• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det blev ett kort besök hos Eriksons recent att klämma på några Sinns. Slutsatsen:

1) 836 är så jäkla coolt med extra detaljerna och tegimenteringen jämförd med 556 och jag kan definitivt bära den på handleden utan att det ser löjligt ut storleksmässigt. Tyvärr var det visuella impakten av tavlan som var lite mycket för mig, så jag nöjer mig med min 556 i rs tillsvidare. Skulle vi få en 836 i 40-41 dock…

2) 903 II är magiskt fin och har direkt tagit sig till toppen av önskelistan. Det blir inga större klockköp inom nära framtiden, men när det är dags misstänker jag nog att den blir nästa tillägg till lådan.

IMG_3281.jpeg

ingen bild på 903 II? :)
 
Har börjat få ett skarpt sug för 556A. Saknar ett robust kvalitetsur som jag inte behöver hantera med silkesvantar och för det känns den klippt och skuren. Frågan är om det är värt att betala listpris och plocka ut en helt ny. Idag kostar den ju nästan 16k med h-länk (utan quick adjustment) och det är väl trots allt en modell som funnits ute i 15+ år? 😬
 
Än så länge har inte 556 det nya låset. Du hittar det bl a på 103, 104 och U1. 🙂
Okej, fantastiskt! Då borde tex en blå 556a bli en grym gada!
Jag skulle nog även föredra gamla låset på 556. On the fly microadjust är overrated för mindre/lättare/tunnare klockor (i mina ögon). Ett tunt och icke intrusive lås lägger jag mer värde på i så fall
 
Jag skulle nog även föredra gamla låset på 556. On the fly microadjust är overrated för mindre/lättare/tunnare klockor (i mina ögon). Ett tunt och icke intrusive lås lägger jag mer värde på i så fall
Jag håller med. Hellre tunt och diskret utan snabbjustering än stort och bulkigt med snabbjustering.

Den här typen av lås är min absoluta favorit och den har inte ens manuell mikrojustering, dock är den helt integrerad i länken och syns/märks inte när han har klockan på handleden. Det är dock ingen Sinn, så jag hoppas ni förlåter mig.

1000012537.jpg
 
Har börjat få ett skarpt sug för 556A. Saknar ett robust kvalitetsur som jag inte behöver hantera med silkesvantar och för det känns den klippt och skuren. Frågan är om det är värt att betala listpris och plocka ut en helt ny. Idag kostar den ju nästan 16k med h-länk (utan quick adjustment) och det är väl trots allt en modell som funnits ute i 15+ år? 😬
Jag tycker att det har varit några prisvärda ex till salu på Klocksnack nyligen. 2020 modeller för runt 9.000 kr. Lätt att få tillbaka om man vill sälja.
 
Jag skulle nog även föredra gamla låset på 556. On the fly microadjust är overrated för mindre/lättare/tunnare klockor (i mina ögon). Ett tunt och icke intrusive lås lägger jag mer värde på i så fall
Mitt problem är att jag har väldiga problem med nästan alla länkar utom. Får dem nästan aldrig att sitta bra. De blir antingen för lösa eller för tajta.
 
Jag tycker att det har varit några prisvärda ex till salu på Klocksnack nyligen. 2020 modeller för runt 9.000 kr. Lätt att få tillbaka om man vill sälja.
Ja, det är sant. Samtidigt har de varit ganska välanvända så en ev servicekostnad inom en inte allt för lång framtid måste ju också läggas till i kalkylen. Men kan nog vara värt att lägga en bevakning och vila på hanen 😊
 
Förstår! På något sätt verkar jag alltid stötta på samma problem men med läderband 😅
Jo men där är det ju mer flexibelt med själva materialet...men en stållänk tänjs ju inte ut direkt...
Har funderat över om jag har någon sorts icke-standard storlek på mina handleder för det är problem med nästan alla länkar och en del gummiband...
 
Ovan är f-länken på 900. Tegimenterar som synes. Jag tycker den är helt fantastisk och den borstade, tegimentade ytan gör den riktigt snygg. Jag lyckas däremot aldrig få till passformen och skulle antagligen behöva halvlänkar.

Det kom för övrigt ut en 22 mm tegimenterad f-länk på K&S idag för den intresserade. Kan som sagt rekommenderas om man får till passformen
 
Ovan är f-länken på 900. Tegimenterar som synes. Jag tycker den är helt fantastisk och den borstade, tegimentade ytan gör den riktigt snygg. Jag lyckas däremot aldrig få till passformen och skulle antagligen behöva halvlänkar.

Det kom för övrigt ut en 22 mm tegimenterad f-länk på K&S idag för den intresserade. Kan som sagt rekommenderas om man får till passformen
900an är ju rätt skapligt, viktigare att få till en riktigt bra fit om man vill använda länk. Som sagt tidigare saknar jag absolut ingen quickadjust på min 556, den får sitta lite löst ibland 🤷‍♂️ På min Superocean hade det varit suveränt dock…
 
Tillbaka
Topp