• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Tomten kan komma. Har laddat upp.

147DA067-AD07-4671-B90B-FE0B98E02FC3.jpeg
 
En jag starkt kan rekommendera 🥃
59525E50-9760-436A-9A90-EBAECD052A49.jpeg

Smaken är verkligen olika.
Håller den där som mer eller mindre odrickbar.

//j

Normalt sett älskar jag att testa nya grejer men skulle faktiskt aldrig våga lägga egna pengar på en Papaprodukt igen. Den första som kom och finns kvar på Systemet kan vara det absolut sämsta jag druckit i spritväg.
Att kalla det för rom är att skända. Kanske kanske är den här senaste, och mindre söta, bättre men jag törs helt enkelt inte prova.

Men apropå nya grejer hämtade jag såklart upp en Ron Colon Salvadoreño som släpptes idag. En riktigt skön overproof smaksensation med mycket Jamaica över sig. Ovanlig doft men känns samtidigt spännande. Grunden är El Salvadoriansk blended med diverse annat. Fat och komplexa smaker, viss citrus, kanel, en del kaffe, tacksamt mindre uttalat än i Zacapa Solera, viss chokladighet utan att spåra ur fullständigt som Compañero Extra Anejo. Helheten funkar super och den är riktigt rolig men knappast nybörjarvänlig. Drar nog viss fördel av lite lite vatten men jag föredrog den utan ändå. Plockar antagligen upp en till imorgon för lagret.

472575DD-9C66-4B1A-B341-F8E05C659970.jpeg
1FE44C6C-A990-4948-AC75-79DE6EADA11E.jpeg
 
Senast ändrad:
Normalt sett älskar jag att testa nya grejer men skulle faktiskt aldrig våga lägga egna pengar på en Papaprodukt igen. Den första som kom och finns kvar på Systemet kan vara det absolut sämsta jag druckit i spritväg.
Att kalla det för rom är att skända. Kanske kanske är den här senaste, och mindre söta, bättre men jag törs helt enkelt inte prova.
Kan inte hålla med mer.

En anekdot gällande Don Papa. Vid ett tillfälle när jag hälsade på mina föräldrar sprang farsan iväg ropandes "jag har något du måste smaka!" och kom tillbaka med en flaska av standard-varianten utan att säga något mer. Smakade på den och tycker den var helt vedervärdig, smakade som om någon droppat i vanilj-essäns. Det var helt enkelt så att han var förbluffad över hur dålig den var.

Går några månader och så diskuterar jag och en kollega rom varpå han försöker komma på vad den heter, -"Något med Pappa". Jag vägrar tro det det är Don Papa han menar. Det visar sig dock vara sant och han föreslår att jag testar den. Hade inte hjärta att säga att den i mitt tycke är helt usel...
 
Kan inte hålla med mer.

En anekdot gällande Don Papa. Vid ett tillfälle när jag hälsade på mina föräldrar sprang farsan iväg ropandes "jag har något du måste smaka!" och kom tillbaka med en flaska av standard-varianten utan att säga något mer. Smakade på den och tycker den var helt vedervärdig, smakade som om någon droppat i vanilj-essäns. Det var helt enkelt så att han var förbluffad över hur dålig den var.

Går några månader och så diskuterar jag och en kollega rom varpå han försöker komma på vad den heter, -"Något med Pappa". Jag vägrar tro det det är Don Papa han menar. Det visar sig dock vara sant och han föreslår att jag testar den. Hade inte hjärta att säga att den i mitt tycke är helt usel...

Tragikomiskt nog har jag också en anekdot just med farsan, dock kanske han kom fram till en annan slutsats än din; jag hade själv köpt Don Papa när den var ganska ny, smakat och konstaterat det uppenbara och därefter hällt ur det jag hade i glaset. Tog med flaskan till landet någon månad senare och sa till farsan att jag tyckte den var odrickbar men att han gärna fick prova. Om inte annat kunde han ju bjuda sina jaktkompisar på eländet. De är sällan särskilt nogräknade.

Förvåningen var stor när jag öppnade födelsedagspresenten från gubben åtta månader senare och fann en till Don Papa..

Till farsans försvar kan tilläggas att han föredrar single malt whisky framför rom och att han troligtvis bara glömt vad jag sa om just Don Papa där på landet.
 
Normalt sett älskar jag att testa nya grejer men skulle faktiskt aldrig våga lägga egna pengar på en Papaprodukt igen. Den första som kom och finns kvar på Systemet kan vara det absolut sämsta jag druckit i spritväg.
Att kalla det för rom är att skända. Kanske kanske är den här senaste, och mindre söta, bättre men jag törs helt enkelt inte prova.

Men apropå nya grejer hämtade jag såklart upp en Ron Colon Salvadoreño som släpptes idag. En riktigt skön overproof smaksensation med mycket Jamaica över sig. Ovanlig doft men känns samtidigt spännande. Grunden är El Salvadoriansk blended med diverse annat. Fat och komplexa smaker, viss citrus, kanel, en del kaffe, tacksamt mindre uttalat än i Zacapa Solera, viss chokladighet utan att spåra ur fullständigt som Compañero Extra Anejo. Helheten funkar super och den är riktigt rolig men knappast nybörjarvänlig. Drar nog viss fördel av lite lite vatten men jag föredrog den utan ändå. Plockar antagligen upp en till imorgon för lagret.

472575DD-9C66-4B1A-B341-F8E05C659970.jpeg
1FE44C6C-A990-4948-AC75-79DE6EADA11E.jpeg
Jag har inte testat den som finns på hyllan på bolaget så den kan jag inte uttala mig om. Beställde denna då jag blev rekommenderad & gillade den 😊 Men uppenbarligen verkar många tycka den är kass. Så ja, smaken är som baken..
 
Öppnade precis denna.
Bra men tyckte bättre om deras 50th Anniversary som tyvärr just tagit slut.
PXL_20220122_213929117.jpg



//j

Köpte den här på bolaget idag och premiärtestade nyss. Väldigt trevligt måste jag säga.
Komplex smakbild som bjuder på lite utav varje. Otroligt len för att vara en rom på 55%. Fanns inget behov att ens tillföra några droppar vatten.
Jag måste nog beställa en flaska 50th Anniversary också tror jag. 😊
 
Tillbaka
Topp