• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Re: Post på denna. Seglat upp som en favorit :)
9EB820AE-3D6A-4C31-81E4-A143CF179B57.jpeg
 
Fan.
Älskar min BB36. Men lite sugen på att flippa / byta den mot duon EZM3 och 556i. Pros / Cons?! :)
Jag tror jag förstår hur du tänker eller?

Du skulle få en "hårdare" klocka som du skulle kunna bära mer på fritid utan att vara skraj för dings, repor och sen en "finare" mer clean klocka?

Har du testat dem?
Tänker att de är en aning större än BB36:an och hur länkarna känns/är jmf med den du kanske har på din BB36?

Tycker om båda modellerna men jag skulle kanske försöka hitta en EZM3 och behålla din Tudor?
Då har du två bra kompletterande klockor som visar upp lite vad märkena står för.

Sen har du iochförsig den hårdaste Sinnen i tråden-tror den varit med i Mad Max.
 
Grym bild :)
Har nog bestämt för 556 I RS och på Erikson Urhandels hemsida står det att leverans blir i augusti.
Köper den troligtvis på h-länk och kommer isf ganska omgående att ta av den och slänga på ett annat band.
Tycker h-länken är snygg men har aldrig riktigt klickat med komforten.
Har du sett RS-modellen live? Jag blev jäkligt sugen tills jag såg den ute i köttrymden. I mitt tycke får inte Sinn till det röda så att det poppar som jag skulle önska. Jag skulle vilja ha en mer klarröd färg. På samma vis med det vita i UX som jag tycker ser lite blaskigt vitt ut, vilket är synd eftersom dom uppenbarligen kan lösa det om man ser till det kritvita på 556.
 
Hej ni högre Sinn vetare och fantaster 😊

För mig är just Sinn nytt och jag har inga tidigare erfarenheter av huset/klockorna även om jag läst lite ytligt men aldrig fallit för dem.

Jag föll pladask för 144 St S Anniversary II som de släppt nu m.a.a sitt 60-års jubileum. Limiterad till 600 st.

Hade varit spännande att få höra era öppna och allmänna åsikter och tycken om denna klocka då jag funderar på att kanske slå till med ett köp via hemsidan 😊

Lite funderingar som iaf slog mig:
  • Hur brukar Sinns limiterade upplagor generellt stå sig?
  • Finns inte mycket skrivet om urverket Concepto C99001. Förstår att det är klockmakaren Concepto som gjort verket men det är i princip en Valjoux 7750 klon? Finns inte mycket att ta del av här, undra om det håller en högre standard och hur mycket Sinn generellt ”uppgraderar” bas-kalibrar, att använda arbetshästar som 7750 och 2822 är ju inget konstigt i sig men funderar på om Sinn är en ”high end modifier”, troligtvis inte. Undra varför de bara inte körde en 7750.
  • Förstår att modellen bygger på originalmodell som typ lanserades 1974 eller något sådant. Men det är egentligen en rip off ”design och utseendemässigt” av ”orginalet” Porsche Design Chronograph 1 från 1972 antar jag? Båda är ju tyska, vet inte om det hade något ihop?
  • De verkar ha haft klockan tillgänglig en tid på hemsidan, känns inte som trycket varit något vidare i försäljningen. Konstigt kan man kanske tycka då iaf jag förstått det som att Sinn har en uppsjö av fans och fantaster. Är det ett dyrt pris för att vara Sinn och vad tycker ni generellt om prisnivån för denna?
Aja, spännande med att upptäcka någon nytt iaf! 😊

Skärmklipp 2.PNG Skärmklipp 1.PNG
 
Hej ni högre Sinn vetare och fantaster 😊

För mig är just Sinn nytt och jag har inga tidigare erfarenheter av huset/klockorna även om jag läst lite ytligt men aldrig fallit för dem.

Jag föll pladask för 144 St S Anniversary II som de släppt nu m.a.a sitt 60-års jubileum. Limiterad till 600 st.

Hade varit spännande att få höra era öppna och allmänna åsikter och tycken om denna klocka då jag funderar på att kanske slå till med ett köp via hemsidan 😊

Lite funderingar som iaf slog mig:
  • Hur brukar Sinns limiterade upplagor generellt stå sig?
  • Finns inte mycket skrivet om urverket Concepto C99001. Förstår att det är klockmakaren Concepto som gjort verket men det är i princip en Valjoux 7750 klon? Finns inte mycket att ta del av här, undra om det håller en högre standard och hur mycket Sinn generellt ”uppgraderar” bas-kalibrar, att använda arbetshästar som 7750 och 2822 är ju inget konstigt i sig men funderar på om Sinn är en ”high end modifier”, troligtvis inte. Undra varför de bara inte körde en 7750.
  • Förstår att modellen bygger på originalmodell som typ lanserades 1974 eller något sådant. Men det är egentligen en rip off ”design och utseendemässigt” av ”orginalet” Porsche Design Chronograph 1 från 1972 antar jag? Båda är ju tyska, vet inte om det hade något ihop?
  • De verkar ha haft klockan tillgänglig en tid på hemsidan, känns inte som trycket varit något vidare i försäljningen. Konstigt kan man kanske tycka då iaf jag förstått det som att Sinn har en uppsjö av fans och fantaster. Är det ett dyrt pris för att vara Sinn och vad tycker ni generellt om prisnivån för denna?
Aja, spännande med att upptäcka någon nytt iaf! 😊

God morgon

Det finns definitivt mer kunniga Sinneaster på tråden som kan ge dig korrekta svar än jag.
Men vem som var första med vissa modeller på 60/70-talet när det gäller tyska märken är, generellt sett, inte helt lätt att ha koll på.
600 ex är rätt många som LE.
Vissa modeller de släppt har sålts slut på några dagar och andra ligger fortfarande kvar( 856B ska göras i just 856 ex).
Kan inget om verket men att de inte använder Valjoux 7750 numera handlar nog om att de helt enkelt inte får tag i det.
Jag tycker modellen är lyckad, skulle kanske inte haft de röda visarna. De har verkligen lyckats med hur silikonbandet lirar med boetten 👌🏽
Det är en modell som sticker ut lite grann.
Om de skulle gjort en pilot - panda skulle den nog sålt slut snabbare.
 
Har du sett RS-modellen live? Jag blev jäkligt sugen tills jag såg den ute i köttrymden. I mitt tycke får inte Sinn till det röda så att det poppar som jag skulle önska. Jag skulle vilja ha en mer klarröd färg. På samma vis med det vita i UX som jag tycker ser lite blaskigt vitt ut, vilket är synd eftersom dom uppenbarligen kan lösa det om man ser till det kritvita på 556.
Inte sett den live?
Vad menar du med "det vita i UX"?
Menar du att det vita i UX inte är riktigt vit?
Om jag förstod dig rätt kan det nog vara oljan som dämpar det vita.
Om man lyser lite på UX:en poppar det rätt rejält 🙂
6051CEB8-C9E1-4AFA-947C-B70F3A63D08D.jpeg
8976EEF8-9598-43B2-9FC0-8805CBEE6918.jpeg
 
Hej ni högre Sinn vetare och fantaster 😊

För mig är just Sinn nytt och jag har inga tidigare erfarenheter av huset/klockorna även om jag läst lite ytligt men aldrig fallit för dem.

Jag föll pladask för 144 St S Anniversary II som de släppt nu m.a.a sitt 60-års jubileum. Limiterad till 600 st.

Hade varit spännande att få höra era öppna och allmänna åsikter och tycken om denna klocka då jag funderar på att kanske slå till med ett köp via hemsidan 😊

Lite funderingar som iaf slog mig:
  • Hur brukar Sinns limiterade upplagor generellt stå sig?
  • Finns inte mycket skrivet om urverket Concepto C99001. Förstår att det är klockmakaren Concepto som gjort verket men det är i princip en Valjoux 7750 klon? Finns inte mycket att ta del av här, undra om det håller en högre standard och hur mycket Sinn generellt ”uppgraderar” bas-kalibrar, att använda arbetshästar som 7750 och 2822 är ju inget konstigt i sig men funderar på om Sinn är en ”high end modifier”, troligtvis inte. Undra varför de bara inte körde en 7750.
  • Förstår att modellen bygger på originalmodell som typ lanserades 1974 eller något sådant. Men det är egentligen en rip off ”design och utseendemässigt” av ”orginalet” Porsche Design Chronograph 1 från 1972 antar jag? Båda är ju tyska, vet inte om det hade något ihop?
  • De verkar ha haft klockan tillgänglig en tid på hemsidan, känns inte som trycket varit något vidare i försäljningen. Konstigt kan man kanske tycka då iaf jag förstått det som att Sinn har en uppsjö av fans och fantaster. Är det ett dyrt pris för att vara Sinn och vad tycker ni generellt om prisnivån för denna?
Aja, spännande med att upptäcka någon nytt iaf! 😊

Skärmklipp 2.PNG Skärmklipp 1.PNG
Hej

Fantastiskt fin klocka!
Inte heller någon expert men värdebeständigheten är svår att uttala sig om. Sinn släpper rätt mycket limiterat och vilka som blir ”hetare” än andra framkommer i regel i efterhand. Generellt är väl värdebeständigheten på Sinn sådär, iaf på KS. Bättre eller sämre än motsvarande märken vet jag inte.
Inte heller någon expert men värdebeständigheten är svår att uttala sig om. Sinn släpper rätt mycket limiterat och vilka som blir ”hetare” än andra framkommer i regel i efterhand. Generellt är väl värdebeständigheten på Sinn sådär, iaf på KS. Bättre eller sämre än motsvarande märken vet jag inte.
Sinn använder såvitt jag vet bara top-grade verk men står det tex 7750 så är det mer eller mindre omodifierat. Modifierar de i större utsträckning får verket ett eget namn (men de är fortfarande öppna med ursprunget tror jag).
Sinn har kört parallellt med ETA o Sellita men nu adderat til Concepto. ETA begränsar hela tiden åtkomsten och alla utanför Swatch group letar ersättare. Det jag läst om Concepto är att de jobbar med flera av de kända märkena och tydligen har ett mkt gott rykte. Så där
 
Hej

Fantastiskt fin klocka!
Inte heller någon expert men värdebeständigheten är svår att uttala sig om. Sinn släpper rätt mycket limiterat och vilka som blir ”hetare” än andra framkommer i regel i efterhand. Generellt är väl värdebeständigheten på Sinn sådär, iaf på KS. Bättre eller sämre än motsvarande märken vet jag inte.
Inte heller någon expert men värdebeständigheten är svår att uttala sig om. Sinn släpper rätt mycket limiterat och vilka som blir ”hetare” än andra framkommer i regel i efterhand. Generellt är väl värdebeständigheten på Sinn sådär, iaf på KS. Bättre eller sämre än motsvarande märken vet jag inte.
Sinn använder såvitt jag vet bara top-grade verk men står det tex 7750 så är det mer eller mindre omodifierat. Modifierar de i större utsträckning får verket ett eget namn (men de är fortfarande öppna med ursprunget tror jag).
Sinn har kört parallellt med ETA o Sellita men nu adderat til Concepto. ETA begränsar hela tiden åtkomsten och alla utanför Swatch group letar ersättare. Det jag läst om Concepto är att de jobbar med flera av de kända märkena och tydligen har ett mkt gott rykte. Så där

Fortsättning på Laddsladds inlägg. kolla länken.
 
Inte sett den live?
Vad menar du med "det vita i UX"?
Menar du att det vita i UX inte är riktigt vit?
Om jag förstod dig rätt kan det nog vara oljan som dämpar det vita.
Om man lyser lite på UX:en poppar det rätt rejält 🙂
6051CEB8-C9E1-4AFA-947C-B70F3A63D08D.jpeg
8976EEF8-9598-43B2-9FC0-8805CBEE6918.jpeg
Ja, jag undrar om Cosmo har sett RS-modellen i verkligheten innan han beställer över nätet. Tror man att den ska ha en klarröd sekundvisare som många bilder på nätet antyder så är det stor risk att han blir besviken.
Jag upplevde UX som lite tråkig i färgerna, vilken var en anledning till att sålde min. Det vita har en anings blågrå ton över sig och det röda drar en aning åt orange.
DBD7533A-1BE1-458B-970C-C9B01D11B43A.jpeg
Som du säger så har det troligen att göra med oljan, och att jämföra med 556 är kanske inte riktigt rättvist. UX har inte närheten av samma svärta i tavlan som 556 och matta visare mot blank tavla adderar också till kontrasten.
 
Ja, jag undrar om Cosmo har sett RS-modellen i verkligheten innan han beställer över nätet. Tror man att den ska ha en klarröd sekundvisare som många bilder på nätet antyder så är det stor risk att han blir besviken.
Jag upplevde UX som lite tråkig i färgerna, vilken var en anledning till att sålde min. Det vita har en anings blågrå ton över sig och det röda drar en aning åt orange.
DBD7533A-1BE1-458B-970C-C9B01D11B43A.jpeg
Som du säger så har det troligen att göra med oljan, och att jämföra med 556 är kanske inte riktigt rättvist. UX har inte närheten av samma svärta i tavlan som 556 och matta visare mot blank tavla adderar också till kontrasten.
Du kanske hade bytt med mig 😁. Min gick lite åt det bruna hållet milt sagt. Börjar ångra att jag bytte den. Tror detta var en av mina första klockbilder 2008.
1626596573515.png
 
Ja, jag undrar om Cosmo har sett RS-modellen i verkligheten innan han beställer över nätet. Tror man att den ska ha en klarröd sekundvisare som många bilder på nätet antyder så är det stor risk att han blir besviken.
Jag upplevde UX som lite tråkig i färgerna, vilken var en anledning till att sålde min. Det vita har en anings blågrå ton över sig och det röda drar en aning åt orange.
DBD7533A-1BE1-458B-970C-C9B01D11B43A.jpeg
Som du säger så har det troligen att göra med oljan, och att jämföra med 556 är kanske inte riktigt rättvist. UX har inte närheten av samma svärta i tavlan som 556 och matta visare mot blank tavla adderar också till kontrasten.
556:ans svarta tavla är verkligen svart.
Borde finnas på fler, tror inte den finns eller har jag fel?
 
Tillbaka
Topp