• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Psykel

Patek
Min första flaska lite finare rom. Ska avnjutas på min födelsedag i morgon tillsammans med en Cohiba.
1949E839-A915-4F27-97AF-DA20FA085B0E.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Agricole-rom har en speciell plats i mitt hjärta så denna nyss inköpta J Bally Millésime från 1998 skall bli spännande att öppna.
JBally1998.jpg
 

Rolfen

Rolex
Idag har jag fyllt på romhyllan lite.
3rom.jpg


Det blev även en 20 årig Rum Malecon som kom i en jäkligt löjlig trälåda. Det är okay att dyra klockor levereras i påkostade lådor för det är ju en pryl man kan ha hela livet men jag finner det helt meningslöst med spritflaskor i påkostat emballage.
RumMalecon20.jpg
 

Rolfen

Rolex
Är en engelsk rom och de är inte lika söta som de spanska. Prova en fransk rom om du gillar de engelska. Den franska blir lite mer ”torr”.
Ja det är ett oskick när dom tillför extra socker och andra sötningsmedel utan att deklarera det på flaskan, romvärlden skulle må bra av lite regler i stil med vad skotsk whisky har. Som du skriver är fransk rom mindre söt och mer åt cognachållet och det är mycket tack vara att så kallad agricole-rom har en del regler att följa. Här finns en lista med mängden socker i olika rom märken http://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2

Som gammal whisky gubbe stör jag mig dock mer på att man inte kan lita på ålderuppgifterna på rom då dom ofta utgår från den äldsta romen i flaskan (tillskillad från skotsk whisky där dom utgår från den yngsta), med andra ord kan dom stoppa i en droppe 30 årig rom i en ung rom ock kalla den för 30 årig.
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Ja det är ett oskick när dom tillför extra socker och andra sötningsmedel utan att deklarera det på flaskan, romvärlden skulle må bra av lite regler i stil med vad skotsk whisky har. Som du skriver är fransk rom mindre söt och mer åt cognachållet och det är mycket tack vara att så kallad agricole-rom har en del regler att följa. Här finns en lista med mängden socker i olika rom märken http://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2

Som gammal whisky gubbe stör jag mig dock mer på att man inte kan lita på ålderuppgifterna på rom då dom ofta utgår från den äldsta romen i flaskan (tillskillad från skotsk whisky där dom utgår från den yngsta), med andra ord kan dom stoppa i en droppe 30 årig rom i en ung rom ock kalla den för 30 årig.
Håll koll på m det står solera eller ej. Solera är den med blandad ålder.
 

Rolfen

Rolex
Håll koll på m det står solera eller ej. Solera är den med blandad ålder.
Står det solera vet man att det är så, men man kan inte lita på andra heller eftersom det inte finns några regler för hur åldersanvisningar skall funka på rom.
Det finns dock en del seriösa som är tydliga med hur deras åldersmärkning funkar, tex Angostura.
Angosturayear.jpg


Vidare är dom flesta oberoende buteljerarna bra på att tala om vad deras flaskor innehåller. Tex brukar Plantation skriva ut vilket år rommen är från och en del andra är riktigt duktiga på att ge info. Phantom Spirits är ett föredöme.
year.jpg
 
Senast ändrad:

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Står det solera vet man att det är så, men man kan inte lita på andra heller eftersom det inte finns några regler för hur åldersanvisningar skall funka på rom.
Det finns dock en del seriösa som är tydliga med hur deras åldersmärkning funkar, tex Angostura.
Angosturayear.jpg


Vidare är dom flesta oberoende buteljerarna bra på att tala om vad deras flaskor innehåller. Tex brukar Plantation skriva ut vilket år rommen är från och en del andra är riktigt duktiga på att ge info. Phantom Spirits är ett föredöme.
year.jpg
Hur fick du tag på phantom spirits? Imoprt via systemet eller bara beställa via hemsidan? Orkar inte med massa tjafs med tull osv.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Står det solera vet man att det är så, men man kan inte lita på andra heller eftersom det inte finns några regler för hur åldersanvisningar skall funka på rom.
Det finns dock en del seriösa som är tydliga med hur deras åldersmärkning funkar, tex Angostura.
Angosturayear.jpg


Vidare är dom flesta oberoende buteljerarna bra på att tala om vad deras flaskor innehåller. Tex brukar Plantation skriva ut vilket år rommen är från och en del andra är riktigt duktiga på att ge info. Phantom Spirits är ett föredöme.
year.jpg
Nice, hur är Vanilla Geeken?
 

Rolfen

Rolex
Synd, låter ju riktigt spännande på lukt o smak beskrivningar... beställde 2 iaf... :)
Jag är jäkligt sugen på att testa deras WarPigs Brewpub Smoldering Holes där bland annat gummi använts i både lukt och smak beskrivningen. Låter riktigt obehagligt men samtidigt lite spännande. Älskar whisky från Springbank och där brukar smak och lukter i stil med motorolja och verkstad användas vilket jag bitvis kan hålla med om. Så ibland kan konstiga och helt oväntade smaker och lukter funka, så gummi kanske är en hit.
 

Rolfen

Rolex
Idag dödade jag två snikrom. Trots att dom prismässigt är väldigt lika är det två helt olika drycker. Havana Club 7 årig är en bra rom som inte är för söt men lite tunn i smaken, ett billigt alternativ för folk som gillar riktig rom men inte vill betala för den. Plantation Grande Reserve är grymt översötad och vänder sig troligtvis till folk som inte gillar alkohol men som älskar godis, mild och kvalmigt söt.
2snikrom.jpg
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Idag dödade jag två snikrom. Trots att dom prismässigt är väldigt lika är det två helt olika drycker. Havana Club 7 årig är en bra rom som inte är för söt men lite tunn i smaken, ett billigt alternativ för folk som gillar riktig rom men inte vill betala för den. Plantation Grande Reserve är grymt översötad och vänder sig troligtvis till folk som inte gillar alkohol men som älskar godis, mild och kvalmigt söt.
2snikrom.jpg
Den där Plantation använder jag när jag gör ordentliga Cuba Libres. Då är den riktigt bra.
 

Rolfen

Rolex
Den där Plantation använder jag när jag gör ordentliga Cuba Libres. Då är den riktigt bra.
Som gammal whiskygubbe dricker jag helst rent. Om jag motförmodan blir sugen på en grogg/drink så använder jag billigast möjliga vita rom, tycker nyanserna av en bra rom ändå försvinner med läskeblask. En del bartenders pushar gärna för att använda dyrare spritdrycker i drinkar, men det känns som något som sprittillverkarna ligger bakom för att tjäna mer pengar.
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Som gammal whiskygubbe dricker jag helst rent. Om jag motförmodan blir sugen på en grogg/drink så använder jag billigast möjliga vita rom, tycker nyanserna av en bra rom ändå försvinner med läskeblask. En del bartenders pushar gärna för att använda dyrare spritdrycker i drinkar, men det känns som något som sprittillverkarna ligger bakom för att tjäna mer pengar.
Fick några drinkar på romkryssningen som var gjorda på bättre rom. De var fantastiska. Dock var de inte några 70% läsk eller blandning utan mer 60% rom och 40% blandning. Kör captain Morgan eller gärna bacardi Oakheart om det ska vara grogg
 

Rolfen

Rolex
Då jag tycker Havana Club 7 årig är en rätt okay snikrom så blev jag sugen på att testa något lyxigare från samma destilleri. Idag fick jag hem Havana Club Selección de Maestros som skall bli kul att prova.
HavanaClubSeleccióndeMaestro.jpg
 
Topp