• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Derix

Patek
2-Faktor
Check, svärtan på tavlar stämmer bra med nybryggt kaffe.
910FEF57-8C83-41CA-ABE0-038EF1C6FE38.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Spökdatum - Är det när man har ett mellansteg på kronan där datumet nirmalt sätts? I sånt fall känner jag inte att det finns slika ting på min röda 556.
Exakt :) När kronan har två positioner, där den första är för att ställa datumet. Använder de nu urverk utan denna så är iaf jag mycker mer intresserad av deras "no date" klockor.
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Jag har en F-länk som funkar på både 103 och 104 med samma end links, så de verkar kompatibla.

Å fan jag var säker på att det inte var samma! Blir ett till UC!

För att återuppliva frågan: jag kollade med Sinn, och de svarade att det faktiskt är olika end links eftersom luggarna har lite olika vinklar, men "if you think it looks good on your watch, you can also leave it as it is.". Så det verkar funka men uppenbarligen inte 100% perfekt.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Exakt :) När kronan har två positioner, där den första är för att ställa datumet. Använder de nu urverk utan denna så är iaf jag mycker mer intresserad av deras "no date" klockor.
Läste på WUS att de använder vanliga SW200-1 även i nya LE, alltså med ghost date. Nåja, mig stör det inte det minsta. Har faktiskt svårt att förstå hur det kan bli ståhej kring något som inte påverkar form eller funktion på något sätt.
 
  • Like
Reactions: 308

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Särskilt när man har kronograf har jag märkt då man lätt kan köra knapparna med tummen 👍 .
Håller med, var förvånansvärt smidigt att styra kronografen. Det som gjorde mig förvirrad det var att ställa datumet och attt man ska undvika kl 21 till 03. Blir ju eg. omvänt iom att klockan är roterad o_O men ställer man strax efter kl 12 så bör det inte vara några problem.
Måste även säga att denna är en fröjd att fotografera. AR gör verkligen sitt 😍
CDB582E9-0135-43A8-B6D2-30ABADEAFD62.jpeg


Läste på WUS att de använder vanliga SW200-1 även i nya LE, alltså med ghost date. Nåja, mig stör det inte det minsta. Har faktiskt svårt att förstå hur det kan bli ståhej kring något som inte påverkar form eller funktion på något sätt.
För min del handlar det mer om att det känns som en genväg av tillverkaren. Lägger man 5 siffriga belopp på en klocka så uppskattar man ifall de ”go the extra mile” och även anpassar urverket. Framförallt nu när det finns sådana verk att tillgå. Tidigare fick dessa verk modifieras ex. Tudor i tidigare BB serien.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Håller med, var förvånansvärt smidigt att styra kronografen. Det som gjorde mig förvirrad det var att ställa datumet och attt man ska undvika kl 21 till 03. Blir ju eg. omvänt iom att klockan är roterad o_O men ställer man strax efter kl 12 så bör det inte vara några problem.
Måste även säga att denna är en fröjd att fotografera. AR gör verkligen sitt 😍
CDB582E9-0135-43A8-B6D2-30ABADEAFD62.jpeg



För min del handlar det mer om att det känns som en genväg av tillverkaren. Lägger man 5 siffriga belopp på en klocka så uppskattar man ifall de ”go the extra mile” och även anpassar urverket. Framförallt nu när det finns sådana verk att tillgå. Tidigare fick dessa verk modifieras ex. Tudor i tidigare BB serien.
Rätta mig gärna här, men det är väl när delarna som ska flippa datumet greppat in man inte får byta datum, dvs 21-03 för att vara säker.
Det blir väl inte omvänt bara för att kronan flyttas då datumet ändå flippas 24:00?

Edit: Håller för övrigt med om ghost-datum. Tycker det känns lite som ett hopplock av delar och inte en produkt. Något som en Seikomoddare skulle göra, eller någon som bygger egna klockor från ebay-delar.
 
Topp