Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snygg kombo där!Work work work
![]()
Kul! Återköp?Kaffepaus med 103 St.
![]()
Yes, min gamla 103a fick komma hem igen.Kul! Återköp?
Intressant analys, möjligen vill man prova modeller och letar den ”perfekta” klockan. Anledningen att min U50 är till salu till exempel är 103:an som känns helt ”perfekt”, åtminstone just nu.Lustigt att se trenderna på Köp och Sälj, just nu två 856 UTC, för några veckor sedan flera EZM3(f), för några år sedan var det andra klockor som cirkulerade där. Länge sedan man såg en U1:a i tråden eller köp och sälj reflekterar jag.
![]()
UX SDR idag, krävdes för badhusbesök i jämtlandsvärmen….
Ja, det verkar gå i vågor. Jag var faktiskt nära att knipa min tredje 856 i ordningen, men när @Emiel la ut sin stenhårda UX S till försäljning kunde jag inte motstå frestelsen.Lustigt att se trenderna på Köp och Sälj, just nu två 856 UTC, för några veckor sedan flera EZM3(f), för några år sedan var det andra klockor som cirkulerade där. Länge sedan man såg en U1:a i tråden eller köp och sälj reflekterar jag.
![]()
UX SDR idag, krävdes för badhusbesök i jämtlandsvärmen….
Och det ligger nog nått i @Eboz tankar också, dvs någon skaffar en modell och börjar posta bilder i tråden, folk blir sugna och köper, tröttnar sedan och säljer, sedan börjar det om med en ny modell efter lite stiltje. Man saknar nästan pandemin när folk satt hemmavid och bytte band och postade bilder ;-)Ja, det verkar gå i vågor. Jag var faktiskt nära att knipa min tredje 856 i ordningen, men när @Emiel la ut sin stenhårda UX S till försäljning kunde jag inte motstå frestelsen.![]()
Och jag har redan en annan Sinn på väg in nu att ersätta UXen…Ja, det verkar gå i vågor. Jag var faktiskt nära att knipa min tredje 856 i ordningen, men när @Emiel la ut sin stenhårda UX S till försäljning kunde jag inte motstå frestelsen.![]()
Ja, för mycket flippande blir inte bra. Har fått det för mig nu att nya sinnen får vara sista ändringen i samlingen för ett bra tag och att fokusera på att använda och njuta av klockorna i stället av att alltid hålla ett öga öppet efter nytt…Och det ligger nog nått i @Eboz tankar också, dvs någon skaffar en modell och börjar posta bilder i tråden, folk blir sugna och köper, tröttnar sedan och säljer, sedan börjar det om med en ny modell efter lite stiltje. Man saknar nästan pandemin när folk satt hemmavid och bytte band och postade bilder ;-)
Framför allt gillar jag att Sinn fokuserar på funktion och kvalitet. Designen känns inte som ett självändamål, utan som något som växer fram naturligt ur det funktionella – och just därför blir den också så tilltalande.Så frågan jag ställer är helt enkelt: varför gillar du Sinn?
Roligt att du svarar på ett 10år gammalt inlägg hehe! Men det är skoj, du är varmt välkommen in i KS bästa tråd genom tiderna.Framför allt gillar jag att Sinn fokuserar på funktion och kvalitet. Designen känns inte som ett självändamål, utan som något som växer fram naturligt ur det funktionella – och just därför blir den också så tilltalande.
Har lite samma tanke, inte köpa fler utan hålla de tre jag har och är sjukt nöjd med!Ja, för mycket flippande blir inte bra. Har fått det för mig nu att nya sinnen får vara sista ändringen i samlingen för ett bra tag och att fokusera på att använda och njuta av klockorna i stället av att alltid hålla ett öga öppet efter nytt…
Riktigt fin. Den röda sekundvisaren och datumet kl 6 gör mycket för den här modellen.Har lite samma tanke, inte köpa fler utan hålla de tre jag har och är sjukt nöjd med!
Men jag tror jag sagt det förr utan att lyckas...
Roligare med bild, här på nyförvärvet
![]()
Lycka till!Ja, för mycket flippande blir inte bra. Har fått det för mig nu att nya sinnen får vara sista ändringen i samlingen för ett bra tag och att fokusera på att använda och njuta av klockorna i stället av att alltid hålla ett öga öppet efter nytt…
Instämmer i det, men samtidigt som datumet inte stör indexen när det ligger som det gör, så vet jag ju också att klockan är betydligt större än vad den hade behövt vara m t p det urverk som man valt att använda. Varje gång jag ser att datumet hamnat en bit in i urtavlan ser jag framför mig ett litet urverk med förmodligen en plastring runt. Eller i bästa fall en mässingsring.Riktigt fin. Den röda sekundvisaren och datumet kl 6 gör mycket för den här modellen.
Haha, omväxling förnöjer!Lycka till!
När du hittat formeln för hur man lyckas, kan du vara snäll att avslöja då hur du bar dig åt? För jag har då inte lyckats, även fast jag åtminstone lite halvhjärtat har försökt.![]()
Så är det. Å andra sidan hittar man alltid saker att störa sig på med alla klockor från alla tillverkare. Jag har åtminstone aldrig haft en klocka utan störiga detaljer.Instämmer i det, men samtidigt som datumet inte stör indexen när det ligger som det gör, så vet jag ju också att klockan är betydligt större än vad den hade behövt vara m t p det urverk som man valt att använda. Varje gång jag ser att datumet hamnat en bit in i urtavlan ser jag framför mig ett litet urverk med förmodligen en plastring runt. Eller i bästa fall en mässingsring.
Det hade känts bättre om verket anpassats till utrymmet i boetten (och därmed förmodligen varit något lite mer robust).
Tramsigt, javisst, men tanken kommer alltid tillbaka...Och ekonomiskt försvarbart hade det såklart inte heller varit. Men ändå.
Den är otroligt fin den där. Grattis!Då så, och nu får det räcka med flippandet för detta år
![]()
Då så, och nu får det räcka med flippandet för detta år
![]()
Har även sagt det till frun, så nu får man spö om man bryter löftetDu menar flippandet av Sinn..? Inte flippandet över lag....
Grattis till en fantastisk dinka!!![]()
Har även sagt det till frun, så nu får man spö om man bryter löftet![]()
Skönt att höra att man inte är ensam.När ny klocka anländer, lägg den i garderoben någon vecka. Om hon sedan frågar om det är en ny klocka kan du ärligt svara "nej jag har haft den ett tag".....
Men det funkar bara nån enstaka gång, jag har blivit påkommen så jag vågar inte längre![]()
Skönt att höra att man inte är ensam.
Men jag kör även med ett annat trick. Någonstans bortom 20 klockor kanske, kommer bara en klockintresserad att förstå när det trillat in något nytt. För de flesta andra är ett 20-tal så många att man tappar kontrollen.![]()