• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Bästa Sinnister,
Bra släpp, inte sant.
U15, U16 och U18, alla i återvunnet U-båts stål, ltd i 1000ex vardera. T50 Brons ltd 300ex. 613 St och 613 St UTC kommer ingå i kollektionen likväl som båda 534orna.
U15.jpg
T50 Brons.jpg
613 St.jpg
613 St UTC.jpg
534 vit MOP.jpg
534 svart MOP.jpg

EZM13.1 kostar 3315 E
613 St kostar 2740 E

Vad har jag missat? 613 har allt som EZM13.1 har, inklusive vattentäta pushers, dessutom visar den veckodag.

Varför är den billigare än EZM13.1?

EZM13.1 kostar 3315 E
613 St kostar 2740 E

Vad har jag missat? 613 har allt som EZM13.1 har, inklusive vattentäta pushers, dessutom visar den veckodag.

Varför är den billigare än EZM13.1?

Den saknar Temperature Resistance Technology -45°C up to +80°C.

Annat urverk och EZM13.1 är destro. Om dessa saker bidrar till prisskillnad vet jag inte.
Sw515 är ett Rondaverk som säkert är billigare än Sinns modifierade sz02

Sw515 är ett Rondaverk som säkert är billigare än Sinns modifierade sz02

Hmm... Från databladet för 613 St saxar jag följande, skrivet på utrikiska:

"Herzstück beider Modelle sind die Uhrwerke, deren Entwicklung von unserem Chronographenkaliber
SZ02 inspiriert wurde. Entstanden sind so innovative Präzisionswerke,
gezielt konzipiert für anspruchsvolle Anwendungen."

Urverket är alltså inspirerat av SZ02, men basen skulle alltså inte vara SZ02?
Försöker Sinn lura oss med semantik?

edit: från Fratello watches, också på utrikiska:

Both new watches run a version of Sinn’s caliber SZ02. This self-winding movement traces its roots to the Sellita SW515 and, eventually, to the Valjoux 7750. Sinn modifies it rather heavily, as showcased by the atypical minute counter at 6 o’clock.

Det verkar alltså som att det bara är den här temperaturtåligheten som skiljer?

Senast ändrad:
Hmm... Från databladet för 613 St saxar jag följande, skrivet på utrikiska:

"Herzstück beider Modelle sind die Uhrwerke, deren Entwicklung von unserem Chronographenkaliber
SZ02 inspiriert wurde. Entstanden sind so innovative Präzisionswerke,
gezielt konzipiert für anspruchsvolle Anwendungen."

Urverket är alltså inspirerat av SZ02, men basen skulle alltså inte vara SZ02?
Försöker Sinn lura oss med semantik?

edit: från Fratello watches, också på utrikiska:

Both new watches run a version of Sinn’s caliber SZ02. This self-winding movement traces its roots to the Sellita SW515 and, eventually, to the Valjoux 7750. Sinn modifies it rather heavily, as showcased by the atypical minute counter at 6 o’clock.

Det verkar alltså som att det bara är den här temperaturtåligheten som skiljer?
Sinn caliber SZ02 är inget inhouseverk utan ett modifierat Valjoux. (Eller möjligtvis ETA eller Sellita på senare tid) Det används i EZM13.1. Den nya 613 har ett verk som enl. text är inspirerat av SZ02 och baserat på sw515 så jag tror nog att Sinn far med semantik-dribbel. Vilket som är bättre eller dyrare vågar jag mig inte på att gissa då jag inte känner till sw515.

Är vi ändå inne på det så hade jag kunnat passa på med en U15 när man ändå är igång 😶‍🌫️
Min också, så det finns nått i den klockan helt klart!
Vi får hoppas någon tar klivit och köper en så vi kan köpa en begagnat till bra pris istället 🙂

Kört min Zelos par veckor nu så jag har saknat min fina tysk. Både kebabpizza med pommes och en kardemummakladdkaka nere så nu mår man.
1000037696.jpg

Är vi ändå inne på det så hade jag kunnat passa på med en U15 när man ändå är igång 😶‍🌫️

Vi får hoppas någon tar klivit och köper en så vi kan köpa en begagnat till bra pris istället 🙂

Kört min Zelos par veckor nu så jag har saknat min fina tysk. Både kebabpizza med pommes och en kardemummakladdkaka nere så nu mår man.
1000037696.jpg
Jag hoppas att alla fattar att sms lån är ett skämt. På den tiden som @Clark.Kent. Hmmm ser att jag inte ens får träff på det nicket längre. Trist. Ok. Sms lån, stående skämt under Coronapandemin, inget jag rekommenderar. Så nu var det sagt.🥰

Hade gärna tagit en 34mm Sinn, men inte en blingig MOP.
Svart pärlemor är inte alls så blingigt tycker jag. Tycker gott du ska ge den en chans om du är sugen och storleken passar.

Gammal bild, men så här ser det ut för det mesta - väldigt mörkt, nästan svart. Det är bara i direkt ljus tavlan kommer till liv.

IMG_20220929_083254_edit_729576392243881.jpg

Pärlemor har i många år också använts för att smycka pistolkolvar, så visst har materialet en toolig historia som passar Sinn. 😜

1000015726.jpg

Svart pärlemor är inte alls så blingigt tycker jag. Tycker gott du ska ge den en chans om du är sugen och storleken passar.

Gammal bild, men så här ser det ut för det mesta - väldigt mörkt, nästan svart. Det är bara i direkt ljus tavlan kommer till liv.

Pärlemor har i många år också använts för att smycka pistolkolvar, så visst har materialet en toolig historia som passar Sinn. 😜

1000015726.jpg
@Jamterik du har väl en vit 356? Eller minns jag fel? Okej inte MOP men gullig 😊

1000015726.jpg
Blir deppig av att skrattemojin fortfarande inte är återställd... !

Men mja, det var inte bara pärlemor utan hela intrycket jag tänkte på! Men lite ovanlig glasring ändå.

Tillbaka
Topp