• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Du kanske hade bytt med mig 😁. Min gick lite åt det bruna hållet milt sagt. Börjar ångra att jag bytte den. Tror detta var en av mina första klockbilder 2008.
1626596573515.png
Hade lätt köpt den, men jag är ju sucker för ”patineradd” lume ;-)
 
Lilla holmen (vet inte vad nabben är 😊). Inte så farligt blåsigt, ganska skönt med lite bris i värmen, skulle nästan gå så långt att kall det perfekt temperatur pga vinden 👍
 
God morgon

Det finns definitivt mer kunniga Sinneaster på tråden som kan ge dig korrekta svar än jag.
Men vem som var första med vissa modeller på 60/70-talet när det gäller tyska märken är, generellt sett, inte helt lätt att ha koll på.
600 ex är rätt många som LE.
Vissa modeller de släppt har sålts slut på några dagar och andra ligger fortfarande kvar( 856B ska göras i just 856 ex).
Kan inget om verket men att de inte använder Valjoux 7750 numera handlar nog om att de helt enkelt inte får tag i det.
Jag tycker modellen är lyckad, skulle kanske inte haft de röda visarna. De har verkligen lyckats med hur silikonbandet lirar med boetten 👌🏽
Det är en modell som sticker ut lite grann.
Om de skulle gjort en pilot - panda skulle den nog sålt slut snabbare.

Så borde det ju vara såklart när det gäller urverket :) Men går Sellita också under otillgängligheten? (De gör de säkert, har dålig koll). Då är det nog detta som valet av ur grundar sig på. Generellt brukar en arbetshästar som 7750, sw300 och 2822 vara svåra att slå som kloner, men dett kanske är ett undantag.

Jag tycker faktiskt panda dialsen funkar mycket bra och särskilt med de röra visarna som gör det hela mycket smakligt 70-tal. Utan detta hade jag nog inte fallit lika mkt för klockan, särskilt inte som obekant för Sinn :)

Jag vet dock om att de gjort en tidigare limiterad upplaga om typ 300 på 144:an. Då endast med svara dials. Denna har jag inte sett ute på chrono24 iaf (inte heller på forumet).

Där det gäller Porsche designen är det nog bara en ”rip off” likt många andra under den tiden.

Kul att generellt höra erfarenheter av 144:an som inte är limiterad :)
 
Piripiri? Har tidigare odlat en del chili men har i år bara 6 plantor Habanero big sun. Ska naturligtvis använda UX vid skördedags :). Tjusig carbonlook på tavlan du lyckades få till.
Kommer inte ihåg vilka sorter jag sådde, efter några omplanteringar så försvann stickorna med namn på. Kör 5 olika sorter, den här lilla är den som har gått snabbast. Den har haft mogna frukter i några veckor 😊
Självklart ska du använda UX vid skörd, farliga saker som ska plockas
 
Jag tror jag förstår hur du tänker eller?

Du skulle få en "hårdare" klocka som du skulle kunna bära mer på fritid utan att vara skraj för dings, repor och sen en "finare" mer clean klocka?

Har du testat dem?
Tänker att de är en aning större än BB36:an och hur länkarna känns/är jmf med den du kanske har på din BB36?

Tycker om båda modellerna men jag skulle kanske försöka hitta en EZM3 och behålla din Tudor?
Då har du två bra kompletterande klockor som visar upp lite vad märkena står för.

Sen har du iochförsig den hårdaste Sinnen i tråden-tror den varit med i Mad Max.
Tack för input! Och du är helt rätt ute med hur jag tänker.
556 har jag ägt, tycker den var trevlig! EZM3 har jag aldrig testat, gillar designen och uttrycket som klockan har!

Har dock kommit fram till att BB36an får stanna, då länken är flera resor bättre än den på 556 i mitt tycke. Ska försöka passa in ett besök hos Erikson när jag passerar Stockholm nästa gång och testa EZM och eventuellt komplettera med en sån lite senare. :)
 
Tack för input! Och du är helt rätt ute med hur jag tänker.
556 har jag ägt, tycker den var trevlig! EZM3 har jag aldrig testat, gillar designen och uttrycket som klockan har!

Har dock kommit fram till att BB36an får stanna, då länken är flera resor bättre än den på 556 i mitt tycke. Ska försöka passa in ett besök hos Erikson när jag passerar Stockholm nästa gång och testa EZM och eventuellt komplettera med en sån lite senare. :)
Helt rätt slutsats!
 

Fortsättning på Laddsladds inlägg. kolla länken.
Tack! Läst igenom. Stod inte allt för mkt men verkar som de ägarna bara haft goda erfarenheter :) Reviewen från ablogtowatch hade jag redan läst.

Kanske är för velig för ett köp, får avvakta och se :/
 
Det med orange sekundvisare förändrar hela looken på klockan tkr jag. Helt plötsligt känns den mer som en rolig sommarklocka om man skulle rocka orange band eller liknande
Ja, jag undrar om Cosmo har sett RS-modellen i verkligheten innan han beställer över nätet. Tror man att den ska ha en klarröd sekundvisare som många bilder på nätet antyder så är det stor risk att han blir besviken.
Jag upplevde UX som lite tråkig i färgerna, vilken var en anledning till att sålde min. Det vita har en anings blågrå ton över sig och det röda drar en aning åt orange.
DBD7533A-1BE1-458B-970C-C9B01D11B43A.jpeg
Som du säger så har det troligen att göra med oljan, och att jämföra med 556 är kanske inte riktigt rättvist. UX har inte närheten av samma svärta i tavlan som 556 och matta visare mot blank tavla adderar också till kontrasten.
Håller helt med, skulle till och med säga att UX med röd sekundvisare kvalificerar sig som en riktigt toolig sommarklocka.
85233BE0-B340-415A-AC69-14B9BAF7636F.jpeg


Men det går att byta till vit visare istället och då blir den ännu mer rå och ännu mer toolig enligt mig 😃

BD967542-C68A-4589-AC45-9141E4FF4D28.jpeg
 
Det med orange sekundvisare förändrar hela looken på klockan tkr jag. Helt plötsligt känns den mer som en rolig sommarklocka om man skulle rocka orange band eller liknande

Håller helt med, skulle till och med säga att UX med röd sekundvisare kvalificerar sig som en riktigt toolig sommarklocka.
85233BE0-B340-415A-AC69-14B9BAF7636F.jpeg


Men det går att byta till vit visare istället och då blir den ännu mer rå och ännu mer toolig enligt mig 😃

BD967542-C68A-4589-AC45-9141E4FF4D28.jpeg
Håller med att visare och även text på UX går åt det oranga hållet. Kan det variera mellan exemplar?
1626628974747.png
 
Håller med att visare och även text på UX går åt det oranga hållet. Kan det variera mellan exemplar?
1626628974747.png
Har svårt att tro det kan bero på något annat än oljan?
De beställs säkerligen med en specifik färgkod och producenten lär ju inte måla dem en och en.
Edit;
Själva färgen kanske påverkas av tid, sol och olja så att kulören förändras?
Röd är en rätt känslig kulör att få beständig.
 
Har svårt att tro det kan bero på något annat än oljan?
De beställs säkerligen med en specifik färgkod och producenten lär ju inte måla dem en och en.
Edit;
Själva färgen kanske påverkas av tid, sol och olja så att kulören förändras?
Röd är en rätt känslig kulör att få beständig.
Eller är den helt enkelt rödorange? Upplever inte att min förändrats med tiden. Tycker den känns IRL rödare än på mina bilder. Knallröd är och har min dock aldrig varit.
 
Tillbaka
Topp