatico och 2 andra gillar detta.
  12. bjarne.heden

bjarne.heden Tantal

Från:
    Göteborg
    Blev till slut ett inköp av Diplomático Single Vintage 2004.
    IMG_20180928_151708-01.
    IMG_20180928_184308_860.
    XJyemeI.

BOTL, URlakad, Skanes och 9 andra gillar detta.
  13. Chris Cage

Chris Cage Titan

Från:
    STHLM
    13EE0CBC-2A68-4DEF-80D4-F1C46472A97D. Kvällens inventering är gjord

BOTL, URlakad, bjarne.heden och 3 andra gillar detta.
  14. gruby

gruby The Bodyguard

Dricker dessa nu!
    IMG_20180929_004714.

BOTL, Geparden, Simpatico och 2 andra gillar detta.
  15. zippan

zippan Brons Premium

El Dorado 15 är min go to Rom, mycket god!

16. S.L

S.L Brons

Från:
    Stockholm
    2071BFDF-8782-4870-A497-A77FF6E3EF6D.

Simpatico gillar detta.
  17. Chris Cage

Chris Cage Titan

Från:
    STHLM
    B2F4A87F-6703-47F1-8C1A-EA26D87C0927. Dags att införskaffa en till A.H. Riise (Dansk västindisk) XO Reserva. Sjukt söt och mycket Gräddkola karaktär trotts sina 42%

Rolfen, gruby och Kalkyl gillar detta.
  18. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Från:
    Sumpan
  19. gruby

gruby The Bodyguard

20. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Från:
    Sumpan
    Låter ju inge vidare. Vad menar du med odrickbara, dålig "drinkrom" eller bara att de inte föll dig på läppen?

21. gruby

gruby The Bodyguard

De kan inte ha fallit någon på läppen....riktigt äckliga haha

Kalkyl gillar detta.
  22. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Nu är den avslutat och jag kan säga att det inte är en rom för folk som gillar översötad standard rom, denna drar mer åt cognac hållet vilket jag uppskattar.

gruby gillar detta.
  23. gruby

gruby The Bodyguard

Minns inte vilken rom vi pratar om här?

24. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Flamboyant

gruby gillar detta.
  25. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Folieryck English Harbour 5 år
    EnglishHarbour5ryck.

URlakad, Kalkyl och gruby gillar detta.
  26. Coromo

Coromo Titan

Jag hade kalendern förra året och tyckte att det var en riktigt rolig grej så kommer antagligen att köpa en ny i år igen.

Men som Gruby skrev så var långt ifrån alla riktigt goda, många var bara helt okej. Sen så var det 2-3 ljusa rom som alla åkte ner i en drink för min del.
    Men jag pratade med dansken ifrån 1423 på öl och whiskeymässan i våras, och om jag inte missminner mig så nämnde han att dom inte skulle ha några ljusa rom i årets upplaga.

gruby gillar detta.
  27. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Från:
    Sumpan
    Var lite rädd för antalet ljusa rom i lådan men det bådar ju gott om de ska fokusera på lagrade sorter. Får hålla lite koll om de skriver något om vad den kan innehålla, tack! :)

28. URlakad

URlakad Tantal

Från:
    Svärje
    Efter att ha läst @BOTL s hyllning till denna så högg jag till likt en kobra. Karln har ju för fan gyllene smaklökar! Så fort jag kom hem tappade jag upp en liten jävel och visst. Värd varenda krona!
    Det är någonting med eftersmaken jag inte riktigt kan sätta fingret på. Den fortsätter leverera långt efter att drycken är svald. Då menar jag LÅNGT efter. Skulle nog vilja kalla det för en smaklöksorgasm!

Kommer utav tvekan handla mer av denna!

FEE1A48D-3FF0-41D2-8861-BF6FE14CC197.

Senast ändrad: 26 oktober 2018
    Geparden, Kalkyl, Skanes och 6 andra gillar detta.
  29. johpe

johpe Titan

Från:
    Sverige
    Kunde inte låta bli, klippte oxå en.
    ron.
    Tog ett folieryck direkt och en slurk ur den...
    Och även på denna (fel dryck jag vet) :
    cognac.

Båda fantastiskt bra... (men undra om single vintage verkligen är 600kr bättre än vanlig diplo?! Kanske... Får dricka lite till först)

Geparden, URlakad och BOTL gillar detta.
  30. BOTL

BOTL Brons

Från:
    Gefle
    Den är absolut i en helt egen liga upplever jag. Diplon är god. no doubt about it...men single vintagen ger en helt annan dimension. Kräver din uppmärksamhet och lämnar ingen oberörd.

Har hittat en annan rom som ruskat om min värld. Ska hälla upp en rackare och skriva två rader.

URlakad gillar detta.